Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 320i Coupen 250.000 km huolto? -neuvoja kaivataan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ranger Walker
    Bimmer Rookie
    • Mar 2009
    • 113
    • Suomen paikkeilla

    E36 320i Coupen 250.000 km huolto? -neuvoja kaivataan

    Terve vaan kaikille! -eka viesti foorumille lähtee tästä:

    Ostin ekan Baijerilaisen menopelini maanantaina ja kiva peli tuntuu olevan.

    -Suomiautokin jos sillä nyt edes merkitystä on.

    Kävin kokeilemassa paria yksilöä ja tämä oli "raiskaamaton" ,asialliselta näyttävä yksilö. (14v edellisellä om)

    Nyt kävin papereita tarkemmin läpi ja täysi huoltokirja + kuittipino seurasi mukana, mutta en huoltovihkosesta löytänyt tietoa huoltovälistä.

    Ilmeisesti mittariston ledit kertovat jotakin/muuttuu ajotavan mukaan? , -nyt palaa startatessa keltainen ledi ja öljyt on varsin mustat, eli huoltoon siis, mutta mitä kannattaa laittaa?

    Laatikkoon on 2,3 synkat tehty 2007 ja sen jälkeen on huoltokirjassa hiljaista (239tkm asti leimoja), kuitteja ainakin 4000€ edestä.


    Ajattelin laittaa koneen,laatikon ja perän litkut nyt alkuun uusiksi, kesällä tulpat, ym. -mutta mitä öljyä uskaltaa laittaa?

    1.Kone -Castrol 5W40 tuntuu moni kehuvan, varmaan hyvät siis vanosmyllyyn?

    2.Laatikko -Red Linen MTL vai normi ATF ? -en tiedä mikä Getrag/ZF laatikko autossa on.(5v manuaali) Vaihdot on rusahdusvapaita, mutta pieni pykälä tuntuu, onko siis Red Line parempi vaihtari?

    3.Perä, ei tunnu lukollinen olevan, mutta vaikea varmasti sanoa, ainakin liukkaalla suti vaan yhdellä.(toki voi olla väärät öljyt sisällä ) -Mobilin 500/600 siis vai muuta?



    Oletteko laittaneet motonetin ö- filttereitä vai orkkiksia?


    Onko näissä virallista huoltoväliä, vai ilmoittaako mittaristo kun on ajankohtaista? (mm. tulppien vaihtoväli)



    Auto on 93 mallia, 11/92 kilvitetty. Vanosmöykyllä. 251tkm lasissa.



    Vinkejä odotellen,

    -Pate
    sigpicE36 320i Coupe -92
  • GARFFi
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 5540
    • Kankaanpää

    #2
    Originally posted by Ranger Walker View Post
    Terve vaan kaikille! -eka viesti foorumille lähtee tästä:

    Ostin ekan Baijerilaisen menopelini maanantaina ja kiva peli tuntuu olevan.

    -Suomiautokin jos sillä nyt edes merkitystä on.

    Kävin kokeilemassa paria yksilöä ja tämä oli "raiskaamaton" ,asialliselta näyttävä yksilö. (14v edellisellä om)

    Nyt kävin papereita tarkemmin läpi ja täysi huoltokirja + kuittipino seurasi mukana, mutta en huoltovihkosesta löytänyt tietoa huoltovälistä.

    Ilmeisesti mittariston ledit kertovat jotakin/muuttuu ajotavan mukaan? , -nyt palaa startatessa keltainen ledi ja öljyt on varsin mustat, eli huoltoon siis, mutta mitä kannattaa laittaa?

    Laatikkoon on 2,3 synkat tehty 2007 ja sen jälkeen on huoltokirjassa hiljaista (239tkm asti leimoja), kuitteja ainakin 4000€ edestä.


    Ajattelin laittaa koneen,laatikon ja perän litkut nyt alkuun uusiksi, kesällä tulpat, ym. -mutta mitä öljyä uskaltaa laittaa?

    1.Kone -Castrol 5W40 tuntuu moni kehuvan, varmaan hyvät siis vanosmyllyyn?

    2.Laatikko -Red Linen MTL vai normi ATF ? -en tiedä mikä Getrag/ZF laatikko autossa on.(5v manuaali) Vaihdot on rusahdusvapaita, mutta pieni pykälä tuntuu, onko siis Red Line parempi vaihtari?

    3.Perä, ei tunnu lukollinen olevan, mutta vaikea varmasti sanoa, ainakin liukkaalla suti vaan yhdellä.(toki voi olla väärät öljyt sisällä ) -Mobilin 500/600 siis vai muuta?



    Oletteko laittaneet motonetin ö- filttereitä vai orkkiksia?


    Onko näissä virallista huoltoväliä, vai ilmoittaako mittaristo kun on ajankohtaista? (mm. tulppien vaihtoväli)



    Auto on 93 mallia, 11/92 kilvitetty. Vanosmöykyllä. 251tkm lasissa.



