Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Käsijarru

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ^slayer^
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 244
    • Kokkola

    E36 Käsijarru

    Ennenkuin kukaan haluaa minut lynkata samanlaisen topicin postaamisesta, olen kokeillut hakua. valkoista vain näyttää. Google ei anna haluttua lopputulosta.

    Edit:Auto siis 325i -91 eli levylliset jarrut takanakin.

    Eli vaihdoin kesävanteet alle ja nyt vänkärin puolen takarenkaassa käsijarru ei pidä ja kun rengasta pyörittelee niin tuntuu kuin pultit ottaisi kiinni johonkin jousen tapaiseen.
    Laitoin myös lukkopultit kaikkiin ja tässä ko. renkaassa kun lukkopultti paikallaan ei rengas pyöri ollenkaan tietyssä kohdassa, eli ottaa johonkin kiinni. vakiopulteilla pyörii, mutta rutisee ikävästi.
    Eli kuuluu oikein sellainen metallinen rutina/kolahdus riippuen renkaan pyörittämisnopeudesta.

    Mikä rikki ja miten korjataan?

    Yleisesti käsijarrua saa nostaa hyvin paljon. osuu aina kyynärnojaan, että pitää edes vähän. Tähänkin olen ymmärtänyt että on lääke ihan oikeaoppisesti, joten jos jonkin linkin saa miten korjataan sellaiselta kenellä nyt söörtsi nyt toimii.


    Kiitos.
    Last edited by ^slayer^; 14-04-2010, 21:03.
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Originally posted by ^slayer^ View Post

    Mikä rikki ja miten korjataan?
    Levy pois ja katselemaan mikä sieltä on hajonnut/irronnut.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • 3MW
      Newbiemmer
      • Feb 2008
      • 22

      #3
      Liian pitkät pyöränpultit. Joutunet ostamaan uuden asennus-sarjan, sillä luultavasti selvinnee. Pitäisi aina pyöräyttää rengasta käsin, kun on laittanut uudet vanteet alle, ettei pultit ota kiinni mihinkään.
      Työauto: MB 200d =D
      Käyttöauto: BMW 528i e39
      Entiset: e21 315, e30 316i, e36 316i ja e36 325i

      Comment

      • ^slayer^
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 244
        • Kokkola

        #4
        Originally posted by 3MW View Post
        Liian pitkät pyöränpultit. Joutunet ostamaan uuden asennus-sarjan, sillä luultavasti selvinnee. Pitäisi aina pyöräyttää rengasta käsin, kun on laittanut uudet vanteet alle, ettei pultit ota kiinni mihinkään.
        Mutta kun samat pultit on nyt kiinni kuin oli edellisissäkin vanteissa. ja muissa vanteissa ei mikään ota kiinni mihinkään. Kaikissa muissa siis lukkopultitkin kiinni vaikkakin ovat hiukan pitemmät kuin muut pultit. kaikki renkaat pyörivät ihan kuten pitää paitsi vänkärin takarengas.

        Comment

        • Powr
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2008
          • 1589
          • Kankaanpää

          #5
          No ei se mitään tarkota, vaikka muilla vanteilla ei ottaisi kiinni. Ne on eri paksuisia ne venteen pultinreiät. Mutta suosittelen kumminkin irrottamaan ne levyt.
          "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

          Comment

          • dumppi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 4351
            • sotkamo

            #6
            mulla kans lukkopultti on pidempi ku muut ja viimekesänä kun kesävanteet taas vaihdoin otti kiinni käsijarruhilkkuihin.. otin levyn irti ja sieltähän oli tapit (taas kerra) päässy irti ja kengät ym. hilkkeet irti... todennäköisesti ne on irti nyt sullakin siellä.. voi myös tosiaan olla et ne on irronnu kun on liian pitkät pyörän pultit:think
            Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
            e36 325i coupé R.I.P
            e30 316 2d
            e36 318is coupé
            e36 323i 4d ac schnitzer replica


            Käyttis: e39 523i 4d
            Originally posted by rizzo
            Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
            |Sotkamo Connection|

            Comment

            • 3MW
              Newbiemmer
              • Feb 2008
              • 22

              #7
              Originally posted by dumppi View Post
              mulla kans lukkopultti on pidempi ku muut ja viimekesänä kun kesävanteet taas vaihdoin otti kiinni käsijarruhilkkuihin.. otin levyn irti ja sieltähän oli tapit (taas kerra) päässy irti ja kengät ym. hilkkeet irti... todennäköisesti ne on irti nyt sullakin siellä.. voi myös tosiaan olla et ne on irronnu kun on liian pitkät pyörän pultit:think

              Selvä tapaus. Vanhoja osia turha pistää takaisin paikoilleen, mikäli edes ehjänä säilyneet. Uuden sarjan osto edessä.
              Työauto: MB 200d =D
              Käyttöauto: BMW 528i e39
              Entiset: e21 315, e30 316i, e36 316i ja e36 325i

              Comment

              • ^slayer^
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2008
                • 244
                • Kokkola

                #8
                Originally posted by 3MW View Post
                Selvä tapaus. Vanhoja osia turha pistää takaisin paikoilleen, mikäli edes ehjänä säilyneet. Uuden sarjan osto edessä.
                varmasti fiksuinta näin. paljonkos tollaiselle remontille tulee hintaa? suuntaa-antavaa veikkausta? Muitakin rahanreikiä tällä hetkellä niin hirvittää.
                Mitä sieltä nyt sitten tulee/kannattaa uusia?

