Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 säädettävät iskarin yläpäät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    E36 säädettävät iskarin yläpäät

    Oon täsä nyt koittanut pähkäillä mitkä yläpäät laittaisin autooni. Valittavana olis tätä perinteistä D2 tyyppistä kovaa yläpäätä, sitten oleis vähän modernimpaa versioo samasta asiasta, ralli-tyyppistä yläpäätä, epäkeskeistä M3 yläpäätä jne...

    Mikä noista olis paras mun alustaratkaisuun, joka tulee koostumaan keltaisista koneista ja luultavasti H&R 30/15mm madalusjousista ja alusta jokainen pusla vaihtuu uretaaniseen. Koitan saada perinteisillä tolpilla niin hyvän ajettavan, kuin se vaan on mahdollista uhraamatta kaikkea mukavuutta ja käytännöllisyyttä. Autolla kuitenkin ajetaan (ainakin vielä) päivittäin duuniin, kauppaan ja ties minne.

    Tässä on nyt kuvat malleista. Bavarian autosportin malli on vähän tommonen amerikkalaistyyppinen rimpula. Varsinkin kun yli 300usd hinnan ottaa huomioon, se ei oikeastaan kiinnosta. SPC/eibach on ehkä paras noista, tai ainakin luulisin niin. Hinta on vhän korkeahko, muttei mitenkään mahdoton. Coilimalli vaatis varmaan jotain modausta että toimis suoraan. Sitten tuo "rallimalli". Siinä olis SKF:n pronssilaakerit (vaihdettavat) ja rakenne näyttää aika tömäkältä. Mietityttää vain se, ettei korin ja tolpan välissä ole mitään vaimennusta... Tuleekohan kamala ajaa... Muuten tuo kiinnostaisi kyllä eniten.


    Bavarian autosport

    SPC/Eibach

    Perus coilover-malli

    Rallimalli
  • Mörökölli
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 1735
    • Turku

    #2
    Mahtaako riittää iskaritornin tila kovin suurille camber/caster-säädöille jos haluat pitäytyä vakiomallisessa jousessa ja tolpassa? E36 M3:ssakin(ainakin 3,0, jossa siis se castermuutos-yläpää) on erilainen tolppa ja jousi on ulkohalkaisijaltaan pienempi, kuin pentti-perusmallissa.

    Kunhan funtsin...

    Itse yläpäistä mulla ei ole juurikaan kokemusta, nollakakkosessa on just tollaset D2/K-sport yläpäät, mutta kun en ole ajanut sillä vielä metriäkään.. Muijan E36 325:ssa on kokeiltu molempia yläpäitä, orggis- sekä M3, ja kun M3 yläpäät on kiinni, niin ohjaustuntuma on huomattavasti terävämpi ja autolla on muutenkin mukavampi ajaa ihan normaaliliikenteessäkin, johtuiskohan sitten paremmasta ohjauksen palautuksesta. Tosin tolppakin oli M3:sta, en tiedä onko noissa geometrisia eroja.
    Last edited by Mörökölli; 15-12-2009, 16:43.
    www.nenifab.com

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #3
      Kyllä siellä sen verran pitäis olla varaa säätää yläpäätä, että camberit saa kohdalleen.

      Comment

      • hoocee325
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 153

        #4
        itseänikin kiinnostaisi noi säädettävät yläpäät mutta kuinkas toi katsastusmies tykkää noista jos sattuu huomaamaan.. onko kellään kokemuksia..

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #5
          Ei sillä oo mitään väliä jos auto ei ole EU-tyyppihyväksytty. Jos on, niin siltikään ne ei vältämättä jaksa kauheesti asian päälle vouhottaa jos auto on vm 96 tai sitä vanhempi. Vahvasti epäilen, että noista mitään sanomista tulisi. Parempihan se on, että kulmat ovat kohdallaan.

          Comment

          • blue325
            BTCF Member
            • Apr 2005
            • 984
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by hoocee325 View Post
            itseänikin kiinnostaisi noi säädettävät yläpäät mutta kuinkas toi katsastusmies tykkää noista jos sattuu huomaamaan.. onko kellään kokemuksia..
            Eipähän oo ykskään viel mitään sanonu vaik ollu jo kolme katsastusta paikoillaan:think
            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
            M3 -94
            318 is class 2 -94
            320 -97
            325 -91
            325 -84
            www.zatzy.com

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #7
              Muijan E36 325:ssa on kokeiltu molempia yläpäitä, orggis- sekä M3, ja kun M3 yläpäät on kiinni, niin ohjaustuntuma on huomattavasti terävämpi ja autolla on muutenkin mukavampi ajaa ihan normaaliliikenteessäkin, johtuiskohan sitten paremmasta ohjauksen palautuksesta.
              Millaiset M3 yläpäät siinä eukon autossa on ollut? Semmoset epäkeskeiset? Paremmat ajo-ominaisuudet menee varmaan yksistään korjaantuneen camberin piikkiin (jos ovat ne epäkeskeiset M3 yläpäät, jotka korjaavat camberin kohdalleen madalletulla alustalla). Eikös se e36 ollut melkoisen tontissa? 30mm madalluksella e46:ssa camberin korjaukseen riittää 5mm säätöä yläpäästä. Eiköhän sen verran mahda löytyä säätövaraa e36:sta myös...

