Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 cabrion katon säätö/moottorin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ringali
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 91
    • Oulu

    e36 cabrion katon säätö/moottorin vaihto

    Homma nimi ois sellanen, ettei tuon katon ongelman paikallistaminen tai korjaaminen itseltä onnistu eivätkä muutamat randomilla soitetut bmw huollotkaan osanneet/halunneet ottaa autoa suurennuslasin alle.

    e36 cabriolet -95 puoliautomaatti katolla. Katto ei lähde ominavuin nousemaan, vaan moottori jää ikäänkuin paukuttamaan tyhjää jonka jälkeen kun käsin avustaa melko reilusti niin lähtee liikkumaan niin pitkäksi aikaa että katon takaosaa pitää auttoo myös nousemaan.

    Alhaalta ylöspäin taas jää paukuttamaan että koko katon mekaniski 'pomppii', ja taas kun käsin auttaa pätkän matkaa, ja edelleen katon takaosan auttaa ylös kun sen aika tulee ja tämän jälkeen pamauttaa takaosan melkoisen lujasti alas paikoilleen.

    Katon kokeilin synkronoida-> eipä auttanut (ylläri) mutta moottorin hammasrattaat näytti kuluneilta, ja mauserilla oli millin ohuemmilta boorien yläpäästä vrt. alapäähän. Moottori oli myös tukevasti paikallaan.

    Olisko ongelma siis sekä moottorissa, ja ehkä katon työntötankojen säädöissä?
    Ite en näistä oikein mitään ymmärrä, joten kysymys kuuluukin että löytyiskö jostain kenties joku foorumilainen joka haluais tähän ongelmaan perehtyä korvausta vastaan. Tieto siitä että missä homma kusee niin auttais jo kummasti.
    F10 520d ja e36 328i turbo
  • kmn
    Moderator
    • May 2009
    • 6022
    • Sipoo

    #2
    morot, itse veikkaan, että jos kerta katto paukuttaa ja ei liiku, niin eikö tuo kuullosta nimenomaan mekaaniselta vialta ja että loikkaa rattaiden yli? :think Kyllä tuon katon mekanismin purkaminen sieltä moottorien läheisyydestä taitaa nyt olla ensimmäinen steppi.. Miten totesit, että moottorit on varmasti paikallaan? Veditkö hätäkahvasta ja kokeilit laittaa uudestaan paikalleen ja syncata?

    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
    --
    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

    Comment

    • Ringali
      BTCF Member
      • Feb 2007
      • 91
      • Oulu

      #3
      jep kahvasta vetäsin ja syncattu on. sitä holkkia aloin miettimään mitä jotku oliki vaihtanu uuteen. mun mielestä tuo alusta mihin nuo työntötangot tulee ja mikä liikkuu näytti muutenki vähän erikoisesti istuvan niin laitan kuvan vaikka tuleen jos siitä joku viisaampi näkis onko kaikki ok.
      F10 520d ja e36 328i turbo

      Comment

      • Ringali
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 91
        • Oulu

        #4
        tulipa taas työntötankoja ällisteltyä ja kattoa vemppailtua mutta mitään järkevää en aikaan saanut.

        tuntuu niinkuin vivusto joutuis jonkunlaiseen 'kuolleeseen kulmaan' siinä vaiheessa kun takareunan pitäis alkaa nousemaan ylös kun kädellä auttamalla pitää nostattaa että moottori lähtee vetämään. ( siis moottori pyörii koko ajan muttei vedä).

        Sama homma laskettaessa katon takareunan pitäis hiljaa laskea paikalleen mutta tämä rämähtää oikein voimalla paukahtaen.

        Kokeilin sitä pidempää ja paksumpaa työntötankoa säätääkin pitemmäksi, mutta huonommaksi se sillä vain muuttui.

        Kantaako maa päällänsä miestä/naista joka oikeasti tämän mekaaniikan ja ennenkaikkea sen toiminnan päälle ymmärtää?
        F10 520d ja e36 328i turbo

        Comment

        • MasaTDS
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1605
          • Tampere

          #5
          Onhan katon luukussa oleva nivelpalikka riittävän alhaalla? Kiinni alunperin yhdellä torx tai kuusiokolo kantaisella ruuvilla suoraan moottorin päällä,sillä jos kyseinen osa on noussut esim.ruuvin katkeamisen tai puuttumisen vuoksi liian ylös,niin moottorin boorit eivät yllä palikkaan asti kunnolla ja katon toiminta estyy,mutta laitahan kuvaa niin nähdään miltä se näyttää.
          E24 635csi
          M-B W140
          Citroen c4 coupe
          H-D sportster chopper

          Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
          Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
          Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
          www.mpanet.fi

          Comment

          • Ringali
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 91
            • Oulu

            #6
            No joo tuossa olis nuot kuvat.





