Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 säädettävät iskarin yläpäät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    #16
    No kyllä saa, ainakin vanhaan verrattuna, eikä siellä camberit taida olla nollassa vakionakaan. No ihan vitun sama, hyvä tuli.

    Comment

    • dunkelgrun
      Newbiemmer
      • Apr 2010
      • 27
      • Espoo

      #17
      Originally posted by jr66 View Post
      Sitä että tuskin 0-camberilla mutkiin saa painaa kuin heikkopäinen. Ja pysyä tiellä.
      Kurveissa ajaessa rattia käännetään, jolloin etupyörän camberkulmiin vaikuttaa muukin, kuin staattinen camber.

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #18
        Mä kirjoitin tuon siinä mielessä, että kun koko alusta on tehty uusiksi kelpaa autolla tykitellä menemään. Ei puslat elä liikaa ja tuntuma tiehen on mainio, olematta kuitenkaan epämukava. Ei se yksin noista yläpäistä johdu, mutta nekin kyllä olivat selkeä parannus. Myös vetely loistaa poissaolollaan.

        Comment

        • dunkelgrun
          Newbiemmer
          • Apr 2010
          • 27
          • Espoo

          #19
          Originally posted by Juppe View Post
          Mä kirjoitin tuon siinä mielessä, että kun koko alusta on tehty uusiksi kelpaa autolla tykitellä menemään. Ei puslat elä liikaa ja tuntuma tiehen on mainio, olematta kuitenkaan epämukava. Ei se yksin noista yläpäistä johdu, mutta nekin kyllä olivat selkeä parannus. Myös vetely loistaa poissaolollaan.
          Ymmärsin.. Ilmaisin mielipiteeni, että alusta-asiat eivät ole tavattoman yksinkertaisia. Alusta-asioissa vain kaikki vaikuttaa kaikkeen... Jos asiat olisi helppoja, niin lienee kaikissa autoissa olisi hyvä alusta.

          Jo pelkästään staattinen auraus ja camber on mielenkiintoinen yhdistelmä. Saati sitten kun otetaan dynaamiset asiat huomioon, kuten caster, SAI ja Ackerman. Näiden kautta vaikuttaa vielä kaikki muukin, kuten kallistelu, ja alustan korkeus... Jne jne...

          Ja olen samaa mieltä, että tehtaalta tullutta alustaa pystyy lähes aina parantamaan, koska he eivät tiedä, mitkä ovat juuri sinun preferenssisi.

          Lähtee vakiosta, tutustuu teoriaan, kokeilee pieniä muutoksia ja mitä ne oikeasti vaikuttavat... Siinä olisi hommaa sadalle eliniälle vaikka tekisi täysipäiväisenä. Lisäksi tätä alustan parantelua voi tehdä todella halvalla ja se oikeasti vaikuttaa paljon. Työntämällä vaikka 1000e m52-koneen virittämiseen ei niitä sekunteja välttämättä kauheasti putoile kiihdytyksistä, saati sitten kierrosajoista.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #20
            Originally posted by dunkelgrun View Post
            Kurveissa ajaessa rattia käännetään, jolloin etupyörän camberkulmiin vaikuttaa muukin, kuin staattinen camber.
            Vaan kokeilepa lisätä camberia (sitä kulmaa joka niissä staattisesti suoraanajo-asennossa on) , pito_lisääntyy. ja toisinpäin.

            Semmonen mötinä sivuten aihetta että yläpään säädöllä ja olkaakselin<->tolpan väliin laitettavilla simmilevyillä kummallakin saa kulman muuttumaan , mut tolla simmilevypatetentilla muuttuu myös KPI/SAI/scrub radius yms ..... Kannattanee huomioida suunnitellessa?
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • dunkelgrun
              Newbiemmer
              • Apr 2010
              • 27
              • Espoo

              #21
              Originally posted by petrolhead View Post
              Vaan kokeilepa lisätä camberia (sitä kulmaa joka niissä staattisesti suoraanajo-asennossa on) , pito_lisääntyy. ja toisinpäin.
              Tietenkin olen kokeillut staattisten camberien muuttamista. Se ei kuitenkaan ole ainoa, joka vaikuttaa, mitä yritin ilmaista.

