Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 325i ´91 nostaa lämpöjä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AppleFarmer
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 72
    • Mustasaari / Vaasa

    E36 325i ´91 nostaa lämpöjä

    Talvella kiehahti motti pahemman kerran, kun moniurahihna katkesi. Autoon tehtiin sitten kerralla hieman isompi remontti.

    • Venttiilien purku ja kasaus, venttiilien ja istukoiden läppäys

    • Kannen oikaisu

    • Kannen pesu, purkaus ja kasaus

    • Koeponnistus

    • Kiertokangen laakerit

    • Runkolaakerit

    • Ylä- ja alapään tiivistesarjat

    • Männänrenkaat

    • Jakoketjut (ylä ja ala)

    • Hihnankiristinrullat


    Remontin suoritti ulkopuolinen ruuvaaja. Ekassa kisassa auto alkoi kuitenkin nostamaan hieman lämpöjä heti ekalla pitkällä pätkällä. Normaalisti mittari pysyy keskiviivan tuntumassa, mutta nyt se alkoi yrittämään sinne seuraavalle viivalle. Kun pisti lämmöt kabiinissa täysille, niin lämmöt lähtivät tasaantumaan. Joillakin pätkillä lämmöt pysyivät koko ajan normaaleina (kun piti lämmöt täysillä kabiinissa). Isot pojat sanoivat varikolla, että laita ilmastoidun isompi jäähdytin. No nyt on sellainen paikoillaan, mutta en ole päässyt vielä kokeilemaan autoa sen kanssa.

    Juttelin erään vanhan virittäjävelhon kanssa, ja hän epäili että koneessa ei välttämättä olisi nokkien ajoitukset ihan kohdillaan. Hän perusti epäilynsä siihen, että moottorissa oli remontin jälkeen vähemmän tehoa ja vääntöä .

    184,1 Hv @ 5997 rpm (aikaisemmin 186,8 Hv @ 5703 rpm)
    232 Nm @ 5136 rpm (aikaisemmin 248 Nm @ 4640 rpm)

    Hän sanoi, että siellä voi hyvin olla esim. pakonokan ajoitus yhdellä hampaalla pielessä ja lämpöjen nousu johtuisi siitä? Mitäs mieltä BMW-gurut on? :think
  • AppleFarmer
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 72
    • Mustasaari / Vaasa

    #2
    Ajattelin huomenna käydä ilmaamassa järjestelmän (uuden jäähdyttimen asennuksen jälkeinen ilmaus). Pitäkää peukkuja, että kaikki menee hyvin. Olisiko kenelläkään mielipidettä tuohon nokkien ajoitukseen? Unohdin sanoa, että vesipumppu on kuosissaan (metallisiipi).

    Comment

    • jiikoo-74
      Bimmer Rookie
      • Jul 2009
      • 44
      • hausjärvi

      #3
      Originally posted by AppleFarmer View Post
      Talvella kiehahti motti pahemman kerran, kun moniurahihna katkesi. Autoon tehtiin sitten kerralla hieman isompi remontti.

      • Venttiilien purku ja kasaus, venttiilien ja istukoiden läppäys

      • Kannen oikaisu

      • Kannen pesu, purkaus ja kasaus

      • Koeponnistus

      • Kiertokangen laakerit

      • Runkolaakerit

      • Ylä- ja alapään tiivistesarjat

      • Männänrenkaat

      • Jakoketjut (ylä ja ala)

      • Hihnankiristinrullat


      Remontin suoritti ulkopuolinen ruuvaaja. Ekassa kisassa auto alkoi kuitenkin nostamaan hieman lämpöjä heti ekalla pitkällä pätkällä. Normaalisti mittari pysyy keskiviivan tuntumassa, mutta nyt se alkoi yrittämään sinne seuraavalle viivalle. Kun pisti lämmöt kabiinissa täysille, niin lämmöt lähtivät tasaantumaan. Joillakin pätkillä lämmöt pysyivät koko ajan normaaleina (kun piti lämmöt täysillä kabiinissa). Isot pojat sanoivat varikolla, että laita ilmastoidun isompi jäähdytin. No nyt on sellainen paikoillaan, mutta en ole päässyt vielä kokeilemaan autoa sen kanssa.

      Juttelin erään vanhan virittäjävelhon kanssa, ja hän epäili että koneessa ei välttämättä olisi nokkien ajoitukset ihan kohdillaan. Hän perusti epäilynsä siihen, että moottorissa oli remontin jälkeen vähemmän tehoa ja vääntöä .

