Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 328i kitkalukkoperällä - jurisee / täristää kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juggis
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 197
    • Espoo

    e36 328i kitkalukkoperällä - jurisee / täristää kiihdyttäessä

    Moikkelis!

    Eli kysymys on yksinkertainen jos jollakin sattuisi tietoa olemaan. Itselläni on tuollainen 328i Coupé ko. autoon harvinaisella kitkalukkoperällä. Kysymys kuuluukin, että käykö tuohon M3:en kardaanin kannatintukilaakeri?

    Tuossa oli Motonetin vastaava 316-328, mutta siitä on nyt kumi antautunut.

    http://suomi.schmiedmann.com/3_sarja...sivu6.htm#4113

    Lähinnä tuota tuossa katselin... :think

    http://suomi.schmiedmann.com/26-12-1...vu1.aspx#73452

    Tuohan on se osa jota realoem suosittelee, mutta se ei taida kylmiltään näistä peristä kuitenkaan tietää mitään?

    Kiitos jo etukäteen! =)
    Last edited by Juggis; 03-08-2010, 14:50.
    F10 535d xdrive msport
    Ex. e91 325xiA
    Ex. e36 328i Coupé
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16371
    • Asikkala

    #2
    Mikä on ongelma, miten kardaanin kannatinlaakeri liittyy perään ?

    Comment

    • Juggis
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 197
      • Espoo

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Mikä on ongelma, miten kardaanin kannatinlaakeri liittyy perään ?
      ??

      Kysymys oli, että käykö tuo M3:en kannatinlaakeri kyseiseen autoon.
      F10 535d xdrive msport
      Ex. e91 325xiA
      Ex. e36 328i Coupé

      Comment

      • Hammu
        Moderator
        • Nov 2006
        • 3971
        • Nurmijärvi

        #4
        Tossa on lista missä kaikkialla tota tukilaakeria on käytetty.
        26121226731

        JenkkiM3 tukilaakeri käy, euromallin ei.

        Comment

        • Juggis
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 197
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Hammu View Post
          Tossa on lista missä kaikkialla tota tukilaakeria on käytetty.
          26121226731

          JenkkiM3 tukilaakeri käy, euromallin ei.
          Juu, tuota listaa tuli tuossa katseltua.

          Lähinnä ajan tässä takaa sitä, että tuohon oli kardaaniremontin yhteydessä vaihdettu Motonetin laakeri viime kesänä, joka nyt sitten on räjähtänyt kappaleiksi.

          Syy miksi kyselin tuosta M3 -laakerin sopivuudesta on se, että eräs taho epäili tuon perän osaltaan auttaneen tuon laakerin poikimista näin nopeasti. Näin ollen katselin jotain "järeämpää" vaihtoehtoa. Kun tosiaan ei ole tietoa, että onko tuo M -osa vain järeämpi, vai eroaako se muuten tuosta 328:iin käyvästä vastaavasta. Toisaalta autoon on myös tehty tuo imusarjaviritys, mutta tuskin se tehoja niin paljoa nostaa, että moista käytöstä aiheuttaa.
          F10 535d xdrive msport
          Ex. e91 325xiA
          Ex. e36 328i Coupé

          Comment

          • okko
            BTCF Honorary Member
            • Apr 2005
            • 1763
            • Honkajoki

            #6
            Originally posted by Juggis View Post
            Juu, tuota listaa tuli tuossa katseltua.

            Lähinnä ajan tässä takaa sitä, että tuohon oli kardaaniremontin yhteydessä vaihdettu Motonetin laakeri viime kesänä, joka nyt sitten on räjähtänyt kappaleiksi.

            Syy miksi kyselin tuosta M3 -laakerin sopivuudesta on se, että eräs taho epäili tuon perän osaltaan auttaneen tuon laakerin poikimista näin nopeasti. Näin ollen katselin jotain "järeämpää" vaihtoehtoa. Kun tosiaan ei ole tietoa, että onko tuo M -osa vain järeämpi, vai eroaako se muuten tuosta 328:iin käyvästä vastaavasta. Toisaalta autoon on myös tehty tuo imusarjaviritys, mutta tuskin se tehoja niin paljoa nostaa, että moista käytöstä aiheuttaa.
            Väittäisin, että se motonetin tukilaakeri on ollut jotain paskaa! Eihän se laakeri tiä mitään siitä minkälaiseen perään se kardaani on liitetty. Hae marmorilta alustanumerolla sellainen laakeri mikä sinne kuuluu.
            Last edited by okko; 24-05-2010, 06:47.
            When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

            Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Tuskinpa vaan on laakeri ollut vikana. Jos kumi on hajonnut, on syyt luultavasti joko asennuksessa (esijännitys), kardaanin ristikoissa tai rättinivelessä. Perä ei vaikuta tuohon mitenkään ja mitään järeyttä sinne ei tarvitse lisätä. Kuluneet ristikot on käytetyissä peleissä lähes järjestään syynä, ne tuhoaa keskilaakerin kannatinkumin/laakerin ja rättinivelen. Mitä se kardaaniremontti on tarkalleen sisältänyt?
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Juggis
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 197
                • Espoo