              Olen autististyyppinen tietoaddikti tekemisvimmalla höystettynä. Turaillut jonkun verran kulmien/geometrian muutoksien kanssa... Ainakin sen verran, että lähes kaikki mitä voi muuttaa on kokeiltu ylitseampuvasti kumpaankin suuntaan yhdessä ja erikseen. Mitään nopeaa autoa en osaa rakentaa, koska se on _oikeasti_ vaativaa.

              Mistä ihmeestä sait sellaisen kuvan, että en ole kokeillut etucamberien muuttamista? Siitähän yleensä aloitetaan kokeilut. Lueskelen vain jostain pelikonsolin helpeistä alustamuutoksien vaikutuksista ja sen pohjalta kirjoittelen internetissä?

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #22
                Originally posted by dunkelgrun View Post
                Tietenkin olen kokeillut staattisten camberien muuttamista. Se ei kuitenkaan ole ainoa, joka vaikuttaa, mitä yritin ilmaista.

                Olen autististyyppinen tietoaddikti tekemisvimmalla höystettynä. Turaillut jonkun verran kulmien/geometrian muutoksien kanssa... Ainakin sen verran, että lähes kaikki mitä voi muuttaa on kokeiltu ylitseampuvasti kumpaankin suuntaan yhdessä ja erikseen. Mitään nopeaa autoa en osaa rakentaa, koska se on _oikeasti_ vaativaa.

                Mistä ihmeestä sait sellaisen kuvan, että en ole kokeillut etucamberien muuttamista? Siitähän yleensä aloitetaan kokeilut. Lueskelen vain jostain pelikonsolin helpeistä alustamuutoksien vaikutuksista ja sen pohjalta kirjoittelen internetissä?
                En mistään. Jo ensimmäinen postauksesi osoitti enemmän asiaan perehtymistä / know howta kuin mitä 90 % tänne kirjoittavista omaa. Pointtini oli se että vaikka kääntäessä pyörä kaatuukin sisäkurvin suuntaan , ei sen tuoma kulma + staattinen arvo vaan riitä. Lisättävähän sitä on. Ohjearvot on suunniteltu sitä varten että auto puskisi kuin potkukelkka.

                Voin paljastaa että omassa kammiossani mietin myös ton projektin geometrioita ja sitä mitä kannattaisi/voisi kokeilla niiden suhteen. Ei se pelkkä madaltaminen ja kulmien säätö mahdottomiin vie.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • dunkelgrun
                  Newbiemmer
                  • Apr 2010
                  • 27
                  • Espoo

                  #23
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  En mistään. Jo ensimmäinen postauksesi osoitti enemmän asiaan perehtymistä / know howta kuin mitä 90 % tänne kirjoittavista omaa. Pointtini oli se että vaikka kääntäessä pyörä kaatuukin sisäkurvin suuntaan , ei sen tuoma kulma + staattinen arvo vaan riitä. Lisättävähän sitä on. Ohjearvot on suunniteltu sitä varten että auto puskisi kuin potkukelkka.

                  Voin paljastaa että omassa kammiossani mietin myös ton projektin geometrioita ja sitä mitä kannattaisi/voisi kokeilla niiden suhteen. Ei se pelkkä madaltaminen ja kulmien säätö mahdottomiin vie.
                  Ok, tässä oli sitten väärinkäsitys. Pahoittelen varttimouhoamista.

                  Itse katselin ketjun menneen niin, että ketjun aloittaja oli uusinut läjän osia ja oli iloinen, kun auto kääntyy kivemmin kurviin. Sitten hän sai palautetta, että ei se nyt mitään käänny kun suuntauspöytäkirjassa on samat camberit. Ketjun aloittaja meni hieman hämilleen ja tuntui osittain uskovan, että muutos on vain hänen päässään. Pyrin rohkaisemaan häntä, että kyllä tunteesi on varmaan ihan oikea ja jatka vain valitsemallasi tiellä (alustan parantelu).

                  Allekirjoitan, totta kai, että staattiset camberit vaikuttavat ja paljon.

