Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 mittaristohäikkää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • the Duke
    Newbiemmer
    • Mar 2009
    • 3
    • Etelä-Pohojammaa

    e36 mittaristohäikkää

    Moro! Etsiskelin searchilla vastaavia vikoja / ominaisuuksia mutta en löytänyt yksiselitteistä vastausta. Mahdollisiksi syiksi esitettiin ainakin mm. maadoitusongelmat, anturivika / -viat, piirilevyn kärvähtäminen, mittariston kärvähtäminen ym. ym.

    Kyseessä e36 M3 -95. Vika ilmenee (jos ilmenee) kun öljyn lämpömittari näyttää 90 astetta tai yli. Varoitus- ja huoltovalot syttyvät hetkeksi ja kaikki mittarit menevät nollille. Yleensä mittarit heräävät sekunnin-parin kuluttua henkiin mutta esim. juhannuksena ajoin mökille n. 100 km yhtä soittoa mittarit pimeänä. Takaisin tullessa toimivat normaalisti. Vika tuntuisi jotenkin korreloivan lämpötilan kanssa: mitä lämpimämpi sää, sitä useammin pätkii (esim. jussina mökille mennessä ulkolämpötila 26,5, palatessa 24 astetta)??

    Onko kellään ehdotusta/tuomioita kannattaako ollenkaan lähteä tutkailemaan vikaa mittariston liittimistä tms. vai onko ainoa toimiva konsti hommata uusi mittaristo - sekään kun ei ilmeisesti välttämättä auta?
    -tyhmästä päästä kärsii koko auto-

    sigpic
  • the Duke
    Newbiemmer
    • Mar 2009
    • 3
    • Etelä-Pohojammaa

    #2
    Hmm...

    Eli jospa aloittaisin mahd. piuhavioista. Olisko tietoa mistä toi mittaristo maadoittaa: konehuoneesta, apukuskin puolelta vai mistä?

    Muutenkin olis tarvetta e36 M3:n sähkökaavioille. Ei löytynyt tänne foorumille kerätyistä ja taitaa poiketa paljonkin e36 325:n vastaavasta, vai? Ei kellään olisi heittää linkkiä..?
    -tyhmästä päästä kärsii koko auto-

    sigpic

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Mittaristolle tulevat jännitesyötöt ja maadoitus kannattaisi toki mitata, todennäköisimmin vika lienee kuitenkin itse mittariston jänniteregulaattorin juotoksissa.

      Comment

      • the Duke
        Newbiemmer
        • Mar 2009
        • 3
        • Etelä-Pohojammaa

        #4
        Originally posted by WSE1 View Post
        Mittaristolle tulevat jännitesyötöt ja maadoitus kannattaisi toki mitata, todennäköisimmin vika lienee kuitenkin itse mittariston jänniteregulaattorin juotoksissa.

        Tattista vinkistä! Mutta koska olen toistaiseksi jollain ihmeen tavalla välttynyt ns. katastrofaalisilta sähköongelmilta noiden ex ja nyk. Biimereiden kanssa, voisitko vielä varoiksi osoittaa / neuvoa mistä tuon regulaattorin löytää?

        Edelleen sitä että mahtaako e36 325:n sähkökaaviot olla kuinka käyttökelpoisia e36 M3:n kanssa jos noita johtosarjoja yms. alkaa enemmänkin purkamaan?
        -tyhmästä päästä kärsii koko auto-

        sigpic

        Comment

        • Olio
          Bimmer Rookie
          • Dec 2008
          • 139
          • Kerava

          #5
          Originally posted by the Duke View Post
          vai onko ainoa toimiva konsti hommata uusi mittaristo
          Ei oo sit ihan halpa uus mittaristo, tohon omaan oli edellinen omistaja vaihdattanu autosalvassa, jotain 800e töineen

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            #6
            Saahan niitä käytettyjä maailmalta
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • Juggis
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 197
              • Espoo

              #7
              Tuo mittaristohan on erittäin helppo vaihtaa itsekkin. Ei tarvitse edes rattia irroittaa ja mittaristo on kädessä. En usko M3:en kohdalla olevan hirveästi erilainen homma kuin 328:ssa. Vaikein homma on sokkona käsikopelolla liittimien liittäminen takaisin paikalleen, mutta sekin luonnistuu kun tarpeeksi kauan räpeltää
              F10 535d xdrive msport
              Ex. e91 325xiA
              Ex. e36 328i Coupé

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Originally posted by the Duke View Post
                Tattista vinkistä! Mutta koska olen toistaiseksi jollain ihmeen tavalla välttynyt ns. katastrofaalisilta sähköongelmilta noiden ex ja nyk. Biimereiden kanssa, voisitko vielä varoiksi osoittaa / neuvoa mistä tuon regulaattorin löytää?
                Regulaattori on komponentti mittariston pääpiirilevyllä, mittaristo on melko lailla purettava sen saamiseksi näkyville. Näitä on korjattu ja kaikesta päätelleen korjataan jatkossakin.

                Comment

                • jutisko
                  Newbiemmer
                  • Sep 2009
                  • 1
                  • Haukipudas

                  #9
                  Originally posted by WSE1 View Post
                  Regulaattori on komponentti mittariston pääpiirilevyllä, mittaristo on melko lailla purettava sen saamiseksi näkyville. Näitä on korjattu ja kaikesta päätelleen korjataan jatkossakin.

                  Itellä samaa ongelmaa mittaristossa ja näppäsin mittaristosta piirilevyn irti, mutta sitten tuleekin iso ÖÖöööööö kun sitä kattelee.

                  Perhana kun ei satu jänniteregulaattoria silmään, pelkkiä transistoreja olen löytänyt ja sitten toi rele. Sitten noista "SOT-23:sta" ei saa selvää mitä ovat.

                  Skemaakaan en ole löytänyt internietoksen ihmeellisestä maailmasta ja mikään pro-elektroniikka mieskään en toki ole.

                  Mutta mutta, jos kyseessä ei ole mikään suurempi ammattisalaisuus, niin pystytkö/viititkö kertoa tarkemmin mikä ton regulaattorin tyyppi on tai missä päin se mahdollisesti luuraa tai jotain vinkkiä edes

                  Comment

                  • Pekexrv
                    Newbiemmer
                    • Nov 2009
                    • 1
                    • Finland

                    #10
                    Sai apua mittaristosekoiluun

                    Kuivasin parituntia lämpöpuhaltimella

                    -alko pelittään, ainakin toistaseksi

                    -juu ei sitten kuitenkaan pitempään
                    -mittarihuoltoon seuraavaksi

                    -konkkia vaihdettiin useempia ja toimii taas moitteetta, eli kyllä kannattaa/pystyy korjauttaan
                    -ei maksanut edes sitä, mitä pyytäävät purkurilla
                    Last edited by Pekexrv; 02-02-2010, 09:07.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