    Vinkejä odotellen,

    -Pate
    Terve, ja tervettuloo foorumille.

    1. Ite käytän Mobilin 3000 5w-40, toiset sanoo että köyhille, mutta ainaki moitteettomasti on pelannu, ja ei oo kovin kallista (vrt. tohon Castroliin, oisko jotai 40-60e/4L, jos samaa, miksi luulen.)

    2. Ite kävin hakemassa peräöljyä kerran 320i -91 sedaniin, silloin neuvottiin ATF:ää, ja sitä myös otin. Kannattaa kuitenkin vielä kysäistä, kun haet öljyä.. Searchilla selviää myös aika paljon.

    3. En tiedä, mutta näissä vanhemmissa ei taida ees kitkalukkoja olla. Ei oo öljyistä kiinni. (Korjatkaa jos oon väärässä.)
    Viimeksi ku ostin motonetin öljynsuodattimen, se oli liian pitkä eli paskanvitut sai sanoa sille ja polkea suohon. Hain alk. peräisen suodattimen hintaan 15e mutta, en tiedä sitten että miten muissa motoneteissä on tarjolla. Kannattaa kokeilla?

    EDIT: Katoin väärin. Perään laitoin tota ATF:ää silloin. Mutta laatikonöljyistä ei tietoa..
    Last edited by GARFFi; 11-03-2009, 21:49.
    MB E220 CDI -10
    Ex.VW T5.1 -11
    Ex. Ford Transit Custom -14
    Ex. VW Passat 2.0FSI -06
    Ex. VW Golf+ -06
    Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
    Ex. Honda CBR900RR -96
    Ex. E36 325i Coupé -94
    Ex. LADA 2105 1200S -89
    Ex. LADA 2107 1300S -87
    Ex. E36 320i -91

    Comment

    • marko.m
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 333
      • Keminmaa

      #3
      Omaan 525i -91 (sama konetyyppi kuin -93 320i mutta ilman vanosta) olen laittanut Mobil Rally Formulaa ja Super 3000. Molemmat 5W-40. Menee kesät talvet ja hyvin on pelannut.

      Perään kannattaa laittaa Mobil VS500 -lukkoperäöljyä (~20e/l). Omaan olen laittanut Teboil Lukkoperää (~7e/l) , joka on nykyisin nimellä Hypoid LS 80W-90. Hyvin pelannut Teboilit. Mielestäni bmw periin kannattaa aina laittaa lukkoperäöljyt koska se sopii sekä lukollisiin että lukottomiin. Tuleepahan varmasti oikeat öljyt.

      Laatikkoon Redline MTL
      316i e46 -04.
      Ex. 525i e34 -91

      Comment

      • Ranger Walker
        Bimmer Rookie
        • Mar 2009
        • 113
        • Suomen paikkeilla

        #4
        Kiitoksia tähänastisista vastauksista!

        Lukkoöljyt perään siis.

        Rally formula taitaa olla 5w50 ,mutta ehkä on hyväkin olla paksumpaa kuin tuo castrolin 40 kesäksi, mietitään - ehkä 10w60? .

        Laatikkoon ilmesesti kuuluisi atf, mutta jokunen onnellinen on kehunut red linen mtl´lää hyväksi, -uskaltaisikohan sitää laittaa ? Tuttu asentaja sanoi että menee BMW omat erikoisöljyt laatikkoon. (en halua rikkoa 1.5v sitten laitettua laatikkoa) -lisätietoja olisi kiva saada.

        Öljyä menee niin vähän näihin että hinta on täysin sivuseikka. -parasta siis vain huolitaan.
        sigpicE36 320i Coupe -92

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by GARFFi View Post
          3. En tiedä, mutta näissä vanhemmissa ei taida ees kitkalukkoja olla. Ei oo öljyistä kiinni. (Korjatkaa jos oon väärässä.)

          EDIT: Katoin väärin. Perään laitoin tota ATF:ää silloin. Mutta laatikonöljyistä ei tietoa..
          Sori että nyt huolella sotken tämän topikin, mutta....

          "ees kitkalukkoja", mitäs niissä uudemmissa sitten on?

          Ei ole öljyistä kiinni? No turhahan sinne sitten on lisäaineistettua öljyä sitten laittaa, ajatelkaapa saatana mitä tuhlausta, tuhannet lukkoperän omistajat ovat vuosikymmeniä haaskanneet rahojaan lisäaineistettuun öljyyn ja luulleet että lukko tarvitsee sitä toimiakseen, melkoisia idiootteja.

          Ja ATF:ää perään? Oisit ruunankusta laittanut samantien tai sahanjauhoja.

          Varmaan trolli, mutta olkoon, mennään mukaan.
          Olli.

