Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 sähkövikaa *Ratkaistu*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eagerbear
    Newbiemmer
    • Oct 2008
    • 9
    • Vaasa

    E36 sähkövikaa *Ratkaistu*

    Noniin, nyt se bemmi ei enää toimi!
    Eli kaikki alkoi kun ajoin auton pihaan lyhyen työmatkan jälkeen, sain auton ruutuun, en vielä sammuttanut, niin rupesivat tuulilasin pyyhkimet hulluna vispaamaan, sammutin auton ja laitoin takasin käyntiin, jatkui vaan.. Noh seuraavana päivänä nyppäsin sulakkeen irti kun ei muuten niitä saanut laantumaan, kävin ajelemassa ja taas auto parkkiin ja keskuslukko päälle, huomasin että rekisterikilven valot palavat ja mittariston valot himmeästi, noh taas yksi sulake irti, tänään sitten vähän tutkin enemmän autoa ja lueskelin vikakoodeja, olihan sielä erilaisia ilmoituksia
    ZKE/ZVM
    15 Lock contact
    11 Electrical-load cutoff - short circuit or overload
    DME/DDE
    18 EWS Signal : not present or faulty / Signal camshaft (MS43)
    69 Fuel pump relay
    12 Throttle-valve potentiometer
    217 CAN bus error
    Sitten vähän tutkailin kontakteja, suihkuttelin sähköspreita eri paikkoihin kunnes radiosta yht'äkkiä katosi sähköt ja taisi samaan aikaan mittaristoon syttyä ABS ja ASC valot
    Yritin sitten käynnistään muttei mitään, aikasemmin oli vielä toiminut varsin hienosti, nyt vaan jokin napsuu varsin ikävän kuuloisesti ja kaikki sähkölaitteet resetoituu, ikäänkuin akun ottaisi irti ja laittaisi takasin
    Luin vikakoodit uudestaan ja sinne olikin ilmestynyt lisää tavaraa
    DME/DDE
    18 EWS Signal
    59 Knock sensor : bank 2, Cylinder 4, 5 and 6
    69 Fuel pump relay
    Mitäs nyt sitten, ajatuksissa on ainakin muutama uusi rele hakea, kampiakselin tunnistin voisi olla hyvä, entäs pääsulake, murtunut sellanen vissiin oireilee miten sattuu..
    Auto siis e36 320 M52 moottorilla, ajettu 240t, vm 96
    Last edited by Eagerbear; 14-03-2009, 19:01.
    Vaasa City
  • dippaaja
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 107
    • -

    #2
    Originally posted by Eagerbear View Post
    , ...kävin ajelemassa ja taas auto parkkiin ja keskuslukko päälle, huomasin että rekisterikilven valot palavat ja mittariston valot himmeästi, noh taas yksi sulake irti,...
    moro,

    eli jääkö sulla noi rek. kilven ja mittariston valot palamaan, vaikka avain ei ole virtalukossa? kysyin vaan kun itellä samaa vikaa , jää ajotietokone + muita säkövempaimia päälle, eikä sammu ennenku ottaa akusta kengän irti.

    mutta kerro ihmeessä jos saat pelaamaan "normaalisti", jotain samankaltaista vikaa kun taitaa olla, mutta itse vikaa en ole löytänyt..

    Comment

    • Ody
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 93
      • Vaasa

      #3
      Katso kaikki mahdolliset johtosarjat läpi mitkä pääsevät liikkumaan, sekä maadoitukset. Ei tuossa kyllä varmaankaan mistään osan/osien hajoamisesta ole kyse, vaan oikosulku jossain, tai heikot maadoitukset. Yksi hyvä paikka tarkistaa on takaluukun johtosarja.
      Last edited by Ody; 09-03-2009, 20:20.
      E36 318is Coupe

