Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 M50B20, HC arvo pielessä, Apua!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mäki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2009
    • 370
    • Vaasa

    e36 M50B20, HC arvo pielessä, Apua!

    Hei,

    Tänää oli tarkoitus katsastaa auto ( bmw e36 m50b20 ) -93.
    Katsastusmies kehui että onpa hienossa kunossal Mutta päästöt oli päin helvettiä.

    Tyhjäkäynillä:
    CO% 1,75
    CO2 13.7
    HC 360
    O2 0.62
    Lamdba 1,00

    Kieroksilla:
    CO% 0,87
    CO2 14.2
    HC 132
    O2 0.68

    Vielä tän jälkee nii lämittettiin kone kunnolla (5000rpm++ ajoo 15km ) ja kaasu pohjassa paikalla pari minuttia ja mittaukseen ->

    CO% laski ja oli 0.13-0.33 välillä tyhjäkäynillä. eli OK!
    Mutta HC oli vielä 250-300 tyhjäkäynillä..

    Teboilin mittausmies sanoi että olisi venttiilivarren tiivisteet paskana, eli öljyä tulisi sylinteriin. ja myös katalysaattori ( auto on seissyt n. 1½ vuotta, mutta ollut käynissä kuitenkin silloin tällöin ) Itse on usko tuohon tiiviste juttuun oikeen.

    Autossa on 2kpl katalysaattoria asenettuna ( toinen asenettu kuin on tuotu suomeen ilmeisestin 2006 ) Ja yksi näistä pitää vähän ääntä.
    Katalysaattorit on myös keskellä autoa, helpottais varmaan jos olis heti pakosarjan jälkee, nii lämpinis helpommin. Eli onko tämä vika?!
    Auto on muuten ihan vakio, ja uudet öljyt ja uusi filtteri. On ensimmäinen kerta kuin olen katsastamassa kyseistä autoa, eli en tiedä miten on mennyt läpi aikaisemmin.


    Autoa ei ole katsastettu vuoteen, olen saannut luvan ajaa nyt kaksi päivää (huomiseen 24:00)

    Onko jollain jotain tietoa mitä voi olla vikana?
    Auto pitäisi viedä korjaamolle huomenna jos oon viemässä, hinaus menee hankalaksi. Eli pitäisi saada vähän tietoa mikä tässä voi olla paskana.

    Olen soittanut paikalliselle korjaamolle, ja hän uskoi kovaa että katalysaattorin vaihto korjaisi HC-arvon. Hän veloittaa 220€ siitä.

    Kiitos etukäteen!
    Last edited by Mäki; 06-08-2010, 07:33.
    Harley Davidson Sportster 1200
    Mercedes-Benz C 200 CDI S204
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Imuvuodot.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Slazha
      BTCF Member
      • Nov 2004
      • 2284
      • Joensuu/Syvyys

      #3
      eipä taida paljon olla vaikutusta venttiilivarren kumeilla päästöihin? prove me wrong
      vaikka vähän öljyä polttaskin niin ei merkittävää vaikutusta päästöihin
      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
      E36 318is class II, e30 turpo

      Comment

      • Mäki
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2009
        • 370
        • Vaasa

        #4
        Originally posted by Slazha View Post
        eipä taida paljon olla vaikutusta venttiilivarren kumeilla päästöihin? prove me wrong
        vaikka vähän öljyä polttaskin niin ei merkittävää vaikutusta päästöihin
        Tuossa Volvossa mikä mull on, nii falskaa nuo kumit, lyö vähä savua pihalle kuin laittaa käyntiin, mutta silti HC alle 50 kuin olin katsastamassa. Eli itse en myöskään oikein usko siihen.

        Kysyin katsastusmieheltä ja teboilin mieheltä jos on imuvuoto kyseessä, molemmat sanoivat että happi arvo oli ihan normi ( voivat olla toki väärässä molemmat ) Eli että ei olisi imuvuotoja. Ja autoa ei oo rässätty eikä ruuvattu, ja muutenkin näyttää kaikki letkut ja muovit olevan hyvässä kunossa. Itse en usko että kyseessä on imuvuoto, mutta jos todella nuo arvot vaikuttavat siltä, niin pitää tutkia.

