E36 perämokkula kyssäri.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veteraaniseppo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2008
    • 1283
    • Hla-Sjk.

    E36 perämokkula kyssäri.

    Autosta hajosi perä, lyö tyhjää ja kuulostaa siltä, että hammasrattaat perän sisällä ovat nykyään hampaattomia. Kannattaako lähteä metsästämään uusia rattaita nykyiseen perään vai saman tien uusi(käytetty)perä tilalle. Aina kyllä ollu mielessä, että pitäisi hankkia jonkinnäköinen lukkoperä tuon lukottoman tilalle. Nyt siihen olisi hyvä tilaisuus.

    Auto siis vuoden 1992, 320i E36 coupe, joka ensirekisteröity 10.1992.
    Meneekö ko. autoon esim 325 lukollinen perä ns. heittämällä?
    Meneekö mikään lukollinen perä ko. autoon heittämällä. Nyt siis neuvoja mistä saan lukollisen perän tuon vanhan tilalle. EI kiitos "kemppilukkoja"

    Asialla silleen kiire, ettei viittisi kovin pitkään autoa seisottaa.
  • Flart
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 433
    • Pilkanmaa

    #2
    Originally posted by veteraaniseppo View Post
    Autosta hajosi perä, lyö tyhjää ja kuulostaa siltä, että hammasrattaat perän sisällä ovat nykyään hampaattomia. Kannattaako lähteä metsästämään uusia rattaita nykyiseen perään vai saman tien uusi(käytetty)perä tilalle. Aina kyllä ollu mielessä, että pitäisi hankkia jonkinnäköinen lukkoperä tuon lukottoman tilalle. Nyt siihen olisi hyvä tilaisuus.

    Auto siis vuoden 1992, 320i E36 coupe, joka ensirekisteröity 10.1992.
    Meneekö ko. autoon esim 325 lukollinen perä ns. heittämällä?
    Meneekö mikään lukollinen perä ko. autoon heittämällä. Nyt siis neuvoja mistä saan lukollisen perän tuon vanhan tilalle. EI kiitos "kemppilukkoja"

    Asialla silleen kiire, ettei viittisi kovin pitkään autoa seisottaa.
    325 perä vaatii vetarien vaihdon myös. E30 325i typ 188 perän lukkoyksikkö käy e36 325i typ 188 kuoriin, e30 lukkoja on enemmän tarjolla. Ja jos orkkis perän aikoo korjata, niin se maksaa enemmän kuin "uusi" käytetty perä.
    Nykyiset.
    Bmw e34 m5 touring -94. Bmw e30 325i 24v touring -93. Bmw e34 525ix 4d sedan -93. Bmw e30 335i -85 (ratapommi projekti).

    Entiset.
    Bmw e30 325i -88. Bmw e34 535i -88. Bmw e30 325i -87. Bmw e30 327i -85. Bmw e30 318i -84. Bmw e21 315 -81. Bmw e12 528i -78. Bmw e28 525i -84.

    Comment

    • veteraaniseppo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2008
      • 1283
      • Hla-Sjk.

      #3
      Originally posted by Flart View Post
      325 perä vaatii vetarien vaihdon myös. E30 325i typ 188 perän lukkoyksikkö käy e36 325i typ 188 kuoriin, e30 lukkoja on enemmän tarjolla. Ja jos orkkis perän aikoo korjata, niin se maksaa enemmän kuin "uusi" käytetty perä.
      Ajattelin kanssa vähän samaa, että vanhan korjaaminen maksaa enemmän kuin uuden hankkiminen. Onko tuossa E36 325:sen ja E30 325 lukkoperissä kovin suuria eroja ajettavuuden ja kestävyyden kannalta? Onko se isokin homma vaihtaa E30:sen sisuskalut E36:sen perään?

      Comment

      • Flart
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 433
        • Pilkanmaa

        #4
        Originally posted by veteraaniseppo View Post
        Ajattelin kanssa vähän samaa, että vanhan korjaaminen maksaa enemmän kuin uuden hankkiminen. Onko tuossa E36 325:sen ja E30 325 lukkoperissä kovin suuria eroja ajettavuuden ja kestävyyden kannalta? Onko se isokin homma vaihtaa E30:sen sisuskalut E36:sen perään?
        Itellä hajoili periä useasti, mutta lukkoperä on kestäny ihan älytöntä rääkkämistä ja ajettavuuden kannalta suosittelen kannattaa käyttää ainoastaan lukkoyksikkö e30 perästä ja välitys e36 (3.15), e30 välitys on turhan tiheä (~3.73). Osat käy ihan bolt on, mut välykset pitää tietenkin passata kohilleen.
        Nykyiset.
        Bmw e34 m5 touring -94. Bmw e30 325i 24v touring -93. Bmw e34 525ix 4d sedan -93. Bmw e30 335i -85 (ratapommi projekti).

