Announcement

Collapse
No announcement yet.

328 e36 suunnaton öljynkulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rick the rocket
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 191
    • Mänts

    328 e36 suunnaton öljynkulutus

    328 sedani vuosimallia -95 nyt mittarissa 217 ja rapiat päälle. Öljyinä käytetty magnatekkiä ja nyt tuota häviää aivan perkeleesti.

    Huolto 1 oli tuossa 4500 km sitten, jolloin autoon menikin tuota magnatekkiä se 8 litraa ja ylärajalla oltiin tasan eikä melkein. Nyt tuossa hetki sitten tarkastelin öljymäärää ja hieman alle alarajan näytti tikku.
    Maahan öljyä ei o tippunu mihinkään, koskaan mun auton omistussuhteen aikana.

    Mitäs tässä on vaihtoehtoja? alkaa tiuhempaan tahtiin lisäileen öljyä koneeseen vai katella jostain uutta mottia? vai onko jotain muuta tästä väliltä?
    E34 540i 6-v manuaali touring #133/499
  • xtc
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 2908
    • Heinävesi<->Kuopio

    #2
    Aika paljon on mennyt öljyä...:think

    Katoppa että tikku menee ihan pohjaan asti. Pöllytteleekö pakoputkesta sinistä?
    Pommit:
    BMW 325 cäbi HooCee optik
    Audee Q7
    Vivaro
    2xFL6

    Comment

    • rick the rocket
      Bimmer Rookie
      • Sep 2008
      • 191
      • Mänts

      #3
      Tikku menee junttaamalla niin pohjaan kun sen siihen saa Mielestäni ei tule sinistä usvaa takaa, mut täytyy varmaan pyytää joku kaveri ajeleen tohon perään katteleen vielä varmuudeks.
      E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        #4
        Onhan öljyt olleet lämpimät edellisen ajon jäljiltä ja valunut riittävän kauan öljypohjaan ennenkuin olet määrän tarkastanut? En kyllä tiedä voiko sitä näin kesällä edes kovin paljon jäädä kiertoon, mutta talvella tällä on suurikin merkitys.

        Muistelisin jostain lukeneeni, että huohotusjärjestelmän separaattorin rikkoutuminen saattaa saada aikaan öljyn kulutusta. Tähän voisi vielä joku antaa varmistuksen, mutta näin muistelen. Haulla löytyy kyllä separaattorista paljon juttua.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • rick the rocket
          Bimmer Rookie
          • Sep 2008
          • 191
          • Mänts

          #5
          Originally posted by markok View Post
          Onhan öljyt olleet lämpimät edellisen ajon jäljiltä ja valunut riittävän kauan öljypohjaan ennenkuin olet määrän tarkastanut? En kyllä tiedä voiko sitä näin kesällä edes kovin paljon jäädä kiertoon, mutta talvella tällä on suurikin merkitys.

          Muistelisin jostain lukeneeni, että huohotusjärjestelmän separaattorin rikkoutuminen saattaa saada aikaan öljyn kulutusta. Tähän voisi vielä joku antaa varmistuksen, mutta näin muistelen. Haulla löytyy kyllä separaattorista paljon juttua.
          Mitenkäs muuten tuon separaattorin rikkoutuminen näkyy/käyttäytyy. Mullahan on tuon kanssa myös senkaltainen ongelma, että auto välillä sammahtelee risteyksiin tai tultaessa kovemmasta vauhdista lähes pysähdyksiin, niin kierrokset tipahtaa ja auto sammuu:think
          E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

          Comment

          • rick the rocket
            Bimmer Rookie
            • Sep 2008
            • 191
            • Mänts

            #6
            Tuli käytyä ajelemassa ja pyysin kaveria katseleen tapahtuuko erikoista kun polkasee. Pysähdyttiin niin kaveri sanoi, et aivanku putkesta lentäs jotain nestettä.
            Pikainen vilkaisu ja sormihiplaus takavaimentimen sisään osoitti, että se oli melkolailla märkä ja aikalailla öljyinen/vetinen toi toinen rööri, se jossa ei ole sitä läppää.

            Eli puskee sieltä kautta sitä öljyä pihalle? Kertokaas viisaammat mikäs työ tuossa nyt on edessä ja mitäs osaa uusitaan?
            E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

            Comment

            • Tomi T
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 3864
              • Nokia

              #7
              8 litraa öljyä M52:n?
              BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
              ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
              ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
              BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

              ex. 54*BMW

              Comment

              • rick the rocket
                Bimmer Rookie
                • Sep 2008
                • 191
                • Mänts

                #8
                Originally posted by Tomi T View Post
                8 litraa öljyä M52:n?
                Niin, usko tai älä 7,9 - 8,0 litraa eikä pisaraakaan yli ylärajan.
                E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

                Comment

                • @Biimer
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 506
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by rick the rocket View Post
                  Niin, usko tai älä 7,9 - 8,0 litraa eikä pisaraakaan yli ylärajan.



                  Ei eläessään 8litraa

                  varmaan mieluummin hieman liian vähän kuin liikaa

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by rick the rocket View Post
                    328 sedani vuosimallia -95 nyt mittarissa 217 ja rapiat päälle. Öljyinä käytetty magnatekkiä ja nyt tuota häviää aivan perkeleesti.

                    Huolto 1 oli tuossa 4500 km sitten, jolloin autoon menikin tuota magnatekkiä se 8 litraa ja ylärajalla oltiin tasan eikä melkein. Nyt tuossa hetki sitten tarkastelin öljymäärää ja hieman alle alarajan näytti tikku.
                    Maahan öljyä ei o tippunu mihinkään, koskaan mun auton omistussuhteen aikana.

