No niin, uudella jäsenellä heti tyhmiä kysymyksiä
Homman nimi on seuraava: ostin joku aika sitten vm. -95 E36 328i m50b28 koneella. Parisen viikkoa sitten huomasin, että moottori on alkanut täristää hienoisesti n. 1800 rpm:stä 3000 asti, mitä ennen ei ole tapahtunut. Tärinä ei ole mitenkään rajua, mutta selkänojassa asti tuntuu kuitenkin värinää ja hallintalaitteissa. Ikkuna auki koneesta kuuluu myös hieman tavallista kovempi käyntiääni värinän yhteydessä. Kulutus on kasvanut parilla litralla ja kiihtyvyys hieman heikentynyt, eikä reagoi yhtä herkästi kaasuun.
Epäilin lambdan olevan sökönä, joten kävin korjaamolla luetuttamassa vikakoodit, jotka näyttivät OK:ta. (Kaveri ei tosin tsekannut jännitteitä...) Mutta: äijä sanoi, että tyhjäkäyntiventtiili on hajalla ja täytyy vaihtaa. Itse en ole huomannut tyhjäkäynnissä mitään vikaa, kierrosmittari pysyy visusti 750 rpm:ssä, ei yski eikä pätki, oikein tarkkaan kun pelti auki kuuntelee niin ihan pientä aaltoilua on havaittavissa, mutta ei mitään mikä mitenkään menoa haittaisi. Kysymys kuuluu, että miten rikkinäinen tyhjäkäyntimoottori vaikuttaa käyntiin, ja kuinka aikaavievä homma tuon vaihto on? Korjaamon kaveri kehui, että vaihdossa menee pari tuntia (+ osan hinta). Varasin ajan ensi viikolle, mutta ei huvittaisi turhasta maksaa, ja vahvasti epäilen että siinä noin kauaa kestää. Asiaa vaikeuttaa vielä sekin, että kyseinen korjaamon heppu ei puhu suomea juuri ollenkaan, ja englantiakin välttävästi, eikä osaa kertoa tarkemmin mikä hänen mielestään on vikana. Näyttää vaan tyhjäkäyntimoottoria ja sanoo että "this broken, tyhjäkäynti not good. Come next week". Selvä...
Tuon korjaamokäynnin jälkeen sitten tarkistelin öljyn tasoa ja huomasin että edellisessä vaihdossa on jollain ilveellä mennyt muutama desi liikaa (jotka pumpattiin pois), ja näillä on ajeltu kolmisen viikkoa. Voiko liika öljyn määrä aiheuttaa edellämainitut oireet? Alfamerin korjausoppaasta lueskelin, että liika öljy voi aiheuttaa painetta kampikammiossa, huohotusjärjestelmän tukkeutumista, joidenkin tiivisteiden (minkä?) pettämistä ja katin hajoamista, mutta miten nämä viat näkyvät/tuntuvat/muuten ilmoittavat itsestään?
Asialla olisi jo vähän kiire, joten pikaisia vastauksia arvostetaan. Kiitos jo etukäteen!
Homman nimi on seuraava: ostin joku aika sitten vm. -95 E36 328i m50b28 koneella. Parisen viikkoa sitten huomasin, että moottori on alkanut täristää hienoisesti n. 1800 rpm:stä 3000 asti, mitä ennen ei ole tapahtunut. Tärinä ei ole mitenkään rajua, mutta selkänojassa asti tuntuu kuitenkin värinää ja hallintalaitteissa. Ikkuna auki koneesta kuuluu myös hieman tavallista kovempi käyntiääni värinän yhteydessä. Kulutus on kasvanut parilla litralla ja kiihtyvyys hieman heikentynyt, eikä reagoi yhtä herkästi kaasuun.
Epäilin lambdan olevan sökönä, joten kävin korjaamolla luetuttamassa vikakoodit, jotka näyttivät OK:ta. (Kaveri ei tosin tsekannut jännitteitä...) Mutta: äijä sanoi, että tyhjäkäyntiventtiili on hajalla ja täytyy vaihtaa. Itse en ole huomannut tyhjäkäynnissä mitään vikaa, kierrosmittari pysyy visusti 750 rpm:ssä, ei yski eikä pätki, oikein tarkkaan kun pelti auki kuuntelee niin ihan pientä aaltoilua on havaittavissa, mutta ei mitään mikä mitenkään menoa haittaisi. Kysymys kuuluu, että miten rikkinäinen tyhjäkäyntimoottori vaikuttaa käyntiin, ja kuinka aikaavievä homma tuon vaihto on? Korjaamon kaveri kehui, että vaihdossa menee pari tuntia (+ osan hinta). Varasin ajan ensi viikolle, mutta ei huvittaisi turhasta maksaa, ja vahvasti epäilen että siinä noin kauaa kestää. Asiaa vaikeuttaa vielä sekin, että kyseinen korjaamon heppu ei puhu suomea juuri ollenkaan, ja englantiakin välttävästi, eikä osaa kertoa tarkemmin mikä hänen mielestään on vikana. Näyttää vaan tyhjäkäyntimoottoria ja sanoo että "this broken, tyhjäkäynti not good. Come next week". Selvä...
Tuon korjaamokäynnin jälkeen sitten tarkistelin öljyn tasoa ja huomasin että edellisessä vaihdossa on jollain ilveellä mennyt muutama desi liikaa (jotka pumpattiin pois), ja näillä on ajeltu kolmisen viikkoa. Voiko liika öljyn määrä aiheuttaa edellämainitut oireet? Alfamerin korjausoppaasta lueskelin, että liika öljy voi aiheuttaa painetta kampikammiossa, huohotusjärjestelmän tukkeutumista, joidenkin tiivisteiden (minkä?) pettämistä ja katin hajoamista, mutta miten nämä viat näkyvät/tuntuvat/muuten ilmoittavat itsestään?
Asialla olisi jo vähän kiire, joten pikaisia vastauksia arvostetaan. Kiitos jo etukäteen!
Comment