Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328 lisää voimaa -projekti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Takalo_kari
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1359
    • tku

    #76
    Originally posted by zJark View Post
    Juu... sillä 500e:llä saa yläpääntiivistesarjan, kannenpultit ja käytetyt vakionokat(ehkä).
    Missäs kohtaa sitä voimaa sitten otetaan ulos.
    Noitten kepukoitten hionta on villistiheitettynä ~200e/akseli. Uuden "viri"imunokan saa halvimmillaan n.300e ja siihen sitten vanoksettoman imu pakopuolelle ~100e?
    Tämä ehkä edullisin tapa tuunata nokka puolta.
    Kansi työ... jos sille jotain tehdään voi olla halvimmillaan 500e mutta sanoisin ennemmin että 1ke.
    Ja koska et saa tuolle ohjaukselle tehtyä mitää niin uudelleen ohjelmointi harisella tms. on taas yhen 500, tietty about vajaalla tonnilla saa siihen megan säädettynä.
    Voi olla että olen sitten itse ihan pihalla.

    Joo pitää paikkaansa ja vielä jos tarvii suuttimia tms alkaa vaihtelemaan... niin kyllä tolla rahalla melkein samalla heittäis jo ahtimen kylkeen tai ostaisi sen M3

    parempi vaan kun antaa ton koneen olla tolleen. pitäis käydä penkissä kattomassa mitä tosta irtoaa nyt noilla hiluilla.
    Last edited by Takalo_kari; 23-11-2010, 15:37.
    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
    Kiitos ajastasi? :think

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #77
      Originally posted by Aksuli89 View Post
      Joo pitää paikkaansa ja vielä jos tarvii suuttimia tms alkaa vaihtelemaan... niin kyllä tolla rahalla melkein samalla heittäis jo ahtimen kylkeen tai ostaisi sen M3

      parempi vaan kun antaa ton koneen olla tolleen. pitäis käydä penkissä kattomassa mitä tosta irtoaa nyt noilla hiluilla.
      Eikös näissä ole suuttimien kapasiteetti juuri sillä rajalla ettei enää ruskutusta juurikaan saa pidennettyä :think
      Ite kyllä laittaisin suuremmmat suuttimet, tehokkaamman pumpun ja lähtisin megastamaan...
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #78
        Orkkis pumppu on ok, suuttimetkin riittää imusarjanvaihtoon. Hivenen kireämmät nokat kun vaihtaa vielä, niin menee tappiin suuttimet mutta sopat pysyy vielä about fiksulla alueella. Saishan ne vähän isommat olla siinä vaiheessa, ei se hyvä ole vaikka ajokelpoinen.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #79
          Originally posted by Cell View Post
          Orkkis pumppu on ok, suuttimetkin riittää imusarjanvaihtoon. Hivenen kireämmät nokat kun vaihtaa vielä, niin menee tappiin suuttimet mutta sopat pysyy vielä about fiksulla alueella. Saishan ne vähän isommat olla siinä vaiheessa, ei se hyvä ole vaikka ajokelpoinen.
          Orkkispumppuhan on ookoo jos se on ookoo...
          Äkkiä kuitenkin nöyrtyy kun se on vasta reilut 250tkm hurissut ja ruvetaan vielä kovempaa pyytämään.
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • duuk
            Moderator
            • Dec 2006
            • 10494
            • Saaressa

            #80
            Originally posted by Aksuli89 View Post
            Kuten jo sanoin mitään kallista ei ole tarkotus tehdä, lähinnä purkaamosta haetuilla osilla saa paljon jo aikaan ja etenkin kun tekee itse.

            kuulostaako kalliilta tähän mennessä:

            m50. imusarja 80e + tiivisteet yms.
            Suurennetut kaasuläpät 0e
            Alpinan putkisto löytyy varastosta 0e

            jos tolla imusarjalla on saatu 20hv tehonlisäystä niin minusta tuo 80e ei todellakaan ole paha hinta.

            Käytetyt nokat voisi saada 200 eurolla tai sitten käy viilauttamassa noita nykyisiä, eikä kannen avartaminenkaan kovin kallista ole.

            sanotaa että 500eurolla tekee jo paljon jos tietää mistä hakee ja mitä hakee.

            Jos sitä rahaa on laittaa paljon niin miksi ei samalla hakisi M3:a ja jokainen osaa rakentaa varmasti tehokkaan auton isolla budjetilla.

