Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 328i päästöt; CO ja HC liian korkeat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juggis
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 197
    • Espoo

    e36 328i päästöt; CO ja HC liian korkeat?

    Niin eli muuten katsastus meni moitteitta, mutta päästöt eivät menneet läpi.
    Lappuun tuli seuraavanlaiset merkinnät:

    CO korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea.
    HC joutokäynnillä liian korkea.

    Autohan on valmistettu vuonna -95 ja tuohon on asennettu se modattu 325:en imusarja. Tarkoitus olisi nyt alkuviikosta alkaa etsimään vikaa, mutta kysytään nyt täältäkin, että olisiko kellään heittää vinkkiä missä vika on? Itsellä tuli ensiksi mieleen, että tuon imusarjan vaihdon yhteydessä johonkin on jäänyt imuvuoto ja kone käy siksi liian rikkaalla. Edellisessä katsastuksessa ei ollut mitään häikkää. Katalysaattoriakin mietin, mutta enpä tiedä... olikos tuossa se joku, että jos katalysaattori tai lambda tms. on hajalla niin se kulutusmittari ei laske alas? Näin muistelisin ja rullatessa se laskee mulla kyllä sinne minne pitääkin.

    Tässä vielä kuva noista päästöarvoista;



    Kiitos jo etukäteen jos joku osaa heittää jotain vinkkiä!
    Last edited by Juggis; 21-03-2009, 23:52.
    F10 535d xdrive msport
    Ex. e91 325xiA
    Ex. e36 328i Coupé
  • jon1
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 270
    • Tampere

    #2
    Oliko katit varmasti lämpöset? Saa e36 yleensä aika kauan huudattaa että saa kunnolla lämpimäks. Käyt jollain pinemmällä korjaamolla mikä tekee pakokaasumittauksia ni mittauttaan uudestaan ja sanot että lämmittävät kunnolla katit... :think

    Comment

    • salamanteri
      Bimmer Rookie
      • Mar 2003
      • 57
      • Kokkola

      #3
      Originally posted by jon1 View Post
      Oliko katit varmasti lämpöset? Saa e36 yleensä aika kauan huudattaa että saa kunnolla lämpimäks. Käyt jollain pinemmällä korjaamolla mikä tekee pakokaasumittauksia ni mittauttaan uudestaan ja sanot että lämmittävät kunnolla katit... :think
      Samaa mieltä, monet autot oireillu samalla lailla. laittaa testeriin kiinni ja sit alkaa lämmittään katteja n.4000rpm, nii kyl ne päästöt tippuu, sit vain printtaa laput ulos.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by jon1 View Post
        Oliko katit varmasti lämpöset? Saa e36 yleensä aika kauan huudattaa että saa kunnolla lämpimäks. Käyt jollain pinemmällä korjaamolla mikä tekee pakokaasumittauksia ni mittauttaan uudestaan ja sanot että lämmittävät kunnolla katit... :think
        Tuo lihavoitu kohta. Monasti kun viittii vähän aikaa pyöritellä niin HC:t ja CO:t putoaa

        Juggis, noi lapun arvot ei ole mitenkään massiivisesti pielessä, joten en etsisi vikaa, vaan koittaisin juuri käydä jossain pajalla mittauttamassa. Muistat vaan kertoa miksi olet mittausta teettämässä niin tietää rasvatoope vähän mitä tehdä.
        Last edited by petrolhead; 22-03-2009, 07:44.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Tuiske
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1441
          • Lempäälä

          #5
          No pitäisi mennä kyllä m52b28 helposti päästöistä läpi jos on kunnossa, eikös toi koneen huudattaminen ja kattien kuumentaminen tule yleensä kysymykseen m50b25 kohdalla? Itse mittautin päästöt vuodenvaihteen tienoilla, pakkasta oli jotain -10-15C väliin ja moottori kylmänä ajoin päästömittauspaikalle noin 500m ja läpi meni että heilahti ilman mitään kattien lämmittelyjä, m52b28 siis kyseessä omassa tapauksessani.
          Corvette C4 LT4 TURBO
          Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19172
            • -

            #6
            Jos ei ole imuvuotoja, niin lambda-anturi rikki. Käy lukemassa vikakoodit. Jos vika ei ole lambda-anturissa, niin autossa ei ole katalysaattoreita paikoillaan tai kattipöntöt on tyhjennetty. Täysin ehjässä autossa nuo päästöarvot ovat (lähes) nollassa!
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • ace_
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 223
              • Turku

