Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328 kansiko halki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jt78
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 62
    • Imatra

    E36 328 kansiko halki?

    Olin tossa viime viikolla ajamassa hesaa kohti maantienopeutta, kun auto rupes puskee valkosta sauhua. No heti levikkeelle parkkiin, siinä samalla sytty laturin valo palamaan ja ohjaus tuntu jäykältä kun käänsin pysäkille. Kurkin pellin alle ja siellähän olikin hihna irronnu. Laturi ja ohj.tehostin ovat siis ilm. samassa hihnassa, mutta onko myös vesipumppu lakannut toimimasta ja kone on keittäny?

    Olin just samana iltana matkoille lähossä ja sain auton hinattua just ajoissa hesaan ja ehin kentälle. Soittelin sitte Rännärille ja kuvailin tapahtumat ja hän oli vahvasti sitä mieltä, että kansi on haljennut. Sanoi, että kannattaa alkaa ettimään vaihtokonetta, koska tehtaan raakakansi maksaa 2400e ja käytetyt voi olla arpapeliä. Kuulemma käytetyn M52B28 koneen voi saada 1000-1500 eurolla. Omalla ajettu 150tkm.

    Mitäpä ootte mieltä, onko siinä kansi sitte halki noiden oireiden perusteella ja onko vaihtokoneen etsintä oikea vaihtoehto?
    Kunhan reissuista selviän takas, niin pitää koittaa saada auto johkii pajalle hesaan tutkittavaks.
    Last edited by jt78; 23-06-2010, 13:37.
  • Samee
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 889
    • Valkeakoski

    #2
    Kyllähän tuon valkoisen savun tuleminen pakoputkesta on merkki siitä että joko kansi tai pelkkä kannentiiviste on pettänyt ja jäähdytysnestettä päässyt sylinteriin. Vesipumppuhan on ollut pelistä pois koska sehän pyörii saman hihnan välityksellä minkä kerroit irronneen.

    Itse varmasti purkaisin kannen irti ja käyttäisin koeponnistuksessa. Jos kansi on rikki, niin sitten vaihtokonetta tai sitä ehjää käytettyä kantta metsästämään. Kai ne yhtä arpapeli kansia on jotka kokonaisessa moottorissakin ovat paikallaan? Irrallaan olevan kannen kunto olisi helppo koneistamossa tarkistuttaa...? Vinkkinä vielä perään että jos nykyisessä/tulevassa vaihtomoottorissa on vielä muovisiipinen vesipumppu paikallaan niin vaihda se uuteen metallisiipiseen. Muovisiipisten pumppujen "tyyppivikana" on siipien irtoaminen.
    Last edited by Samee; 22-06-2010, 11:53.
    E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
    E30 316 4d '89
    E36 M3 Coupe '93
    F30 318d '13

    Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

    Comment

    • jt78
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 62
      • Imatra

      #3
      Kyllä se sauhusi ihan konehuoneen puolelta ku pysäytin tien poskeen. Rännäri sanoi että ei noista tiivisteet mee, et se on kansi tod.näk. halki... No, kunhan sen nyt saa joskus johkii tsekattavaks ni tietää paremmin.

      Comment

      • Tuiske
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1441
        • Lempäälä

        #4
        Jos kansi halkeaa tommosessa tilanteessa niin ainoo mistä valkosta sauhua konehuoneeseen tulee on paisarin korkki tai joku haljennut vesiletku tms. Jos valkosta sauhua taas tulee pakoputkesta niin ennemmin se viittais haljenneeseen kanteen tai pettäneeseen kannentiivisteeseen. Ite kans kyllä tarkastuttasin nykyisen kannen ennen kun alkasin toista moottoria ostelemaan.
        Corvette C4 LT4 TURBO
        Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

        Comment

        • okko
          BTCF Honorary Member
          • Apr 2005
          • 1763
          • Honkajoki

          #5
          Joo ekana vaan heti vaihtokonetta hakemaan ei kannata ees kattoo pellin alle ku kerran on kutoskoneinen bemari, niin aina jos tulee jäähdytysongelmia, niin kone vaan vaihtoon

          ja se vesipumppu pitää sit olla sellasella metallisiivellä mikä on valettu sellasesta metallista, että sitä saa louhittua vaan kuolemantähdeltä, niin ne on sit niinku aika harvinaisia, mutta ei kannata laittaa mitään muuta, kuin sellainen ku muovisiipiset on ihan paskoja

          Jos muuten joku löytää MUOVIsiipisen vesipumpun ko moottoriin, niin ostan heti tallin seinälle. On keräilyharvinaisuus sellainen
          When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

          Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Pah, vesipumpun laakeri meni vaan sököks ja vedet pihalle. Uus termari ja pumppu paikalleen, kunnon ilmaus ja taas mennään yhdet 100tkm.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 921
              • Sotkamo--Oulu

