Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 M3 hyytyy, kun kaasun avaa nopeasti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikaLaaksonen
    BTCF Member
    • Jan 2011
    • 377
    • Vantaa

    e36 M3 hyytyy, kun kaasun avaa nopeasti

    3.0 koneella oleva e36 M3 hyytyy, kun kaasun avaa nopeasti. Kyllä se siitä sitten lähtee ja vetää ihan hyvin, mutta ekaks hyytyy ärsyttävästi.

    Vähän ollut myös sitä ongelmaa, että tyhjäkäynti on röpöttävä, mutta siitä ole kutakuinkin päässyt eroon putsailemalla ja kuivaamalla kaikki mahdolliset liitokset, varsinkin sytkäpuolelta.

    Koneessa on myös hakiota jyrkemmät nokat, jotka voi vähän haitata normaalia tyhjäkäyntiä. Tulpat on uudet.

    Mitään ideaa, mistä toi hyytymimen vois johtua ja mistä / miten sitä vikaa lähtisi hakemaan
  • MiKqsu
    Bimmer Fanatic
    • May 2010
    • 404
    • Turku

    #2
    Heitämpä oman arvauksen hyytymiseen että milloin bensasuodatin vaihdettu?
    sigpic

    Comment

    • MikaLaaksonen
      BTCF Member
      • Jan 2011
      • 377
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by MiKqsu View Post
      Heitämpä oman arvauksen hyytymiseen että milloin bensasuodatin vaihdettu?

      Kuulemma äskettäin. Ja se varmaan pitää jopa paikkansa, kun se myös näyttää suhteellisen uudelle.

      Niin joo, on siinä sekin, että kun kytkimen polkasee pohjaan ajosta, niin kierrokset tippuu vaan 1500 rpm kohdalle, josta ne sitten pikkuhiljaa (noin 30 s) aikana laskee noin tasolle 1000 rpm

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #4
        Ei kai vaan tässäkin ole kyseessä jokin imuvuoto :think
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • Temax
          Bimmer Rookie
          • Jul 2008
          • 79
          • Nummela

          #5
          Itellä myös m3 ja samanlaista vikaa havaittavissa eli röpöttää alle kolmessa tonnissa. Tulpat juuri vaihdettu.. mistähän lähtis vikaa etsimään?
          F11 535d M-sport
          EX: E36 m50b30, E39 530d M-sport individual, E39 M5, E61 535d M-sport, E39 530i M-sport, E46 320i M-sport, E60 530iA M-Sport, E39 525i M-sport, E36 M3, E36 328, E36 320 M-sport

          Comment

          • MikaLaaksonen
            BTCF Member
            • Jan 2011
            • 377
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Jürgen_ View Post
            Ei kai vaan tässäkin ole kyseessä jokin imuvuoto :think
            Sitäkin on koitettu katella, mutta ei oo löytynyt. Mitkä olis hyviä paikkoja? Läppien säätöruuvien päällä olevat tulpat/hatut on jo vaihdettu

            Comment

            • AnttiRai
              Bimmer Rookie
              • Aug 2008
              • 30

              #7
              Itellä 3.2L, vähän samaa ongelmaa on ollut.

              Ainakin vanoksesta on yksi solenoidi pimeänä, niinkuin kerroinkin aijemmin.

              Tiedä sitten vaikuttaako se.

              Samalla antaa vikakoodia nokka-akselin asentoanturista?
              , voi kyllä johtua siitä vanoksen solenoidistakin?

              Lähinnä hyytyy vain, jos tyhjäkäynnistä runttaa kaasunpohjaan, ei niinkään ajaessa.

              Tulpat, suodatin uudet.

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                #8
                Kaasuläpän asentoanturin vika voisi aiheuttaa em. oiretta.
                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • MikaLaaksonen
                  BTCF Member
                  • Jan 2011
                  • 377
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                  Kaasuläpän asentoanturin vika voisi aiheuttaa em. oiretta.
                  No sitähän vois tietty ihmetellä. Pystyyks sitä jotekin testaamaan, vain onko se vaan uusi tilalle ja katsotaan toimiiko? Eli, voiks sitä esim. mitata yleismittarilla ja jos, niin millaisia arvoja pitäisi auki/kiinni asennoissa saada?

