e36 nelipyöräsuuntaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1142
    • Joensuu

    e36 nelipyöräsuuntaus

    Pystyykö e36:sta säätämään campereita? Oman kun käytin suuntauksessa, niin siellä jätkä vaan laittoi ratin keskelle ja sääti etupään auraukset toleranssien sisään ja sanoi, että muita säätöjä ei tässä mallissa ole. Takaakaan ei olisi pystynyt säätämään muuta kuin aurauksen.

    Autoa on jonkun verran madallettu, koska rekisteriotteeseen on merkitty pyörän navasta kaareen edessä ja takana 310mm. Lisäksi alla on 225/40R18 renkaat ja jonkun verran syö renkaitten sisäkulmia, koska camperia on liikaa.
    E39 540iA M-Sport Imolarot II
    E36 323i touring
    Volvo V70 2.4D mk3
    Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
    Honda Civic 1.4 4d ES
    Chevy Caprice Classic
    ex:
    E32 730iA
    E39 528i Calypsorot metallic
    E36 325i x2
  • Bemari86
    Newbiemmer
    • Oct 2008
    • 17
    • Iisalmi

    #2
    Eipä taida olla camper säätöä. Itsellä samanlaisella rengastuksella sama ilmiö, enkä ole havainnut muuta säätöä kuin mainitsemasi aurauksen säädöt.

    Comment

    • mekstrm
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 836
      • Vantaa

      #3
      Takana alatukivarren ulkopäässä on cambersäätö epäkeskopultilla.
      Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

      Comment

      • asis
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1142
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by mekstrm View Post
        Takana alatukivarren ulkopäässä on cambersäätö epäkeskopultilla.
        Pitääpä mainita seuraavan kerran kun käyn säädättämässä.
        E39 540iA M-Sport Imolarot II
        E36 323i touring
        Volvo V70 2.4D mk3
        Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
        Honda Civic 1.4 4d ES
        Chevy Caprice Classic
        ex:
        E32 730iA
        E39 528i Calypsorot metallic
        E36 325i x2

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by asis View Post
          Pystyykö e36:sta säätämään campereita? Oman kun käytin suuntauksessa, niin siellä jätkä vaan laittoi ratin keskelle ja sääti etupään auraukset toleranssien sisään ja sanoi, että muita säätöjä ei tässä mallissa ole. Takaakaan ei olisi pystynyt säätämään muuta kuin aurauksen.

          Autoa on jonkun verran madallettu, koska rekisteriotteeseen on merkitty pyörän navasta kaareen edessä ja takana 310mm. Lisäksi alla on 225/40R18 renkaat ja jonkun verran syö renkaitten sisäkulmia, koska camperia on liikaa.
          Niin edestä kuin takaakin pystyy e36:sta säätämään helposti ihan kaikkia kulmia, eli myös cambereita. Näin ollen suosittelen vaihtamaan suuntauksen tehnyttä liikettä. Takanahan on jo tehtaalta cambersäätö ja etupään säätöohje löytyy tuosta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=65150

          Comment

          • Sene
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 925
            • Enschede, The Netherlands

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Niin edestä kuin takaakin pystyy e36:sta säätämään helposti ihan kaikkia kulmia, eli myös cambereita. Näin ollen suosittelen vaihtamaan suuntauksen tehnyttä liikettä. Takanahan on jo tehtaalta cambersäätö ja etupään säätöohje löytyy tuosta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=65150

            Eikai ne nyt ala sulle mitään reikiä koneistamaan jos 4-pyörä suuntauksesta on sovittu?

            Vähän eri tietty jos sanot että tommoset säätövarat on tehty ja niitä voi käyttää.
            F11 LCI 535xi


            Ex.

            E36 320i sedan
            E36 LCI 328i coupe
            E61 LCI 530xi

            Comment

            • Powerhousu
              Newbiemmer
              • Sep 2009
              • 15
              • Hämeenlinna

              #7
              Originally posted by Sene View Post
              Eikai ne nyt ala sulle mitään reikiä koneistamaan jos 4-pyörä suuntauksesta on sovittu?

              Vähän eri tietty jos sanot että tommoset säätövarat on tehty ja niitä voi käyttää.
              Juu, ei siellä tosiaan aleta mitään säätöjä tekemään. Tai ainakin on hyvin hyvin epätodennäköistä. Riippuu tietysti pajasta. Kai joku voi tehdäkin, jos vartavasten aikaa varatessa pyytää ja on valmis siitä maksamaan hirmuisia summia. Mutta kun näitä kulmia säädellään myös rengasfirmoissa ja muissa ja aikataulut on tiukat, niin ei siellä aleta mitään säätöjä sinne tekemään, jos sitä ei valmiina ole. Eri asia sitten, jos sinne on säätö jo tehty, niin sen säätäminen käy siinä samalla. Voisin ihan hatusta heittää, että mikään ns. "normaali" firma ei sinne ala säätöjä tekemään. Täytyy olla joku nyrkkipaja tai sitten vähän kulmien säätöön erikoistuneempi firma.