              #7
              Kyllä minäkin ensin kattoisin sen vesipumpun. Uutta tilalle+ uusi alkup. termari+kotelo+paissarin korkki. Kattoisin kaikki letkut läpi ja eikun testaamaan. Nuo osat kuitenkin sellaisia, että vaikka tulis uus kone tai kansi niin siltikin nuo on vaihtolistalla.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • jt78
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 62
                • Imatra

                #8
                [QUOTE=okko;2054624]Joo ekana vaan heti vaihtokonetta hakemaan ei kannata ees kattoo pellin alle ku kerran on kutoskoneinen bemari, niin aina jos tulee jäähdytysongelmia, niin kone vaan vaihtoon
                QUOTE]

                No ehkä oli tässä ideana kerätä mielipiteitä/arvioita laajemmalla skaalalla ennen toimenpiteitä. Ihan kuule meinasin sen pajalle viedä ja kattoo mikä siinä on ennenkuin teen yhtään mitään minkään vaihtokoneen suhteen.

                Comment

                • jt78
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 62
                  • Imatra

                  #9
                  Nuo vesipumppuepäilynne kuulostavat kyllä huojentavilta, toivottavasti ois näin asianlaita.
                  termari siihen on vaihdettu 2008 talvella... Paisarin korkki vaikutti ehjältä. Nestettä oli roiskinu vähän sinne tänne konehuoneessa ja tiputti asvaltille myos jonkin aikaa parkissa. Missään vaiheessa episodia ei kyllä sattunu silmään et ois lämmot ollu koholla...

                  Comment

                  • JD
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1196
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by jt78 View Post
                    Nuo vesipumppuepäilynne kuulostavat kyllä huojentavilta, toivottavasti ois näin asianlaita.
                    termari siihen on vaihdettu 2008 talvella... Paisarin korkki vaikutti ehjältä. Nestettä oli roiskinu vähän sinne tänne konehuoneessa ja tiputti asvaltille myos jonkin aikaa parkissa. Missään vaiheessa episodia ei kyllä sattunu silmään et ois lämmot ollu koholla...
                    Ei niistä kannet ensimmäisenä halkea, kannentiivistekin hajoaa ensin.
                    Mutta kyseisessä tapauksessa hihnan katkeaminen lopetti vesipumpun pyörimisen ja veden lämpö nousi heti kun kierto loppui. Jäähdyttäjän painekorkki päästää vesihöyryt siinä vaiheessa ulos ja konehuone höyryää. Samaa höyryä menee myös auton ali ja näkyy taustapeilissä, ei siis aina tule pakoputkesta se takana näkyvä vaalea höyry.

                    Kokemusta on periaatteessa samanlaisesta koneesta (523i) jossa hajosi moottoritiellä pieni vesiletku koneen takaosasta, peilissä näkyi iso vaalea pilvi ja samalla alkoi lämpömittari nousta kohti punaista.
                    Vaihdoin letkun ja taas toimi.
                    Joskus myöhemminkin kone pääsi kiehahtamaan jostakin muusta syystä ja taas korjauksen jälkeen homma toimi. Kerran sitten kyllästyin kun kannentiivisteen välistä tihkui vähän öljyä ulos ja otin kannen irti, samalla kansi koeponnistettiin ja ihan ehjäksi todettiin. Sitten vielä tasohiottiin ja venttiilit & vastinpinnat koneistettiin.(400€ koko homma irtokannelle). Nyt tuokin kansi on jouten...

                    Tehtiimpä ihan sama homma juuri 328i cabrion koneelle myös vaikka vesiongelmia ei ollutkaan, hyvässä kunnossa oli sekin.

                    Ainiin, tutulla katkesi hihna kun laturi leikkasi kiinni, eli hihnankin katkeamiseen saattaa myös olla muu syy kuin hihnan vanhuus.
                    Last edited by JD; 22-06-2010, 17:31.
                    Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                    https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                    Comment

                    • herja
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1649

                      #11
                      Jos pakoputkesta ei tullut mitään ihmeempää sauhua niin laittaisin vaan kasaan uuden vesipumpun ja remmin kera.
                      Retard Member

                      Comment

                      • jt78
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2004
                        • 62
                        • Imatra

                        #12
                        Kiitos kommenteista. Saavuin juuri takas Suomeen ja Hesaan ja mielellään veisin auton jo huomenna korjaamolle.
                        Senpä tiimoilta kyselenkin nyt, että oisko kellään hinausköyden omistavalla foorumilaisella huomenna (ke 23. pvä) aikaa hinata meikän auto sinne täältä Vallilasta?

                        Comment

                        • jt78
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 62
                          • Imatra

                          #13
                          No nyt auto Schmiedmannilla. Toivotaan vaan et se kansi on ehjä.
                          Kaverin autoa lainaan ja Nummirokkiin!

                          Comment

                          • tommi--fi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2007
                            • 1066
                            • Riihimäki

                            #14
                            Miten kävi?

                            Omassa ehkä jotain vastaavaa vikaa kun painaa jäähdytysnesteet pakoputkeen.
                            Auto tai moottoripyörä Virosta?

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