Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328i lämpeää hitaasti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • antteri
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 222
    • Tampere

    E36 328i lämpeää hitaasti

    Pitkään jo tuntunut, että auto lämpeää todella hitaasti eikä sisällekään tule kunnolla lämmintä pikkupakkasillakaan kuin vasta 15-20min ajelun jälkeen. Bensankulutus myös ollut melko korkea. Kävin äsken tekemässä vähän tarkempaa tutkimusta asiasta INPA apuna. Tyhjäkäynnillä kesti n. 15min, että lämmöt mittarin mukaan normaalin alarajassa, INPAn näyttämä +60C ja tähän jäi paikoilleen ehkä n. 5min ajaksi jonka jälkeen lähti taas pikkuhiljaa nousemaan mittarin mukaan aina normaaliin asti, mutta INPAn mukaan edelleen vain +73C! Kävin ajamassa n. 10km lenkin jonka jälkeen INPAn näyttämä +86C eli ei vieläkään sitä mihin termostaatilla pitäisi nousta (+92C). Ylävesiletku alkaa myös lämmitä heti alusta alkaen, onko normaalia (onko termostaatti tässä mallissa oikeasti alavesiletkussa?)? Miksi auto lämpeää näin huonosti, voiko olla mitään muuta syytä kuin termostaatti? Termostaatti vaihdettu n. 1,5 vuotta sitten. Viskokaan ei jumissa ja saa kädellä pysäytettyä eikä myöskään sähköflekti pyöri.

  • Spiddu
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 3568
    • Nla

    #2
    termari tai ilmattu huonosti


    E36:n ilmaus
    BMW E90 330dA 2007
    BMW F30 330e 2017

    Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
    e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da

    Comment

    • antteri
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 222
      • Tampere

      #3
      On kyllä niin hyvin koitettu ilmata ja vieläpä tuon ohjeen mukaan kuin mitä vain kotikonstein ja omalla osaamisella pystyy. Miten jos kansi vuotaisi vesitilaan ihan aavistuksen verran ja työntäisi näin jatkuvasti lisää ilmaa kiertoon niin voisiko selittää tuota? Olen tuota kansivikaa epäillyt/pelännyt jo pitkään, mutta en ole siitä päässyt varmuuteen. Öljyt on ok, nesteet on ok, lämmöt pysyy keskellä sitten kun sinne nousee (jos mittari nyt on edes ehjä), pariin kertaan mitattu pakokaasut paisarista eikä näkynyt merkkejä. Eli, jos kansi vuotaisikin niin vuoto on HYVIN pieni. :think

      Comment

      • beemers
        BTCF Member
        • Oct 2005
        • 5133
        • Oulunsalo/Oulu

        #4
        itse lähtisin kyllä siitä termarista liikenteeseen ku niitä on tullu vastaan et jumittaa auki vaikka ei ole vanhoja. Itselläni oli auton ostaessani termari jummannu auki ja kylmää oli kyyti talvella.

        E36Ticompact -95 HELLROT
        -: orava : connection-

        EX:E30///M3 replica Tic
        EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

        Comment

        • Mokoma
          BTCF Member
          • Jun 2009
          • 767
          • 013 - Koskenkorva

          #5
          Sivukysymyksenä semmonen että onko kaikissa e36:ssa INPA ja miten siihen pääsee käsiksi (missä pistoke).
          BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

          Originally posted by kaol
          Ongelma: Kolmekutonen.

          Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

          Comment

          • antteri
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 222
            • Tampere

            #6
            Onko joku tietyn merkkinen termari se jossa ollut ongelmia? Itellä on KL-varaosista ostettu wahler:kohan sen merkki on. KL-varaosissa näköjään nykyään termostaatin hinta 53€!! Huh huh.. no näytti siellä olevan 88C 20€.

            Comment

            • Wiking
              BTCF Member
              • Dec 2005
              • 1647
              • Laihia

              #7
              Originally posted by appelsiinipuutikku View Post
              Sivukysymyksenä semmonen että onko kaikissa e36:ssa INPA ja miten siihen pääsee käsiksi (missä pistoke).
              INPA on ohjelma tietokoneella, jolla luetaan/koodataan auton bokseja

              Ja kyllä e36:sta saa dataa ulos pistokkeesta. Pistoke on pyöreä ja sijaitsee konepellin alla, lähellä tulipeltiä....:think
              Nyt
              BMW 330e g21 M-Sport
              Ennen
              BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

              Comment

              • janikoo
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 1263
                • Lahti

                #8
                termostaattia lähtisin itekkin kattomaan :think
                BIGBROTHER kommentti team

                Comment

                • antteri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2008
                  • 222
                  • Tampere

                  #9
                  Kysymys vielä: tarviiko tyhjentää kaikki nesteet koneesta ennen termarin vaihtoa vai riittääkö että valuttaa pois sen mitä sieltä tulee kun termostaattikotelon irrottaa? Eli lähinnä sitä meinasin, että onko mahdollista saada ilmattua jos ei tyhjennä kaikkia?

