Announcement

Collapse
No announcement yet.

3v. seisonut e36 316i, vm. 1999, tyhjäkäyntiongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiukka Temekki
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 54
    • Espoo

    3v. seisonut e36 316i, vm. 1999, tyhjäkäyntiongelmia

    Kolme vuotta paikallaan on seisonut compactini (e36, 316i, vm. 1999 (valm. 1998), ajettu 129tkm), kolarin jälkeistä pintaremonttia on pitänyt tehdä mutta homma on töiden, lapsen tulon ja muuttojen ohella jäänyt syrjään. Nyt päätin tehdä auton lomalla valmiiksi, mutta tuli ongelmia matkaan.
    Moottori on käynyt hienosti aina ajoittain kun sitä on käytetty ja moottoria näin voideltu. Tyhjäkäynnillä annettu käydä lämpimäksi ja paikallaan hieman kaasuteltu. Tätä on tehty ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, eli hyvin harvakseltaan. Öljyjä ja muitakaan nesteitä ei ole vaihdettu, kunnostuksen alussa todettu öljyt kirkkaiksi ja tuoreiksi, ja mihin ne muuttuisivat kun auto on kuitenkin ollut ajamaton.
    Moottori käynnistyy moitteetta, ja kierrokset ensimmäiset 5s. hakeutuvat 2000 tasolta alas 1000:een, ja sitten ne alkavat vähitellen nousta, maks. 30s ja taso on 1500. Ja mitä nopeammin päästään tavalliseen moottorin lämpötilaan, sen nopeammin myös väärä 1500krs/min taso tyhjäkäynnissä saavutetaan.
    Moottori kun on täydessä lämpötilassa, se on myös ihan hitusen yli lämpömittarin tarkan keskilinjan. Jos optimi on olisi 90c, taso lienee jotakin 93-94c. Eli viisari on sen paksuutensa verran yli normaalitason.

    Nyt kun kesä alussa aloin laittaa kärryä kuntoon, ei mittaristossa ollut mitään merkkivaloa kertoen moottorin ongelmista. Kun käynnistin toukokuussa, otti kone kierroksia hieman enemmän, 1400-1500krs/min. Ajattelin että bensajämä vanhaa ja heikko-oktaanista, ja lambda pakottaa syöttöä suuremmaksi kun käynti voisi olla muuten vaivalloista. Nyt tällä viikolla taas rempattuani autoa kun tankkasin 98e noin 20l, ja ajelin ympäriinsä, ei siltikään tyhjäkäynnin korkea taso tippunut toivottuun noin 700krs/min tasolle.
    Kun ajoin korjauspaikalta Kouvolasta kotiinpäin Espooseen, tapahtui jotain outoa. (Ajattelin että siirrän jo pintapuolisesti valmiin auton siirtokilvissä kotiin ja jatkan moottorin parissa.) 35km ajettuani kilahti pohjassa voimakas rusahtava pamahdus, joka ei vaikuttanut kuitenkaan menoon, ja samalla perässä kuului vähän metallinen kilinää. En tiedä mikä se oli, mutta arvelin että katalysaattori saattoi pamahtaa rikki, koska suurempi pitoisuudeltaan ja heikosti palanut seos saattoi matkalla tuhota sisuskalut ja katin tie tuli loppuun rekkaa ohittaessa, kaasu melkein pohjassa ohittaessa.. Tästä en voi olla varma, mutta oletukseni on tämä.


    Nyt kysymyksiä:
    1) kannattaako minun oikopäätä mennä vikakoodin lukuun, vai onko jotain olennaista jota suosittelette tarkistettavaksi? (Joissakin viestiketjuissa puhutaan jumittavasta tyhjäkäynnin luistista (imusarjan alla), ja toisaalta mainitaan myös moottorin lämpötila-anturi.)
    2) kuka tekisi vikakoodilukua pääkaupunkiseudulla?
    3) saako moottorin lämpötila-anturia muualta kuin merkkiliikkeestä, ja missä se sijaitsee e36:sessa?

    4) airbag-valo palaa (alkoi palamaan vasta kesäkuussa): lienee kosketushäiriö/hapettuma ratin liittimessä. Se lienee aina valo joka ei poistu kuin vain nollaamalla vikamuistilukulaitteella eikä pelkän kosketushäiriön poistamisella sammu?


    Kiitos jo vastauksista etukäteen!
    - VW LT varastettu
    - Fiat Ducato kolaroitu
    - Hyundai H-1 haisee koiralle
    - Alfa 159 kolariprojekti kesken
    - MB ML, se on sentään ehjä!
    *** seuraava auto taas BMW, muista ei ole mihinkään

    Privaviestejä luen HARVOIN, joten kun tarvitsee ottaa kontaktia:
    Teemu, 050-4413222
  • Carbonfiber
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 5226
    • Hki 43

    #2
    Vikakoodien lukuun ekana niin ei tarvitse arpoa ja vaikka minä voin sen sinulle tehdä. Laita privaa niin katellaan eteenpäin.
    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
    Z3 Roadster 2.8 '98
    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

    Comment

    • tiukka Temekki
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 54
      • Espoo

      #3
      Muut selvitetty, paitsi korkeat kierrokset

      Kiitos Carbonfiber, hienosti toimittu: vikakoodit poistettu, pääasiassa lienee tyhjentyneen akun kautta tulleita vikoja! Joten kiitos vaan.

      Korkeat kierrokset Cf:n arvion mukaan vuotavasta imuilmaletkusta johtuva --> kone saa ylimääräistä ilmaa, sekoittaen käyntiä. Lääkkeeksi/ehdotukseksi vuotokohdan etsintään oli spriisuihke joka vaikuttaa kierroksia pompsauttavasti. Eli homma toiminee niin että toinen katselee kierroksia autossa kun toinen suihkuttelee spriitä imupuolen letkuille? Onko muita hyviä ehdotuksia?

