Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328i käy rikkaalla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • antteri
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 222
    • Tampere

    #46
    Voiko tuo tärinä johtua yksinkertaisesti tiensä päähän tulleista moottorin tukikumeista? Onko noi vaikeat vaihtaa ja pitääkö konetta nostaa ilmaan vaihdon ajaksi?

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #47
      Originally posted by antteri View Post
      Voiko tuo tärinä johtua yksinkertaisesti tiensä päähän tulleista moottorin tukikumeista? Onko noi vaikeat vaihtaa ja pitääkö konetta nostaa ilmaan vaihdon ajaksi?
      Ei. Korjaa imuvuodot.

      Comment

      • antteri
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 222
        • Tampere

        #48
        Korjaisin kyllä ja mielellään, jos sellaisen vielä jostain löytäisin. Mitkä näissä nyt on yleisimmät paikat jossa vuotoja voi olla?

        - Imusarjan tiivisteet vaihdettu + tiivisteet MAFilta imusarjalle
        - Separaattori vaihdettu + tiiviste + huohottimen putki
        - Haitarikumi vaihdettu aikoja sitten ja vieläkin on OK
        - Letku haitarikumilta ICV:lle OK
        - Takapöntön läpän alipaineletku tulpattu konehuoneesta (sulakeboxin kohdalta)
        - Aktiivihiilisäiliöltä imusarjalle menevät letkut OK
        - Imuilman lämpötila-anturi + O-rengas vaihdettu

        Siispä kysyn, että mitä muita mahdollisia paikkoja imuvuodolle voi olla? Suuttimien O-renkaat? Jarrutehostin?

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #49
          Oletko katellut roughness arvoja, onko joku pytty selvästi yli muiden?
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #50
            Ja mitä ne korjausarvot nyt näyttivät? Kyllähän sen imuvuodonkin siitä näkee mikäli vielä olemassa mutta epäilen jos kerran noin hyvin vaihdettu jo osia.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • antteri
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 222
              • Tampere

              #51
              Vajaan viikon ehkä ajellu viimeisen korjausarvojen resetoinnin jälkeen niin tällaista näytti eilen:

              Fuel control integrator 1 = 0
              Adaptation value add 1 = -10
              Adaptation value multiply 1 = -1

              Fuel control integrator 2 = 0
              Adaptation value add 2 = -1
              Adaptation value multiply 2 = -1

              Viimeksi (en eilen) kun katsoin roughness arvoja niin näytti tämänsuuntaista (tässä neljän mittauksen alimmat ja ylimmät arvot tyhjäkäynnillä):

              Sylinterit 1,5,6 = 0
              Sylinteri 2 = 130-400
              Sylinteri 3 = 220-500
              Sylinteri 4 = 450-670

              Kierroksia ku antaa vähän koneeseen niin kaikki PAITSI sylinteri 5!!! pompsahtaa useampaan tuhanteen ennenkuin laskee tyhjäkäynnille takas noihin lukemiin. Sylinteri 5 pysyy kokoajan 0:ssa. Onkohan nyt niin, että 5 sylinterissä sytytyspuolelle vikaa?

              EDIT: Ja mitä kertoo tuo, että roughnessia on vain peräkkäisissä sylintereissä? Kansi kierona?
              Last edited by antteri; 07-04-2011, 12:42.

              Comment

              • antteri
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2008
                • 222
                • Tampere

                #52
                Kommentteja edelliseen?

                Comment

                • Sene
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 925
                  • Enschede, The Netherlands

                  #53
                  Jälkimmäisiin en osaa sanoa mitään mut boksi lähtee ihan helposti, pitää vaan vähän kamaa ottaa pois tieltä ja taiteilla liitin irti, saattaa olla jämähtänyt mut siinä on oma "kampensa" kun sen irrottaa.

                  Ite boksi tais olla torxeilla kasassa et sen saa myös helposti auki.
                  F11 LCI 535xi


                  Ex.

                  E36 320i sedan
                  E36 LCI 328i coupe
                  E61 LCI 530xi

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #54
                    Originally posted by antteri View Post
                    Sylinteri 5 pysyy kokoajan 0:ssa. Onkohan nyt niin, että 5 sylinterissä sytytyspuolelle vikaa?
                    Kokeile, vaihda vaikka kutosen ja vitosen puolan ja suuttimen paikkaa.

                    Tällä ei tietenkään saa suljettua pois boksivikaa = sytkätrankkuvikaa. Sen saa mitattua skoopilla, mutta tuskin on tommosta jos ei pätki kuormalla.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • antteri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2008
                      • 222
                      • Tampere

                      #55
                      Täytyy koittaa tuota puolan vaihtoa päikseen toisen sylinterin kanssa. Boxin vois myös tsekata.

                      Mitä mieltä olette noista roughness arvoista? Mistä noi nyt tarkalleen ottaen kertoo? Tänä aamuna taas kun lähin ajamaan niin kylmällä koneella pari ensimmäistä kilometriä tuntui ettei väännä niin herkästi kuin lämpimänä ja savutti myös hieman lämmintä konetta enemmän. Voiko olla, että noissa sylintereissä 2-4 vuotaa kannentiiviste ihan aavistuksen verran kun kone kylmä ja sitten kun lämpiää niin korjaantuu paremmaksi?