        Entiset.
        Bmw e30 325i -88. Bmw e34 535i -88. Bmw e30 325i -87. Bmw e30 327i -85. Bmw e30 318i -84. Bmw e21 315 -81. Bmw e12 528i -78. Bmw e28 525i -84.

        Comment

        • veteraaniseppo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2008
          • 1283
          • Hla-Sjk.

          #5
          Originally posted by Flart View Post
          Itellä hajoili periä useasti, mutta lukkoperä on kestäny ihan älytöntä rääkkämistä ja ajettavuuden kannalta suosittelen kannattaa käyttää ainoastaan lukkoyksikkö e30 perästä ja välitys e36 (3.15), e30 välitys on turhan tiheä (~3.73). Osat käy ihan bolt on, mut välykset pitää tietenkin passata kohilleen.

          Ookoo eli hankin E36 325 perän ja E30 325 lukkoperän ja pistän E30 perästä lukkoyksikön E36 325:sen perään + ne vetarit? ja muut säädöt kohilleen ja saan vihdoinki perän joka kestää?

          Comment

          • Flart
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 433
            • Pilkanmaa

            #6
            Originally posted by veteraaniseppo View Post
            Ookoo eli hankin E36 325 perän ja E30 325 lukkoperän ja pistän E30 perästä lukkoyksikön E36 325:sen perään + ne vetarit? ja muut säädöt kohilleen ja saan vihdoinki perän joka kestää?
            Jep! Tietysti pienemmällä vaivalla pääsee jos löytyy suoraan e36 lukkoperä, mut niitä on aika harvoin myynnissä.
            Nykyiset.
            Bmw e34 m5 touring -94. Bmw e30 325i 24v touring -93. Bmw e34 525ix 4d sedan -93. Bmw e30 335i -85 (ratapommi projekti).

            Entiset.
            Bmw e30 325i -88. Bmw e34 535i -88. Bmw e30 325i -87. Bmw e30 327i -85. Bmw e30 318i -84. Bmw e21 315 -81. Bmw e12 528i -78. Bmw e28 525i -84.

            Comment

            • veteraaniseppo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2008
              • 1283
              • Hla-Sjk.

              #7
              Originally posted by Flart View Post
              Jep! Tietysti pienemmällä vaivalla pääsee jos löytyy suoraan e36 lukkoperä, mut niitä on aika harvoin myynnissä.
              Onko E36 325:ssa kitkalukko, tai joissanhan on? Merkkihuollossa kertoivat, että pitäs mennä suoraan E36 325:sen perä 320:seen. Välitykset tosiaan hieman erilaiset. Pärjääkö tolla kitkalukolla vai onko E36:seen saanu jotain "vielä parempaa" joka menis heittämällä tohon 320:een.
              Hitto ku tuli hiki kun sai polkea paikasta toiseen kyselemässä asiaa

              Comment

              • Flart
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 433
                • Pilkanmaa

                #8
                Originally posted by veteraaniseppo View Post
                Onko E36 325:ssa kitkalukko, tai joissanhan on? Merkkihuollossa kertoivat, että pitäs mennä suoraan E36 325:sen perä 320:seen. Välitykset tosiaan hieman erilaiset. Pärjääkö tolla kitkalukolla vai onko E36:seen saanu jotain "vielä parempaa" joka menis heittämällä tohon 320:een.
                Hitto ku tuli hiki kun sai polkea paikasta toiseen kyselemässä asiaa
                mun muistaakseni vetareissa oli eroa, mut voi olla että muistan väärin. Ja kyllä pärjää, mulla ainaki on kitkalukolla aina piirtäny kahdella. On myös olemassa viskolukko, niitä on käytetty esim. 325ix e30.
                Nykyiset.
                Bmw e34 m5 touring -94. Bmw e30 325i 24v touring -93. Bmw e34 525ix 4d sedan -93. Bmw e30 335i -85 (ratapommi projekti).

                Entiset.
                Bmw e30 325i -88. Bmw e34 535i -88. Bmw e30 325i -87. Bmw e30 327i -85. Bmw e30 318i -84. Bmw e21 315 -81. Bmw e12 528i -78. Bmw e28 525i -84.

                Comment

                • *makke*
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 884
                  • Klaukkala

                  #9
                  Vetarit pitää vaihtaa, 320 pienemmät laipat ja ohuemmat vetarit. Sinne perään käy esim e30 pikkuperästä ne pienet rattaat mitkä iteltänikin meni paskaks Saa auton ajoon ainakin, ja todennäköisesti halvallakin.

