Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 328i kitkalukkoperällä - jurisee / täristää kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6693
    • .......

    #16
    Originally posted by Pasi_K View Post
    Aihetta sivuten, kannatinlaakeriin laitetaan 5mm esijännitystä keulaanpäin ok mutta onko siihen kardaanin liukuun olemassa jotain ohjetta miten pitäisi se mutteri kiristää, mitä käy jos ei kiristä ollenkaan tai vetää liian tiukkaan?
    10nm on sen kierreholkin kiristysmomentti.

    Topicin ongelmaan, voi olla tyhmä kysymys mutta onhan kardaanin puolikkaat oikeilla booreilla toisiinsa nähden?
    Last edited by JJT; 09-06-2010, 15:25.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 921
      • Sotkamo--Oulu

      #17
      10nm on sen kierreholkin kiristysmomentti.
      Aika pieneltä kuulostaa. Koskeeko muitakin malleja
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6693
        • .......

        #18
        Originally posted by ockelbo4500 View Post
        Aika pieneltä kuulostaa. Koskeeko muitakin malleja
        Muistaakseni ainakin e30 ja muut vanhemmat, vannomaan en kuitenkaan mene.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • Make H.
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1278
          • Kokkola

          #19
          Ite oon ainaki e30:sessä laittanu sen kardaanin liu'un mutterin (10nm) niin tiukkaan kun on käsin kiertämällä menny, siis hanskat kädessä ilman työkaluja. Ekalla kerralla en tainnu kovinkaan tiukalle laittaa, eikä ongelmia. Eihän se vaikuta ku siihen miten herkästi se liuku liikkuu tms.

          Comment

          • Juggis
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 197
            • Espoo

            #20
            Auto oli huollossa Autopartnerilla. Kaikki nivelet sun muut kunnossa, vikaa ei löytynyt, ihmettelivät kun kaikki osat oli uusia. Epäilivät kardaanin tasapainotusta. Soitin sitten liikkeeseen, jossa tuo kardaani huollettiin viime kesänä. Siellä taas oireiden perusteella arvelivat, että jossain nivelessä on vikaa.

            Huooooh... mikähän nyt olis fiksuinta taas....
            F10 535d xdrive msport
            Ex. e91 325xiA
            Ex. e36 328i Coupé

            Comment

            • Juggis
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 197
              • Espoo

              #21
              Hienoa, ristikko oli väärässä asennossa huonon asennuksen johdosta. Suuret kiitokset Kometille Juvanmalmille ongelman ratkaisusta

              Pyyhkeitä Autopartnerille, kun sanoivat tarkistaneensa kaiken ja mitään vikaa ei löytynyt ja siitä ilosta piti vielä maksaa tunnin työ. Nyt on kardaani hiljainen kuin huopatossutehdas
              F10 535d xdrive msport
              Ex. e91 325xiA
              Ex. e36 328i Coupé

              Comment

              • Druan
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 334
                • Espoo

                #22
                Laskut mukaan ja hyvitystä hakee.
                Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.

                Bmw f06 640d gran coupe -12
                ex-Bmw e88 135i -08
                ex-Bmw e85 Z4 3.0i -03 Gpowered
                ex-Bmw e36 325i cabrio -93
                ex-Bmw e46 328Ci -99 "lich king"
                ex-Bmw X5 3.0d -04
                ex-Bmw e36 325i coupe -92
                ex-Bmw e30 316 -84
                ex-Bmw e21 323i -80
                ex-Bmw e21 316 -82
                ex-Bmw e21 315 -81

                Comment

                • Juggis
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 197
                  • Espoo

                  #23
                  Luulin, että ongelma katosi, mutta on se vielä läsnä, tai siis tarkemmin sanottuna vika on tullut taas takaisin! Eli nyt on kardaani varmasti tasapainossa, laakerit vaihdettu ja tuon tasapainotuksen yhteydessä lisäsivät vielä sen kumilakun tukilaakeriin. Nyt tuli tuon Kometilla käynnin jälkeen ajettua 1000km ja taas jurisee (tai sitten olin kuuro / en antanut tarpeeksi kenkää kun hain auton sieltä pois).

                  Nyt jurisee kyllä edelleenkin. Eli kun kiihdytän niin jossain 3000rpm kohdalla jurisee ja täristää koko autoa, katoaa kun nostan kaasun. Tämä siis kun kiihdyttää hiukan reippaammin, rauhallisesti kiihdyttäessä ei täristä. Aluksi ääni kuului selkeästi tukilaakerista, nyt ääni kuuluisi enemmän perän suunnalta. Ääni kuuluu siis vaan ko. tilanteessa, ei tasaisessa ajossa, ei esimerkiksi jos motarilla iskee pienempää pykälää ja kaasun pohjaan. Ilmiö korostuu, jos lähtee paikaltaan vaikka ylämäkeen ja painaa hiukan enemmän kaasua.