      Comment

      • soldia
        Banned
        • Feb 2006
        • 725
        • Planet X

        #4
        Originally posted by Eagerbear View Post
        Noniin, nyt se bemmi ei enää toimi!
        Eli kaikki alkoi kun ajoin auton pihaan lyhyen työmatkan jälkeen, sain auton ruutuun, en vielä sammuttanut, niin rupesivat tuulilasin pyyhkimet hulluna vispaamaan, sammutin auton ja laitoin takasin käyntiin, jatkui vaan.. Noh seuraavana päivänä nyppäsin sulakkeen irti kun ei muuten niitä saanut laantumaan, kävin ajelemassa ja taas auto parkkiin ja keskuslukko päälle, huomasin että rekisterikilven valot palavat ja mittariston valot himmeästi, noh taas yksi sulake irti, tänään sitten vähän tutkin enemmän autoa ja lueskelin vikakoodeja, olihan sielä erilaisia ilmoituksia
        ZKE/ZVM
        15 Lock contact
        11 Electrical-load cutoff - short circuit or overload
        DME/DDE
        18 EWS Signal : not present or faulty / Signal camshaft (MS43)
        69 Fuel pump relay
        12 Throttle-valve potentiometer
        217 CAN bus error
        Sitten vähän tutkailin kontakteja, suihkuttelin sähköspreita eri paikkoihin kunnes radiosta yht'äkkiä katosi sähköt ja taisi samaan aikaan mittaristoon syttyä ABS ja ASC valot
        Yritin sitten käynnistään muttei mitään, aikasemmin oli vielä toiminut varsin hienosti, nyt vaan jokin napsuu varsin ikävän kuuloisesti ja kaikki sähkölaitteet resetoituu, ikäänkuin akun ottaisi irti ja laittaisi takasin
        Luin vikakoodit uudestaan ja sinne olikin ilmestynyt lisää tavaraa
        DME/DDE
        18 EWS Signal
        59 Knock sensor : bank 2, Cylinder 4, 5 and 6
        69 Fuel pump relay
        Mitäs nyt sitten, ajatuksissa on ainakin muutama uusi rele hakea, kampiakselin tunnistin voisi olla hyvä, entäs pääsulake, murtunut sellanen vissiin oireilee miten sattuu..
        Auto siis e36 320 M52 moottorilla, ajettu 240t, vm 96
        Muistelen e36 aikaa ja yksi samantyyppinen ongelma oli. Vika taisi löytyä etuvilkun lähellä olevasta maadoitus-pisteestä?

        Comment

        • Eagerbear
          Newbiemmer
          • Oct 2008
          • 9
          • Vaasa

          #5
          Noniin, onneksi tämä viimeisin käynnistymättömyysongelma oli simppeli ja vähän sitä mietinkin jo, eli tuossa ku kaikkee kokeilin ja räpläilin oli akku tyhjentynyt sen verran ettei enää käynnistynyt, nyt toimii ja kukkuu sen osalta.. mutta alkuperäinen vika vielä jäljellä, eli pyyhkijät huiskii jatkuvasti ja lukkoon laitettaessa rek.kilven ja mittariston valo jää palamaan vaikka avain poistettu virtalukosta.

          Tehty
          - Releitä tutkinut sulakepoksista, ei tunnu olevan vaikutusta.
          - konehuoneen maadoituksia olen tutkinut, ihan ok kuntoisia, ehkä puomeihin menevät maadoitukset olivat vähän heikos hapes, putsasin kontaktit.
          - Pihtimittarilla tutkinut kulkevaa virtaa, aika raju oli vaikka auto ihan stanby tilas, eli avain ei virtalukos, noin 2-3A, mittarin luotettavuudesta ei ihan varmuutta, mut käynnistettäessä pomppas noin 20-30A, uskoisin olevan ihan normi.

