Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 1994 abs vian ratkaisu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • keijon
    Bimmer Rookie
    • May 2009
    • 29
    • mustasaari

    E36 1994 abs vian ratkaisu

    Niin 318i malli. Kirjoitampa muillekkin vinkiksi kyseisen auton abs viasta. Abs valo ei palanut ajoon lähdettäessä, mutta syttyi jonkun ajan kuluttua. Itse aloitin vian selvityksen etsimällä ton sähkökaavion ja hanskalokeron takaa olevan abs modulin liittimen nastajärjestyksen mukaan kytkin renkaan antureihin oskilloskoopin. Tulipahan kaikki johdotuksetkin samalla tarkistettua. Anturit antoivat rengasta pyörittäessä "aaltoa". Abs:ään liittyy kaksi relettä.Harmaa abs pumpun rele ja punainen abs rele sekä Sulakkeet joita on loppujen lopuksi 5 kpl. F46,F38, F21, F10, F27. Annoin abs pumpun moottorille suoraa +12 abs moottorin releen irroitettua 2 pinniin jolloin pumppu lähtee pyörimään. Samalla katsoin oskilloskoopilla moottorin sisällä olevan sensorin toiminnan abs modulin liittimistä 31 ja 49 pinneistä ja siniaaltoa tuli moottorin pyöriessä. Mittasin myöskin kaikkien hydrauli venttiilien vastusarvon abs modulin liittimestä jotka olivatkin annetuissa arvoissa ( 6kpl ).Meinas jo toivo loppua kun ei vikaa löydy. Sitten huomasin ton "abs brake pedal travel sensorin " joka on jarrutehostajassa oleva alipainetta tarkkaileva anturi. Mittasin abs modulin liittimestä 16 ja 41 ton vastusarvoa joka oli ääretön ???. Irroitin anturin tehostajasta jossa olikin sisään painuva varsi alipaineen mukaan ja vastuksen pitääkin muuttuilla vartta sisään painaessa. Ton puukolla aukaisten ja puhdistus spraytä ruuttaillen rupesi toimimaan. Ton hinta 120€. Koeajolle ja volaa, toimii yes.
    Eikä maksanut mitään. Onnistumisen iloa
    Last edited by keijon; 08-01-2011, 16:19.
  • Sipe
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 151
    • Vantaa

    #2
    Täällä vähän samaa vikaa, tosin valo palaa koko ajan. Satuitko koskaan mittaamaan antureiden vastusarvoja? Mulla antaa kaikki muut 1k ohmia paitsi vasen taka-anturi. Vasemmalla takana 0 ohm.
    www.overboard.fi

    Comment

    • GARFFi
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 5540
      • Kankaanpää

      #3
      Mulla syttyy joskus kesken ajon, ei kuitenkaan aina. Miettinyt jotain vastaavaa, mutta onneks joku sähköasioista viisaampi rupes selvittämään tätä.

      Täytyy koittaa ensiks ny vielä vikakoodinlukijalla.
      MB E220 CDI -10
      Ex.VW T5.1 -11
      Ex. Ford Transit Custom -14
      Ex. VW Passat 2.0FSI -06
      Ex. VW Golf+ -06
      Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
      Ex. Honda CBR900RR -96
      Ex. E36 325i Coupé -94
      Ex. LADA 2105 1200S -89
      Ex. LADA 2107 1300S -87
      Ex. E36 320i -91

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16339
        • Leppävirta

        #4
        Originally posted by GARFFi View Post
        Mulla syttyy joskus kesken ajon, ei kuitenkaan aina. Miettinyt jotain vastaavaa, mutta onneks joku sähköasioista viisaampi rupes selvittämään tätä.

        Täytyy koittaa ensiks ny vielä vikakoodinlukijalla.
        Täälläkin syttyi kesken ajon joskus ABS,ASC valot. Vikakoodia tarjos ainakin jarrutehostimen anturille sekä kahdelle muulle joille ei selitystä löytynyt.