      Niin, ja epäilty katin sisäinen hajoaminen on epätodennäköinen, koska pohjassa lärpättää katin suojapellit heikosti kiinni. Oletus on että matkalla kuultu pamahdus on vain suojapellin repeytyminen poikki, loppuosan jääden heilumaan pohjaa vasten.
      - VW LT varastettu
      - Fiat Ducato kolaroitu
      - Hyundai H-1 haisee koiralle
      - Alfa 159 kolariprojekti kesken
      - MB ML, se on sentään ehjä!
      *** seuraava auto taas BMW, muista ei ole mihinkään

      Privaviestejä luen HARVOIN, joten kun tarvitsee ottaa kontaktia:
      Teemu, 050-4413222

      Comment

      • tiukka Temekki
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 54
        • Espoo

        #4
        Butaani ei auttanut, ei myöskään tyhjäkäynnin luistin herkistely

        Eli ostin spriin sijaan Biltemasta butaania, koska ajattelin sen toimivan spriin tavoin kierroksia nostavasti. Vaikutus olikin päinvastainen (kun suihkutti sitä ilmanletkuun), eli kierrokset putosivat alas hetkellisesti, pieni suihkaus riitti aiheuttamaan sen. Suihkuttelin letkuille tavaraa kohtalaisen kattavasti, mutta eipä vaikuttanut kierroksiin, imuvuotoa ei siis löytynyt. Letkut vaikuttavat olevan ihan asiallisessa kunnossa, ei vaikuta haurailta.

        Huomasin imusarjan alla koukun jossa oli kaasuvaijeri kiinni.
        Avasin imusarjan päältä olevan mustan suojakopan ja heiluttelin kaasuvipuja herkistelynä, mutta sekään ei vaikuttanut tyhjäkäyntikierroksiin.

        Koska vikakoodeja ei ole päällä, olettaisin että moottorin lämpötila-anturi on viallinen. Tuleeko tästä vikakoodi jos anturi on risa? Ja missä anturi sijaitsee tarkalleen?
        - VW LT varastettu
        - Fiat Ducato kolaroitu
        - Hyundai H-1 haisee koiralle
        - Alfa 159 kolariprojekti kesken
        - MB ML, se on sentään ehjä!
        *** seuraava auto taas BMW, muista ei ole mihinkään

        Privaviestejä luen HARVOIN, joten kun tarvitsee ottaa kontaktia:
        Teemu, 050-4413222

        Comment

        • mika68
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2004
          • 1966
          • ......

          #5
          Originally posted by tiukka Temekki View Post
          Eli ostin spriin sijaan Biltemasta butaania, koska ajattelin sen toimivan spriin tavoin kierroksia nostavasti. Vaikutus olikin päinvastainen (kun suihkutti sitä ilmanletkuun), eli kierrokset putosivat alas hetkellisesti, pieni suihkaus riitti aiheuttamaan sen. Suihkuttelin letkuille tavaraa kohtalaisen kattavasti, mutta eipä vaikuttanut kierroksiin, imuvuotoa ei siis löytynyt. Letkut vaikuttavat olevan ihan asiallisessa kunnossa, ei vaikuta haurailta.

          Huomasin imusarjan alla koukun jossa oli kaasuvaijeri kiinni.
          Avasin imusarjan päältä olevan mustan suojakopan ja heiluttelin kaasuvipuja herkistelynä, mutta sekään ei vaikuttanut tyhjäkäyntikierroksiin.

          Koska vikakoodeja ei ole päällä, olettaisin että moottorin lämpötila-anturi on viallinen. Tuleeko tästä vikakoodi jos anturi on risa? Ja missä anturi sijaitsee tarkalleen?

          Onkos ton ikäisessä 316i:ssä tyhjäkäyntimoottori?
          Vanhemmissa M40 moottorisissa nimenomaan tyhjäkäyntimoottori on aiheuttanut vastaavia ongelmia:think

          Comment

          • tiukka Temekki
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 54
            • Espoo

            #6
            Tyhjäkäyntimoottori rikki

            Tyhjäkäyntimoottorin otin irti, mutta kun sain auki, vaikutti että se meni viimeistään siinä vaiheessa rikki. Kierrettävä auki, ja sain värkin rikki kun en tiennyt miten avata oikeaoppisesti. Koetin vielä herkistää osia, mutta näytti että ei siitä enää kalua tule. Niinpä kun asensin kiinni sellaisena kuin se oli ja kokeilin, kierrokset pomppivat väliä 1500-2500 per min tasaisesti ilman mitään tolkkua.

            Kun otin t.k.moottorin virtapiuhan pois, kierrokset menivät tasolle 1600krs/min. Niinpä moottori on nyt rikki: jos jollakulla on sopivaa ko. moottoria myynnissä, ostan pois. Osanumero '1 435 846.0' .

            -Teemu/050-4413222
            Last edited by tiukka Temekki; 22-08-2009, 14:15. Reason: Otsikko ja sisältö muutettu, osatietoja tarkennettu
            - VW LT varastettu
            - Fiat Ducato kolaroitu
            - Hyundai H-1 haisee koiralle
            - Alfa 159 kolariprojekti kesken
            - MB ML, se on sentään ehjä!
            *** seuraava auto taas BMW, muista ei ole mihinkään

            Privaviestejä luen HARVOIN, joten kun tarvitsee ottaa kontaktia:
            Teemu, 050-4413222

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