        Autossa on vaihdettu Lambda sensori, ja en tiedä jos on vakio. Voiko olla näin että se antaisi vääränlaisia arvoja, vaikka arvo on OK?
        Harley Davidson Sportster 1200
        Mercedes-Benz C 200 CDI S204

        Comment

        • atte.o
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2009
          • 894
          • haukipudas

          #5
          Tulpat ja ilmansuodattimen vois vaihtaa :think
          E61 M-sport

          Comment

          • Mäki
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2009
            • 370
            • Vaasa

            #6
            Originally posted by -adde- View Post
            Tulpat ja ilmansuodattimen vois vaihtaa :think
            Tulpat vaihdettu n. 150km sitten ( alkuperäiset )
            ja myös ilmansuodatin on n. 50km ajettu. kokeiltiin myös ilman ilmansuodatinta kuin oli mittareissa kiinni, mutta ei melkeen yhtään vaikuttanut arvoihin tyhjäkäynillä..
            Harley Davidson Sportster 1200
            Mercedes-Benz C 200 CDI S204

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #7
              Kyllä mie ite lähtisin siitä imuvuodosta ainakin liikkeelle. Tsekkaa nyt ekana huohotinputket ja imm:lta tuleva haitariputki, ettei niissä ole vuotoja. Käykö auto miten nätisti tyhjäkäyntiä? Kattivika on toki myös mahdollinen, jos lämpimällä koneella ero on noin pieni kylmemmän koneen päästöihin. Oma katiska perus kaupunkiajon jälkeen HC tyhjäkäynnillä n.500ppm, sit pakokaasutesterissä muutama min. +4000rpm, niin HC olikin jo alle 100. Huonosti se kävi siltikin, mut toimivat ja tulikuumat katit näköjään pelastaa melko pahoilta käyntihäiriöiltä.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Mäki
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2009
                • 370
                • Vaasa

                #8
                Originally posted by O-Peksi View Post
                Kyllä mie ite lähtisin siitä imuvuodosta ainakin liikkeelle. Tsekkaa nyt ekana huohotinputket ja imm:lta tuleva haitariputki, ettei niissä ole vuotoja. Käykö auto miten nätisti tyhjäkäyntiä? Kattivika on toki myös mahdollinen, jos lämpimällä koneella ero on noin pieni kylmemmän koneen päästöihin. Oma katiska perus kaupunkiajon jälkeen HC tyhjäkäynnillä n.500ppm, sit pakokaasutesterissä muutama min. +4000rpm, niin HC olikin jo alle 100. Huonosti se kävi siltikin, mut toimivat ja tulikuumat katit näköjään pelastaa melko pahoilta käyntihäiriöiltä.
                Tyhjäkäynti on 600rpm, ja käy todella tasaisestin, muutenkin kone käy todella siististin. eikö O2 arvo pitäisi olla selvästin korkeampi jos vuoto on kysessä?
                Käyn huomenna MarQ83'n luona, ja luetaan vikakoodit, jos ei mitään siinä selviä, niin pitää etsiä noita imuvuotoja, sen jälkee ehkä kokeilla toista lambda-anturia? ja sitt varmaan muokata putkea ja pistää uusi tarvike katti ihan eteen jos ei lambdan vaihto auta
                Harley Davidson Sportster 1200
                Mercedes-Benz C 200 CDI S204

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  #9
                  Miltä tulpat näyttää tällä hetkellä? Jos joku yksittäinen tulppa on nokisempi, kuin muut, niin koita vaihtaa puola ristiin jonkun toisen sylinterin kanssa ja tarkista tulpat uudelleen koeajon jälkeen.
                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • Mäki
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2009
                    • 370
                    • Vaasa

