Announcement

Collapse
No announcement yet.

320 E36 Coupe kolisee!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaQu
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 58
    • Hamina

    320 E36 Coupe kolisee!

    Olen etsinyt joka saamarin paikasta vastauksia, on joitakin jo saatukin, mutta oireet ei tunnu olevan samoja...

    Tässä siis pulmani aihe:

    Liikkeelle lähdettäessä kuuluu perästä pienoinen pamahdus/kolahdus. Samoin vaihdettaessa 1:ltä 2:lle kolahtaa taas. 2:lta 3:lle vaihtaessa, jos huudattaa kierrokset about 5500rpm ja laskee kytkimen pohjaan "oikeaan aikaan" niin kolahtaa niin maan perusteellisesti ja KOVAA! Jos taasen jätetään kierrokset esim. 3000rpm ja tehdään ns. rauhallinen vaihto, ei kuulu mitään!

    Olen kokeillut paikallaan ollessani jokaisen vaihteen läpi niin, että kytkin on ottanut hitusen kiinni, niin silloin ei kuulu mitään.

    Ratti on hitusen verran vinossa oikealle (tosin joku Urpo on vaihtanut ratin aikaisemmin huonoin tuloksin: Töötti ei toimi, vilkun palautus ei toimi ja sitten tuo vinous) eli se voi olla ettei asialla ole mitään tekemistä peräpään kanssa.

    Nyt mietinkin että voiko kyseessä olla ne surullisen kuuluisat takakelkan etummaiset puslat/pusla? Koskaan en ole niitä mihinkään aparaattiin vaihtanut, joten aivan uppo-outo asia meikäläiselle! Vai voiko koiranluut tehdä noin kovaa mekkalaa?

    Kertokaahan omia mielipiteitänne, meinaan, viikonloppuna auto lähtee pitkälle reissulle ja jotain pitää asialle saada tehtyä. Itse ostin auton viime perjantaina eli montaa päivää ei ole ollut aikaa tutustua kaveriin

    Sitten vielä pikku-pikku offtopic: Ilmastoinnin hihnaa olisin vailla.. millä nimellä se kulkee ja minkä mittainen hihna on kyseessä? Esim. Motonetin varaosalista ei tunne semmosta hihnaa, ainoa minkä tietää, on moniurahihna! Omassa autossa kun ei ole sitä remmiä ollenkaan (myyjä kyllä vakuutti ilmakoneen toimivan kunhan hihnan laittaa paikalleen kun vanha on poikki)
    F11 520D -11
  • MasaTDS
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1606
    • Tampere

    #2
    Originally posted by JaQu View Post
    Olen etsinyt joka saamarin paikasta vastauksia, on joitakin jo saatukin, mutta oireet ei tunnu olevan samoja...

    Tässä siis pulmani aihe:

    Liikkeelle lähdettäessä kuuluu perästä pienoinen pamahdus/kolahdus. Samoin vaihdettaessa 1:ltä 2:lle kolahtaa taas. 2:lta 3:lle vaihtaessa, jos huudattaa kierrokset about 5500rpm ja laskee kytkimen pohjaan "oikeaan aikaan" niin kolahtaa niin maan perusteellisesti ja KOVAA! Jos taasen jätetään kierrokset esim. 3000rpm ja tehdään ns. rauhallinen vaihto, ei kuulu mitään!

    Olen kokeillut paikallaan ollessani jokaisen vaihteen läpi niin, että kytkin on ottanut hitusen kiinni, niin silloin ei kuulu mitään.

    Ratti on hitusen verran vinossa oikealle (tosin joku Urpo on vaihtanut ratin aikaisemmin huonoin tuloksin: Töötti ei toimi, vilkun palautus ei toimi ja sitten tuo vinous) eli se voi olla ettei asialla ole mitään tekemistä peräpään kanssa.

    Nyt mietinkin että voiko kyseessä olla ne surullisen kuuluisat takakelkan etummaiset puslat/pusla? Koskaan en ole niitä mihinkään aparaattiin vaihtanut, joten aivan uppo-outo asia meikäläiselle! Vai voiko koiranluut tehdä noin kovaa mekkalaa?

    Kertokaahan omia mielipiteitänne, meinaan, viikonloppuna auto lähtee pitkälle reissulle ja jotain pitää asialle saada tehtyä. Itse ostin auton viime perjantaina eli montaa päivää ei ole ollut aikaa tutustua kaveriin