            Vai olenko väärässä?


            Esimerkkinä vanha mk4 GTI golffi, sain autosta ulos yli 180hv yhdellä pienellä komponentilla ja muutomalla johdolla, joka maksoi muistaakseni yhteensä n. 3euroa. ahtojen kanssa kikkailuun liittyy toi komponentti.
            Silloinkin kaikki sanoivat että tuosta ei tule mitään, ja osta suoraan S3 jos haluat enemmän voimaa tai heitä K04 ahdin, ei kannata viritellä tulee kallista... jne..

            Ei sen todellakaan aina tarvitse olla kallista.


            ps. uudet tulpat, öljyt, suodatimet jne.. on vaihdettu 2viikkoa sitten
            Joopajoo.. Ota kansi irti ja marssi koneistamoon. Se kanavien muotoilu + muut kansityöt on about sen 1000e tiivistesarjat, pakosarjan mutterit kannenpultit ja sitä rataa ei ihan 200e riitä.. Ja mitkä helvetin kaasuläpät? Yksi läppä siellä imusarjassa on
            Hakkaa päätä vaikka kiveen mutta ei kannata uskotella että se järkeä päähän toisi..

            duke's garage:
            Suzuki R50
            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
            S38 S54 S62

            instagram: _duuk

            Comment

            • Takalo_kari
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              #81
              Otetaan nyt sitten ihan asia kysymys. vaihdoin imusarjan tosta M50 koneesta imusarjassa on lämpöanturi.
              Katoin äsken autodatasta että M50 lämpöanturi on erilainen kuin m52 anturi. kaikinpuolin samanlainen päällepäin mutta ohmeissa eroja..

              m50 näyttää n.2.5K ohm @ 20'c
              50'c @ 700ohm
              kun taas
              M52 anturi näyttää 22'c n. 4.5K ohm
              ja 70'c 700ohm

              nämä tiedot ovat autodatasta kopioituja.

              Eikö tämä tarkota nyt sitä että ECU luulee kokoajan saavansa lämpimämpää ilmaa kuin oikeesti saa? -jonka johdosta vetää seokset laihaselle ja lambda saa kokoajan olla korjaamassa?

              pitää vissiin vaihtaa toi anturi toiseen heti kun pääsee tallille.
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              • MikkoÄr
                BTCF Member
                • Aug 2007
                • 170
                • Nokia

                #82
                Niin, sen takiahan siihen imusarjaan se modaus tehdään, että saadaan se m52 sarjassa oleva huohotinvempeleet ja mm. tuon lämpöanturin sisältävä palikka sinne sarjan alle kiinni.
                2ZR-FXE

                Comment

                • Takalo_kari
                  BTCF Member
                  • Mar 2007
                  • 1359
                  • tku

                  #83
                  Originally posted by MikkoÄr View Post
                  Niin, sen takiahan siihen imusarjaan se modaus tehdään, että saadaan se m52 sarjassa oleva huohotinvempeleet ja mm. tuon lämpöanturin sisältävä palikka sinne sarjan alle kiinni.

                  WTF? nyt taisit käsittää jotain pahasti väärin.
                  M50 imusarjassa on lämpöanturi, eikä m52 anturille tarvii tehdä mitään uusia reikiä. ongelma on vain se että se lämpöanturi on arvoiltaan väärä ja pitää vaihtaa tohon m52 anturiin.

                  Eli ruuvata toinen pois ja ruuvata toinen tilalle..



                  Pari letkua joutusin haarjottamaan ja kaikki muut letkut ja liittimet hakivatkin paikkansa suunilleen suoraan

                  ainoa minkä jätin pois oli juurikin tuo öljykeräimen ja imusarjan välinen letku, minkä korvasin suodattimella.
                  Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                  -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                  Kiitos ajastasi? :think

                  Comment

                  • Vauhtivaunu
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 2714
                    • P-Karjala

                    #84
                    Aloittajalle sanoisin että kannattavin hankinta olisi joku nelitahtimoottorin viritystä käsittelevä teos josta selviäisi virittämisen perusteet.

                    Esko Maunun virittäjän käsikirjat on hyvä alku. Niitä saa kirjastosta lainaan ihan ilmaiseksikin.
                    sigpic


                    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                    Comment

                    • MikkoÄr
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 170
                      • Nokia

                      #85
                      Originally posted by Aksuli89 View Post
                      WTF? nyt taisit käsittää jotain pahasti väärin.
                      M50 imusarjassa on lämpöanturi, eikä m52 anturille tarvii tehdä mitään uusia reikiä. ongelma on vain se että se lämpöanturi on arvoiltaan väärä ja pitää vaihtaa tohon m52 anturiin.

