Kyseessä e36 M50B25 moottori Vanoksella. Mittarilukema 220 000km (ei tietoa paikkansapitävyydestä).
Ongelmana on jatkuva naputus. Viime kesän autolla ajelin ja elin siinä uskossa että kyseessä on hydr. venttiilin nostimet jotka kuluneisuuttaan äänteli. No syksyllä alkoi seuraava ongelma. Öljynpaineen merkkivalo syttyi koetaulussa kuumassa koneessa tyhjäkäynnillä. Kierroksia antamalla valo sammui.
Talven tullessa ajoin auton talliin ja nyt keväällä lähdin purkamaan moottoria. Elin edelleen siinä uskossa että nostimissa oli vika, ja kuskasin kannen lähimpään koneistamoon tutkittavaksi.
Kannesta ei löytynyt mitään ääneen viittaavaa, nostimet toimivat koneistamon mukaan normaalisti, eikä niitä lähdetty turhaan uusimaan.
Myöskin nokat olivat ok.
Alakerran laakereista tuskin ääni kantautuu, koska arviolta 4000km tuli naputtavalla moottorilla ajeltua, ja käsittääkseni laakerivikainen moottori ei kauaa tule kestämään, eli äänen olisi pitänyt lisääntyä?
Naputtava ääni on aika hidastaajuuksinen tyhjäkäynnillä ja nopeutuu luonnollisesti kierroksia annettaessa.
Sellainen mietityttää että voisiko naputus öljynpaine ongelmasta? Jos painetta ei tule tarpeeksi yläkertaan jolloin nostajat käy kuivana ja naputus alkaa. Mistä syystä öljynpaine tippuu?
Onko öljyn laadulla kuinka iso merkitys? Sisällä ei ole ollut moottoriin tarkoitetut, muistaakseni 5w50, täys-synteettinen kuitenkin. Eli öljyt uusimalla varmasti jotain vaikutusta aikaseksi saa, mutta en oikein jaksa uskoa että se molempia ongelmia poistaisi.
Kantta en ole vielä kerennyt paikalleen asentemaan, eli tietoa toimivuudesta ei kannen irroituksen jälkeen ole.
Hyvät neuvot olisi tarpeen??
Ongelmana on jatkuva naputus. Viime kesän autolla ajelin ja elin siinä uskossa että kyseessä on hydr. venttiilin nostimet jotka kuluneisuuttaan äänteli. No syksyllä alkoi seuraava ongelma. Öljynpaineen merkkivalo syttyi koetaulussa kuumassa koneessa tyhjäkäynnillä. Kierroksia antamalla valo sammui.
Talven tullessa ajoin auton talliin ja nyt keväällä lähdin purkamaan moottoria. Elin edelleen siinä uskossa että nostimissa oli vika, ja kuskasin kannen lähimpään koneistamoon tutkittavaksi.
Kannesta ei löytynyt mitään ääneen viittaavaa, nostimet toimivat koneistamon mukaan normaalisti, eikä niitä lähdetty turhaan uusimaan.
Myöskin nokat olivat ok.
Alakerran laakereista tuskin ääni kantautuu, koska arviolta 4000km tuli naputtavalla moottorilla ajeltua, ja käsittääkseni laakerivikainen moottori ei kauaa tule kestämään, eli äänen olisi pitänyt lisääntyä?
Naputtava ääni on aika hidastaajuuksinen tyhjäkäynnillä ja nopeutuu luonnollisesti kierroksia annettaessa.
Sellainen mietityttää että voisiko naputus öljynpaine ongelmasta? Jos painetta ei tule tarpeeksi yläkertaan jolloin nostajat käy kuivana ja naputus alkaa. Mistä syystä öljynpaine tippuu?
Onko öljyn laadulla kuinka iso merkitys? Sisällä ei ole ollut moottoriin tarkoitetut, muistaakseni 5w50, täys-synteettinen kuitenkin. Eli öljyt uusimalla varmasti jotain vaikutusta aikaseksi saa, mutta en oikein jaksa uskoa että se molempia ongelmia poistaisi.
Kantta en ole vielä kerennyt paikalleen asentemaan, eli tietoa toimivuudesta ei kannen irroituksen jälkeen ole.
Hyvät neuvot olisi tarpeen??
Comment