                    Mitäs tässä on vaihtoehtoja? alkaa tiuhempaan tahtiin lisäileen öljyä koneeseen vai katella jostain uutta mottia? vai onko jotain muuta tästä väliltä?
                    Noin iso täyttömäärä viittaa siihen ettei öljy ole laskeutunut ö-pohjaan ennenkuin tikkua on katsottu. Sen koneen öljytilavuus ei ole suurentunut kuitenkaan lusikallisen vertaa sen jälkeen kun on tehtaalta rullannut. Teeppä piruuttaan niin että annat seistä kolme varttia tarkasti auto vaaterissa ennenkuin tarkastat öljyn määrän.

                    Öljyn kulutus ylärajasta alarajaan (vajaa litra?) 4500 km:llä lienee vielä valmistustoleransseissa. Vituttaahan se jos vaihtovälillä saa pöntöllisen lisätä mutta..

                    Originally posted by rick the rocket View Post
                    Tuli käytyä ajelemassa ja pyysin kaveria katseleen tapahtuuko erikoista kun polkasee. Pysähdyttiin niin kaveri sanoi, et aivanku putkesta lentäs jotain nestettä.
                    Pikainen vilkaisu ja sormihiplaus takavaimentimen sisään osoitti, että se oli melkolailla märkä ja aikalailla öljyinen/vetinen toi toinen rööri, se jossa ei ole sitä läppää.

                    Eli puskee sieltä kautta sitä öljyä pihalle? Kertokaas viisaammat mikäs työ tuossa nyt on edessä ja mitäs osaa uusitaan?
                    Kun se alkaa puskea öljyä putkesta oikeasti niin sinulla tai perässäajavalla ei ole enää epävarmuutta siitä puskeeko öljyä. Jos öljyä sieltä tulee jatkuvasti niin luulisi että valuttaa itsensä tyhjäksi parkkiruutuun. Katoppa onko selkeää lätäkköä ruudussa, luulen että ei.
                    Last edited by petrolhead; 30-07-2009, 20:30.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Jaska.T
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 1519
                      • TaNpere

                      #11
                      Vasta oli jossain topicissa juttua näistä muovimoottoreiden öljymääristä. Muistaakseni oli juttua vääristä öljytikuista tai sen väärästä korkeudesta. Itse en edelleenkään laita ikinä enempää öljyä kuin suositus on, taisi olla 6,5l tähänkin moottoriin. Kuten edellä mainittiin, ennemmin liian vähän kuin liikaa

                      G30 530e Msport
                      -------------------------------------------------
                      F30 330e Msport
                      E60 525d Msport LCI
                      E39 530d Touring
                      Ex E46 320i coupé
                      Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                      Ex ALPINA B6
                      Ex E34 525i Touring
                      Ex E36 328i Coupe
                      Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                      Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                      Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                      Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                      Never Drive Faster Than
                      Your GuardianAngel Can Fly

                      Comment

                      • rick the rocket
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2008
                        • 191
                        • Mänts

                        #12
                        Perin on erikoista, koska auto oli kauan aikaa paikoillaan, kun tuo öljynvaihto tehtiin. Sekä minä, että autokorjaamon kaveri kyllä ihmeteltiin tuota määrää.

                        4500 kilometriä on siis toleranssin sisässä ylärajasta alarajan alle ja litrako vain eroa ylä ja alarajalla ?
                        Last edited by rick the rocket; 30-07-2009, 21:02.
                        E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          #13
                          Enpähän ota kommentia noiden muiden öhm..tarinoihin..Mutta kyllä tuonne koneeseen se 7,5 litraakin varsin iloiseen menee kun sen kunnolla tyhjäksi valuuttaa. En pitäisi siis tuota 8 litraa mitenkään erikoisena.

                          Noista separaattoreista niin mielestäni M5x perheessä noita ei ole, ovat kasikoneisten juttuja enempi.

                          Ja mitä itse öljyn häviämiseen tulee, niin se luultavasti vuotaa sen jonnekkin..Otappa huvikseen pohjapanssari pois ja katsele sitä..Luultavasti aivan hiekkapaskan peitossa joka 100% märkä öljystä..Se imee helposti tavaraa melkein sen litrankin kun kunnon paskakerrokset päällä on.
                          Toinen voi olla tihkuttava vuoto esim. öljynlauhduttimen liitoksista (jotka btw. näyttävät joka bemarissa olevan silkkaa paskaa) jota ei sitten huomaakkaan muuta kuin auton käydessä tarkkaan tutkimalla..

                          Ei muuta, jatkakaa.
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16505
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by Janzki View Post
                            Noista separaattoreista niin mielestäni M5x perheessä noita ei ole, ovat kasikoneisten juttuja enempi.
                            On esim. e39 523i jne.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              M52 koneista löytyy öljynerotin eli ns.separaattori. Sen tarkoitushan on siis erottaa moottorin huohotuksesta öljy takaisin kiertoon eikä imusarjaan. Jos kalvo on rikki niin huohotusilmassa oleva öljy menee imusarjan kautta palotilaan ja pitemmässä juoksussa tietty varmasti kuluttaa öljyä. Määrä on hetkellisesti kuitenkin niin pieni että tuskin näkyy sinisenä pakokaasuissa. Mutta tämä voi aiheuttaa myös muita käyntiongelmia joten tämän tarkistuksesta lähtisin liikkelle.
                              Kyseisessä koneessa separaattori on semmonen hieman kartion näköinen tötsä imusarjan alla jossa on "pyöreä kiekko päässä".

                              Rick the rocket, näitä separaattoreita löytyy pari kappaletta käytettyjä mutta ehjiä meiltä tällähetkellä joten voisi testata? Uusi maksoi muistaakseni merkkiliikkeessä 60euron pintaan?
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