                      Eli ruuvata toinen pois ja ruuvata toinen tilalle..



                      Pari letkua joutusin haarjottamaan ja kaikki muut letkut ja liittimet hakivatkin paikkansa suunilleen suoraan

                      ainoa minkä jätin pois oli juurikin tuo öljykeräimen ja imusarjan välinen letku, minkä korvasin suodattimella.
                      No ainakin itsellä tuo m52 anturi oli paikalleen naksahtavaa/painettavaa mallia ja m50 imusarjassa paikallaan ollut oli taasen eritavoin kiinnitetty (kierremalli) siihen sarjaan.

                      No, kukin tyylillään.
                      2ZR-FXE

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #86
                        Originally posted by Aksuli89 View Post
                        WTF? nyt taisit käsittää jotain pahasti väärin.
                        M50 imusarjassa on lämpöanturi, eikä m52 anturille tarvii tehdä mitään uusia reikiä. ongelma on vain se että se lämpöanturi on arvoiltaan väärä ja pitää vaihtaa tohon m52 anturiin.

                        Eli ruuvata toinen pois ja ruuvata toinen tilalle..

                        Pari letkua joutusin haarjottamaan ja kaikki muut letkut ja liittimet hakivatkin paikkansa suunilleen suoraan

                        ainoa minkä jätin pois oli juurikin tuo öljykeräimen ja imusarjan välinen letku, minkä korvasin suodattimella.
                        Oletko nähnyt edes M50 ja M52 antureita luonnossa?
                        Tokihan tuohon M50 sarjaan sopivan anturin sopivalla arvolla löytää jostain muusta autosta mutta M52 anturi siihen ei kyllä mitenkään sovi
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          #87
                          Mikähän imusarja sinne on ruuvattu :think
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • jumbo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 6602
                            • Lappeenranta

                            #88
                            Originally posted by Janzki View Post
                            Mikähän imusarja sinne on ruuvattu :think
                            Eikö m50 sarja vaatinut jotain pientä modaamista ennenkuin istuu m52 moottoriin?
                            M550d

                            Comment

                            • JJT
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6693
                              • .......

                              #89
                              Originally posted by jumbo View Post
                              Eikö m50 sarja vaatinut jotain pientä modaamista ennenkuin istuu m52 moottoriin?
                              Vaatii tuon levyn plenumin pohjaan jos meinaa separaattorin ja alkup. imuilman lämpöanturin laittaa.

                              Kuva

                              Rahamiehet voi ostaa esim. Schrickin imusarjan.
                              Last edited by JJT; 26-11-2010, 15:24.
                              Myyn:
                              M10/20/52 E30-E36 osia

                              Comment

                              • Takalo_kari
                                BTCF Member
                                • Mar 2007
                                • 1359
                                • tku

                                #90
                                Originally posted by MikkoÄr View Post
                                No ainakin itsellä tuo m52 anturi oli paikalleen naksahtavaa/painettavaa mallia ja m50 imusarjassa paikallaan ollut oli taasen eritavoin kiinnitetty (kierremalli) siihen sarjaan.

                                No, kukin tyylillään.

                                Jep, huomasin asian, M52 anturi on nyt modattu ilmanputsarikoteloon. saman asian ajaa sielläkin



                                Originally posted by JJT View Post
                                Vaatii tuon levyn plenumin pohjaan jos meinaa separaattorin ja alkup. imuilman lämpöanturin laittaa.

                                Kuva

                                Rahamiehet voi ostaa esim. Schrickin imusarjan.
                                Ei välttämättä tarvii, jos jätät vain öljynkerääjän huohottimen laittamatta imusarjaan ja jaat yhden letkuliittimen kahdelle ja modaat sen ison putken siihen isoimpaan koloon niin valmis.

                                Hommaan meni aikaa n.1h + se kun tiivisteaine kuivasi, eikä vuotoja havaittu.

                                Edit: kannattaa laittaa myös joku "tuning" mallin suodatin siihen öljykäimeen ettei mee paskat tupaan.
                                Last edited by Takalo_kari; 02-12-2010, 17:14.
                                Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                                -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                                Kiitos ajastasi? :think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