            Kuvat on siis otettu tilanteesta kun katon takareuna käsin avustettu nousemaan ylös. Tuo holkki on ihan ehjän näköinen, mutta tuo pidempi tanko ei vaan jaksa lähteä työntämään ja alkaa naputus kuulumaan.

            Nuo kolme torxia on kiinni kunnolla.
            F10 520d ja e36 328i turbo

            Comment

            • Ringali
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 91
              • Oulu

              #7
              kattoa

              pistimpä vielä juutuubbiinki vilminpätkän. jos kuva kertoo tuhat sanaa niin montakohan video?



              kuka tietää miten tämä katon moottorihässäkkä on kiinni, ja saako ikinä takas paikoilleen jos menee irrottamaan?
              Last edited by Ringali; 16-10-2010, 11:14.
              F10 520d ja e36 328i turbo

              Comment

              • kmn
                Moderator
                • May 2009
                • 6022
                • Sipoo

                #8
                Morot,

                ainakin tuon kuvan tuo ylempi holkki on selkeästi kulunut ja aiheuttaa juuri tuon takaosan "läpsähtämisen" ja notkahtamisen kiinni laitettaessa. kyllä edelleen olen sitä mieltä, että tuo on jokin mekaaninen vika, mutta noista vivustoista en lähtis vikaa hakemaan tuollaisessa tapauksessa..

                Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                --
                Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                Comment

                • Ringali
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 91
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by kmn View Post
                  Morot,

                  ainakin tuon kuvan tuo ylempi holkki on selkeästi kulunut ja aiheuttaa juuri tuon takaosan "läpsähtämisen" ja notkahtamisen kiinni laitettaessa. kyllä edelleen olen sitä mieltä, että tuo on jokin mekaaninen vika, mutta noista vivustoista en lähtis vikaa hakemaan tuollaisessa tapauksessa..
                  tuo holkki näyttää kyllä ehjältä kun sitä kädessä pyörittelin, ja muutenkin tuo naputus alkaa jo ennen kuin osuu tuohon holkkiin.
                  Kun se katon takareuna lähtee laskuun niin osuu kyllä tuohon oikeaan kohtaa, mutta vuo vipu antaa ikäänkuin periksi ja hyppää kerrasta alta pois.

                  onko kukaan ikinä irroittanut moottoria tai tietääkö kukaan miten tämän helpoiten saa purettua kun vaihtoehtoja ei näköjään muita ole.
                  F10 520d ja e36 328i turbo

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #10
                    Tarkasta kuvassa näkyvät kolme torx ruuvia että ovat kireällä, pitävät vaihteistoa paikallaan. Mene konttiin ja revi vasemman puolen verhoilut irti, näin pääset käsiksi katon moottoriin. Tiputa moottori alas vetämällä hätävaijerista siitä vierestä, taikka takapenkin alta jos haluat säilytysluukun moottorinkin irti (tässä tapauksessa turhaa). Tsekkaa moottorin hammasratas, ovatko hampaat yläpäästä loppuunkuluneet?

                    Mun mielestä kaks mahdollista vikaa:

                    1. Moottori taikka vaihtesto ei kunnolla paikallaan ja paukuttaa rattaita sen takia.
                    2. Hammasrattaat loppu.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • Ringali
                      BTCF Member
                      • Feb 2007
                      • 91
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Supra^ View Post
                      Tarkasta kuvassa näkyvät kolme torx ruuvia että ovat kireällä, pitävät vaihteistoa paikallaan. Mene konttiin ja revi vasemman puolen verhoilut irti, näin pääset käsiksi katon moottoriin. Tiputa moottori alas vetämällä hätävaijerista siitä vierestä, taikka takapenkin alta jos haluat säilytysluukun moottorinkin irti (tässä tapauksessa turhaa). Tsekkaa moottorin hammasratas, ovatko hampaat yläpäästä loppuunkuluneet?

