Originally posted by Spetke
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E36 Ohjauksen muutos oikealta vasemmalle
Collapse
X
-
Originally posted by JD View PostMistäs arvasit :-)
Työt tosiaan kannattaa aina aloittaa tehtävään liittyvillä kartoituksilla, kokemusta kun ei kenelläkään pysty olemaan ennen kuin ensimmäisen kerran tekee.
Lähtökohtaisesti tämä on työ joka ei osien suhteen maksa juuri mitään, mutta vaatii paljon työtä. Ja 100% työnlaadun.
Suomi on pullollaan E36 osia joten tarvittavat osat löytää kaikki halvalla.
E39 on vähän erilainen mutta siinä homma meni näin:
Mekaniikka:
-RHD auto pohjautuu LHD koriin, mm. tuulilasin pyyhkijät toimivat LHD suunnasta
= tulipelti on sama. Tulipellissä (ja konehuoneen äänieristeissä) on aukot rattiakselille molemmin puolin ja merkatut paikat jarrutehostimen läpiviennille.
-tulipellin pintaan pistehitsatut rattiakselin kiinnikepellit puuttuvat vasemmalta, ne voi leikata irti purkuautoista ja pöydällä avata niistä pistehitsit jolloin pelti pysyy ehjänä ja voi hitsata samoista pisteistä.
-rattiakselin kiinnikepellit menevät E39 korissa tarkalleen kohdalleen sillä ne voi pultata kojelaudan alla olevaan tukikehikkoon jo ennen hitsausta.
-E39:ssä polkimet + jarrutehostin kiinnittyvät omaan kehikkoon joka vaihdetaan LHD mallista otettuun, jarrutehostin oli sama - se siirretään oikealta vasemmalle (pari jarruputkea vaihtoon myös -ABS sijaitsee samassa paikassa).
-kaikki polkimet eivät olleet samanlaisia -erilaiset vaihdetaan LHD mallisiin.
-hammastanko oli erilainen, se vaihdetaan LHD malliseen ja tehostimen putkista osa- lähes kaikki muut osat olivat samoja.
Osaluettelosta näkee lukeeko osan perässä RHD jolloin osa vaihdettava.
-käsijarrun vaijerien kiinnitykset hitsattava vasemmalle puolelle kardaanitunnelia.
-hitsattava kaasupolkimen kiinnikerauta.
Sähköt:
-E39 konehuoneessa jarrutehostaja ja sähköboksit pitää vaihtaa ristiin puolelta toiselle, vaatii kymmenien sähköpiuhojen jatkamista.
-kojelaudan alla kulkevista piuhoista reilu 100 täytyy katkaista ja jatkaa tai laittaa kulkemaan eri reittiä. Kaikki liitokset tehtävä juottamalla ja suojattava kutistesukalla joka estää oikosulut mutta myös johdon murtumisen juotoskohtien vierestä mahdollisen tärinän vaikutuksesta.
Tämä on työ jota en antaisi yhdenkään korjaamon asentajan vastuulle, työn laaduksi kelpaa vain 100% ja täydellinen kyky nähdä oman työn laatu. (Jossain saattaa toki olla asentaja joka työhön kykenee, mutta viimeistään pomon aikatauluvaatimukset pakottaa hutilointiin).
-ovien sähkökytkimet vaativat puolenvaihdon jotta kuski voi ohjata kaikkia toimintoja-vaatii piuhasarjojen vaihdon puolelta toiselle.
-Airbagit ja niiden ohjaus huomioitava sillä rattibagi siirtyy toiselle puolelle ja mm. matkustajan tunnistematto on nyt kuskin penkissä...
-voi myös vaihtaa koko johtosarjan jos löytää samoila varusteilla olevan samanlaisen yksilön piuhasarjan. Työmäärä ehkä sama kun joutuu purkamaan ihan kaiken verhoilun keulasta perään saakka. Koneesta riippuen ehkä myös moottorin johtosarjan.
Sisusta:
-vaihdettava kojelauta kaikkine alaosankin paneeleineen, kojelaudan sisällä oleva tukirunko, keskikonsoli + osa väärään suuntaa kallistuvista paneeleista + vaihdekepin ympäristö + kojelaudan puulistat, käsijarrun vipu, etupenkit (kuskin penkissä enemmän säätöjä - matkustajan penkissä airbag matto), jalkatilan verhoilut / lepuuttaja, etujalkatilan matto - polkimet ei mahdu toppausten vuoksi, etuovien verhoilut.
-sivupeilen säätövara ei riitä - peilit LHD mallisiksi.
Lisäksi vielä jotakin muuta jotta lopputulos on täysin sama kuin alkuperäinen LHD ja käytössä vain alkuperäis LHD osat ilman epämääräisiä muunteluyrityksiä.
Jos omaa taidot joilla saa kaikista vaiheista vähintään tehdaslaatua ja lopputuloksen vastaamaan tehtaalta lähtenyttä niin ihan tehtävissä ja kiva harrastushaaste:
Pari kuukautta aikaa, muutoskatsastus ja baanalle :-)
Hmm.. pitäisiköhän avata yksi pieni projektiseuranta kun sattumoisin on pojan kesäautoprojekti menossa... 540iA RHD=> uusi projekti LHD:ksi...En kyllä tossakaan savotassa nää nyt sitä ideaa mutta mutta..
Ei ole munkaan rojekteissa mitään järkeä. Eikä tarvi ollakaan jos tietää mihin omat taidot ja resurssit riittää.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by bimmerguy88 View Posthttp://www.nettiauto.com/bmw/318/3851204
Siinä myynti-ilmoitus..Ostakaa pois tai kertokaa kavereille..
Nämä väärältä puolelta ohjattava ovat yleensä jotain kaksi kertaa halvempia kuin vasemmalta puolen ajettavat. Katoppa vaikka nettiautosta noita postin vanhoja yariksia ja niiden hintatasoja.
Onko tämä sun auto jotenkin poikeuksellisen hyväkuntoinen, vai miksi joku ostaisi tuon väärältä puolen ajettavan kun samalla hinnalla saa vasemmalta puolen ohjattavan?
Comment
-
-
Originally posted by wta View PostSiis sä yrität myydä tuota normaalin auton hinnalla...
Nämä väärältä puolelta ohjattava ovat yleensä jotain kaksi kertaa halvempia kuin vasemmalta puolen ajettavat. Katoppa vaikka nettiautosta noita postin vanhoja yariksia ja niiden hintatasoja.
Onko tämä sun auto jotenkin poikeuksellisen hyväkuntoinen, vai miksi joku ostaisi tuon väärältä puolen ajettavan kun samalla hinnalla saa vasemmalta puolen ohjattavan?jos joku ostaa nii sitten ostaa..
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostTätä just meinasin. Ei ole tekijämiehelle mikään tekemätön paikkaEn kyllä tossakaan savotassa nää nyt sitä ideaa mutta mutta..
Ei ole munkaan rojekteissa mitään järkeä. Eikä tarvi ollakaan jos tietää mihin omat taidot ja resurssit riittää.Ilmeisesti saa vaihtaa kaiken A-pilarien välistä, kun ei ole sitä ecun lokeroa ym. juttuja tuossa RHD-tulipellissä.
325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Jürgen_ View PostTaitaa onnistua helpoiten kun vaihtaa koko keulan :thinktai vaihtaa koko auton
Comment
-
Comment