    Sitten vielä pikku-pikku offtopic: Ilmastoinnin hihnaa olisin vailla.. millä nimellä se kulkee ja minkä mittainen hihna on kyseessä? Esim. Motonetin varaosalista ei tunne semmosta hihnaa, ainoa minkä tietää, on moniurahihna! Omassa autossa kun ei ole sitä remmiä ollenkaan (myyjä kyllä vakuutti ilmakoneen toimivan kunhan hihnan laittaa paikalleen kun vanha on poikki)
    Oireet voisivat viitata takatukivarren etummaisiin puslin,jotka sijaitsevat takapyörän etupuolella,usein ilmenee kolahteluna ja myös tuo vinossa oleva ratti viittaa siihen,samalla kun menet auton alle nin katso ettei takakelkan puslien ympäriltä ole revennyn kelkka irti,jos ei niin tukivarren puslissa todennäköisesti vika,vaihtoty on helppo jos vaihdat powerflexit tilalle,orkkispuslat taasen vaativat holkkiviritelmät että saat prässäiltyä uudet paikoilleen,powerflexit menevät ihan paljain käsin reippaasti painamalla paikalleen ja vanhat paineilmataltalla tai rautasahalla,tms.parhaaksi näkemällään kontilla rikkomalla irti.Tämäkin operaatio tietysti vaatii sitten kulmien säädön jos hyvän lopputuloksen haluaa.
    Jos haluat vaan sinnepäin,niin merkkaa pulttien kohdat etupuslan kiinnityskohtiin,muistaakseni kolmella pultilla sellanen kuppi pohjassa kiinni jossa sitten yhellä pultilla sen pusla kiinni,tukivarsi taipuu riittävästi alaspäin kun päästät iskarin alakiinnityspultin auki,tukivarren etupää alas,kalikka väliin ja hommiin.Toivottavasti ymmärsit,enpä jaksanu lukee läpi mitä sormet kirjotti.
    E24 635csi
    M-B W140
    Citroen c4 coupe
    H-D sportster chopper

    Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
    Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
    Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
    www.mpanet.fi

    Comment

    • GARFFi
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 5533
      • Kankaanpää

      #3
      Originally posted by JaQu View Post
      Olen etsinyt joka saamarin paikasta vastauksia, on joitakin jo saatukin, mutta oireet ei tunnu olevan samoja...

      Tässä siis pulmani aihe:

      Liikkeelle lähdettäessä kuuluu perästä pienoinen pamahdus/kolahdus. Samoin vaihdettaessa 1:ltä 2:lle kolahtaa taas. 2:lta 3:lle vaihtaessa, jos huudattaa kierrokset about 5500rpm ja laskee kytkimen pohjaan "oikeaan aikaan" niin kolahtaa niin maan perusteellisesti ja KOVAA! Jos taasen jätetään kierrokset esim. 3000rpm ja tehdään ns. rauhallinen vaihto, ei kuulu mitään!

      Olen kokeillut paikallaan ollessani jokaisen vaihteen läpi niin, että kytkin on ottanut hitusen kiinni, niin silloin ei kuulu mitään.

      Ratti on hitusen verran vinossa oikealle (tosin joku Urpo on vaihtanut ratin aikaisemmin huonoin tuloksin: Töötti ei toimi, vilkun palautus ei toimi ja sitten tuo vinous) eli se voi olla ettei asialla ole mitään tekemistä peräpään kanssa.

      Nyt mietinkin että voiko kyseessä olla ne surullisen kuuluisat takakelkan etummaiset puslat/pusla? Koskaan en ole niitä mihinkään aparaattiin vaihtanut, joten aivan uppo-outo asia meikäläiselle! Vai voiko koiranluut tehdä noin kovaa mekkalaa?

      Kertokaahan omia mielipiteitänne, meinaan, viikonloppuna auto lähtee pitkälle reissulle ja jotain pitää asialle saada tehtyä. Itse ostin auton viime perjantaina eli montaa päivää ei ole ollut aikaa tutustua kaveriin

      Sitten vielä pikku-pikku offtopic: Ilmastoinnin hihnaa olisin vailla.. millä nimellä se kulkee ja minkä mittainen hihna on kyseessä? Esim. Motonetin varaosalista ei tunne semmosta hihnaa, ainoa minkä tietää, on moniurahihna! Omassa autossa kun ei ole sitä remmiä ollenkaan (myyjä kyllä vakuutti ilmakoneen toimivan kunhan hihnan laittaa paikalleen kun vanha on poikki)
      Kato onko ne etummaiset tukivarren puslat paskana. Näät siitä auton helman alta ja huomaat kyllä onko kuluneet, tai menneet ihan solmuun siellä. Jos on niin annan vaihto-ohjeet sulle, ite vaihdoin ne hiljattain. Kannattaa laittaa Powerflexin puslat sinne tilalle, aivan helevetin hyvät.

      Ilmastoinnin hihnalle oli hintaa Osaset myymälässä Kankaanpäässä 15euroa, ja Osaset Kankaanpäässä on tilannu aina hyviltä valmistajilta kamaa, en tiedä miten muissa puljuissa on menetelty, mutta suosittelen samannimistä putiikkia, jos sattuu löytymään paikkakunnaltasi. Itse vaihdoin myös laturin hihnan samalla, ja sen hinta oli palttiarallaa 25euroa, 40euroon sain molemmat mukaani. Yksinkertainen homma vaihtaa, ku katot vaan miten se entinen sielä kieppuu, ja ei kannata kerralla ottaa poies, ettet mee ihan sekasin..
      MB E220 CDI -10
      Ex.VW T5.1 -11
      Ex. Ford Transit Custom -14
      Ex. VW Passat 2.0FSI -06
      Ex. VW Golf+ -06
      Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
      Ex. Honda CBR900RR -96
      Ex. E36 325i Coupé -94
      Ex. LADA 2105 1200S -89
      Ex. LADA 2107 1300S -87
      Ex. E36 320i -91