        Vaihdoin jarrutehostimen anturin, sen jälkeen ei ole kertaakaan syttyneet ainakaan vielä..
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • GARFFi
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 5540
          • Kankaanpää

          #5
          Originally posted by Haju69 View Post
          Täälläkin syttyi kesken ajon joskus ABS,ASC valot. Vikakoodia tarjos ainakin jarrutehostimen anturille sekä kahdelle muulle joille ei selitystä löytynyt.

          Vaihdoin jarrutehostimen anturin, sen jälkeen ei ole kertaakaan syttyneet ainakaan vielä..
          Viime talvena teki mulla samaa, mutta vikaakoodinlukija ei valittanut ku lambdasta. Toivotaan et nyt vaikka jo ratkeais..
          MB E220 CDI -10
          Ex.VW T5.1 -11
          Ex. Ford Transit Custom -14
          Ex. VW Passat 2.0FSI -06
          Ex. VW Golf+ -06
          Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
          Ex. Honda CBR900RR -96
          Ex. E36 325i Coupé -94
          Ex. LADA 2105 1200S -89
          Ex. LADA 2107 1300S -87
          Ex. E36 320i -91

          Comment

          • keijon
            Bimmer Rookie
            • May 2009
            • 29
            • mustasaari

            #6
            abs brake pedal travel sensor

            Moi

            Tossa linkissä näkyy kyseinen sensori ( tehostajassa oleva ) ja vastusarvot mitä ohmimittauksella pitäisi näkyä



            Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.

            Comment

            • n0fear
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 289
              • Rollo

              #7
              Originally posted by Sipe View Post
              Täällä vähän samaa vikaa, tosin valo palaa koko ajan. Satuitko koskaan mittaamaan antureiden vastusarvoja? Mulla antaa kaikki muut 1k ohmia paitsi vasen taka-anturi. Vasemmalla takana 0 ohm.

              renkaiden anturit antavat toimivina sen1kohm mutta rikkinäisenä näyttää ääretöntä,eli sulla rikki vasemalla takana oleva...

              Comment

              • keijon
                Bimmer Rookie
                • May 2009
                • 29
                • mustasaari

                #8
                Vastus

                Originally posted by Sipe View Post
                Täällä vähän samaa vikaa, tosin valo palaa koko ajan. Satuitko koskaan mittaamaan antureiden vastusarvoja? Mulla antaa kaikki muut 1k ohmia paitsi vasen taka-anturi. Vasemmalla takana 0 ohm.

                Tuo 0 ohmia tarkoittaa oikosulkua. Sama kuin mittarin johdot lyö yhteen. Ääretön silloin kun virtapiiri poikki. Eli jos oikeasti näytti nollaa on johdot oikosulussa.

                Comment

                • n0fear
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 289
                  • Rollo

                  #9
                  Originally posted by keijon View Post
                  Niin 318i malli. Kirjoitampa muillekkin vinkiksi kyseisen auton abs viasta. Abs valo ei palanut ajoon lähdettäessä, mutta syttyi jonkun ajan kuluttua. Itse aloitin vian selvityksen etsimällä ton sähkökaavion ja hanskalokeron takaa olevan abs modulin liittimen nastajärjestyksen mukaan kytkin renkaan antureihin oskilloskoopin. Tulipahan kaikki johdotuksetkin samalla tarkistettua. Anturit antoivat rengasta pyörittäessä "aaltoa". Abs:ään liittyy kaksi relettä.Harmaa abs pumpun rele ja punainen abs rele sekä Sulakkeet joita on loppujen lopuksi 5 kpl. F46,F38, F21, F10, F27. Annoin abs pumpun moottorille suoraa +12 abs moottorin releen irroitettua 2 pinniin jolloin pumppu lähtee pyörimään. Samalla katsoin oskilloskoopilla moottorin sisällä olevan sensorin toiminnan abs modulin liittimistä 31 ja 49 pinneistä ja siniaaltoa tuli moottorin pyöriessä. Mittasin myöskin kaikkien hydrauli venttiilien vastusarvon abs modulin liittimestä jotka olivatkin annetuissa arvoissa ( 6kpl ).Meinas jo toivo loppua kun ei vikaa löydy. Sitten huomasin ton "abs brake pedal travel sensorin " joka on jarrutehostajassa oleva alipainetta tarkkaileva anturi. Mittasin abs modulin liittimestä 16 ja 41 ton vastusarvoa joka oli ääretön ???. Irroitin anturin tehostajasta jossa olikin sisään painuva varsi alipaineen mukaan ja vastuksen pitääkin muuttuilla vartta sisään painaessa. Ton puukolla aukaisten ja puhdistus spraytä ruuttaillen rupesi toimimaan. Ton hinta 120€. Koeajolle ja volaa, toimii yes.
                  Eikä maksanut mitään. Onnistumisen iloa
                  ABS-vika mullakin ratkaistu. Vika oli just samanlainen kun "keijon" bemussa.Oli siis jarrutehostajan anturissa pinnien juotokset murtuneet. Otin anturin irti, purin anturin, korjasin juotokset, putsasin kontaktit, anturi kasaan ja vähän tiivistelyä, takaisin asennus ja ABS/luistonesto-valot loistivat poissa olollaan,JESJESJES!!!!!!! eihän tämä vika ollutkaan kuin about 2 vuotta vittuilemassa....