          Tullaan tekemään
          - Kuskin lepuutustuen alla on ilmeisesti lisää releitä
          - Takaluukun johdotuksia tutkin lisää huomen
          - Sulakerasian maadoituspisteen tarkistus
          - Etuvilkun maadoitus piuha, taidan tietää mistä kyse, siin kuskinpuolen vilkun liki, vähän sitä mietinkin alustavasti että mihin se menee, tutkitaan..
          - Yks villi ehdotus jonka kuulin että jos heikko akku, niin voi tehä mitä lystää, ehkäpä pitäisi uusi akku hakee, just in case.
          - Autossa ollut kiinteäpuhelin, tosin poistettu,piuhat jäljellä, mietin vaan missähän sen virtapiuhat menee, ettei vaan osu runkoon tai jotain

          Ohan näit mahdollisuuksia vielä, sikäli positiivista
          Vaasa City

          Comment

          • Caikkone
            Bimmer Rookie
            • Jun 2005
            • 95
            • Tornio

            #6
            Pistä se pihtimittari autoon kii standby tilassa ja ala repiin sulakkeita yks kerrallaan pois. Jos jossain vaiheessa amppeerit putoo niin sen takaa varmaan vikaki löytyy.



            ex. e36 325iA Coupe -94

            Nyt.
            e46 330i Sedan -02
            e70 X5 xDRIVE 35d -10

            Ski-Doo MXZ 600sdi XRS -07
            CAN-AM DS250 -06

            Comment

            • Juubi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 999

              #7
              Siinä kuskin jalkatilassa on maton alla myös pari isoa johtosarjan liitosta, nuo kannattaa tarkistaa myös ensimmäisten joukossa. Hieman tietysti saat vihjettä ihan kokeilemalla että onko lattiamatto (se kokolattiamatto) kostean tuntuinen.

              Comment

              • amfe
                BTCF Member
                • Apr 2008
                • 281
                • 54500

                #8
                Originally posted by Eagerbear View Post
                Noniin, onneksi tämä viimeisin käynnistymättömyysongelma oli simppeli ja vähän sitä mietinkin jo, eli tuossa ku kaikkee kokeilin ja räpläilin oli akku tyhjentynyt sen verran ettei enää käynnistynyt, nyt toimii ja kukkuu sen osalta.. mutta alkuperäinen vika vielä jäljellä, eli pyyhkijät huiskii jatkuvasti ja lukkoon laitettaessa rek.kilven ja mittariston valo jää palamaan vaikka avain poistettu virtalukosta.

                Tehty
                - Releitä tutkinut sulakepoksista, ei tunnu olevan vaikutusta.
                - konehuoneen maadoituksia olen tutkinut, ihan ok kuntoisia, ehkä puomeihin menevät maadoitukset olivat vähän heikos hapes, putsasin kontaktit.
                - Pihtimittarilla tutkinut kulkevaa virtaa, aika raju oli vaikka auto ihan stanby tilas, eli avain ei virtalukos, noin 2-3A, mittarin luotettavuudesta ei ihan varmuutta, mut käynnistettäessä pomppas noin 20-30A, uskoisin olevan ihan normi.

                Tullaan tekemään
                - Kuskin lepuutustuen alla on ilmeisesti lisää releitä
                - Takaluukun johdotuksia tutkin lisää huomen
                - Sulakerasian maadoituspisteen tarkistus
                - Etuvilkun maadoitus piuha, taidan tietää mistä kyse, siin kuskinpuolen vilkun liki, vähän sitä mietinkin alustavasti että mihin se menee, tutkitaan..
                - Yks villi ehdotus jonka kuulin että jos heikko akku, niin voi tehä mitä lystää, ehkäpä pitäisi uusi akku hakee, just in case.
                - Autossa ollut kiinteäpuhelin, tosin poistettu,piuhat jäljellä, mietin vaan missähän sen virtapiuhat menee, ettei vaan osu runkoon tai jotain

                Ohan näit mahdollisuuksia vielä, sikäli positiivista

                Miulla oli tossa coupessa sama et pyyhkimet vispas kokoajan... releen vaihto auttoi siihen. on siellä kuskin lepuutustuen alla.
                BMW 325 sedan vm 2005


                ex-BMW 330i touring vm.2002
                ex-BMW 328 coupe vm.99 topasblau

                ex-BMW 320i coupe vm.92
                ex-BMW 316 sedan vm.91

                Comment

                • Eagerbear
                  Newbiemmer
                  • Oct 2008
                  • 9
                  • Vaasa

