Juups, eli kelien kylmetessä jo viime talvena ollut satunnainen ongelma palasi. Eli lämmityslaitteen moottori ryhtyy silloin&tällöin kitisemään/ulisemaan aivan sattumanvaraisesti ja sattumanvaraisilla puhaltimen nopeuksilla. Mikä lie aiheuttaa moisen, kun puhallus on kuitenkin koko ajan ok? Vai leikkaako se jossain vaiheessa kiinni lopullisesti.. :roll: Onko wanhalle pöllyttimelle tehtävissä mitään vai lähdenkö shoppailemaan jostain uutta? Entäs vaihtotyö, missä ko. osa luuraa ja miten sinne pääsee käsiksi? :?:
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E36 lämmityslaite
Collapse
X
-
Re: E36 lämmityslaite
Originally posted by JuzmusJuups, eli kelien kylmetessä jo viime talvena ollut satunnainen ongelma palasi. Eli lämmityslaitteen moottori ryhtyy silloin&tällöin kitisemään/ulisemaan aivan sattumanvaraisesti ja sattumanvaraisilla puhaltimen nopeuksilla. Mikä lie aiheuttaa moisen, kun puhallus on kuitenkin koko ajan ok? Vai leikkaako se jossain vaiheessa kiinni lopullisesti.. :roll: Onko wanhalle pöllyttimelle tehtävissä mitään vai lähdenkö shoppailemaan jostain uutta? Entäs vaihtotyö, missä ko. osa luuraa ja miten sinne pääsee käsiksi? :?:
-
-
Sama vika ilmenee tuos omassaki pirssis aina sillointällöin talvipakkasilla. Hetken ujeltaa kylmänä ja sitten ääni häviää. Joskus auttanut sekin kun käyttää tuulettimen maksiminopeudella ja sit kääntää takas.
Ei se mitään vakavaa ole... :wink:530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Comment
-
-
munki e36 on just sama vika.yritin tänään purkaa ja etsiskellä sitä moottoria mut enpä löytäny.peukalon vaan loukkasin ja pääsin käymään ensiavus teipattavana/sidottavana.tietenki laitoin taas auton läjään ennenku lähin "reukaloitavaks"...kertokaa joku jolla on tietoo et missä päin se sijaitsee.pitäis saada toi ikävä vikinä pois päiväjärjestyksest.BMW............Toys for big boys!
Comment
-
-
Siis et löydä koko moottoria? Sehän sijaitsee tuulilasin alareunan keskiosan alapuolella, pyyhkimien alla. Ainakin coupessa on sellainen auton levyinen suojamuovi siinä, joka pitää ottaa pois (tai riittää, että nostaa siitä keskeltä), mutta pyyhkijät makaa sen päällä, joten ne pitää ensin irrottaa. Pyyhkimiä irrottaessa kannattaa varautua siihen, että ne ei lähde kovin helposti pois. Todistetusti se pyyhkijän varsi voi nimittäin katketa ennen kuin se irtoaa siitä navasta. Uudet alkuperäisvarret ovat hieman paksummat, joten se ei katkea niin helposti, mutta jonkun on hyvä pitää autosta kiinni, ettei koko auto nouse ilmaan, jos sitä pyyhkijää yrittää irrottaa. Toinen (ehkä parempi) vaihtoehto on käyttää jotain sopivan pientä "ulosvedintä" tms. työkalua. (edit: Tietysti ne mutterit pitää ensin irrottaa pyyhkimien juuresta (pienen muovikannen alla), mutta ei ne pyyhkijät silti kovin helposti irtoa)
Sitten kun sen suojamuovin saa siitä edestä pois, puhaltimen moottori onkin siinä heti näkyvillä, suojamuovien sisällä. Suojamuovit on helppo irroittaa, kuten myös puhaltimen ympärillä mahdollisesti olevat raitisilmasuodattimet. Itse en ole puhaltimeen sen enempää koskenut, mutta jos se pitää poistaa autosta, se vaatii todennäköisesti ainakin sen kaarevan peltilevyn irrottamista, joka on siinä auton moottorin ja puhaltimen moottorin välissä. Se on kolmella kuusiokantaruuvilla kiinni (tosin harvoin tän ikäsissä autoissa enää kaikki ruuvit on tallella, ei ainakaan mulla oo). En tiedä mahtuuko se puhallin siltikään kovin helposti ainakaan 6-sylinterisessä tulemaan pois. Lisäksi en tiedä, kuinka paljon coupessa ja sedanissa on eroa, sedanissa tuskin on ainakaan yhtään enemmän tilaa?Last edited by Laud; 27-12-2004, 22:15.E36 320i coupé (M50TU)
Comment
-
-
Itsellä sedan ja kutoskone, e36, ja puhallin vinkuu aina välillä. 'Laudin' hyvien neuvojen avulla rupesin osia purkamaan, mutta eipä tosiaan ole pelkoa siitä, että pääsisi sedanissa värkkiä irrottamaan vielä sen kaarevan levyn poistonkaan jälkeen. Vai onko tarviskaan irroittaa jos on tarkoitus ainoastaan vähän ruiskuttaa voiteluainetta noille propellin laakereille? Tuon levyn poiston jälkeen ehkä jotenkuten (pyyhkimien kanta on tosin aavistuksen siinä tiellä) pääsisi avaamaan sel pelkän mustan suojakuoren Senkö saa siis huoletta avata?