                      Mun mielestä kaks mahdollista vikaa:

                      1. Moottori taikka vaihtesto ei kunnolla paikallaan ja paukuttaa rattaita sen takia.
                      2. Hammasrattaat loppu.
                      nonii. moottori on pöydällä ja selvä hommahan tuo oli. moottorin suuremmasta välitysrattaasta puuttuu hampaita noin 3cm matkalta, isompi oli virheetön. Myös tämä sähkömoottorin hammasratas oli pienesti kulunut juurikin niiltä alueilta joilta ottaa tuohon vaihteiston välitysrattaaseen.

                      Ja näitähän ei ilmeisesti ole tarkoitettu vaihdettavaksi, vaan uutta moottoria tilalle? tai periaatteessa moottorihan on ehjä, eli tämä 'kulmavaihde' riittäisi.

                      Mikähän nuo tuhot on aiheuttanut? prkl.
                      Last edited by Ringali; 16-10-2010, 19:33.
                      F10 520d ja e36 328i turbo

                      Comment

                      • kmn
                        Moderator
                        • May 2009
                        • 6022
                        • Sipoo

                        #12
                        Originally posted by kmn View Post
                        morot, itse veikkaan, että jos kerta katto paukuttaa ja ei liiku, niin eikö tuo kuullosta nimenomaan mekaaniselta vialta ja että loikkaa rattaiden yli? Kyllä tuon katon mekanismin purkaminen sieltä moottorien läheisyydestä taitaa nyt olla ensimmäinen steppi..
                        Originally posted by kmn View Post
                        Morot,

                        ainakin tuon kuvan tuo ylempi holkki on selkeästi kulunut ja aiheuttaa juuri tuon takaosan "läpsähtämisen" ja notkahtamisen kiinni laitettaessa. kyllä edelleen olen sitä mieltä, että tuo on jokin mekaaninen vika, mutta noista vivustoista en lähtis vikaa hakemaan tuollaisessa tapauksessa..

                        Originally posted by Ringali View Post
                        tuo holkki näyttää kyllä ehjältä kun sitä kädessä pyörittelin, ja muutenkin tuo naputus alkaa jo ennen kuin osuu tuohon holkkiin.
                        Tässä nyt siis puhutaan kahdesta täysin eri asiasta..

                        Tuolla holkilla ei ole mitään tekemistä tuon hammasratasvian kanssa, vaan aiheuttaa nimenomaan välystä katon liikeradassa.. Näyttää joo varmasti ehjältä, mutta jos on kulunut, niin tekee juuri noin (kuten itselläni nyt) ja katto liikkuu nihkeästi ja lämähtää takaosasta paikalleen.

                        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                        --
                        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                        Comment

                        • Ringali
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 91
                          • Oulu

                          #13
                          no pitää tarkastella tuota holkki asiaa kunhan sais eka tuon hammasratas vian pois päiviltä.

                          mutta mun mielestäni tuossa mun holkissa ei ole mitään vikaa. ei ole kulunut urille tai muutakaan. en kyllä mitannut, että paljohan halkaisija pitäis olla?
                          F10 520d ja e36 328i turbo

                          Comment

                          • Ringali
                            BTCF Member
                            • Feb 2007
                            • 91
                            • Oulu

                            #14
                            tuli vaihdettua moottori ja nyt pelittää.
                            Mikä on vänkärin puolella olevan iskunvaimentajan tehtävä, kun mietein että onko tarkoitus pehmentää tuota katon takaosan laskua, kun nyt tuppaa läpsähtämään melko vauhdilla alas.

                            en oo varma mutta oisko tuossa nro.21
                            tosin kuvassa eri puolella, ja omassa ei ainakaan kuljettajan puolella ole vastaavaa iskaria.

                            F10 520d ja e36 328i turbo

                            Comment

                            • kmn
                              Moderator
                              • May 2009
                              • 6022
                              • Sipoo

                              #15
                              Originally posted by Ringali View Post
                              Mikä on vänkärin puolella olevan iskunvaimentajan tehtävä, kun mietein että onko tarkoitus pehmentää tuota katon takaosan laskua, kun nyt tuppaa läpsähtämään melko vauhdilla alas.
                              Jos vastausta et löytänyt, niin olen kirjoittanut sen tähän triidiin aika useaan otteeseen.. :think

                              Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                              Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                              --
                              Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