Vaihoin tuossa oisko joku kaks kuukautta sitten E30 -88 vuosimallin 316 bemarin päikseen E36 -94 vuosimallin 318 bemariin jossa ohjaus oikealla puolella..haluaisin vaihtaa ohjauksen vasemmalle puolelle mutta kysymys kuuluu että kauanko vaihto kestäisi ja mitä kaikkia toimenpiteitä pitäisi tehdä?oikeanlainen kojelauta on tiedossa mutta vaihtohomma hieman vielä kiikastaa..kommentoikaa jos on mielenkiintoa jutella tästä..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E36 Ohjauksen muutos oikealta vasemmalle
Collapse
X
-
Originally posted by joni_wt View Posttuli ensimmäisenä mieleen hammastanko ja mahdollisesti rattiputki ainakin..? ei ole kokemusta asiasta, niin ei muuta tullut mieleen.
realoem.com tuolta on kätevä vertailla eroavaisuuksia itsekin.Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring
Comment
-
-
Originally posted by Masinol View Postja eiköhän tuo kojelautakin ole hyvä vaihtaa...
Toi on vähän sarjassamme hommia , jos tarvii kysyä mitä tarvii tehdä , ei varmaan hahmota homman laajuutta. Mites toimiiko kikotin samalla johtosarjalla? Onko korissa valmiina LHD:lle kaikki läpiviennit ja kiinnityskorvakot vai joutuuko ne rakentamaan? Eihän tuo tekijämiehelle ole tekemätön paikka.
Onko siihen autoon turbo leimattuna vai miksi pitää juuri tätä yksilöä palastella?Last edited by petrolhead; 20-03-2011, 09:40.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Katsoin että tulipelti olisi erilainen, vaihtoon menisi pikaisella vilkaisulla myös ainakin seuraavat osat: Kaikki polkimet
ohjausvaihde+osa putkista ja letkusita jos löytyy ohjaustehostin
ohjausakselin pätkä konehuoneenpuolelta
kojelauta+keskikonsoli
lepuutustuki/kaiutin muovit
lattiamatot?
ABS yksikkö jos sellainen on
Jarruputket
Jarrunestesäiliö
Käsijrrukahva
ja varmaan vielä paljon muutakin.
Ja tosiaan johtosarjakin taitaa jäädä lyhkäseks jos yrittää esim. mittariston johdot venyttää toiselle puolelle.
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostPedaalit on myös hyvä siirtää.
Toi on vähän sarjassamme hommia , jos tarvii kysyä mitä tarvii tehdä , ei varmaan hahmota homman laajuutta. Mites toimiiko kikotin samalla johtosarjalla? Onko korissa valmiina LHD:lle kaikki läpiviennit ja kiinnityskorvakot vai joutuuko ne rakentamaan? Eihän tuo tekijämiehelle ole tekemätön paikka.
Onko siihen autoon turbo leimattuna vai miksi pitää juuri tätä yksilöä palastella?
Comment
-
-
Minun mielipiteeni on että projektissa ei ole mitään järkeä saatuun hyötiin nähden. E36:sia on maa pullollaan ja osiin menisi jo niin paljon aikaa sekä rahaa etkä jäisi yhtään voitolle.
Kaikkein helpoimmalla pääset myymällä tuon suoraan pois.- E30 325i M52B28TU Cabriolet
- E39 528ia
- KUOPION PUTKIMIEHET -team
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -
Puretaan 520ia -97
https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostEihän tuollaisessa hommassa ole järjen hiventäkään tai sitten tämä on joku pila tms
Voin lunastaa sen pois pilkkahinnalla, josko siitä vaikka peltorässin saisi, eipä tuollaisella mitään muutakaan tee.
moottoripyöräporukassa olisi jo nyrkki silmässä kun siellä ei haukuta pyöriä eikä eukkoja.-Official BTCF-Sauna Team-
Comment
-
-
Originally posted by TFV View PostNimimerkki J.D vaihtoi ratin puolta E39:ssä, varmaan kommentoi kun näkee tämän.
Työt tosiaan kannattaa aina aloittaa tehtävään liittyvillä kartoituksilla, kokemusta kun ei kenelläkään pysty olemaan ennen kuin ensimmäisen kerran tekee.
Lähtökohtaisesti tämä on työ joka ei osien suhteen maksa juuri mitään, mutta vaatii paljon työtä. Ja 100% työnlaadun.
Suomi on pullollaan E36 osia joten tarvittavat osat löytää kaikki halvalla.
E39 on vähän erilainen mutta siinä homma meni näin:
Mekaniikka:
-RHD auto pohjautuu LHD koriin, mm. tuulilasin pyyhkijät toimivat LHD suunnasta
= tulipelti on sama. Tulipellissä (ja konehuoneen äänieristeissä) on aukot rattiakselille molemmin puolin ja merkatut paikat jarrutehostimen läpiviennille.
-tulipellin pintaan pistehitsatut rattiakselin kiinnikepellit puuttuvat vasemmalta, ne voi leikata irti purkuautoista ja pöydällä avata niistä pistehitsit jolloin pelti pysyy ehjänä ja voi hitsata samoista pisteistä.
-rattiakselin kiinnikepellit menevät E39 korissa tarkalleen kohdalleen sillä ne voi pultata kojelaudan alla olevaan tukikehikkoon jo ennen hitsausta.