                  #9
                  Sikäli edistystä että jotain vianmerkkejä löysin kuskin maton alta, siel iso johtonippu kulki lepuutustuen muoviosan alla, eli siit oli muutamat johdot vähän huonolla hapella, mitään relettä en varsinaisesti sielt alta löytänyt, yksi oli sitten ylempänä kojalaudan alla enemmänkin, sekään ei tosin vaikuttanut pyyhkijöihin.. mikähän lie? ja missä se pyyhkijöiden rele oikein on :think vai olinko niin puusilmä etten sitä havainnut

                  onkos vänkärin jalkatilas tahi hansikaslokeron alla jotain?

                  Lepuutustuen alla olevia johtoja kääntelin ja tutkin aikani kunnes sisätilan valo sammui, ja tämän jälkeen yritin käynnistää, pyörii kyl, ja lupaskin mutta sammui heti! Eli jotain löysin mutta mitä!?
                  Vaasa City

                  Comment

                  • Purzi
                    Newbiemmer
                    • Mar 2009
                    • 5
                    • Lahti

                    #10
                    Taitaa olla aika yleisiä nää sähköviat? Mullaki e36 keksii välillä olla puhaltamatta lämppäriltä ilmaa ja pyyhkijät saattavat lopettaa toimintansa ihan ykskax. Pyyhkijät saa toimimaan kun sammuttaa auton ja käy vähän heilauttamassa niitä, mutta lämmityslaitteen ongelmaan en ole löytäny ratkaisua. Taitaa vika löytyä molempiin samasta paikasta, en vaan vielä ole keksinyt mistä.

                    Comment

                    • dippaaja
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2009
                      • 107
                      • -

                      #11
                      Originally posted by Purzi View Post
                      Taitaa olla aika yleisiä nää sähköviat? Mullaki e36 keksii välillä olla puhaltamatta lämppäriltä ilmaa ja pyyhkijät saattavat lopettaa toimintansa ihan ykskax. Pyyhkijät saa toimimaan kun sammuttaa auton ja käy vähän heilauttamassa niitä, mutta lämmityslaitteen ongelmaan en ole löytäny ratkaisua. Taitaa vika löytyä molempiin samasta paikasta, en vaan vielä ole keksinyt mistä.
                      no kyllähän näitä aina löytyy, sikäli harmillisia että osa näistä on vaikea paikantaa. itsellänikin jää jotain sähkö vempeleita käyntiin, eivätkä sammu ennenkuin akusta loppuu virta. no onneks on viikonloppu aikaa tutkia vielä, jos vaikka jotain vian aiheuttajaa löytyis.

                      Comment

                      • Noppe
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 535
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Purzi View Post
                        Taitaa olla aika yleisiä nää sähköviat? Mullaki e36 keksii välillä olla puhaltamatta lämppäriltä ilmaa ja pyyhkijät saattavat lopettaa toimintansa ihan ykskax. Pyyhkijät saa toimimaan kun sammuttaa auton ja käy vähän heilauttamassa niitä, mutta lämmityslaitteen ongelmaan en ole löytäny ratkaisua. Taitaa vika löytyä molempiin samasta paikasta, en vaan vielä ole keksinyt mistä.
                        Kummastakin moottorista hiilet loppu?

                        Comment

                        • Eagerbear
                          Newbiemmer
                          • Oct 2008
                          • 9
                          • Vaasa

                          #13
                          Vika selvis!!

                          Ja olipahan sekin aikamoinen saksalaisen insinöörintaidon näyte

                          Elikkäs takakontis vasemmalla menee nippupiuhoja, ja liittimiä sopivasti siinä, noh niiden yläpuolella on jatkokappale pissapojan letkulle, joka menee samas nipus, pissapojan letku oli irronnut jatkokappaleesta ja ruikannu kaikki nesteensä liittimien päälle jotka oli nyt sit hapettunut

                          Miettinytkin jo vähän aikaa kun ei takalasille tule ollenkaan nestettä

                          Pyyhkijöiden rele muutes sijaitsi hanskalokeron takana..
                          Vaasa City

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