                      Miten suuttimen saa irti? Bensanpaineet pois, jakotukki irti ja vetämällä? Onko noi miten tiukassa?
                      Last edited by antteri; 08-04-2011, 09:01.

                      Comment

                      • Sene
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 925
                        • Enschede, The Netherlands

                        #56
                        Originally posted by antteri View Post
                        Täytyy koittaa tuota puolan vaihtoa päikseen toisen sylinterin kanssa. Boxin vois myös tsekata.

                        Mitä mieltä olette noista roughness arvoista? Mistä noi nyt tarkalleen ottaen kertoo? Tänä aamuna taas kun lähin ajamaan niin kylmällä koneella pari ensimmäistä kilometriä tuntui ettei väännä niin herkästi kuin lämpimänä ja savutti myös hieman lämmintä konetta enemmän. Voiko olla, että noissa sylintereissä 2-4 vuotaa kannentiiviste ihan aavistuksen verran kun kone kylmä ja sitten kun lämpiää niin korjaantuu paremmaksi?

                        Miten suuttimen saa irti? Bensanpaineet pois, jakotukki irti ja vetämällä? Onko noi miten tiukassa?

                        Muihin en taas osaa sanoa mitään mut suuttimet lähtee ihan helposti vetämällä koko kiskon ja kaikki suuttimet samaa aikaa.

                        Ei oo kovin tiukassa, o-rengas vaan tiivistää ne paikkaansa.
                        F11 LCI 535xi


                        Ex.

                        E36 320i sedan
                        E36 LCI 328i coupe
                        E61 LCI 530xi

                        Comment

                        • antteri
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2008
                          • 222
                          • Tampere

                          #57
                          Originally posted by antteri View Post

                          Viimeksi (en eilen) kun katsoin roughness arvoja niin näytti tämänsuuntaista (tässä neljän mittauksen alimmat ja ylimmät arvot tyhjäkäynnillä):

                          Sylinterit 1,5,6 = 0
                          Sylinteri 2 = 130-400
                          Sylinteri 3 = 220-500
                          Sylinteri 4 = 450-670
                          Eikö kellään oo heittää mitään tietoa mistä johtuu noiden kolmen peräkkäisen sylinterin roughness arvot? Noista varmaan näkee ettei tyhjäkäynti ole ihan mikään tasaisin mahdollinen. Suuttimet? Suuttimien o-renkaat? Kansipahvi? :think

                          Comment

                          • antteri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2008
                            • 222
                            • Tampere

                            #58
                            Tutkailin ja kuulostelin tänään konetta tyhjäkäynnillä ja kuulostaa ihan siltä kuin kone nakuttais siis ihan sanan varsinaisessa merkityksessä. Eli olen luullut, että ääni tulee nostajista, mutta nyt kun tarkemmin koitin kuunnella ruuvimeisseliä apuna käyttäen niin ihan kuin nakutus tulisi jostain 1-3 sylintereistä. 4-6 sylintereitä kun kuunteli niin nakutus vaimeni mitä kauempaa 3 sylinteristä kuunteli. Venttiilikoppa itsessään kuulosti raksuttavan ihan suht. nätisti. Voiko kyseessä olla ihan oikeasti nakutus ja mistä se voi johtua? Tuo nakutus alkaa vasta koneen lämmittyä.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #59
                              Originally posted by antteri View Post
                              Tutkailin ja kuulostelin tänään konetta tyhjäkäynnillä ja kuulostaa ihan siltä kuin kone nakuttais siis ihan sanan varsinaisessa merkityksessä. Voiko kyseessä olla ihan oikeasti nakutus ja mistä se voi johtua? Tuo nakutus alkaa vasta koneen lämmittyä.
                              Ei nakutus sanan oikeassa merkityksessä nakutukselta kuulosta vaan enemmän ritinältä mutta eipä sitä kuule ellei ole letku lohkon kyljessä mistä kuulokkeille yhteys.

                              Jos nokan anturin tieto katoaa tai ei ole uskottava niin ohjaus hyppää pois sekventaaliruiskutukselta ja kaikki suuttimet aukeavat samaan aikaan tehden aika kovan naputusäänen. Olisiko sentyylinen ääni?

                              Tai vaihtoehtoisesti tankin huohotuksen venttiili naksuttelee ja sekotat äänen siihen, se on ihan normaalia että naputtaa ja toimii vain lämpimänä.
                              Venttiili sijaitsee e36:ssa imusarjan keskikohdilla haitariletkun vieressä/alla.

                              EDIT: Ja mitä roughness arvoihin tulee niin huomio että mittaus toimii oikein vain tyhjäkäynnillä.
                              Last edited by Supa; 16-04-2011, 22:23.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • Muumipeikko
                                Newbiemmer
                                • Sep 2010
                                • 25
                                • Muumimaailma

                                #60
                                Kannattaa kokeilla suihkuttaa esim. "jarrucleaneriä" imusarjan ympäristöön ja seurata testerillä onko vaikutusta korjausarvoihin tyhjäkäynnillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