e36 posautti nesteet ulos

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Zeik88
    replied
    Minä en ainakaan ole ajanut metriäkään jos lämmöt on noussut enkä ainakaan niin vammanen ole että kylmää vettä olisin laittanut kuumaan moottoriin. Se on vain tosi asia että kun 24v 6 moottori nostaa lämmöt ja pääsee keittäämään (huom tajua en ole ajanu itse lämmöt tapissa eikä ole keittänyt) niin kansi halkeaa useasti helpolla ( HUOM ei aina). Sen verran näitä kyseisiä autoja on laitettu ja tullaan monessa paikkaa monta kertaa korjaamaan. Kansi on parempata seosta hitsata kun vanhempi m20 kansi mutta ei missään tapauksessa lujia ole nämä.

    Leave a comment:


  • Wiking
    replied
    Originally posted by JD View Post
    Kuinkahan mahtaa olla... villi veikkaukseni on että 90-luvun Bemareista 99% on tähän päivään mennessä keittänyt vähintään kerran.
    Ensimmäisen kerran kun vesipumppu hajoaa alle kymmenen vuoden ikäisenä.
    Seuraavan kerran ne on keittäneet kun jäähdytyksen muoviosista joku hajoaa; jäähdyttäjä, termostaatin kotelo tai vesiventtiilin muovit haurastuu ja pettää nekin kymmenen vuoden molemmin puolin.
    Kolmannen kerran vedet roiskuu pellin alla kun joku vesiletkuista halkeaa koska jäähdyttäjän korkki on hajonnut eikä päästä järjestelmän ylipainetta pois.

    Jos kansi hajoaisi joka keitoksesta niin jokaikisessä 90-luvun Bemarissa olisi nyt tehdasuusi kansi, tai vaihtoehtoisesti myyntipalsta olisi aivan täynnä kansivikaisia Bemareita koska vain harva ostaa ja vaihdattaa uutta kantta jos se tulee maksamaan yli auton arvon. Käytettyjä kansia taas ei riittäisi tai sitten myyntipalstat olisi täynnä myös Bemareita joista puuttuu kansi.

    Se on toinen juttu jos itse koheltaa kannen hajalle ajelemalla keittämisestä välittämättä.
    Tai kaatamalla reippaalla kädellä kuumaan koneeseen kylmää vettä, sillä tavalla saa iloisesti poksautettua metallikappaleet hajalle.

    Tuossa valossa en oikein usko tuohon että 100% keittäneistä hajottaa 24 venttiilisen koneen kannen, enemmän epäilisin prosenttiluvun olevan lähempänä 1%.
    Mulla ainakin alkoi paineongelmat jäähd. järjestelmässä sen jälkeen kun kone oli kerran mennyt punaiselle, sähköisen kiertovesipumpun päästettyä nesteet pihalle.. Vaikkei koneella ilman nesteitä ajettukkaan...

    Itse asiassa näin on käynyt kahdella eri autolla e30 324 ja e34 525 dieseleitä kummakki..

    Leave a comment:


  • Wiking
    replied
    Originally posted by JD View Post
    Näinhän se tekee kun tuo on paineenalainen järjestelmä ja varmasti tulee nesteet autoista ulos jos kuumasta koneesta menee korkin avaamaan...

    90-luvun kannet ei edes kovin helpolla hajoa ellei vedettömällä autolla ajele kilometritolkulla.
    Ei mulla ainakaan mistään muusta autosta ole pulpunnut nestettä paisarista ulos jos auto on käynnissä?

    Eikä kyllä mistään muusta ole tullut kuumalla koneellakaan nestettä ulos kun korkin avaa, ilmaa vain...

    Tietääkseni sen nesteen kumminkin pitäisi pysyä paisarissa ilman korkkiakin koneen ollessa tyhjäkäynnillä? VAI???

    Leave a comment:


  • JD
    replied
    Originally posted by Zeik88 View Post
    Väärin. Kyllä hajoaa helposti vaikka ei ajeliskaan kilometri tolkulla
    Kuinkahan mahtaa olla... villi veikkaukseni on että 90-luvun Bemareista 99% on tähän päivään mennessä keittänyt vähintään kerran.
    Ensimmäisen kerran kun vesipumppu hajoaa alle kymmenen vuoden ikäisenä.
    Seuraavan kerran ne on keittäneet kun jäähdytyksen muoviosista joku hajoaa; jäähdyttäjä, termostaatin kotelo tai vesiventtiilin muovit haurastuu ja pettää nekin kymmenen vuoden molemmin puolin.
    Kolmannen kerran vedet roiskuu pellin alla kun joku vesiletkuista halkeaa koska jäähdyttäjän korkki on hajonnut eikä päästä järjestelmän ylipainetta pois.

    Jos kansi hajoaisi joka keitoksesta niin jokaikisessä 90-luvun Bemarissa olisi nyt tehdasuusi kansi, tai vaihtoehtoisesti myyntipalsta olisi aivan täynnä kansivikaisia Bemareita koska vain harva ostaa ja vaihdattaa uutta kantta jos se tulee maksamaan yli auton arvon. Käytettyjä kansia taas ei riittäisi tai sitten myyntipalstat olisi täynnä myös Bemareita joista puuttuu kansi.

    Se on toinen juttu jos itse koheltaa kannen hajalle ajelemalla keittämisestä välittämättä.
    Tai kaatamalla reippaalla kädellä kuumaan koneeseen kylmää vettä, sillä tavalla saa iloisesti poksautettua metallikappaleet hajalle.