                  Ideoita? Vien vielä näytille tuonne Komettiin ja sen jälkeen Laakkoselle jos vikaa ei löydy. Voisiko vetarit aiheuttaa tällaista? Mulla nyt tulee enemmän mieleen tuo liitoskohta, josta kardaani on liitettynä perään. Itse en ole niin oppinut, että tietäisin, mitä se kohta on syönyt. Mitä nyt olen kuikuillut niin oireet eivät ainakaan itse perämurikkaan viittaisi...

                  EDIT: tuli muuten vielä sellainen outo idea mieleen, että mulla oli auto täynnä porukkaa + reissukamoja kun jurinan taas tunsin! Pitää kokeilla ääntääkö se jos autossa ei ole muita kuin minä. Jos tuossa olisi jotain todella omituista joka aiheuttaa ääntä kuormattuna
                  EDIT2: Tän vois muuten mode siirtää tuonne ongelmat puolelle!! Ajattelin aluksi kun vaan kyselin laakerista ettei tämä ole ongelma, mutta on sellaiseksi muuttunut :/
                  Last edited by Juggis; 03-08-2010, 15:44.
                  F10 535d xdrive msport
                  Ex. e91 325xiA
                  Ex. e36 328i Coupé

                  Comment

                  • Juggis
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 197
                    • Espoo

                    #24
                    Rankahkolla koeajolenkillä käyty, ja juriseehan se. Alkaa huumori loppumaan...

                    Ja tosiaan vain tietyllä vääntöalueella tietyillä kierroksilla jurisee kiihdyttäessä kovaa niin et hanurissa tuntuu.
                    Onko tässä autossa vakionopeusniveltä? Voiko se aiheuttaa tällaista oiretta? Alkaa kallistumaan vetareiden puolelle.
                    Last edited by Juggis; 03-08-2010, 17:27.
                    F10 535d xdrive msport
                    Ex. e91 325xiA
                    Ex. e36 328i Coupé

                    Comment

                    • Laakeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 983
                      • Rovaniemi

                      #25
                      Originally posted by Juggis View Post
                      Onko tässä autossa vakionopeusniveltä? Voiko se aiheuttaa tällaista oiretta? Alkaa kallistumaan vetareiden puolelle.
                      Ei ole vakionopeusniveltä, e36 316-328:ssa on kaikissa kahdella ristinivelellä. M3:ssa on vakionopeusnivelellä.
                      E34 S38B38
                      E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                      2gen RAM 5.9 cummins

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #26
                        Et vastannut jo aikoja sitten kysyttyyn kysymykseen vieläkään: Onko keskilaakerin esijännitys tehty oikein.

                        Lisäbonarina, onko kardaanin pituussäätö tehty oikein.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Laakeri
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 983
                          • Rovaniemi

                          #27
                          Originally posted by Cell View Post
                          Et vastannut jo aikoja sitten kysyttyyn kysymykseen vieläkään: Onko keskilaakerin esijännitys tehty oikein.

                          Lisäbonarina, onko kardaanin pituussäätö tehty oikein.
                          Jossain on varmaan kerrottu, mutta jos kehtaat vielä kerran käydä lävitse miten nämä tehdään oikeaoppisesti?
                          E34 S38B38
                          E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                          2gen RAM 5.9 cummins

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            #28
                            Rättinivel on oletettavasti uusi? Omassa autossa rättiniveliä on mennyt käytännössä 1kpl/vuosi, ja jurina alkaa lähes välittömästi, kun nivelessä on pienetkin repeämät. Toki ajotapa ja rengastus vaikuttaa tuohon särkymiseen, eli mikään ihme ei tuo rättinivelen lyhytikäisyys ole.
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • Komulainen
                              BTCF Member
                              • Aug 2009
                              • 112
                              • Pyhäntä

                              #29
                              Jollain muullakin näköjään vastustaa kardaani kokoajan.
                              Mulla ainakin rättinivel jurisee taas, kestihän se kokonaiset kaks viikkoo ku mätänetistä tilasin. Aivan riekaleina oli entinen ja mitä nyt auton alle kuikkasin niin sama homma.
                              Nyt on tulossa uus marmorilta, jospa se sillä loppus

                              Comment

                              • Ravermeister
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 1508
                                • Melkeen Turkkuses

                                #30
                                Originally posted by Komulainen View Post
                                Jollain muullakin näköjään vastustaa kardaani kokoajan.
                                Mulla ainakin rättinivel jurisee taas, kestihän se kokonaiset kaks viikkoo ku mätänetistä tilasin. Aivan riekaleina oli entinen ja mitä nyt auton alle kuikkasin niin sama homma.
                                Nyt on tulossa uus marmorilta, jospa se sillä loppus
                                Valitettavasti näissä tapauksissa vika on 99 prosenttisesti jossain muualla kuin siinä rättinivelessä... Joku siellä vispaa tai on epätasapainossa joka sitten hajottaa sen rättinivelen.
                                -Turku Connection-
                                HDJ80 4.2TD
                                ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