                Comment

                • Powr
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2008
                  • 1589
                  • Kankaanpää

                  #9
                  Tosta kun omaa listaa kattelin niin ittelle makso:

                  Jousisarja oli 19€
                  Kengät 20€

                  Samalla vaihdoin:

                  Jarruvaijerit 60€
                  Jarrulevyjen pultit 6€
                  "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                  Comment

                  • ^slayer^
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 244
                    • Kokkola

                    #10
                    Originally posted by Powr View Post
                    Tosta kun omaa listaa kattelin niin ittelle makso:

                    Jousisarja oli 19€
                    Kengät 20€

                    Samalla vaihdoin:

                    Jarruvaijerit 60€
                    Jarrulevyjen pultit 6€
                    marmorilta vai tarvikeliikkeestä? eihän nuo pahalta kuulosta. pelkäsin pahempaa. toivottavasti noissa sitten se vika piilee. ikävä pitää käyttistä tuollaisen asian takia pihalla ruostumassa.

                    Comment

                    • dumppi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 4351
                      • sotkamo

                      #11
                      Originally posted by ^slayer^ View Post
                      varmasti fiksuinta näin. paljonkos tollaiselle remontille tulee hintaa? suuntaa-antavaa veikkausta? Muitakin rahanreikiä tällä hetkellä niin hirvittää.
                      Mitä sieltä nyt sitten tulee/kannattaa uusia?
                      joo muistaakseni 30-40€ itellä makso.. en vaihtanu muuta kun jarruhilut.. ja suht helppo vaihtaa ite vaikka pihalla nyt kun kelejäkin alkaa olemaan.. itellä ainaki sujuu jo helposti kun sen tein viime kesänä yhteensä kolme kertaa kun ei pysyny tapit paikoillaan
                      Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                      e36 325i coupé R.I.P
                      e30 316 2d
                      e36 318is coupé
                      e36 323i 4d ac schnitzer replica


                      Käyttis: e39 523i 4d
                      Originally posted by rizzo
                      Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                      |Sotkamo Connection|

                      Comment

                      • Powr
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2008
                        • 1589
                        • Kankaanpää

                        #12
                        Tocarilta tilasin muiden jarruosien kanssa samas kuormas. Vaijerit tuli varaosaliikkeestä. Juu kannattaa laittaa kuntoon, kun ei se kummiskaan mikään iltaa pidempi homma ole
                        "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                        Comment

                        • ^slayer^
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 244
                          • Kokkola

                          #13
                          Eli nyt on osat hommattu ja alettii tekee korjausjumppaa mut nyt ei nuo jarrusatulan kiinnityspultit aukee. eli jos ymmärsin oikein niin satula pitää irroittaa ja sitten levy joka on kiinni sillä yhdellä kuusiokolopultilla ja sitten pitäisi käsijarruhilppeiden olla käsillä? onko ehdotuksia noiden pulttien aukaisuun?

                          Comment

                          • ^slayer^
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 244
                            • Kokkola

                            #14
                            no niin nyt on otettu kaikki irti ja todettu et jarrukengät on samassa kuosissa kuin paketissa olevat uudet. Eli eihän noita kannata vaihtaa kerran ovat kuin uudet. ainoa vain nyt, että mikä siellä nyt ottaa kiinni kerta mitään ei ole todettu vialliseksi, mutta käsijarru ei toimi. Vielä en ole säätänyt käsijarrua pelikaanisivuston mukaan. Auttaako se nyt tähän ongelmaan?

                            Edit:pitääkö jarrulevyn olla paikoillaan käsijarrua säätäessä?
                            Last edited by ^slayer^; 20-04-2010, 15:07.

                            Comment

                            • leppala
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 190
                              • järvenpää

                              #15
                              Originally posted by ^slayer^ View Post
                              no niin nyt on otettu kaikki irti ja todettu et jarrukengät on samassa kuosissa kuin paketissa olevat uudet. Eli eihän noita kannata vaihtaa kerran ovat kuin uudet. ainoa vain nyt, että mikä siellä nyt ottaa kiinni kerta mitään ei ole todettu vialliseksi, mutta käsijarru ei toimi. Vielä en ole säätänyt käsijarrua pelikaanisivuston mukaan. Auttaako se nyt tähän ongelmaan?

                              Edit:pitääkö jarrulevyn olla paikoillaan käsijarrua säätäessä?
                              Maalaa vaikka rengastussilla pulttien päät valkoiseksi->pulttaa vanteet kiinni ja pyörittele->katso mistä pultista kadonneet maalit. Sitten vaan vaikka rälläkällä muutama milli pultista pois

                              Ja käsijarrun säätö kannattaa tehdä koska muuten se ei yllätys yllätys toimi. Levy tietysti paikallaan.
                              Pultinreijästä näet säätömutterin. Siitä ruuvaat esim. tasapäämeisselillä niin kauan kun pyörä lukkiintuu, ja siitä kohdasta pikkuisen takasin päin, ja käsijarru on säädetty.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