              #7
              Originally posted by Tuiske View Post
              No pitäisi mennä kyllä m52b28 helposti päästöistä läpi jos on kunnossa, eikös toi koneen huudattaminen ja kattien kuumentaminen tule yleensä kysymykseen m50b25 kohdalla? Itse mittautin päästöt vuodenvaihteen tienoilla, pakkasta oli jotain -10-15C väliin ja moottori kylmänä ajoin päästömittauspaikalle noin 500m ja läpi meni että heilahti ilman mitään kattien lämmittelyjä, m52b28 siis kyseessä omassa tapauksessani.
              samoin mulla 10 asteen pakkasella 1km ajon jälkeen meni heittämällä läpi ja siinä konttorin pihalla vielä oottelin vuoroakin 20min joten ei ollu lämpömittarin neula noussu oikeestaan ollenkaan
              e91 330iA M-Sport -05
              ex. e46 330Ci -00
              ex. E36 328i coupe m-sport -96
              ex. E36 320i coupe -92

              Comment

              • intfreak
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 2966
                • Uusikaupunni

                #8
                Ja huomaa, että m52:ssa on 2 titanialambdaa, jotka maksaa jo motonetissä pauttiarallaa 100e/kpl. Itellä meni toinen vaihtoon ja päästöt tippu heti hyviksi. Sitä ennen arvot oli juurikin samanlaiset kuin tässä tapauksessa, ei auttanut vaikka kuinka huudatteli.
                edit: vikakoodeissa herjas lambdan lämmitystä, kyseinen lambda vaihtoon ja avot.
                N62 Money Spender Club

                Comment

                • Juggis
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 197
                  • Espoo

                  #9
                  Pitää käydä vikakoodit luettamassa joo, varmaan teen tämän heti huomenna. Katalysaattorit ovat paikallaan ja katteihinkaan ei ole koskettu Kyllähän se katsastusmies konetta jonkin aikaa huudatti ennen mittausta, mutta ei lämmöt varmaan aivan normaaliin kerenneet kuitenkaan nousta.

                  Sitten jatkokysymys; pitääkö nuo päästöt mittauttaa uudelleen tuossa samassa konttorissa, vai riittääkö, että kun ne korjauksen yhteydessä mittauttaa jossain muualla ja tuo sen lapun sitten konttorille?
                  Last edited by Juggis; 22-03-2009, 09:03.
                  F10 535d xdrive msport
                  Ex. e91 325xiA
                  Ex. e36 328i Coupé

                  Comment

                  • M.J.P
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2007
                    • 82

                    #10
                    Originally posted by Juggis View Post
                    Sitten jatkokysymys; pitääkö nuo päästöt mittauttaa uudelleen tuossa samassa konttorissa, vai riittääkö, että kun ne korjauksen yhteydessä mittauttaa jossain muualla ja tuo sen lapun sitten konttorille?
                    Riittää kun viet sen lapun konttorille. Muistaakseni perivät jälkitarkastusmaksun vielä....korjatkaa jos olen väärässä.

                    Comment

                    • sleepertuning
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 662
                      • Kotka

                      #11
                      Lapun kanssa konttorille, eivät peri maksua. Jossain tapauksissa inssi on ottanut kaasut pistokokeena mutta siitä ei laskuteta. Monet ammattikoulut mittaavat ilmaiseksi kaasut ja sieltä saa lapun konttorille.
                      Normaali jälkitarkastusmaksu toki peritään joka tapauksessa.

                      Comment

                      • Samee
                        BTCF Member
                        • Mar 2006
                        • 889
                        • Valkeakoski

                        #12
                        Juuri käytin emännän e36 328:sin myös leimalla. HC:ista pomppas, karvan yli 200 oli joutokäynnillä. Elättelen kyllä toiveita että kattien lämmityksellä ilmaputsarin ja tulppien (yli30tkm ajetut) vaihdolla selviäisin. Saapa nähdä kuinka käy.
                        E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
                        E30 316 4d '89
                        E36 M3 Coupe '93
                        F30 318d '13

                        Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

                        Comment

                        • Bouma
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2007
                          • 3108
                          • Tampere

                          #13
                          Onko imm ja imusarjan välinen haitariputki tarkistettu?
                          MB CLS-12 350CGI AMG

                          MYSTINEN.FI

                          Comment

                          • Juggis
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 197
                            • Espoo

                            #14
                            Noniin, problem solved.

                            Eli kävin vain yhdellä pajalla mittauttamassa päästöt uudelleen, kun olin ensin ajanut melkein koko länärin alusta loppuun ekoajoa pelkällä kolmosella, että katit olivat varmasti lämpimät

                            Päästöt olivat sen jälkeen ok ja juuri kävin hakemassa sillä päästölapulla konttorilta leiman paperiin ja taas saa ajella vuoden
                            Last edited by Juggis; 01-04-2009, 12:19.
                            F10 535d xdrive msport
                            Ex. e91 325xiA
                            Ex. e36 328i Coupé

                            Comment

                            • O.K.
                              Moderator
                              • Nov 2003
                              • 4849
                              • Espoo

                              #15
                              Pakokaasupäästöille on oma topic http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=5513. Siirsin tähän topicciin nyt kirjoitetun uuden päästöongelman sinne.

                              Tämän pistin lukkoon, koska tämän topicin ongelma on jo ratkaistu.
                              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                              E34 525i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