Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328i käy rikkaalla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • antteri
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 222
    • Tampere

    E36 328i käy rikkaalla?

    Tällasta.. eli ongelmana ollut nuhainen meno ja hieman koholla oleva kulutus. Eilen otin tulpat irti ja näytti olevan melko nokiset eli vaikuttaisi, että kone käy rikkaalla? Tänä aamuna nappasin ilmamassamittarin piuhan irti ennenkuin lähdin ajamaan ja kas kummaa 150km matka-ajossa keskikulutukseksi tuli vain 7,4l/100km kun normaalisti näin talvella keskikulutus samalla pätkällä ollut ~7,8-8,0l/100km! (katsottu OBC:stä jonka näyttämä kalibroitu). Eli eli... tulisi äkkiseltään mieleen, että vika löytyisi joko imuilman lämpötila-anturista, ilmamassamittarista tai imuvuodosta joka sotkisi seoksen, mutta eikös tällöin seoksen pitäisi mieluummin olla laihalla kuin rikkaalla? Lambda-anturit vaihdettu ~10tkm sitten joten ne pitäisi olla OK. Imuvuotoja koneessa ei pitäisi olla ellei sitten separaattorista pääse hieman vuotamaan..

    Nyt sitten porukalla arvailemaan mikä olisi todennäköisin syy tuohon rikkaalla käymiseen ja siihen, että kulutus ilman MAFia alhaisempi!? :think

    Kiitos avusta ja vastauksista jo etukäteen!

  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Miksi arvailemaan?
    Ensinnäkin peruspaikkojen läpikäynti ja sitten piuhan nokkaan kiinni ja tutkimaan livedataa onko kaikki anturitiedot kohdallaan.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • antteri
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 222
      • Tampere

      #3
      Peruspaikat on jo käyty läpi kun tämä ongelma on vaivannut oikeastaan koko sen ajan kun olen auton omistanut eli ~2,5 vuotta. INPA:lla olen myös katsonut, että vikakoodeja ei tällähetkellä ole ja noista livedata arvoista nyt en oikein osaa sanoa mitään... sen verran tuosta MAFista näkee, että se ilmamassalukema säätyy kierrosten mukaan, mutta mistä sitä tietää näyttääkö oikein vai esim. liian suurta lukemaa? Tämä on vanha mittari jostain 200tkm ajetusta autosta. Jääkö tähän muuta vaihtoehtoa kuin, että MAF toimii vääriin kun kerran ilman MAFia toimii paremmin jolloinhan koneen pitäisi käydä vieläpä varaohjelmalla... ?

      Tässä jotain listaa mitä tehty tähän mennessä:
      - Tulpat vaihdettu
      - Puolat tarkastettu
      - Lambdat vaihdettu
      - Venttiilikopan tiiviste vaihdettu
      - Imuilmaletkut tarkastettu ja OK
      - Imusarjan tiivisteet vaihdettu
      - Nokka-akselin asentoanturi vaihdettu
      - Kampiakselin asentoanturi vaihdettu
      Last edited by antteri; 14-03-2011, 11:33.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        No mitä lambdan korjausarvot näyttää tyhjäkäynnille (additive) ja entä osakaasulle (multiplicative)?

        Edit: Ilmanmäärä on arviolta jossain 10-15kg/h välillä tyhjäkäynnillä, tarkkaa arvoa nyt en muista.
        Last edited by Supa; 14-03-2011, 11:27. Reason: Korjattu vielä väliä.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • antteri
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 222
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Supa View Post
          No mitä lambdan korjausarvot näyttää tyhjäkäynnille (additive) ja entä osakaasulle (multiplicative)?

          Edit: Ilmanmäärä on arviolta jossain 10-15kg/h välillä tyhjäkäynnillä, tarkkaa arvoa nyt en muista.
          Kylmällä koneella ilmamäärä ~20+ kg/h tyhjäkäynnillä. Lämpösellä koneella en muista mitä se on ollut. Täytyypä tänään tsekata vielä tuo ja sitten noi korjausarvot.

          Tietääkö joku, että kun MAFin piuha irroitetaan niin heittääkö DME muidenkin antureiden arvoja oletukselle kuin ilmamäärän ? Eli voisiko vika sittenkin olla muuallakin kuin MAFissa / imuilman lämpötila-anturissa?

          Ja tuosta imuilman lämpötila-anturista vielä, että miten suuri merkitys sillä on seoksen säätöön? Mielestäni se näyttää +20-30C ulkolämpötilaa lämpöisempää..
          Last edited by antteri; 14-03-2011, 11:41.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Hiukan vajaa 13kg/h lämpimällä koneella, mutta kyllä tossa heittoja on lämpötiloista ym. johtuen. Helposti heikentyneen ja seoksia sotkevan mittarin ero ehjään on niin pieni tyhjäkäynnillä, ettei eroa huomaa helposti. Korjausarvot kertoo paremmin, kun kuormaa tulee vähän niin ilmamäärät kasvaa järkevämmäksi ja vertailu helpottuu.

            Heikentyminen ei noissa tunnu olevan lineaarista koko mitta-alueella. V8:ssa on tullut tavattua sitä (johtuen siitä että noita on maffivikaisina enemmän), että tyhjäkäynnillä on kaikki ok eikä mittarinvaihto vaikuta lainkaan, mutta kuormalla adaptaatiot nakkaa silti yli 20% rikkinäisellä.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • antteri
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 222
              • Tampere

              #7
              Tuosta MAFin testaamisesta niin voisikohan sitä testata niin, että katsoo OBC:stä kulutuksen l/h täyskaasukiihdytyksellä (1. tai 2. vaihteella)? Eikös näissä M52B28 moottoreissa tuo lukema pitäisi olla jotain max. 55l/h? Jos max. lukema nousee tuon yli niin eikö silloin voisi päätellä, että mittari näyttää liikaa? Tekisi tämän testin tuon tyhjäkäynti ilmamäärän lisäksi... olisiko tämä miten luotettava testi?

