Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328 liikaa öljyä + tyhjäkäyntimoott. ongelma (?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jahooley The Leopard
    Newbiemmer
    • Aug 2010
    • 26
    • Tampere

    E36 328 liikaa öljyä + tyhjäkäyntimoott. ongelma (?)

    No niin, uudella jäsenellä heti tyhmiä kysymyksiä

    Homman nimi on seuraava: ostin joku aika sitten vm. -95 E36 328i m50b28 koneella. Parisen viikkoa sitten huomasin, että moottori on alkanut täristää hienoisesti n. 1800 rpm:stä 3000 asti, mitä ennen ei ole tapahtunut. Tärinä ei ole mitenkään rajua, mutta selkänojassa asti tuntuu kuitenkin värinää ja hallintalaitteissa. Ikkuna auki koneesta kuuluu myös hieman tavallista kovempi käyntiääni värinän yhteydessä. Kulutus on kasvanut parilla litralla ja kiihtyvyys hieman heikentynyt, eikä reagoi yhtä herkästi kaasuun.

    Epäilin lambdan olevan sökönä, joten kävin korjaamolla luetuttamassa vikakoodit, jotka näyttivät OK:ta. (Kaveri ei tosin tsekannut jännitteitä...) Mutta: äijä sanoi, että tyhjäkäyntiventtiili on hajalla ja täytyy vaihtaa. Itse en ole huomannut tyhjäkäynnissä mitään vikaa, kierrosmittari pysyy visusti 750 rpm:ssä, ei yski eikä pätki, oikein tarkkaan kun pelti auki kuuntelee niin ihan pientä aaltoilua on havaittavissa, mutta ei mitään mikä mitenkään menoa haittaisi. Kysymys kuuluu, että miten rikkinäinen tyhjäkäyntimoottori vaikuttaa käyntiin, ja kuinka aikaavievä homma tuon vaihto on? Korjaamon kaveri kehui, että vaihdossa menee pari tuntia (+ osan hinta). Varasin ajan ensi viikolle, mutta ei huvittaisi turhasta maksaa, ja vahvasti epäilen että siinä noin kauaa kestää. Asiaa vaikeuttaa vielä sekin, että kyseinen korjaamon heppu ei puhu suomea juuri ollenkaan, ja englantiakin välttävästi, eikä osaa kertoa tarkemmin mikä hänen mielestään on vikana. Näyttää vaan tyhjäkäyntimoottoria ja sanoo että "this broken, tyhjäkäynti not good. Come next week". Selvä...

    Tuon korjaamokäynnin jälkeen sitten tarkistelin öljyn tasoa ja huomasin että edellisessä vaihdossa on jollain ilveellä mennyt muutama desi liikaa (jotka pumpattiin pois), ja näillä on ajeltu kolmisen viikkoa. Voiko liika öljyn määrä aiheuttaa edellämainitut oireet? Alfamerin korjausoppaasta lueskelin, että liika öljy voi aiheuttaa painetta kampikammiossa, huohotusjärjestelmän tukkeutumista, joidenkin tiivisteiden (minkä?) pettämistä ja katin hajoamista, mutta miten nämä viat näkyvät/tuntuvat/muuten ilmoittavat itsestään?

    Asialla olisi jo vähän kiire, joten pikaisia vastauksia arvostetaan. Kiitos jo etukäteen!
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2


    Autosi moottori: M52B28.

    Comment

    • Daylight
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 670
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Jahooley The Leopard View Post
      "this broken, tyhjäkäynti not good. Come next week". Selvä...
      Veitkö autosi kenties benkaraan?
      ///M3

      Comment

      • Jahooley The Leopard
        Newbiemmer
        • Aug 2010
        • 26
        • Tampere

        #4
        Originally posted by superb View Post
        Tuota olen tässä itsekin ihmetellyt, monet lähteet kun kertovat, että m52:sta alettiin tehdä vasta -96, ja että siinä pitäisi olla muovinen öljynsuodatinkotelon kansi. Kävin sitten oikein Autokeskuksen BMW servicestä kysymässä, ja sieltä sanottiin että kone on m50b28!?

        Ja Kepale, Benkarassa tuli tosiaan käytyä...

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Muovinen venakopankansi ja filtterikansi tuli vasta myöhemmin tuotantoon, aluksi niissä oli alumiiniset kuten M50 koneessakin. M50B28 koneita ei ole tullut kuin harrastajien autotalleista, tehdas niitä ei ikinä ole tehnyt ja valmistus alkoi kyllä ennen vuotta 96.