                    #10
                    Originally posted by kaol View Post
                    Miltä tulpat näyttää tällä hetkellä? Jos joku yksittäinen tulppa on nokisempi, kuin muut, niin koita vaihtaa puola ristiin jonkun toisen sylinterin kanssa ja tarkista tulpat uudelleen koeajon jälkeen.
                    Kiitos vinkistä, pitää katsoa / kokeilla huomenna.
                    Harley Davidson Sportster 1200
                    Mercedes-Benz C 200 CDI S204

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3019
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by Mäki View Post
                      Autossa on vaihdettu Lambda sensori, ja en tiedä jos on vakio. Voiko olla näin että se antaisi vääränlaisia arvoja, vaikka arvo on OK?
                      Lambda-anturi ja lambda-anturin thermoshokki (haulla löytyy lisää jos kiinnostaa) taitaa olla ne yleisimmät viat näissä alkupään M50 koneissa jos ei päästöistä mene läpi. Vaikka vikakoodeja lambdasta ei olisikaan voi anturin toiminta olla liian hidasta. Jos et ole ihan varma, että paikallaan on juuri vaihdettu ALKUPERÄISlaatua oleva anturi niin itse lähtisin tuosta vikaa hakemaan. Myös lambda-anturin lämmityksen toiminta kannattaa tarkastaa.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • Mäki
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2009
                        • 370
                        • Vaasa

                        #12
                        Nyt on tulpat läpikäyty, kaikki kuusi tulppaa oli hyvän näköisiä, ainoa mitä voisi vaikuttaa päästöihin oli: tulppa nr.2 oli huonostin kiristetty.
                        Myös viimeisen puolan alta löytyi vähän kosteutta, ja pari pisaraa lensi kuin puhalsin paineilmalla. Eli on mahdollista että on löynyt läpi ja mahdollisestin vähän häiriötä?

                        Mutta niin kuin kirjoitin aikaisemmin niin on käynyt todella siististin, ja käynti ei muuttunut mitenkään kiristyksen / putsauksen jälkeen.

                        Öljyt täysin läpinäkyvät, eli ihan kuin uudet. Käytössä on Teboil Diamond (SAE 5W-40) öljy (TM-testivoittaja) ja oli ollut samat viime omistajalla.

                        Eli parin tunnin päästä niin vianluku, toivon mukaan niin näkis heti että lambda on rikki, niin olis iso helpotus. Oon vähän selaillu forumia tästä aiheesta, ja näköjään ei muut oikein kestä / toimi kuin Boschin alkup.?

                        Vähän kyllä tuntuu että kulutus on korkea, ja tuntui että kulutus vaihtui vaikka oli tasainen kaasu, ja taisainen vauhti just ku tultiin kotia.
                        n. 120 km/h kulutus 11-12L /100km
                        n. 100 km/h kulutus 8.5-10L /100km

                        Itellä ainakin semmonen muistikuva että ei olisi vienyt noin paljon pensaa kuin ostin auton? Ja jos vertaa 850'iin jossa on 2.4L kone, niin se vie n. 8.5L /100km jos on vauhtia tuo 120km/h.

                        EDIT: Vielä tuosta lambda anturista, eli autossa on ainostaan 1kpl, joka on sijoitettu siihen kohtaan missä pakosarjan putket liittyvät. Eikö näissä ole 2kpl lambda anturia ihan vakiona? Lähinnä sitä ihmettelin, että jos tuo vakio-bosch anturi toimii siinä jos sen ostaa?
                        Last edited by Mäki; 05-08-2010, 22:06.
                        Harley Davidson Sportster 1200
                        Mercedes-Benz C 200 CDI S204

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16417
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by Mäki View Post
                          Ja jos vertaa 850'iin jossa on 2.4L kone
                          :think

                          Comment

                          • atte.o
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2009
                            • 894
                            • haukipudas

                            #14
                            Originally posted by jr66 View Post
                            :think
                            Mahtanee volvoa tarkoittaa Yksi lambda m50 koneissa on.
                            E61 M-sport

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16417
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by -adde- View Post
                              Mahtanee volvoa tarkoittaa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