    Tuossa valossa en oikein usko tuohon että 100% keittäneistä hajottaa 24 venttiilisen koneen kannen, enemmän epäilisin prosenttiluvun olevan lähempänä 1%.

    Leave a comment:


  • Zeik88
    replied
    Originally posted by JD View Post
    Näinhän se tekee kun tuo on paineenalainen järjestelmä ja varmasti tulee nesteet autoista ulos jos kuumasta koneesta menee korkin avaamaan...

    90-luvun kannet ei edes kovin helpolla hajoa ellei vedettömällä autolla ajele kilometritolkulla.
    Väärin. Kyllä hajoaa helposti vaikka ei ajeliskaan kilometri tolkulla

    Leave a comment:


  • JD
    replied
    Originally posted by Wiking View Post
    Nimittäin eräässä entisistä omistani kerran nousi lämmöt punaiselle
    -> vesipumppu+termari vaihtoon (vesipumpusta oli siivet irti ja termari vaihdettiin muutenvain samalla)
    -> kuitenkin hetken päästä alkoi keräämään painetta jäähd. järjestelmään (oli vesiletkut kivikovia ja paisarista tuli nestettä ulos jos piti korkin auki ja auton tyhjäkäynnillä)
    Näinhän se tekee kun tuo on paineenalainen järjestelmä ja varmasti tulee nesteet autoista ulos jos kuumasta koneesta menee korkin avaamaan...

    90-luvun kannet ei edes kovin helpolla hajoa ellei vedettömällä autolla ajele kilometritolkulla.

    Leave a comment:


  • Wiking
    replied
    Originally posted by Stirlitz View Post
    Päivitystä:

    Auto on nyt korjattu ja seuraavilla toimenpiteillä selvittiin:

    Vaihdettiin

    - Letku syyläriin
    - Vesipumppu
    - Termostaatti
    - Flekti

    Uudet nesteet ja ilmaus. Käy ja kukkuu
    Ja nyt vain toivot sitten, ettei ala keräämään painetta jäähdytysjärjestemään tai hävittämään mystisesti nestettä

    Nimittäin eräässä entisistä omistani kerran nousi lämmöt punaiselle
    -> vesipumppu+termari vaihtoon (vesipumpusta oli siivet irti ja termari vaihdettiin muutenvain samalla)
    -> kuitenkin hetken päästä alkoi keräämään painetta jäähd. järjestelmään (oli vesiletkut kivikovia ja paisarista tuli nestettä ulos jos piti korkin auki ja auton tyhjäkäynnillä)

    Leave a comment:


  • Stirlitz
    replied
    Päivitystä:

    Auto on nyt korjattu ja seuraavilla toimenpiteillä selvittiin:

    Vaihdettiin

    - Letku syyläriin
    - Vesipumppu
    - Termostaatti
    - Flekti

    Uudet nesteet ja ilmaus. Käy ja kukkuu

    Leave a comment:


  • Stirlitz
    replied
    Joo uskoisin kyllä, että siellä on ollut tuollainen alkuperäinen muovisiipinen pumppu, koska monet osat näyttävät siltä, että ne ovat 18v originaaleja.

    Leave a comment:


  • Ari Pitkänen
    replied
    ittellä ollu E36 320i-91 ,niissä on sellanen muovinen vesipumpun siipi se repee siitä akselista irti ,se on kuin piparia.

    Leave a comment:


  • Stirlitz
    replied
    Ei vielä tietoa kannen kunnosta. Uskoisin kyllä että ne korjaamon kaverit osaavat ilmata kunnolla, kun siellä on muutama tuttukin käyttänyt autojaan.

    Leave a comment:


  • Zeik88
    replied
    Joko tiedät oliko kansi halki? Näissä m50 kun lämmöt nousee niin se tarkottaa melkein automaattisesti sitä että kansi on myöskin halki kokemusta on. Mutta näitä m50 kansia on kyllä huomattavasti parempi hitsata m20 kanteen verrattuna oisko parempata seosta? vaikka eihän niistä ikinä hitsattuna tiedä kestääkö päivän vai 10 vuotta. Kato kanssa kun saat auton korjaamolta että ovat varmasi ilmanneen kunnolla et puhaltaa lämmintä myös tyhjäkäynnillä..

    Leave a comment:


  • Stirlitz
    replied
    Eise kansi siitä paineesta rikki mene..
    Ok. Itsellä on tuo moottoritekniikan tuntemus aika perustasolla, niin tuli vain tuollainen olettamus mieleen

    Mutta tässähän sitä oppia karttuu

    Leave a comment:


  • Peltsii
    replied
    Originally posted by Stirlitz View Post

    Voisiko olettaa, että kun se antoi periksi tuolta letkusta niin kansi olisi säilynyt? Tuskin monesta paikasta samaan aikaan pamahtaa?
    Eise kansi siitä paineesta rikki mene..

    Leave a comment:


  • Stirlitz
    replied
    Järjen ääni voitti jo aamulla ja en ajanut tuolla enää
    Hinattiin korjaamolle ja odotellaan tietoa siitä, että mitä kaikkea on hajalla.

    Olisiko jollain esittää veikkausta siitä, mikä tuon korkean ja hummaavan tyhjäkäynnin voisi aiheuttaa? Moottorin lämpötila-anturi ehkä?

    Leave a comment:

Working...
X