              T: Kulmien säätäjä -setä.

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Mutta topicin alottajan kannalta oli varmaan oleellinen tieto kuitenkin että takapää on täysin säädettävissä tehtaan toimesta joten asiantuntemus/kiinostus puuttui (taas) säätäjältä.
                EDIT: Mutta toki kun kerran on madallettu niin kannattaa ne etupään säädöt sinne itse tehdä ensin niin saa keulankin kohdalleen.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • asis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1142
                  • Joensuu

                  #9
                  Puuttuupa näköjään asiantuntemus ja kiinnostus kaikilta Joensuun liikkeiltä.. Ei ole säätöä campereille taikka sitten ei vielä tässä vuosimallissa yms.
                  Originally posted by mekstrm View Post
                  Takana alatukivarren ulkopäässä on cambersäätö epäkeskopultilla.
                  Auto taas pääsee huomenna suuntaukseen, ja tuo yllä oleva teksti lukee lapussa etupenkillä Kahtoo nyt onko vaikutusta asiaan.
                  E39 540iA M-Sport Imolarot II
                  E36 323i touring
                  Volvo V70 2.4D mk3
                  Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                  Honda Civic 1.4 4d ES
                  Chevy Caprice Classic
                  ex:
                  E32 730iA
                  E39 528i Calypsorot metallic
                  E36 325i x2

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16549
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by asis View Post
                    Puuttuupa näköjään asiantuntemus ja kiinnostus kaikilta Joensuun liikkeiltä.. Ei ole säätöä campereille taikka sitten ei vielä tässä vuosimallissa yms.

                    Auto taas pääsee huomenna suuntaukseen, ja tuo yllä oleva teksti lukee lapussa etupenkillä Kahtoo nyt onko vaikutusta asiaan.
                    Tod. näk. ne camberin säätöpultit on niin ruosteessa että jää säätämättä

                    Comment

                    • Pecca
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2007
                      • 41
                      • Lahti

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Tod. näk. ne camberin säätöpultit on niin ruosteessa että jää säätämättä
                      Näin monasti jumissa ovat, auraus helppo etupäästä säätää, mutta jos ei vaadi mitään niin ei muutakaan saa. Hienot laitteet on ja sen 70e maksaa parin mutterin kääntäminen.

                      Aika harvassa on sellaset liikkeet, joita kiinnostaa laittaa kulmat kohdalleen. Liikaa vaivaa.

                      Comment

                      • smpovers
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 2371
                        • Tammela

                        #12
                        Etupää tuntuu olevan usein enemmän aikaa vievä kun siinä tarvii näitä



                        Takapään auraussäätö on helppo ja camber myös jos sattuu liikkumaan...


                        EDIT: OHO. olin vähä väärässä aiheessa
                        Last edited by smpovers; 14-05-2013, 20:52.
                        BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                        BMW 330d touring e46 -05
                        Ford Cortina Mk2 1600 -70
                        ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                        Comment

                        • asis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1142
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Tod. näk. ne camberin säätöpultit on niin ruosteessa että jää säätämättä
                          Siksköhän ei missään ole kiinnostusta ruveta säätämään.. No kai ne nyt jotenkin saa auki, jos ovat ruostuneet kiinni.
                          E39 540iA M-Sport Imolarot II
                          E36 323i touring
                          Volvo V70 2.4D mk3
                          Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                          Honda Civic 1.4 4d ES
                          Chevy Caprice Classic
                          ex:
                          E32 730iA
                          E39 528i Calypsorot metallic
                          E36 325i x2

                          Comment

                          • Pecca
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2007
                            • 41
                            • Lahti

                            #14
                            Osat vaihtamalla säätö onnistuu, jos kiinni jumahtaneet.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by smpovers View Post
                              Etupää tuntuu olevan usein enemmän aikaa vievä kun siinä tarvii näitä



                              Takapään auraussäätö on helppo ja camber myös jos sattuu liikkumaan...
                              Höpö, höpö...
                              Ihan pelkkä pultin vaihto kauluksettomaan perssonin ja navan välisessä kiinnityksessä usein riittää:

                              Comment

                              Working...
                              X