Ei ole niinkään kiinnostusta noihin korkeussäädettäviin..
Mites muuten homma menee kun lyö autoa matalemmaksi niin eikös se pitäisi sitten viedä pyörien kulmien säätöön vaikka johonkin liikkeeseen? Ettei renkaat ala kulua miten sattuu?
Ja sitten jos ostaisi korkeussäädettävän niin sitten kun auton lyö kesäksi aivan tonttiin ja käy säädättämässä pyörien kulmat niille säädöille, niin sitten talvella kun haluaa nostaa autoa, niin sitten vissiin tarvisi taas viedä säädettäviksi liikkeseen?
Ei ole niinkään kiinnostusta noihin korkeussäädettäviin..
Mites muuten homma menee kun lyö autoa matalemmaksi niin eikös se pitäisi sitten viedä pyörien kulmien säätöön vaikka johonkin liikkeeseen? Ettei renkaat ala kulua miten sattuu?
Ja sitten jos ostaisi korkeussäädettävän niin sitten kun auton lyö kesäksi aivan tonttiin ja käy säädättämässä pyörien kulmat niille säädöille, niin sitten talvella kun haluaa nostaa autoa, niin sitten vissiin tarvisi taas viedä säädettäviksi liikkeseen?
Kertokaa viisaammat!
no näinhän se teoriassa menee mutta enpä ite ainakaan käyny säätämässä talvella kun asensis korkeussäädettävän sarjan autooni tammikuussa (sigun 323i). auto kulki suoraan samalla lailla ku ennenkin alustan laittoa joten en katsonut sitä tarpeelliseksi.. kesärenkaiden vaihdon yhteydessä sitten säätö haluttuun korkeuteen (itselläni piti hieman nostaa edestä kesäksi että sopi renkaat pyörimään) ja käytin kulmien säädössä ja samalla vaihdeltiin puslia taakse ja eteen ym kuluvaa osaa.. .. parempihan se on olla korkeussäätö nii ei ainakaa tule sit näitä perusvitutuksia että ei madaltunutkaan tarpeeksi ym ym.
edittiä.. autohan pitäis aina käyttää kulmien säädöissä kun korkeus muuttuu edes vähänkin. eli ostitpa korkeussäädettävän tai kiinteän madallussarjan nii pitäis käyttää aina kun korkeutta muuttaa.. ite en vaan viittiny käyttää kun talvirenkaat oli muutenkin viimeistä talvea käytössä...
Mites muuten homma menee kun lyö autoa matalemmaksi niin eikös se pitäisi sitten viedä pyörien kulmien säätöön vaikka johonkin liikkeeseen? Ettei renkaat ala kulua miten sattuu?
Kyllä. Aja ensin vaikka viikko, että jouset asettuu ja mene sitten kulmien säätöön. Vaihda ennen säätöön menoa jousien vaihdon yhteydessä pultti #5 alkuperäisestä M12X42 pultista M10X42 (lujuusluokka 12.9) pulttiin. Näin saat etupäähän tuollaiselle maltilliselle madallukselle riittävästi cambersäätöä. Muista kertoa se myös kulmien säätäjälle ja vaadi häntä säätämään etucamber vaikka se yrittäis väittää, että E36:ssa ei sitä voi tehdä. Jousien vaihdon yhteydessä se napa kannattaa vetää valmiiksi niin pystyyn kuin tuo reikään väljä pultti antaa myöten. Sitten vaan kunnolla kireälle se pultti.
Ja sitten jos ostaisi korkeussäädettävän niin sitten kun auton lyö kesäksi aivan tonttiin ja käy säädättämässä pyörien kulmat niille säädöille, niin sitten talvella kun haluaa nostaa autoa, niin sitten vissiin tarvisi taas viedä säädettäviksi liikkeseen?
Kyllä. Aja ensin vaikka viikko, että jouset asettuu ja mene sitten kulmien säätöön. Vaihda ennen säätöön menoa jousien vaihdon yhteydessä pultti #5 alkuperäisestä M12X42 pultista M10X42 (lujuusluokka 12.9) pulttiin. Näin saat etupäähän tuollaiselle maltilliselle madallukselle riittävästi cambersäätöä. Muista kertoa se myös kulmien säätäjälle ja vaadi häntä säätämään etucamber vaikka se yrittäis väittää, että E36:ssa ei sitä voi tehdä. Jousien vaihdon yhteydessä se napa kannattaa vetää valmiiksi niin pystyyn kuin tuo reikään väljä pultti antaa myöten. Sitten vaan kunnolla kireälle se pultti.
Paljonko tuolla pultti hommalla saa aikaseksi, omassa renkaan pysty kallistusta n.19mm per. puoli. Riittääkö pultin vaihto vai otetaanko pirra....
Paljonko tuolla pultti hommalla saa aikaseksi, omassa renkaan pysty kallistusta n.19mm per. puoli. Riittääkö pultin vaihto vai otetaanko pirra....