                  Anturin voi purkaa hajoittamatta mutta siihen vaaditaan hieman varovaisuutta ettei kuoret halkea kun ovat aika ohutta muovia.Säästi tässäkin tapauksessa 120e kun ei tarvinut uutta anturia ostaa

                  Tätä ennen oli tullut vaihdettua kummatkin etupyörän anturit, käyty abs-boksin juotokset läpi, kaikki johdotukset mittailtu vikakoodeja luettu ja sun vaikka helvettiä, tämän kun olis heti tiennyt niin olis säästynyt paljolta vaivalta mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan
                  Kiitos "keijon" nimimerkille, ilman sun vinkkiä ABS-valo palais vieläkin...

                  Comment

                  • keijon
                    Bimmer Rookie
                    • May 2009
                    • 29
                    • mustasaari

                    #10
                    Hienoa

                    Ole hyvä n0fear. Oikeen kiva, että oli näistä vinkkiä muillekkin Voi nuo viat olla välillä kinkkisiä jotenka onkin hienoa jos porukka jaksaa kirjoittaa aina muillekkin vinkiksi mitenkä oireili ja mistä löytyi vika,miten, mitä maksoi ja linkkejä liitteeksi mitkä itseäkin auttoi.

                    Comment

                    • janil
                      Newbiemmer
                      • Mar 2004
                      • 19

                      #11
                      abs brake pedal travel sensor

                      Originally posted by keijon View Post
                      Niin 318i malli. Kirjoitampa muillekkin vinkiksi kyseisen auton abs viasta. Abs valo ei palanut ajoon lähdettäessä, mutta syttyi jonkun ajan kuluttua. Itse aloitin vian selvityksen etsimällä ton sähkökaavion ja hanskalokeron takaa olevan abs modulin liittimen nastajärjestyksen mukaan kytkin renkaan antureihin oskilloskoopin. Tulipahan kaikki johdotuksetkin samalla tarkistettua. Anturit antoivat rengasta pyörittäessä "aaltoa". Abs:ään liittyy kaksi relettä.Harmaa abs pumpun rele ja punainen abs rele sekä Sulakkeet joita on loppujen lopuksi 5 kpl. F46,F38, F21, F10, F27. Annoin abs pumpun moottorille suoraa +12 abs moottorin releen irroitettua 2 pinniin jolloin pumppu lähtee pyörimään. Samalla katsoin oskilloskoopilla moottorin sisällä olevan sensorin toiminnan abs modulin liittimistä 31 ja 49 pinneistä ja siniaaltoa tuli moottorin pyöriessä. Mittasin myöskin kaikkien hydrauli venttiilien vastusarvon abs modulin liittimestä jotka olivatkin annetuissa arvoissa ( 6kpl ).Meinas jo toivo loppua kun ei vikaa löydy. Sitten huomasin ton "abs brake pedal travel sensorin " joka on jarrutehostajassa oleva alipainetta tarkkaileva anturi. Mittasin abs modulin liittimestä 16 ja 41 ton vastusarvoa joka oli ääretön ???. Irroitin anturin tehostajasta jossa olikin sisään painuva varsi alipaineen mukaan ja vastuksen pitääkin muuttuilla vartta sisään painaessa. Ton puukolla aukaisten ja puhdistus spraytä ruuttaillen rupesi toimimaan. Ton hinta 120€. Koeajolle ja volaa, toimii yes.
                      Eikä maksanut mitään. Onnistumisen iloa
                      Kiitos hyvästä neuvosta,purin anturin varovasti päästä johon johtojen pikaliitin tulee,puukolla vähän veistelyä ja sieltähän se irtoaa. tinasin "piirikortin" kaksi napaa uudestaan ja hienosti pelaa.