      184,1 Hv @ 5997 rpm (aikaisemmin 186,8 Hv @ 5703 rpm)
      232 Nm @ 5136 rpm (aikaisemmin 248 Nm @ 4640 rpm)

      Hän sanoi, että siellä voi hyvin olla esim. pakonokan ajoitus yhdellä hampaalla pielessä ja lämpöjen nousu johtuisi siitä? Mitäs mieltä BMW-gurut on? :think
      Mehän käytettiin emännän autoa tässä taannoin pajalla kannentiivisteremontissa ja jakohihna vaihdettiin samalla,kiristin ilmeisesti oli ainakin laitettu väärin koska oli pitäny jotain hirveetä kirskunaa kuulemma,eikä kulkenukaan oikein kunnolla.

      Oli tietysti merkkaamatta purettu,kolme vai neljä kertaa jouduttiin sitä takuuseen siellä käyttämään ennen ku alko nokan ajoitus tulla kohdilleen
      http://www.youtube.com/watch?v=imGveIBzezI

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        #4
        Tehoihin en juuri ota kantaa muuta kuin että onko samassa penkissä ajettu? Onko penkkiä kalibroitu jälkeen ensimmäisen vedon?

        Mielestäni tuo moottori ei salli edes puolen hampaan heittoa ketjussa etteikö venttiili ja mäntä kohtaisi..Toki voi olla että ovat kohdanneet ja tapahtuu vuotoa.
        Lämpöjen nousuun sanoisin vesipumppu, ei se metallisiipinenkään oikotie onneen ole..Samalla tavalla niistäkin se siipi irtoaa muttei vain mene palasina koneen sisään. Toki ilmausta kannattaa ensin kokeilla, FAQ puolelta löytyy seikkaperäiset ohjeet hommaan.
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • AppleFarmer
          Bimmer Rookie
          • Nov 2006
          • 72
          • Mustasaari / Vaasa

          #5
          Originally posted by Janzki View Post
          Tehoihin en juuri ota kantaa muuta kuin että onko samassa penkissä ajettu? Onko penkkiä kalibroitu jälkeen ensimmäisen vedon?

          Mielestäni tuo moottori ei salli edes puolen hampaan heittoa ketjussa etteikö venttiili ja mäntä kohtaisi..Toki voi olla että ovat kohdanneet ja tapahtuu vuotoa.
          Lämpöjen nousuun sanoisin vesipumppu, ei se metallisiipinenkään oikotie onneen ole..Samalla tavalla niistäkin se siipi irtoaa muttei vain mene palasina koneen sisään. Toki ilmausta kannattaa ensin kokeilla, FAQ puolelta löytyy seikkaperäiset ohjeet hommaan.
          Molemmat vedot on ajettu samassa penkissä. Kalibroinnista ei tietoa. Aikaero 3kk.

          Vesipumppua minäkin aluksi epäilin, mutta sen vaihdoin 2007 (ja autolla ajettu kilometreissä alle 1500km). Mutta hain nyt kuitenkin uuden vesipumpun ja vaihdan sen tänään. Eihän sitä voi tietää, vaikka tuo vanha pumppu olisi tulossa elämänsä päähän. Ei ainakaan kasausvaiheessa luistanut, mutta nythän tuo selviää.

          Comment

          • AppleFarmer
            Bimmer Rookie
            • Nov 2006
            • 72
            • Mustasaari / Vaasa

            #6
            No nyt on uusi vesipumppu paikoillaan (metallisiipi). Vanha ei luistanut akselillaan, mutta kuulin isoilta pojilta, että voivat kuumempana sitten luistaa. Sitten oli vuorossa ilmaus. En tehnyt limsapullo-ilmausta, mutta pari tuntia siinä meni. Loppujen lopuksi kabiini oli kuin sauna ja lämmöt pysyivät keskellä kokoajan. Eivät edes yrittäneet lähteä ilmauksen aikana nousemaan. Lypsimme kaverin kanssa vesiletkuja niin perkeleesti. Nyt on kädet ihan loppu.

            Nyt pitää melkein päästä jonnekin ajamaan hieman kovempaa, sillä tuo lämpöjen heittely vaati todella kovaa ajoa aikaisemmin. Toivotaan, että homma olisi tässä. Eli nyt on uusi vesipumppu ja ilmastointimallin uusi isompi jäähdytin.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