Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 airbag valo "EI PALA" :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SamOsa
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 93
    • Seinäjoki

    e36 airbag valo "EI PALA" :)

    auto 328 -96

    käytin autoa leimalla ja tuli hylky kun bägin valo ei vilkahtanut kun autosta käänsi virrat päälle. Oletus että lamppu oli hajalla osui melkein oikeaaseen vaan kun purin mittaristo, siihen lampun päälle oli lämmitetty kutistesukka.. noh minä hain uuden lampun marmoritiskiltä ja asensin sen mittaristoon---> tulos: lamppu ei pala.

    No sitten lähdin mittaamaan mittariston liittimelle tulevan violetin johdon jännitettä 12v joka on alfamerin ja etm:än mukaan se oikea bägin valoon liittyvä johto joka tulee virtalukon kautta. Sitten mittasin mittariston oikeista pinneistä, että se on ehjä poltin kiinni ollessa. Tähän mennessä kaikki ok kuten pitää.

    Seuraavaksi mittasin mittaristolta lähtevän johdon (sini-musta), joka menee suoraan airbag moduulille, ja ehjä yhteys tässäkin oli.

    Jännite tulee sulakkeen 42 kautta bägi moduulille.

    vikakoodit luettu ja tulos:

    04 vas.etuturvatyynyn laukaisu piiri
    vastus liian suuri
    18 Istuintunnistus BFS edessä
    vastus liian suuri
    18 istuintunnistus BFS edessä
    Oikosulku (plusjänn.)
    Vikojen määrä 3

    eli jos nämä hajalla niin oletus on että bägin valon PITÄISI palaa??

    ainut mikä itselle enää tulee mieleen että airbag module hajalla mutta miksei siitä tule sitten vikakoodia

    HOI EHDOTUKSIA SÄHKÖMIÄHET!

    Ja kaikki vain valon takia
  • Dunky
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 4929
    • Kotka

    #2
    Kerro ihmeessä paikkakunta niin joku kyläläinen voi tulla vilkasemaan :think
    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

    Comment

    • jumbo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 6602
      • Lappeenranta

      #3
      pp440 oli kanssa jotain vastaavaa bägihäikkää ja sieltä taisi uupua osa jos toinenkin, ainakin näin muistelisin...
      M550d

      Comment

      • SamOsa
        Bimmer Rookie
        • Aug 2007
        • 93
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by Dunky View Post
        Kerro ihmeessä paikkakunta niin joku kyläläinen voi tulla vilkasemaan :think
        Seinäjoki/nurmoo

        Comment

        • PP440
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 1263
          • Mikkeli

          #5
          Joo eli itsellääkin oli Sigun autossa ongelmia bägivalon / vikakoodien kanssa.

          Oli siis bägivalo palannut -> vaihto uuteen, mutta tuppasi sitten palamaan koko ajan. No ei muuta kun vikakoodeja ylös, muistaakseni apukuskin istuintunnistin hälytti ja kuskin bägi. Ongelmana oli myös että ratin äänimerkki ei pelittänyt -> todettiin että kellojousi ratin juuresta paskana (eiku uutta tilalle) kellojousi ilmeisesti liittyy myös kuskin airbägiin?! Myös apukuskin istuintunnistin matto vaihdettiin uuteen (vanha oli paskana), eikä vieläkään valo sammunut. Noh jopa apukuskin puolella vaihdettiin airbägi, eikä vieläkään muutosta (vanha bägi todettiin kyllä ehjäksi). Viimeisenä sitten vaihdettiin airbagien ohjausyksikkö, jolloin vikakoodit hävisi ja airbägi valo rupesi pelittämään normaaliin malliin.

          Joten vaihdetut osat:

          Kellojousi
          Apparin istuintunnistinmatto
          Apparin airbagi (tämä tosin turhaan koska vanha oli ehjä.)
          Bägien ohjausyksikkö

          Onkohan sulla nyt sitten istuintunnistinmatot paskana ? hmm.

          Comment

          • Karva
            Bimmer Rookie
            • May 2008
            • 125

            #6
            Yleensä silloin kun valo ei syty/sammu on ongelma hyvin pieni tai hyvin suuri. Yleensä jälkimmäinen, eli ohjausyksikkö rikki.

            Comment

            • tumppu86
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 900
              • E-pohjanmaa

              #7
              Ei liity kyseiseen ongelmaan, mutta kuuluuko tuon bägivalon palaa miten kirkkaasti? Tuntuu, että aurinkoisella kelillä sitä ei meinaa millään huomata. Hämärässä sen kyllä näkee. Ajattelin vaan, kun katsastukseen pitäisi pian mennä, että onko ne siellä miten tarkkoja.

              Comment

              • MarQu
                Moderator
                • Mar 2006
                • 5513
                • Vaasa

                #8
                Kyl se pitäsi palaa ihan kirkkaasti. Tiedä sitten miten tarkkoja ovat siitä kirkkaudesta.
                sigpic

                Comment

                • Risto113
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 1204
                  • GrassLake

                  #9
                  Olikos näissä jo LED-varmistus airbag-valolle?
                  Eli polttimon vieressä ledi, joka palaa ainakin vaikka polttimo kärähtää.
                  Voisiko tuosta johtua himmeys valossa..:think

                  ...Ja topikin aloittajalla LED ehkä revitty pois piirilevyltä, ja sen takia uusikaan polttimo ei pala?