-E39:ssä polkimet + jarrutehostin kiinnittyvät omaan kehikkoon joka vaihdetaan LHD mallista otettuun, jarrutehostin oli sama - se siirretään oikealta vasemmalle (pari jarruputkea vaihtoon myös -ABS sijaitsee samassa paikassa).
-kaikki polkimet eivät olleet samanlaisia -erilaiset vaihdetaan LHD mallisiin.
-hammastanko oli erilainen, se vaihdetaan LHD malliseen ja tehostimen putkista osa- lähes kaikki muut osat olivat samoja.
Osaluettelosta näkee lukeeko osan perässä RHD jolloin osa vaihdettava.
-käsijarrun vaijerien kiinnitykset hitsattava vasemmalle puolelle kardaanitunnelia.
-hitsattava kaasupolkimen kiinnikerauta.
Sähköt:
-E39 konehuoneessa jarrutehostaja ja sähköboksit pitää vaihtaa ristiin puolelta toiselle, vaatii kymmenien sähköpiuhojen jatkamista.
-kojelaudan alla kulkevista piuhoista reilu 100 täytyy katkaista ja jatkaa tai laittaa kulkemaan eri reittiä. Kaikki liitokset tehtävä juottamalla ja suojattava kutistesukalla joka estää oikosulut mutta myös johdon murtumisen juotoskohtien vierestä mahdollisen tärinän vaikutuksesta.
Tämä on työ jota en antaisi yhdenkään korjaamon asentajan vastuulle, työn laaduksi kelpaa vain 100% ja täydellinen kyky nähdä oman työn laatu. (Jossain saattaa toki olla asentaja joka työhön kykenee, mutta viimeistään pomon aikatauluvaatimukset pakottaa hutilointiin).
-ovien sähkökytkimet vaativat puolenvaihdon jotta kuski voi ohjata kaikkia toimintoja-vaatii piuhasarjojen vaihdon puolelta toiselle.
-Airbagit ja niiden ohjaus huomioitava sillä rattibagi siirtyy toiselle puolelle ja mm. matkustajan tunnistematto on nyt kuskin penkissä...
-voi myös vaihtaa koko johtosarjan jos löytää samoila varusteilla olevan samanlaisen yksilön piuhasarjan. Työmäärä ehkä sama kun joutuu purkamaan ihan kaiken verhoilun keulasta perään saakka. Koneesta riippuen ehkä myös moottorin johtosarjan.
Sisusta:
-vaihdettava kojelauta kaikkine alaosankin paneeleineen, kojelaudan sisällä oleva tukirunko, keskikonsoli + osa väärään suuntaa kallistuvista paneeleista + vaihdekepin ympäristö + kojelaudan puulistat, käsijarrun vipu, etupenkit (kuskin penkissä enemmän säätöjä - matkustajan penkissä airbag matto), jalkatilan verhoilut / lepuuttaja, etujalkatilan matto - polkimet ei mahdu toppausten vuoksi, etuovien verhoilut.
-sivupeilen säätövara ei riitä - peilit LHD mallisiksi.
Lisäksi vielä jotakin muuta jotta lopputulos on täysin sama kuin alkuperäinen LHD ja käytössä vain alkuperäis LHD osat ilman epämääräisiä muunteluyrityksiä.
Jos omaa taidot joilla saa kaikista vaiheista vähintään tehdaslaatua ja lopputuloksen vastaamaan tehtaalta lähtenyttä niin ihan tehtävissä ja kiva harrastushaaste:
Pari kuukautta aikaa, muutoskatsastus ja baanalle :-)
Hmm.. pitäisiköhän avata yksi pieni projektiseuranta kun sattumoisin on pojan kesäautoprojekti menossa... 540iA RHD=> uusi projekti LHD:ksi...Last edited by JD; 20-03-2011, 11:50.Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/
Comment
-
-
Originally posted by bimmerguy88 View Posthttp://www.nettiauto.com/bmw/318/3851204
Siinä myynti-ilmoitus..Ostakaa pois tai kertokaa kavereille..
Tolla hinnalla saat kyllä hetken aikaa kaupitella.. mielestäni kallis, vaikka olis LHD e36..
Tonni pois niin joku saattais jo ehkä harkita.. :think-f11 530d xDrive -12 Spacegrau
-e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
-Volvo S60 2.4i -04
-LMC Munsterland LUX 495 -98
https://www.instagram.com/jermus_h/
Pohjanmaa - Connection
Kaustinen connection
Comment
-
-
Originally posted by aaretti View Postjoo toiset voi tosissaan tehdä noita tekemisen ilosta ja toiset ei osaa muuta tällä foorumilla tehdä kuin vittuilla muiden tekeleille.
moottoripyöräporukassa olisi jo nyrkki silmässä kun siellä ei haukuta pyöriä eikä eukkoja.
Pyydän vilpittömästi anteeksi jos olen edellisellä kommentillani sinua / muita BMW foorumilaisia ja harrastajia loukannut
PS: Nyt ei olla moottoripyörä porukassa, tosin tämän voisi rinnastaa siihen että pistäisi harrikkaan mankin motin 70cc pytyllä
Ymmärrät varmaan itsekkin ettei tuollaisessa hommassa ole päätä eikä häntää, eri asia olisi mikäli kyseessä olisi joku järkevämpi / arvokkaampi peli kuin 318 E36 joita myydään tonnilla parilla pilvin pimein.
Comment
-
Comment