              Comment

              • sturer Bock
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 312
                • Häme

                #8
                Tuohon mukavuuteen kommentoisin noista yläpäistä, että kyllähän ne kuopat tuntuu ja Suomen teillähän niitä riittää. Siksihän alkuper. yläpäissä kuminen vaimennus onkin. Ja toinen pointti on huomioida uniball:in nopeampi kuluminen alkuperäiseen yläpäähän verrattuna.

                Itse rakentaisin katuautoon iskarintolpan kiinnitystä viilamalla cambersäädön ja säilyttäisin ajomukavuuden alkuperäisillä yläpäillä jotka vaimentaa tien epätasaisuuksia paremmin.

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  Mä en kyllä ala viilaamaan niitä. Kun ne nyt ovat ruosteettomat ja muitakin vaihtoehtoja löytyy. Esim nuo SPC mallit. Nissä on vaimennus. On mulla coilovereita ollut ja tiedän miten niissä ne montut tuntuu. Nyt alle tulis kuitenkin "vakiotolpat" niin luulisi sen helpottavan ongelmaa jonkinverran. Monessa noista malleista on vaihdettava laakeri ja saahan niihin unballeihinkin sen laakeriosan vaihdettua.

                  Comment

                  • Mörökölli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 1735
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Juppe View Post
                    Millaiset M3 yläpäät siinä eukon autossa on ollut? Semmoset epäkeskeiset? Paremmat ajo-ominaisuudet menee varmaan yksistään korjaantuneen camberin piikkiin (jos ovat ne epäkeskeiset M3 yläpäät, jotka korjaavat camberin kohdalleen madalletulla alustalla). Eikös se e36 ollut melkoisen tontissa? 30mm madalluksella e46:ssa camberin korjaukseen riittää 5mm säätöä yläpäästä. Eiköhän sen verran mahda löytyä säätövaraa e36:sta myös...
                    Nämä oli ne jossa camber ei muutu. Iskarivarren keskiö on ainoastaan taaempana. Olisko ollu kolmelitrasesta.

                    tollaset:

                    Last edited by Mörökölli; 28-12-2009, 10:55.
                    www.nenifab.com

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      #11
                      Nyt olis sitten tämäkin homma asennusta vaille selvä. Posti kiikutti tänään tällaiset kotiin. Ei halvimmat, mutta vaikuttivat ihan asiallisilta. Kaksi asentoa casterille ja camberin säätövaraa vähintäänkin riittävästi. Eipähän tartte alkaa uusia koneja vinguttelemaan...


                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        #12
                        Jatketaas yksinpuhelua. Nuo yläpäät ovat osoittautuneet aivan helvetin hyväksi sijoitukseksi. Rengasmelu ja jyrinä ei lisääntynyt ollenkaan alkuperäisiin verrattuna. Nyt on etupään campperit millilleen kohdallaan ja casteriakin saisi lisää jos haluaisi. Voin todella lämpimästi suositella noita.

                        Seuraavanlaisella yhdistyelmällä sain e36 bemariin aivan hemmetin hyvän alustan, joka ei ole liian kova, mutta kuitenkin sellainen, että mutkiin saa painaa kuin heikkopäinen, eikä auto nulju.

                        -SPC yläpäät
                        -strong-flex uretaanipuslat (shore A80) joka paikassa. Yhtään alkuperäistä puslaa ei jäänyt alustaan. Myös takaolkavarsien nivelet meni vaihtoon.
                        -Konin keltaiset tolpat. Väänsin tolpat 1/2 kierrosta tiukemmalle.
                        -AC-Schnitzer jouset, takana 21mm korotuspalat.

                        Nyt auto on nätissä asennossa, ei missään lintta-tontituksessa.

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16300
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by Juppe View Post
                          Jatketaas yksinpuhelua. Nuo yläpäät ovat osoittautuneet aivan helvetin hyväksi sijoitukseksi. Rengasmelu ja jyrinä ei lisääntynyt ollenkaan alkuperäisiin verrattuna. Nyt on etupään campperit millilleen kohdallaan ja casteriakin saisi lisää jos haluaisi. Voin todella lämpimästi suositella noita.

                          Seuraavanlaisella yhdistyelmällä sain e36 bemariin aivan hemmetin hyvän alustan, joka ei ole liian kova, mutta kuitenkin sellainen, että mutkiin saa painaa kuin heikkopäinen, eikä auto nulju.

                          -SPC yläpäät
                          -strong-flex uretaanipuslat (shore A80) joka paikassa. Yhtään alkuperäistä puslaa ei jäänyt alustaan. Myös takaolkavarsien nivelet meni vaihtoon.
                          -Konin keltaiset tolpat. Väänsin tolpat 1/2 kierrosta tiukemmalle.
                          -AC-Schnitzer jouset, takana 21mm korotuspalat.

                          Nyt auto on nätissä asennossa, ei missään lintta-tontituksessa.
                          Pyöränkulmat ?

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            #14
                            Mitä niistä? Säädetty, tottakai (M-sport alustan tehdasasetuksiin).

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16300
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by Juppe View Post
                              Mitä niistä? Säädetty, tottakai (M-sport alustan tehdasasetuksiin).
                              Sitä että tuskin 0-camberilla mutkiin saa painaa kuin heikkopäinen. Ja pysyä tiellä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