Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 Ongelmallinen naputus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alpina_b6
    Bimmer Rookie
    • Apr 2010
    • 26
    • Vaasa

    M50B25 Ongelmallinen naputus?

    Kyseessä e36 M50B25 moottori Vanoksella. Mittarilukema 220 000km (ei tietoa paikkansapitävyydestä).
    Ongelmana on jatkuva naputus. Viime kesän autolla ajelin ja elin siinä uskossa että kyseessä on hydr. venttiilin nostimet jotka kuluneisuuttaan äänteli. No syksyllä alkoi seuraava ongelma. Öljynpaineen merkkivalo syttyi koetaulussa kuumassa koneessa tyhjäkäynnillä. Kierroksia antamalla valo sammui.

    Talven tullessa ajoin auton talliin ja nyt keväällä lähdin purkamaan moottoria. Elin edelleen siinä uskossa että nostimissa oli vika, ja kuskasin kannen lähimpään koneistamoon tutkittavaksi.
    Kannesta ei löytynyt mitään ääneen viittaavaa, nostimet toimivat koneistamon mukaan normaalisti, eikä niitä lähdetty turhaan uusimaan.
    Myöskin nokat olivat ok.

    Alakerran laakereista tuskin ääni kantautuu, koska arviolta 4000km tuli naputtavalla moottorilla ajeltua, ja käsittääkseni laakerivikainen moottori ei kauaa tule kestämään, eli äänen olisi pitänyt lisääntyä?

    Naputtava ääni on aika hidastaajuuksinen tyhjäkäynnillä ja nopeutuu luonnollisesti kierroksia annettaessa.

    Sellainen mietityttää että voisiko naputus öljynpaine ongelmasta? Jos painetta ei tule tarpeeksi yläkertaan jolloin nostajat käy kuivana ja naputus alkaa. Mistä syystä öljynpaine tippuu?
    Onko öljyn laadulla kuinka iso merkitys? Sisällä ei ole ollut moottoriin tarkoitetut, muistaakseni 5w50, täys-synteettinen kuitenkin. Eli öljyt uusimalla varmasti jotain vaikutusta aikaseksi saa, mutta en oikein jaksa uskoa että se molempia ongelmia poistaisi.

    Kantta en ole vielä kerennyt paikalleen asentemaan, eli tietoa toimivuudesta ei kannen irroituksen jälkeen ole.

    Hyvät neuvot olisi tarpeen??
  • pablo
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 732
    • Pirkanmaa

    #2
    Halpa kokeilu. Tarkastappas tulppien kireys. Tutulla nimittäin naputti ja vika oli yhdessä tulpassa joka oli löysällä. Puola kun on päällä niin se ei pääse nousemaan pois ja toimii jopa kaikilla pytyillä.

    Edit: tarkemmin luettuani ei taidakkaan olla syy tossa.

    Comment

    • sasu`
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2009
      • 348
      • Tuusula

      #3
      Mittaa öljynpaineet siitä? Öljypumppu lopussa?

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8253
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by alpina_b6 View Post

        Kantta en ole vielä kerennyt paikalleen asentemaan, eli tietoa toimivuudesta ei kannen irroituksen jälkeen ole.

        Hyvät neuvot olisi tarpeen??
        nosta lohko pois nyt kun sen helposti saat.. vähäinen öljynpaine voi aiheuttaa naputusta mutta myös ne alapään laakerit.. ja huonojen alapäänlaakereiden kautta ölynpaine vuotaa öljypohjaan..
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