                  Comment

                  • veteraaniseppo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2008
                    • 1283
                    • Hla-Sjk.

                    #10
                    Originally posted by *makke* View Post
                    Vetarit pitää vaihtaa, 320 pienemmät laipat ja ohuemmat vetarit. Sinne perään käy esim e30 pikkuperästä ne pienet rattaat mitkä iteltänikin meni paskaks Saa auton ajoon ainakin, ja todennäköisesti halvallakin.
                    Voe visva kun joka toinen sanoo, että ei tarvi vaihtaa vetareita ja perää menee heittämällä ja joka toinen sanoo ettei mene. Mitä toi pikkuperä meinaa? Ei ole toi perämokkula(t) tullu vielä kovin tutuiksi..

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by veteraaniseppo View Post
                      Voe visva kun joka toinen sanoo, että ei tarvi vaihtaa vetareita ja perää menee heittämällä ja joka toinen sanoo ettei mene. Mitä toi pikkuperä meinaa? Ei ole toi perämokkula(t) tullu vielä kovin tutuiksi..
                      Ei kukaan kai sano että 325-perä menee "heittämällä" 320:een?
                      Joka tapauksessa vetarit ovat 100% varmuudella erilaiset, joten vähintään myös vetarit menee vaihtoon.

                      Comment

                      • veteraaniseppo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2008
                        • 1283
                        • Hla-Sjk.

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Ei kukaan kai sano että 325-perä menee "heittämällä" 320:een?
                        Joka tapauksessa vetarit ovat 100% varmuudella erilaiset, joten vähintään myös vetarit menee vaihtoon.
                        Itse asiassa eräässä korjaamossa sanottiin niin, tai no melkein sanottiin
                        Pitäisi kuulemma mennä. Ne ketkä ajavat rallia 325:lla niin vaihtavat periä 320:sta "lyhyempien" välityksien takia, niin miksei hommaa voisi tehdä päinvastoin. No ihmetellään niitä vetareita siitten kun jostain edes löytyisi lukollinen E36 325:sen perä..

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #13
                          Originally posted by veteraaniseppo View Post
                          Itse asiassa eräässä korjaamossa sanottiin niin, tai no melkein sanottiin
                          Pitäisi kuulemma mennä. Ne ketkä ajavat rallia 325:lla niin vaihtavat periä 320:sta "lyhyempien" välityksien takia, niin miksei hommaa voisi tehdä päinvastoin. No ihmetellään niitä vetareita siitten kun jostain edes löytyisi lukollinen E36 325:sen perä..
                          Ei kukaan "rallimies" nyt niin tyhmä ole, että vaihtaa type 188 perän tilalle type 168 perän??
                          Toi 168 ja 188 on perän lautaspyörän halkaisija. (168 pikkuperä ja 188 isoperä)
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • veteraaniseppo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2008
                            • 1283
                            • Hla-Sjk.

                            #14
                            Originally posted by jannmann View Post
                            Ei kukaan "rallimies" nyt niin tyhmä ole, että vaihtaa type 188 perän tilalle type 168 perän??
                            Toi 168 ja 188 on perän lautaspyörän halkaisija. (168 pikkuperä ja 188 isoperä)
                            Mitäs tämä lautaspyörän koko merkkaa? Mulla siis toi type 168(320) johon nyt haaveilen type 188(325)...?

                            Comment

                            • Flart
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 433
                              • Pilkanmaa

                              #15
                              Originally posted by veteraaniseppo View Post
                              Mitäs tämä lautaspyörän koko merkkaa? Mulla siis toi type 168(320) johon nyt haaveilen type 188(325)...?
                              Elikkä käytännössä perän koko määräytyy lautaspyörästä. Typ 168 on "pikkuperä" ja typ 188 on "isoperä". Jos meinaat 188 perän laittaa, niin mulla löytyy ylimääräisenä e36 325i vetarit, eli typ 188 mallin vetarit.
                              Nykyiset.
                              Bmw e34 m5 touring -94. Bmw e30 325i 24v touring -93. Bmw e34 525ix 4d sedan -93. Bmw e30 335i -85 (ratapommi projekti).

                              Entiset.
                              Bmw e30 325i -88. Bmw e34 535i -88. Bmw e30 325i -87. Bmw e30 327i -85. Bmw e30 318i -84. Bmw e21 315 -81. Bmw e12 528i -78. Bmw e28 525i -84.

                              Comment

                              Working...
                              X