          Comment

          • ZoMbiE
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 2583
            • Lohja, Virkkala

            #6
            Originally posted by Rocla View Post

            Varmaan trolli, mutta olkoon, mennään mukaan.
            Tai sitten Garffilla meni perän ja laatikon öljyt sekaisin....

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              #7
              Ite olen aina laittanut noihin manuaaliaskeihin ATF:fää..Toki sitten poikkeuksena erikoisloodjut jne..Mutta perus manuaaliin ihan ATF menee hienosti ja pelaa siihen seuraavaan vaihtoväliin kuten pitääkin.

              Kysy tuolta yleisen keskustelun puolelta lisävarustelistaasi VIN-koodin perusteella..Jos ei näy lukkoa niin turha sinne sitä lukkoöljyäkään on laittaa..
              Toki voit sen lukon olemassa olon myös testata..Auto perästä ylös ja renkaita pyörittämään..Jos pyörivät samaan suuntaan, on siellä luultavasti lukko..Jos vastakkaisiin niin ei ole lukkoa..
              Tuossa kannattaa olla kaveri mukana myös pitämässä hiukan toisesta renkaasta kiinni..Joskus myös hiukan jumittava tasauspyörästö saattaa luoda mielikuvan että siellä lukko olisi
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16368
                • Asikkala

                #8
                Ei mitään.
                Last edited by jr66; 12-03-2009, 11:04.

                Comment

                • GARFFi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 5540
                  • Kankaanpää

                  #9
                  Originally posted by ZoMbiE View Post
                  Tai sitten Garffilla meni perän ja laatikon öljyt sekaisin....
                  Niin tais mennä. No mutta parempi et oon hiljaa ja kattelen sitte searchilla mitä laitetaan minnekin.
                  MB E220 CDI -10
                  Ex.VW T5.1 -11
                  Ex. Ford Transit Custom -14
                  Ex. VW Passat 2.0FSI -06
                  Ex. VW Golf+ -06
                  Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
                  Ex. Honda CBR900RR -96
                  Ex. E36 325i Coupé -94
                  Ex. LADA 2105 1200S -89
                  Ex. LADA 2107 1300S -87
                  Ex. E36 320i -91

                  Comment

                  • Ranger Walker
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2009
                    • 113
                    • Suomen paikkeilla

                    #10
                    nou hätä Garffi, ymmärsin mitä tarkoitit .

                    Onkohan väliä mitä dexronia laaatikkoon laittaa? I/II/III
                    sigpicE36 320i Coupe -92

                    Comment

                    • GARFFi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 5540
                      • Kankaanpää

                      #11
                      Originally posted by Ranger Walker View Post
                      nou hätä Garffi, ymmärsin mitä tarkoitit .

                      Onkohan väliä mitä dexronia laaatikkoon laittaa? I/II/III
                      Juu ei mitään.
                      MB E220 CDI -10
                      Ex.VW T5.1 -11
                      Ex. Ford Transit Custom -14
                      Ex. VW Passat 2.0FSI -06
                      Ex. VW Golf+ -06
                      Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
                      Ex. Honda CBR900RR -96
                      Ex. E36 325i Coupé -94
                      Ex. LADA 2105 1200S -89
                      Ex. LADA 2107 1300S -87
                      Ex. E36 320i -91

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16368
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by Ranger Walker View Post
                        nou hätä Garffi, ymmärsin mitä tarkoitit .

                        Onkohan väliä mitä dexronia laaatikkoon laittaa? I/II/III
                        Ainakin shellin atf on II ja toimii.

                        Comment

                        • marko.m
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2007
                          • 333
                          • Keminmaa

                          #13
                          Originally posted by Ranger Walker View Post
                          Onkohan väliä mitä dexronia laaatikkoon laittaa? I/II/III
                          Pitää olla vähintään dexron II. Esim. Mobil ATF 220.
                          Last edited by marko.m; 12-03-2009, 17:51.
                          316i e46 -04.
                          Ex. 525i e34 -91

                          Comment

                          • Cooppper
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2008
                            • 217
                            • Kuopio

                            #14
                            Redline MTL:ää laatikkoon ! Suosittelen
                            Sutimisen iloa.
                            Bmw e36 316i Sedan -91
                            Ex Bmw e36 325i Coupé -92
                            Ex Bmw e36 325i Sedan -91 M-Look
                            Ex Bmw
                            e36 325i Sedan -94
                            Ex Bmw e30 316i Coupé -89

                            ******************
                            http://jrauto.1g.fi/kuvat/

                            Comment

                            • marko.m
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2007
                              • 333
                              • Keminmaa

                              #15
                              Originally posted by Cooppper View Post
                              Redline MTL:ää laatikkoon ! Suosittelen
                              Sitä minäkin laitoin. Voin kyllä suositella. Paransi synkrojen toimintaa.
                              316i e46 -04.
                              Ex. 525i e34 -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