                #8
                Originally posted by Cell View Post
                Tuskinpa vaan on laakeri ollut vikana. Jos kumi on hajonnut, on syyt luultavasti joko asennuksessa (esijännitys), kardaanin ristikoissa tai rättinivelessä. Perä ei vaikuta tuohon mitenkään ja mitään järeyttä sinne ei tarvitse lisätä. Kuluneet ristikot on käytetyissä peleissä lähes järjestään syynä, ne tuhoaa keskilaakerin kannatinkumin/laakerin ja rättinivelen. Mitä se kardaaniremontti on tarkalleen sisältänyt?
                Remontti sisälsi kaiken, ja itse kardaani huollettiin siellä Juvanmalmin paikassa (KO-NE vai mikä olikaan nimeltään). Noh vaihdetaan nyt tuo ja katsotaan mitä sieltä löytyy / tapahtuu kun otetaan hökötys alas ja isketään takaisin.
                F10 535d xdrive msport
                Ex. e91 325xiA
                Ex. e36 328i Coupé

                Comment

                • Juggis
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 197
                  • Espoo

                  #9
                  No nyt on osat vaihdettu ja tällaista löytyi;



                  Mikähän moista saa aikaan kun tuo tukinivelkin oli näköjään ottanut hittiä, joka taas puolestaan on tuon tukilaakerin särkenyt :S Molemmat osat oli vaihdettu vuosi sitten kesällä. Kumpikin oli tosiaan Motonetin tarvike. Nyt on eri paikasta ostetut osat niin saa nähdä miten kestää...

                  Pahoittelen suttuista kuvaa kun oli mms -asetus jäänyt luurista päälle
                  F10 535d xdrive msport
                  Ex. e91 325xiA
                  Ex. e36 328i Coupé

                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1204
                    • GrassLake

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Tuskinpa vaan on laakeri ollut vikana. Jos kumi on hajonnut, on syyt luultavasti joko asennuksessa (esijännitys), kardaanin ristikoissa tai rättinivelessä. Perä ei vaikuta tuohon mitenkään ja mitään järeyttä sinne ei tarvitse lisätä. Kuluneet ristikot on käytetyissä peleissä lähes järjestään syynä, ne tuhoaa keskilaakerin kannatinkumin/laakerin ja rättinivelen. Mitä se kardaaniremontti on tarkalleen sisältänyt?
                    +1.

                    Esijännitys oikea/ ollenkaan?

                    Comment

                    • HarzaTheMan
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 458
                      • Sawo

                      #11
                      Passaa varmaan tässä topicissa kysyä, että onko E36 328i:ssä vaihteiston kardaanin päähän tuleva laippa kiinni 30 millisellä mutterilla? Laatikon takastefan vaihto mielessä ja sopiva hylsy pitäisi hommata ennen remonttia
                      ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                      Comment

                      • Juggis
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2006
                        • 197
                        • Espoo

                        #12
                        Voi per*ele sentään!!

                        Mitähän tässä nyt on menty, viikko ja huomasin tänään, että taas kakkosvaihteella vedättäessä "väännöllä" takana jurisee joku. Jurina on huomattavasti vaimeampaa nyt, mutta tuntuu selkeästi ahterissa kun osaa tunnustella.

                        Eli missä nyt on väljää, joka suurimmalla todennäköisyydellä (mutta toivottavasti ei vielä) rikkoo tuon kuminivelen ja sitä myöten tukilaakerin? Joku muu kardaanin nivel, rättinivel....??

                        Nuo ristikothan tuohon oli viime kesänä laitettu.
                        Last edited by Juggis; 07-06-2010, 09:36. Reason: Tämähän alkais kyllä jo pikkuhiljaa kuulumaan ongelmat -osioon... :P
                        F10 535d xdrive msport
                        Ex. e91 325xiA
                        Ex. e36 328i Coupé

                        Comment

                        • Juggis
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 197
                          • Espoo

                          #13
                          No juu, tuli viikonloppuna käytyä tuolla Tammisaaressa, mutta nyt se on maanantai aamun jälkeen seissyt vain työpaikan autotallissa, kun en halua jälleen rikkoa mitään

                          Odottelen, että saan auton nosturille niin pääsee tarkistamaan tuon poorituksen ja ristikon asennon.......
                          F10 535d xdrive msport
                          Ex. e91 325xiA
                          Ex. e36 328i Coupé

                          Comment

                          • Pasi_K
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 680
                            • Tyrnävä

                            #14
                            Aihetta sivuten, kannatinlaakeriin laitetaan 5mm esijännitystä keulaanpäin ok mutta onko siihen kardaanin liukuun olemassa jotain ohjetta miten pitäisi se mutteri kiristää, mitä käy jos ei kiristä ollenkaan tai vetää liian tiukkaan?
                            Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                            Tsekkaa myytävät osat tästä

                            Comment

                            • Ravermeister
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1508
                              • Melkeen Turkkuses

                              #15
                              Originally posted by Juggis View Post

                              Nuo ristikothan tuohon oli viime kesänä laitettu.
                              Painotettiinko kardaani uudestaan ristikoiden vaihdon jälkeen?
                              -Turku Connection-
                              HDJ80 4.2TD
                              ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