Hyvät neuvot on siis tarpeen. Onko joku mahdollisesti värkännyt tämän saman asian kanssa?
Comment
-
-
Jaa-a, sedan taitaa sitten olla vähän coupéa ahtaampi. Otitko myös sen johtonipun/rasian kauemmaksi siitä puhaltimen edestä, sehän on vain tavallisella nippusiteellä kiinni (kuskin puolella). Muutaman lisämillin voi myös saada, kun ottaa moottorin (siis auton polttomoottorin) suojamuovit (tai ainakin sen päällimäisen) pois - pyöreiden muovikansien alta löytyy mutterit. Muistakaa myös, että puhallin(moottori) on erilainen, jos autossa on ilmastointi. Mulla siis EI ole ilmastointia, eikä toivottavasti teilläkään, koska silloin sen puhaltimen purkaminen/poistaminen on hankalampaa.
Sen mustan muovikuoren voi kyllä ottaa pois (kunhan laittaa takaisin), mutta ne puoliskot taitaa olla muutamalla (n. 5 kpl) "klipsulla" kiinni toisissaan ja siinä alustassa. Mulla niitä klipsuja ei juurikaan ollut tai ne oli rikki, joten en tiedä tarkalleen, miten se suojakotelo avataan. Jos sulla ei ole raitisilmasuodattimia, niin silloin sulla on ilmeisesti myös suodattimien paikalla muovisuojukset eli yhteensä neljä. Mutta jos puhallinta ei tarvitse purkaa, niin silloin varmaan riittää, että ottaa ne reunimmaiset pois, mutta antti79:n viestistä päätellen puhallinta pitäisi purkaa, jotta pääsee käsiksi liukulaakereihin (?).Last edited by Laud; 02-01-2005, 02:59.E36 320i coupé (M50TU)
Comment
-
-
Originally posted by arziOmassa coupessa on sellainen outo vika ,että ku laittaa lämmöt puhaltamaan matkustamoon päin niin tulee vain kylmää ilmaa.Ikkunaan ja jalkoihin puhaltaa aivan normaalisti?Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
-
Originally posted by JanzkiTästäkin on ollu juttua mutta sanottakoon. Eli katoppa sitä vipua mistä säädetään se siihen pärställe puhaltaa. Näkyykö semmoset siniset ennen sitä kuvaa. Jos näkyy niin tarkoittaa sitä että ei puhalla kuin kylmää siitä. Uudemmis coupeissa puhaltaa lämmintä ja siinä konsolissa ylhäällä olevassa "venttiilissä" on on/off- & lämpövipu.
Pystyks ton kytkemään jotenki pois päältä??
Comment
-
-
e36 coupe lämmityslaitteen puhallin
Originally posted by arzi View PostPikkasen vanha mut mut
Pystyks ton kytkemään jotenki pois päältä??
autossa on ilmastointi! mistäs kannattas ruveta vikaa etsimään ja sen verran olen txt löytänyt et kysysin
a missä sijaitsee ns siili ?
b entä etuvastus ?
ps kuvat kertois paljo enempi
:thinksigpic
Comment
-
-
Originally posted by dimo View Posttuotiin juuri ulkomailta auto ja kun suomen pakkaset yllättivät lopetti lämmityslaite toimintasa !! eli ei puhalla millään asennolla !
autossa on ilmastointi! mistäs kannattas ruveta vikaa etsimään ja sen verran olen txt löytänyt et kysysin
a missä sijaitsee ns siili ?
b entä etuvastus ?
ps kuvat kertois paljo enempi
:thinksigpic
Comment
-
-
Se puhaltimen etuvastus (eli siili) löytyy ainakin sedanissa repsikanpuolelta hanskalokeron takaa muovisen kotelon kyljestä. Eli hanskalokero pois ja sitten sitä mustaa koteloa tutkimaan siinä vasemmalla. Etuvastushässäkkä on se johon menee muutama johto ja lähtee kotelosta irti vetämällä.
Tämäkin asia löytyy kyllä söörtillä..
Comment
-
-
Originally posted by Juubi View PostSe puhaltimen etuvastus (eli siili) löytyy ainakin sedanissa repsikanpuolelta hanskalokeron takaa muovisen kotelon kyljestä. Eli hanskalokero pois ja sitten sitä mustaa koteloa tutkimaan siinä vasemmalla. Etuvastushässäkkä on se johon menee muutama johto ja lähtee kotelosta irti vetämällä.
Tämäkin asia löytyy kyllä söörtillä..
koitetaan löytääsigpic
Comment
-
Comment