          Ei varmasti ole tyhjäkäyntimoottori rikki.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5857
            • Joccis City

            #6
            Originally posted by Jahooley The Leopard View Post
            Kävin sitten oikein Autokeskuksen BMW servicestä kysymässä, ja sieltä sanottiin että kone on m50b28!?.
            Mukavaa kun tollaset "ammattipajat" huoltaa näitä vehkeitä n. 100e/h hinnoilla.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • Netsk
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2009
              • 238
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Jahooley The Leopard View Post
              Kävin sitten oikein Autokeskuksen BMW servicestä kysymässä, ja sieltä sanottiin että kone on m50b28!?
              Siellä sanottiin myös että mun 330Ci:ssä on kaksi bensapumppua ja että yhessä alfa romeossa oli samanlaista vikaa kun mulla eli luultavasti sama ongelma. Huoltopäällikkö totesi kanssa jo et en bemareista tiie, mut mersuissa oli joskus sitä ja tätä jne...

              En IKINÄ enään menee siihen paikkaan enään. Heillä ei ole kuin YKSI asentaja joka omaa minkäänlaista aiempaa BMW-kokemusta.. Lafkahan on pystyssä vasta toista vuotta.
              F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
              ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

              Comment

              • fRONik-_-
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2010
                • 684
                • Helsinki

                #8
                just joo

                Kiva paja, Tyhjäkäyntimoottorin irrotukseen ja uuden asentamiseen menee max 30min, mutta noi sun oireet ei viittaa mitenkään tyhjäkäyntimoottoriin! Että älä mene sinne pajalle
                Nykyiset.
                Harraste:
                BMW E30 325i -88 700Hv
                Käyttis: BMW F31 330D -14 M-Sport

                Ex.
                Volkswagen Golf 1.8 -9
                2
                Volkswagen Vento 1.8 -92
                BMW E36 316i -92
                BMW E36 320i -91

                BMW E36 320 -92
                BMW E36 318is M-Sport -95
                BMW E36 323i -99
                BMW E90 330D -07 M-Sport
                BMW E36 325i -92 "M3"

                Comment

                • Jahooley The Leopard
                  Newbiemmer
                  • Aug 2010
                  • 26
                  • Tampere

                  #9
                  No voi jesse-setä... Minnekköhän sitä sitten mossensa veisi, kun merkkihuollossa ei tiedetä mistään mitään ja muualla koijataan apinaa mennen tullen? Oon kyllä Benkarasta hyvääkin kuullut, mutta ehkä herra Benkara on sitten lafkassa ainoa joka oikeasti tietää noista (viimeksi oli joku muu tyyppi)...

                  Edelleen kaivattaisiin kokemuksia/tietoa, minkälaista vahinkoa liiallinen öljymäärä voi tehdä koneelle. Otetaan myös vastaan vinkkejä luotettavista ja mielellään BMW-kokemusta omaavista korjaamoista Tampereella, jos sellaisia nyt ylipäätään on olemassa...

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Tuo stickynäkin oleva topic kannattanee lukasta läpi:
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Jahooley The Leopard
                      Newbiemmer
                      • Aug 2010
                      • 26
                      • Tampere

                      #11
                      No juu, tuon asentotunnistimen voisi kyllä tarkistuttaa. Tänään kun oikein kiinnitin asiaan huomiota niin kylmänä on kuin onkin pientä tärinää havaittavissa tyhjäkäynnillä, ei tosin enää lämpimänä. Se voisi selittää myös lisääntyneen bensankulutuksen...

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Katsoppa ne imuvuodot nyt kuitenkin ensin, ja sitten koodinlukuun jollekin jolla on Inpa käytössä ja koodit sanatarkasti ylös jos löytyy, mielellään screenshottina.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Jahooley The Leopard
                          Newbiemmer
                          • Aug 2010
                          • 26
                          • Tampere

                          #13
                          Mistähän tuollaisen Inpan löytäisi? Uutena bemaristina en ole ennen kuullutkaan koko keksinnöstä... :think

                          Comment

                          • Jebbunen
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2006
                            • 514
                            • Pirkkala

                            #14
                            Kysäseppä tampere topikista Niin pitäisi kyllä löytyä apua
                            Porsche

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