              Comment

              • antteri
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2008
                • 222
                • Tampere

                #8
                INPAlla katsoin eilen tuota ilmamäärää tyhjäkäynnillä niin näytti olevan aluksi 13,50-13,75kg/h jonka jälkeen kävin heittämässä ripeähkön ajolenkin ja katsoin uudestaan niin oli tippuntu 12,50kg/h tasolle. Adaptaatioarvot näytti olevan nollautunut tuon MAFin piuhan irroituksen yhteydessä ja jostain syystä edes tuon ajolenkin jälkeen ei ollut muuttunut mihinkään vaan molemmat sekä adaptation value add, että multiply näytti pyöreää nollaa ?

                Katsoin myös OBC:stä tuon max. kulutuksen litraa tunnissa täyskaasukiihdytyksessä ja 2. vaihteella tuli max. lukema 62,5l/h. Onko tuo normaalilukema M52B28 koneelle vaiko liian suuri?

                Tietääkö joku paljonko 4. vaihteella winter (manuaali) asennossa pitäisi olla kiihtyvyys 80-120 km/h? Mittailin ~9s. Kovasti tuo vaan tärisee tyhjäkäynnillä ja kierrokset myös heittelee aavistuksen ja tähän olisi mukava löytää syy..

                Onko muuten normaalia, että imuilman lämpötila nousee tyhjäkäynnillä yli +60C:een kun pihalla -1C ?
                Last edited by antteri; 15-03-2011, 11:31. Reason: Kysymys lisätty

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Kummallista ettei adaptaatiot liiku... Heiluiko lambdan jännitteet normaalisti?
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • antteri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2008
                    • 222
                    • Tampere

                    #10
                    Joo se muakin ihmetyttää kun tähän asti mitä olen katsellut niin aina ne on muuttunut eikä tätä ennen koskaan vielä ollut nollassa.. :think Lambdojen jännitteet kyllä näytti vaihtelevan ~0,5-5V välillä.

                    Ainoa mikä muuttu oli toi fuel control integrator:

                    fuel control integrator 1: -15 -> 10min -> -24 -> ajoa -> -2
                    fuel control integrator 2: -9 -> 10min -> -16 -> ajoa -> +3

                    Tuo camshaft position muuten vaihteli tyhjäkäynnillä -20,97...-23,97 astetta välillä, normaalia?

                    Ihmetyttää myös kun mulla on toi aktiivihiilisäiliö rikki ja siitä venttiililtä piuha irti (imusarjaan menevä letku tukittu) niin siitä kun tulee vikakoodi niin tuossa shadow error muistissa olevassa vikakoodissa moottorin lämpötila -33,81 C. Mistähän se tuollaisen lämmön tuohon kaivaa?
                    Last edited by antteri; 15-03-2011, 11:42.

                    Comment

                    • antteri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2008
                      • 222
                      • Tampere

                      #11
                      Eikö keltään löydä tietoa / vastauksia mun kysymyksiin vai eikö kukaan vaan viitsi vastata...?

                      Comment

                      • antteri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2008
                        • 222
                        • Tampere

                        #12
                        Tässä vielä kysymykset koottuna ettei tartte tuolta aiemmista viesteistä niitä kaivella. Olen hyvin kiitollinen kaikesta avusta.

                        - Kun MAFin piuha irti niin mitkä kaikki arvot menee DME:llä oletukselle?
                        - Nokiset tulpat eli saa liikaa bensaa, voiko silti olla imuvuoto?
                        - Tyhjäkäynnillä camshaft position vaihtelee välillä 20,97...23,97 astetta. Onko normaalia ja onko tuo asteluku se mitä sen pitääkin tyhjäkäynnillä olla?
                        - Normaalia, että tyhjäkäynnillä imuilman lämpötila kipuaa yli +60C (ulkona -1C)?
                        - Shadow error muisti näyttää moottorin lämpötilaksi -33,8C, mistähän se tämän on hakenut?
                        - 2. vaihteella täyskaasukiihdtyksellä max. kulutus 62,5l/h, normaali vai liikaa?

                        Comment

                        • MikkoÄr
                          BTCF Member
                          • Aug 2007
                          • 170
                          • Nokia

                          #13
                          Originally posted by antteri View Post
                          - 2. vaihteella täyskaasukiihdtyksellä max. kulutus 62,5l/h, normaali vai liikaa?
                          Meikäläinen on kiskonut omallani parin kymmenyksen sisään vastaavia lukemia (tosin kolmosella, mutta ei vaikuttane asiaan). Tosin tiedä sitten miten hyvässä/huonossa tikissä 310tkm. jälkeen tuo oma "helmi" on.
                          2ZR-FXE

                          Comment

                          • antteri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2008
                            • 222
                            • Tampere

                            #14
                            Paljonko imunokka-akselin kulma pitäisi olla tyhjäkäynnillä ja paljonko 1000rpm ja 4000rpm välillä? Eikait tuo kulma saisi heilua lainkaan tyhjäkäynnillä? Johtuuko tuo heiluminen siitä, että asentoanturi ei antaisi ihan tarkkaa signaalia?

                            Tyhjäkäynnillä se näyttää vaihtelevan tuossa 21...24 astetta ja kierroksilla taisi olla ~45 astetta.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Etsi ja korjaa sieltä löytyvä imuvuoto.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