Kerrotaans nyt kokotarina:
Tuossa jokin aika sitten lähdin taas autolla liikenteeseen ensimmäisten pakkasten saattelemana pitkästä aikaa, ja auto tuntu jotenkin laiskalta, ja kävi huonosti, paikalta liikkeelle lähdöt ei onnistunut mitenkään ja koko laitos täristi ajossa, elikkä kone kävi vajaalla. Vaihdoin uudet tulpat siinä toivossa että siellä olisi vain kipinän puute, (kun entisen omistajan mukaan tulpat olisi viimeeksi vaihdettu vuosi sitten) ja koekäytin ja ajoin pienen lenkin niin tärinä lakkasi hetkeksi ja kone kävi kuudella hetken aikaa, jonka jälkeen tärinä ja puutuneisuus palasi, mutta ei yhtä voimakkaana kuin aiemmin, ajattelin että siellä on jokin tukos jossain ja ajelin jonkin verran matka-ajoa. Luonnollisesti tämä ei auttanut mitään. Joissain kiihdytyksissä kone kyllä kävi koko rivistöllä, joten tämä antoi uutta toivoa, että jos siellä ei kumminkaan mikään suurempi vika olisi. Eilen jatkoin taas parin päivän jälkeen koneen tutkimista ja selvisi että 4.sylinteri oli pois pelistä. Otin tulpan irti ja tarkistin että joko siinä olisi öljyä, mikä viittaisi että venttiilikopan tiiviste olisi tullut matkansa päähän, öljyähän siinä oli, mutta niin vähä määrä että tulppa oli vain lähinnä kostunut. (ei siis uinut siinä) Tarkistin samalla vielä 3. sylinterin tulpan ja se oli täysin samalla tavalla kostunut, mutta 3. sylinteri kävi moitteettomasti. Tässä samalla vaihdoin 3 ja 4 puolan paikat, jos vaikka olisi puolassa vikaa, ja laitoin käyntiin. Taas kävi 6. ihan moitteettomasti. Tällä kertaa ei kerennyt pahemmin testaamaan kun piti lähteä emäntää heittämään kaupunkiin 25km päähän. Alussa taas toimi ihan hyvin, mutta reippaammissa kiihdytyksissä taas kävi vajaalla ja täristi, mutta tasa-kaasulla kävi kyllä omasta mielestä kuudella. Tyhjäkäynti alkoi tuntumaan ontuvalta ja putosi jonnekin 700rpm paikkeille, joten auto parkkipaikalle ja taas nykimään tulpanjohtoja irti. Silti kone kävi taas 6.lla. Ainekin jokaisin tulpanjohdon irroituksella oli täysin sama vaikutus. Seuraava havainto oli, että kun kaasua painaa yli n. 1/3 kaasupolkimen matkasta ni alkaa tärinä ja pudottaa 5.lle, Joissain tapauksissa käy kyllä kuudella silloinkin, mutta reippaammissa kiihdytyksissä jos kaasua ns. kutitteli niin silloin taas EI pudottanut 5.lle vaan kävi kokoajan 6.lla ja eron kyllä huomasi. Matalilla kierroksilla pätki jonkin verran ja aina välillä tuli semmoisia ns. teho-piikkejä, samoin kiihdytyksissä jos painoi kaasua suoraan. Voiko kyseessä olla lambda-vika?
Eli pähkinän kuoressa: Välillä auto käy 5.llä, Välillä taas 6.lla.
Ja auto oli siis E36 325i ei-vanos M50B25 ja vuosimalli -91
Taas vähän sekavaa tekstiä, mutta jos joku viitsisi lukea alusta loppuun ja jotain ratkaisua olisi ongelmaa, niin olisi aika helkkarin kiva varsinkin nyt kun taas alkaa tämä paska-joulu-rumba jolloin pitää ajella ympäri suomea että voi käydä joka saatanan sukulaisen luona kahvilla, ihan vaan sen takia ku on vittu joulu.