                  Comment

                  • SamOsa
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2007
                    • 93
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by Risto113 View Post
                    ...Ja topikin aloittajalla LED ehkä revitty pois piirilevyltä, ja sen takia uusikaan polttimo ei pala?
                    en usko.. koska lampulle tulee jännite ja se menee siitä läpikin vielä.. Käytännössä lampun miinus menee sen bägin keskusyksikön kautta joten se ei sieltä kautta mene maihin.. uskon näin :think

                    Comment

                    • SamOsa
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2007
                      • 93
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by PP440 View Post
                      Joo eli itsellääkin oli Sigun autossa ongelmia bägivalon / vikakoodien kanssa.

                      Oli siis bägivalo palannut -> vaihto uuteen, mutta tuppasi sitten palamaan koko ajan. No ei muuta kun vikakoodeja ylös, muistaakseni apukuskin istuintunnistin hälytti ja kuskin bägi. Ongelmana oli myös että ratin äänimerkki ei pelittänyt -> todettiin että kellojousi ratin juuresta paskana (eiku uutta tilalle) kellojousi ilmeisesti liittyy myös kuskin airbägiin?! Myös apukuskin istuintunnistin matto vaihdettiin uuteen (vanha oli paskana), eikä vieläkään valo sammunut. Noh jopa apukuskin puolella vaihdettiin airbägi, eikä vieläkään muutosta (vanha bägi todettiin kyllä ehjäksi). Viimeisenä sitten vaihdettiin airbagien ohjausyksikkö, jolloin vikakoodit hävisi ja airbägi valo rupesi pelittämään normaaliin malliin.

                      Joten vaihdetut osat:

                      Kellojousi
                      Apparin istuintunnistinmatto
                      Apparin airbagi (tämä tosin turhaan koska vanha oli ehjä.)
                      Bägien ohjausyksikkö

                      Onkohan sulla nyt sitten istuintunnistinmatot paskana ? hmm.
                      Mistä sä hommasit noin istuintunnistin matot ? Pystyykö vanhan korjaamaan kun eikös se vaan ole jonkinnäköinen vastus lanka matto vain ? Bägin ohjausyksikkö, eikös senki pysty purkamaan ja korjaamaan.. tämä elektromeka vois tietää ? Pittääpä rimpautella sinne.. mutta se tietty että kun siitä ei sitä vikakoodia tullut ihmetyttää

                      Comment

                      • PP440
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 1263
                        • Mikkeli

                        #12
                        Originally posted by SamOsa View Post
                        Mistä sä hommasit noin istuintunnistin matot ? Pystyykö vanhan korjaamaan kun eikös se vaan ole jonkinnäköinen vastus lanka matto vain ? Bägin ohjausyksikkö, eikös senki pysty purkamaan ja korjaamaan.. tämä elektromeka vois tietää ? Pittääpä rimpautella sinne.. mutta se tietty että kun siitä ei sitä vikakoodia tullut ihmetyttää
                        Muistaakseni Bemu Oy:stä tilasin ton tunnistinmaton. En nähnyt mitään järkeä lähteä ns. käytettyä hommamaan tms. kun uusi maksaa about 90e...jos nyt oikein muistan?! :think Ja kyllä se sellanen lankamatto on...
                        Ohjausyksikön sain hankittua täältä foorumin kautta suht edullisesti.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Sen voi ihan mitatakkin sen maton, ettei tarvitse summissa vaihdella.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • mika68
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2004
                            • 1966
                            • ......

                            #14
                            Originally posted by SamOsa View Post
                            Mistä sä hommasit noin istuintunnistin matot ? Pystyykö vanhan korjaamaan kun eikös se vaan ole jonkinnäköinen vastus lanka matto vain ? Bägin ohjausyksikkö, eikös senki pysty purkamaan ja korjaamaan.. tämä elektromeka vois tietää ? Pittääpä rimpautella sinne.. mutta se tietty että kun siitä ei sitä vikakoodia tullut ihmetyttää
                            Tunnistematto kyseisessä autossa on mun laittama, koska penkit on 1 bägisestä cabriosta piti matto ottaa orkkis penkeistä. Toimi pari vuotta moitteettomasti. Kannattaa tosiaan mitata se matto ennen vaihtamista. Usein niissä on vain liitin vikaa ja sen voi korjata poistamalla liittimen ja tinaamalla johdot yhteen. Näin tehdään myös Laakkosella

                            Comment

                            • SamOsa
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2007
                              • 93
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by mika68 View Post
                              Tunnistematto kyseisessä autossa on mun laittama, koska penkit on 1 bägisestä cabriosta piti matto ottaa orkkis penkeistä. Toimi pari vuotta moitteettomasti. Kannattaa tosiaan mitata se matto ennen vaihtamista. Usein niissä on vain liitin vikaa ja sen voi korjata poistamalla liittimen ja tinaamalla johdot yhteen. Näin tehdään myös Laakkosella
                              onko tuo maton vaihto helppo homma.. mietin vain pitääkö sen verhoilun purkaa istuinosasta ja sitte vaihtaa matto ja koota takaisin verhoilu jne ? tässä topikissa edetään seuravaasti että kokeilu toisella varmasti ehjällä boxilla että saisi bägi valon palamaan ja sitte aletaan uusimaan/korjaamaan nuo matot ja sen kehän spiraali hässäkän tutkiminen..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