      Comment

      • JaQu
        Bimmer Rookie
        • Oct 2009
        • 58
        • Hamina

        #4
        No kiitoksia jo näistäkin vastauksista! Tänään kävin asennuttamassa uudet talvigummit alle niin yks asentaj jo pelotteli että olis kelkan etummaiset puslat paskana ja tiirailin tossa että voihan STNA jos on ne.. eihän sitä tiedä ennenkuin kömpii alle ja kattelee mutta toivon erittäin hartaasti että olis vain ne tukivarren puslat.. Noh, huomenna varmaan olen taas viisaampi kun kerkiän alle mennä katteleen..oli meinaan rengasasentajallakin täys työ saada renkaat vaihdettua, auto kun on niin matala ettei tarvinnut nosturille paljo ajella

        Pitänee hommata vakiojouset tilalle, alkaa nyt jo ketuttelemaan kun ei ees omaan pihaan pääse kunnolla!!
        F11 520D -11

        Comment

        • GARFFi
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 5533
          • Kankaanpää

          #5
          Originally posted by JaQu View Post
          No kiitoksia jo näistäkin vastauksista! Tänään kävin asennuttamassa uudet talvigummit alle niin yks asentaj jo pelotteli että olis kelkan etummaiset puslat paskana ja tiirailin tossa että voihan STNA jos on ne.. eihän sitä tiedä ennenkuin kömpii alle ja kattelee mutta toivon erittäin hartaasti että olis vain ne tukivarren puslat.. Noh, huomenna varmaan olen taas viisaampi kun kerkiän alle mennä katteleen..oli meinaan rengasasentajallakin täys työ saada renkaat vaihdettua, auto kun on niin matala ettei tarvinnut nosturille paljo ajella

          Pitänee hommata vakiojouset tilalle, alkaa nyt jo ketuttelemaan kun ei ees omaan pihaan pääse kunnolla!!
          Niin, aivan.. Luin väärin. Puhuit KELKASTA joo, sori, mut autan jos nuo pitkittäisten tukivarsien puslat on menny nii ei tartte sit sen kans peljäätä. Itelläkin on Powerflexeinä puslat takakelkkaan kotona, mutten oo viel laittanu..
          MB E220 CDI -10
          Ex.VW T5.1 -11
          Ex. Ford Transit Custom -14
          Ex. VW Passat 2.0FSI -06
          Ex. VW Golf+ -06
          Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
          Ex. Honda CBR900RR -96
          Ex. E36 325i Coupé -94
          Ex. LADA 2105 1200S -89
          Ex. LADA 2107 1300S -87
          Ex. E36 320i -91

          Comment

          • Xhawk
            OBTCF Member
            • Jul 2004
            • 2326
            • Kierrosalueella (hki)

            #6
            Katsoitko perän kiinnityskumit eli ne jotka pitää perän kiinni siinä kelkassa?
            "Position One, Position One"
            Punainen miesten voimisteluauto

            BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

            Comment

            • JaQu
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 58
              • Hamina

              #7
              Originally posted by Xhawk View Post
              Katsoitko perän kiinnityskumit eli ne jotka pitää perän kiinni siinä kelkassa?
              En oo ehtinyt vielä kattoa mitään, just sain tallin siivottua siihen kuntoon että mahtuu ylipäänsä se auto sinne

              Kohta kun saan kahvit ryystettyä niin lähden tutkimaan ja ihmettelemään.. samalla puran etu- ja takajarrut, huomennna saan osat niin on sitte nopeempi heittää paikalleen!

              Ilmottelen sitten kun selviää että mikä on homman nimi, jokunen tunti voipi mennä...

              Edit:

              En vielä ehtiyt kattella tarkemmin alle mutta auto oli vuorokauden parkissa ja tänään kun lähdettiin liikkeelle niin alkoi kuulumaan jo vaihdejarrutuksessa sekä kiihdytyksessä simmonen "metallinen" kolaus, kuuluu aivan selvästi kuskin puolelta! Alkaa aina vaan vahvemmin tuntua, että se nimenomaan on se takatukivarren etupusla (toivottavasti!)

              Huomenna alan purkamaan ja katselemaan IHAN AIKUISTEN OIKEESTI ja saan luultavasti vian selville!

              29.10.2009:

              Noniin, nyt on diagnoosi valmis: kelkka irti rungosta, kuskin puolen takimmainen kiinnike ei oo missään enää kiinni! PRKL! Ei oo ihme että on pikkusta elämää pitänyt..

              Kertoiskos joku että mikä on helpoin tapa saada auto kuntoon? Paksiin reikä ja yläpää ensin kiinni vaiko alapää?
              Rupes muuten sen verran V****teleen että nyt narahti pullo auki.
              Last edited by JaQu; 29-10-2009, 20:54. Reason: diagnoosi valmis
              F11 520D -11

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