                      Comment

                      • GARFFi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 5540
                        • Kankaanpää

                        #12
                        Hmm, oireiliko tämä sillälailla, että välillä ei syttynyt ollenkaan? Sammutit auton ja lähdit hetken päästä (15min) ajamaan niin syttyi samantien tai hetken päästä?

                        Itellä on VIELÄKIN tota ABS-ongelmaa. (asiasta jauhanut aiemmin samassa threadissa) Eikä vieläkään ole ratkennut. Vikakoodinlukija ei ole antanut mitään koodia ABS:eille, mutta silti sytyttelee.
                        MB E220 CDI -10
                        Ex.VW T5.1 -11
                        Ex. Ford Transit Custom -14
                        Ex. VW Passat 2.0FSI -06
                        Ex. VW Golf+ -06
                        Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
                        Ex. Honda CBR900RR -96
                        Ex. E36 325i Coupé -94
                        Ex. LADA 2105 1200S -89
                        Ex. LADA 2107 1300S -87
                        Ex. E36 320i -91

                        Comment

                        • ka00z
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 1805
                          • Varsinais-Suomi

                          #13
                          Mulla sytytti kolmenelkussa abs-valoa kulunut abs-hammaskehä. Eikä aina sytyttänyt, mutta yli 12... 100 vauhdissa rupes pimputtelemaan. Sitä en tähän hätään muista oliko kolmekutosessa toteutettu näin, jos ei - niin unohtakaa tämä kommentti.
                          W124 voll, markalla pidemmälle

                          Comment

                          • GARFFi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 5540
                            • Kankaanpää

                            #14
                            Jahas. Ny sitte heitti v*tun kiukaalle.

                            Luettiin Peaken vikakoodinlukuvehkeillä vikakoodit. Ei antanu ABS:eista mitään.

                            Tänään luettiin Cars CDP vehkeellä, eikä sillä päässyt ku sytytys/polttoaine puolelle tai huoltovaloja nollaamaan.

                            Edelleen sytyttää abs-valoa, mutta ei oo sitten mitään hajua mistä lähtis asiaa käsittelemään. Kun ei viittis kaikkia abs-hiluja ostaa kerralla, jos se on jostain hyttysen vitunkarvasta kiinni.

                            Ei kellään olis hajua millä vikakoodinluku vehkeellä pääsis sisälle 94vm 325i cupeen jarruhilppeihin OBD:n kautta?
                            MB E220 CDI -10
                            Ex.VW T5.1 -11
                            Ex. Ford Transit Custom -14
                            Ex. VW Passat 2.0FSI -06
                            Ex. VW Golf+ -06
                            Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
                            Ex. Honda CBR900RR -96
                            Ex. E36 325i Coupé -94
                            Ex. LADA 2105 1200S -89
                            Ex. LADA 2107 1300S -87
                            Ex. E36 320i -91

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Kunnon yleistesteri tai inpa+ads. Anturiviat selviää mittaamallakin, en nyt äkkiseltään nähnyt topikista millainen se sun vika oli.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