                  Yleisesti asian tiimoilta olen sitä mieltä, että alustan laittaminen on antoisa, mutta harmillisen aliarvostettu "virittämisen" ala. Vaikutus on suuri, kustannus ei ole suuri, daily driverkaan ei menetä huolettomuuttaan ja toimintavarmuuttaan, jne. Samalla oppii auton käyttäytymisestä ja auton ajamisesta paljon.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #24
                    Originally posted by dunkelgrun View Post
                    Yleisesti asian tiimoilta olen sitä mieltä, että alustan laittaminen on antoisa, mutta harmillisen aliarvostettu "virittämisen" ala. Vaikutus on suuri, kustannus ei ole suuri....
                    Kato , saman alan miehiä Joka kohdasta täysin samaa mieltä.

                    Tosin , lähes aina kun kysyy millainen jonkun auto on ajaa alustamuutoksen jäkeen , kaverit kertoo lähinnä a) veteleekö se , b) raapiiko se kaariin , c) onko mukava mukulakivikadulla. Harvan kanssa saa keskustelua aikaan vaikka ohjautuvuudesta tai ohjaustuntumasta.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • kmn
                      Moderator
                      • May 2009
                      • 6020
                      • Sipoo

                      #25
                      Onkos jengillä kokemusta noista D2:n säädettävistä yläpäistä? Pistin viestiä tuonne race.fi:hin ja heiltä noita saisi erikseenkin tilattuna, tosin ainoastaan camber säädöllä.. Hinta (140e) miellyttää kyllä, joten onkohan minkä laatuista tavaraa kyseessä? Käsittääkseni noi D2:n alustat on ainakin ihan asiallista tavaraa? :think

                      Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                      Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                      --
                      Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11047
                        • Oulu

                        #26
                        Itsellä on tuo d2:n alustasarja noilla yläpäillä, niin vaikuttais kyllä toimivan niinkun pitääkin. kestävyydestä ei tosin ole tietoa kun on niin vähän aikaa ollut alla. Mut semmonen tuli mieleen, että noissa d2:ssa se itse yläpää ei pyöri renkaita käännettäessä, vaan jousen ylä- ja alapäässä on teflonrenkaat ja se tolpan alapää vain pyörii ja ne teflonrinkulat toimii "laakerina". Niin miten sitten mahtaa toimia sellaisessa alustasarjassa, jossa se koko iskari-jousihässäkkä pitäsi pyöriä ja yläpään toimia laakerina. Se pillowball on sen verran tiukka, että voi olla aika raskas kääntää. Tietenkin kokeilemalla selviää toimiiko.:think

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • JToivonen
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2005
                          • 489
                          • Turku

                          #27
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          . Se pillowball on sen verran tiukka, että voi olla aika raskas kääntää. Tietenkin kokeilemalla selviää toimiiko.:think
                          Kyllä se siitä notkistuu ajan myötä, eli kyllä se ihan laakeroitu on sillä nivelellä.
                          Kannattaa muistaa kanssa rasvata se nivel.
                          E39 Touring
                          exät:
                          E34 525 TIC
                          E34 540 Touring
                          E34 535 M5 look
                          E36 325 Coupe Wideboby

                          Comment

                          • kmn
                            Moderator
                            • May 2009
                            • 6020
                            • Sipoo

                            #28
                            äh, en ehkä tajua... mutta siis käy kyllä ihan minkä tahansa e36 iskarin yläpään tukilaakerit tilalle? mulla siis ta-technixin satsi tossa.

                            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                            --
                            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              #29
                              Originally posted by kmn View Post
                              äh, en ehkä tajua... mutta siis käy kyllä ihan minkä tahansa e36 iskarin yläpään tukilaakerit tilalle? mulla siis ta-technixin satsi tossa.

                              minkä takia meinasit ne yläpäät sinne vaihtaa?
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                #30
                                Paska se pillowballi on jos ei käänny. Voi tosin olla, että olemattomalla esijännityksellä se ei tuu koskaan kääntymän ja Tiukemmalla taas kyydistä tulee ikävää. Juuri näistä syistä pädyin noihin SPC:n yläpäihin. Oikeasti sen nivelen kuuluu pyöriä ja jousi ei saa antaa periksi. Mulla oli yhdet D2 tyyppiset kiinacoilit ja niissä oli ihan samaa vaivaa. Kumma juttu että teinien yms laatutolppien kanssa ei tuommoista ongelma ole ollut... Raasvaaminenkin on vähän pahasta, kun pölysuojia ei ole.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