Jaa-a. Hankala sanoa, taitaa olla aika autokohtaista. Mulla aikanaan E36:ssa riitti H&R 40 mm madaltavilla etujousilla sen verran, että arvot olivat vihreällä jonkin matkaa, kun renkaat käännettiin, niin pystyyn kun sai. Ei niitä renkaita siis kuitenkaan saanu toleranssialueen pystyimpään asentoon. Pirralla varmistaa tietenkin, sen että saa sellaset arvot ku haluaa.
Noni nyt tuli vihdoin "pienen" miettimisen jälkeen hommattuakin jotain
Eli ostin tollaiset konin jouset jotka madaltaa edestä 40mm ja takaa 20mm. Jouset pääsevät yhteistyöhön vakioiskareiden kanssa.
Millainen homma on noiden pelkkien jousien vaihto? Tollaisesta alfamerin bmw korjausaapisesta katselin vähän noita jousien vaihtoa koskevia juttuja, eikä nyt ihan mahdottomalta operaatiolta tuntunut.
Kertokaas jos jollain on noista konin madallusjousista jotain kokemuksia!?
Puhelin tänään yhden bemareihin erikoistuneen korjaajan kanssa.. Hän oli sitä mieltä, että jos lykkään nuo jouset tuohon kiinni, niin sitten voi tulla muutamia ongelmia eteen:
- Vakioiskarit eivät toimi oikein, koska alussa kun iskari menee pohjaan niin se menee aika pehmeästi ja lopussa kokoajan tiukkenee. Ja kun madaltaa, niin iskari on sitten koko ajan siellä lopussa päin tiukalla, eli iskari ei välttämättä toimi oikein, mutta tämä nyt ei välttämättä ole mikään este, koska saattaa olla, että kuitenkin kaikki toimii ihan riittävästi peruskäyttöön ja iskarit tämän vielä kestävätkin.
- Vakioiskareita joutuu todennäköisesti lyhentämään hiukan ja tekemään uudet kierteet päähän. Etupäästä kuitenkin 40mm madallus on jo aika suuri siihen nähden, että jousi ei välttämättä vakiopitkän iskarin kanssa yläasennossaan eli "löysänä" ole kireässä, jos vaikka auto pääsee hyppäämään jostain montusta niin, että rengas on ilmassa tai kevittynyt tarpeeksi voi jousi muljahtaa pois paikaltaan ja sittenhän ei ole kivaa.
-Ja jos pitää vakioiskarit oli ne sitten lyhennetyt tai ei, niin iskarit kuitenkin ovat aika kovat koska ovat menneet sen pehmeän kohdan yli ja mitä pohjaan enemmän menee, niin silloin kovenee iskarin vastus. Tämä saattaa vuosien varrella rasittaa ja vääntää koria niin paljon, että koko autosta tulee oikea kolinalaatikko ja hitsisaumat aukeilee ja paikat hajoo.
Eli olisi vissiin kannattanut ostaa alustasarja niin olisi saanut ainakin tuon iskari ongelman pois.
Mutta päädyin tuohon jousi ratkaisuun äkillisesti, koska muutamassa eri kaupassa sanottiin, että kyllä tuollaisella madalluksella nyt vakioiskarit käyvät ja tottakai ne nyt sanoo, että saa tavaraa myytyä. Ja toiseksi samoisissa kaupoissa sanottiin, että jos hommaan alustasarjan, niin autoni on sen verran vanha, (käyttöönotto 5.1992) että tarvisi jotain osia alkaa vaihtelemaan etupäästä jotta saa sopimaan nuo etutolpat, koska lähes kaikki alustasarjat ovat 6.1992 tehtyihin autoihin tai uudempiin ja minunhan auto tuohon kastiin ei mene.
Tämä bemarivelho taas sanoi hieman toisin, että ei hän ole tuollaista ongelmaa kylläkään huomannut, että kyllä hän on niitä alustoja laitellut ilman mitään sopimisongelmia noinkin vanhoihin autoihin.
Olisi vissiin kannattanut ottaa selvää vähän enemmän asioista ennenkuin ryhtyy ostamaan suinpäin jousia.
Sanokaa nyt joku jotain!
Kiitos ja anteeks!
Noni nyt tuli vihdoin "pienen" miettimisen jälkeen hommattuakin jotain
Eli ostin tollaiset konin jouset jotka madaltaa edestä 40mm ja takaa 20mm. Jouset pääsevät yhteistyöhön vakioiskareiden kanssa.
Millainen homma on noiden pelkkien jousien vaihto? Tollaisesta alfamerin bmw korjausaapisesta katselin vähän noita jousien vaihtoa koskevia juttuja, eikä nyt ihan mahdottomalta operaatiolta tuntunut.
Kertokaas jos jollain on noista konin madallusjousista jotain kokemuksia!?
Helpot vaihtaa. Edessä sama kuin missä vaan MacPherson tyyppisessä.
Takaa ottaa vaan vetarin irti vetolaipasta ja iskarin alapään pultin irti niin saa painettua tukivartta sen verran että jousi mahtuu pois, ei tarvii puristimia edes.
Voi vakio iskareille laittaa madallusjouset, tuo 40mm alkaa olla kyllä siinä ja siinä. Ite laittaisin lyhyemmät kepit jo.
Comment