                  Comment

                  • Mokoma
                    BTCF Member
                    • Jun 2009
                    • 767
                    • 013 - Koskenkorva

                    #10
                    Originally posted by Wiking View Post
                    Pistoke on pyöreä ja sijaitsee konepellin alla, lähellä tulipeltiä....:think
                    Juu siis tätä hain, että saako inpalla dataa kaikista e36.:think Taisin taas muotoilla kysymyksen vähän väärin
                    BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

                    Originally posted by kaol
                    Ongelma: Kolmekutonen.

                    Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

                    Comment

                    • antteri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2008
                      • 222
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by antteri View Post
                      Kysymys vielä: tarviiko tyhjentää kaikki nesteet koneesta ennen termarin vaihtoa vai riittääkö että valuttaa pois sen mitä sieltä tulee kun termostaattikotelon irrottaa? Eli lähinnä sitä meinasin, että onko mahdollista saada ilmattua jos ei tyhjennä kaikkia?
                      Niin ja jatkokysymys: autossa on defan säteilylämmitin niin muistelen, että se tulee suoraan tuohon lohkon jäähdytysnesteen tyhjennyspropun eteen niin oletteko onnistuneet tyhjentämään nesteet niin ettei lämmityselementtiä tarvitsisi irrottaa? Saiskohan sen niin, että kiertäisi proppua vain sen verran auki, että nesteet valuu pikkuhiljaa pois? En kyllä vaan muista, että mahtuuko sinne edes avain väliin..

                      Comment

                      • Mr_Doctor
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 226
                        • Parolannummi

                        #12
                        Originally posted by antteri View Post
                        Kysymys vielä: tarviiko tyhjentää kaikki nesteet koneesta ennen termarin vaihtoa vai riittääkö että valuttaa pois sen mitä sieltä tulee kun termostaattikotelon irrottaa? Eli lähinnä sitä meinasin, että onko mahdollista saada ilmattua jos ei tyhjennä kaikkia?
                        Riiittää se mitä sieltä tulee..sitte pitää muistaa taas ilmaus tehä.

                        Comment

                        • antteri
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2008
                          • 222
                          • Tampere

                          #13
                          Eilen töistä lähtiessä ajoin kokeeksi pikkulenkin maantiellä ja ei mennyt kuin 4½ minuuttia kun lämpömittarin neula sojotti ylös. Auto oli kyllä työpaikan parkkiksella roikassa koko päivän tosin lämmitys ei ollut jatkuvaa vaan pätkittäistä, ulkolämpötila -9C. Tänään sitten taajama-ajossa ei tuntunut lämpiävän taas millään. Voiko tuo termostaatti oireilla näin, että välillä lämpeää hyvin ja välillä taas ei kirveelläkään? Vai mikä tuon selittää, että maantieajossa lämpesi noin pian ja taajama-ajossa ei?

                          Comment

                          • Tomi T
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 3813
                            • Nokia

                            #14
                            Originally posted by antteri View Post
                            Niin ja jatkokysymys: autossa on defan säteilylämmitin niin muistelen, että se tulee suoraan tuohon lohkon jäähdytysnesteen tyhjennyspropun eteen niin oletteko onnistuneet tyhjentämään nesteet niin ettei lämmityselementtiä tarvitsisi irrottaa? Saiskohan sen niin, että kiertäisi proppua vain sen verran auki, että nesteet valuu pikkuhiljaa pois? En kyllä vaan muista, että mahtuuko sinne edes avain väliin..
                            Ihan alavesiletkusta nesteet pois..
                            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

                            ex. 53*BMW

                            Comment

                            • beemers
                              BTCF Member
                              • Oct 2005
                              • 5133
                              • Oulunsalo/Oulu

                              #15
                              Originally posted by antteri View Post
                              Eilen töistä lähtiessä ajoin kokeeksi pikkulenkin maantiellä ja ei mennyt kuin 4½ minuuttia kun lämpömittarin neula sojotti ylös. Auto oli kyllä työpaikan parkkiksella roikassa koko päivän tosin lämmitys ei ollut jatkuvaa vaan pätkittäistä, ulkolämpötila -9C. Tänään sitten taajama-ajossa ei tuntunut lämpiävän taas millään. Voiko tuo termostaatti oireilla näin, että välillä lämpeää hyvin ja välillä taas ei kirveelläkään? Vai mikä tuon selittää, että maantieajossa lämpesi noin pian ja taajama-ajossa ei?
                              vesiventtiilit voi tehä kyl myös tuon ongelman.

                              E36Ticompact -95 HELLROT
                              -: orava : connection-

                              EX:E30///M3 replica Tic
                              EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