Tuossa jokin aika sitten lähdin taas autolla liikenteeseen ensimmäisten pakkasten saattelemana pitkästä aikaa, ja auto tuntu jotenkin laiskalta, ja kävi huonosti, paikalta liikkeelle lähdöt ei onnistunut mitenkään ja koko laitos täristi ajossa, elikkä kone kävi vajaalla. Vaihdoin uudet tulpat siinä toivossa että siellä olisi vain kipinän puute, (kun entisen omistajan mukaan tulpat olisi viimeeksi vaihdettu vuosi sitten) ja koekäytin ja ajoin pienen lenkin niin tärinä lakkasi hetkeksi ja kone kävi kuudella hetken aikaa, jonka jälkeen tärinä ja puutuneisuus palasi, mutta ei yhtä voimakkaana kuin aiemmin, ajattelin että siellä on jokin tukos jossain ja ajelin jonkin verran matka-ajoa. Luonnollisesti tämä ei auttanut mitään. Joissain kiihdytyksissä kone kyllä kävi koko rivistöllä, joten tämä antoi uutta toivoa, että jos siellä ei kumminkaan mikään suurempi vika olisi. Eilen jatkoin taas parin päivän jälkeen koneen tutkimista ja selvisi että 4.sylinteri oli pois pelistä. Otin tulpan irti ja tarkistin että joko siinä olisi öljyä, mikä viittaisi että venttiilikopan tiiviste olisi tullut matkansa päähän, öljyähän siinä oli, mutta niin vähä määrä että tulppa oli vain lähinnä kostunut. (ei siis uinut siinä) Tarkistin samalla vielä 3. sylinterin tulpan ja se oli täysin samalla tavalla kostunut, mutta 3. sylinteri kävi moitteettomasti. Tässä samalla vaihdoin 3 ja 4 puolan paikat, jos vaikka olisi puolassa vikaa, ja laitoin käyntiin. Taas kävi 6. ihan moitteettomasti. Tällä kertaa ei kerennyt pahemmin testaamaan kun piti lähteä emäntää heittämään kaupunkiin 25km päähän. Alussa taas toimi ihan hyvin, mutta reippaammissa kiihdytyksissä taas kävi vajaalla ja täristi, mutta tasa-kaasulla kävi kyllä omasta mielestä kuudella. Tyhjäkäynti alkoi tuntumaan ontuvalta ja putosi jonnekin 700rpm paikkeille, joten auto parkkipaikalle ja taas nykimään tulpanjohtoja irti. Silti kone kävi taas 6.lla. Ainekin jokaisin tulpanjohdon irroituksella oli täysin sama vaikutus. Seuraava havainto oli, että kun kaasua painaa yli n. 1/3 kaasupolkimen matkasta ni alkaa tärinä ja pudottaa 5.lle, Joissain tapauksissa käy kyllä kuudella silloinkin, mutta reippaammissa kiihdytyksissä jos kaasua ns. kutitteli niin silloin taas EI pudottanut 5.lle vaan kävi kokoajan 6.lla ja eron kyllä huomasi. Matalilla kierroksilla pätki jonkin verran ja aina välillä tuli semmoisia ns. teho-piikkejä, samoin kiihdytyksissä jos painoi kaasua suoraan. Voiko kyseessä olla lambda-vika?
Eli pähkinän kuoressa: Välillä auto käy 5.llä, Välillä taas 6.lla.
Ja auto oli siis E36 325i ei-vanos M50B25 ja vuosimalli -91
Taas vähän sekavaa tekstiä, mutta jos joku viitsisi lukea alusta loppuun ja jotain ratkaisua olisi ongelmaa, niin olisi aika helkkarin kiva varsinkin nyt kun taas alkaa tämä paska-joulu-rumba jolloin pitää ajella ympäri suomea että voi käydä joka saatanan sukulaisen luona kahvilla, ihan vaan sen takia ku on vittu joulu.
Comment