                  Comment

                  • zariz
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2008
                    • 249
                    • Järvenpää

                    #10
                    Originally posted by AnttiRai View Post
                    Itellä 3.2L, vähän samaa ongelmaa on ollut.

                    Ainakin vanoksesta on yksi solenoidi pimeänä, niinkuin kerroinkin aijemmin.

                    Tiedä sitten vaikuttaako se.

                    Samalla antaa vikakoodia nokka-akselin asentoanturista?
                    , voi kyllä johtua siitä vanoksen solenoidistakin?

                    Lähinnä hyytyy vain, jos tyhjäkäynnistä runttaa kaasunpohjaan, ei niinkään ajaessa.

                    Tulpat, suodatin uudet.
                    Samaa tekee 46 tällä hetkellä, kylmällä koneella toimii ok ja lämpeää, ei temppuile. Jos sammutat ja starttaat uudestaan, ei välttämättä suostu starttaamaan kunnolla, tai vaihtoehtoisesti kun laitan vaihteen silmään tai edes annat kaasua tyhjäkäynnillä - sammuu. Sammuu myös ajossa esim. hidastuksissa, käännöksissä, liikennevaloissa (jos käynnistetty uudestaan lämpimällä koneella).
                    Tulpat ja suodatin vaihdettu, ei tepsinyt. Luettiin vikakoodit ja selvis juurikin tämä nokka-akselin asentotunnistin (imu), tilattu nyt osa ja odotellaan että saapuu/vaihtoon. Sen jälkeen koodien nollaus ja katotaan pelittääkö.
                    Ainakin 46 käsittääkseni yleinen vika.

                    Comment

                    • j.h
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2003
                      • 45
                      • Eteläinen Suomi

                      #11
                      Originally posted by MikaLaaksonen View Post
                      No sitähän vois tietty ihmetellä. Pystyyks sitä jotekin testaamaan, vain onko se vaan uusi tilalle ja katsotaan toimiiko? Eli, voiks sitä esim. mitata yleismittarilla ja jos, niin millaisia arvoja pitäisi auki/kiinni asennoissa saada?
                      En jaksa kaivella mistään, joten vedän perstuntumalla...

                      Kaasuläppäpotikan luotettava tarkastus tehdään oskilloskoopilla, mutta yleismittarilla löytyy totaaliongelmat.

                      Kolme johtoa tulee tunnistimelle
                      - 5 V syöttöjännite
                      - signaali 0,5 .... 4,5 V
                      - maadoitus 0 V

                      Signaali voi alkaa jostain ... 0,5 V paikkeilta sen pitää joka kerta olla kaasun kiinniollessa sama arvo ja arvon pitää tasaisen nätisti kelata tuonne 4,5 V paikkeille ja taas joka kerta samaan maks arvoon 0,05 V tarkkuudella, vaihtelevuudet voivat johtua mekaanisista välyksistä tai sitten kuluneesta tunnistimesta.

                      Kuitenkin nopea polkaisu vaatii oskilloskoopin, jos luotettavasti meinaa tarkastella, testerin parametriarvotkin ovat hitaita vrt... okilloskooppiin.

                      Tarkastelisin
                      Polttoainepaine (toisaalta jos ongelma, niin se tulisi vasta pitemmällä kiihdytyksellä ja pysyvänä)
                      Lambdojen (vai olikos niitä yksi) signaalit, niiden pitää ponnahtaa yli 0,8 V kun polkaistaan kaasu lattiiaan, jos ei niin bensan vähyys ongelma.
                      MAFin signaalin sen pitää nousta yli 4 V ja oskilloskoopilla pitää olla selkeä piikki heti kun läppä avautu (imusarjat täyttyy...)
                      Vanoksen toimimattomuus hidastaa reagointia varmasti, en tiedä kuinka paljon...

                      j.h

                      Muistelee tuollaisen M3 testiä, niin kyllä se kaasuun vastaavuus veti naaman virneeseen ja reilusti.

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Ei siinä anturissa mitään vikaa ole, katsoin sen koneella että lukee asennon koko alueelta ihan oikein.
                        Se vanos vika siinä on päällä vielä joten se pitää korjata, en nyt muista tarkkaa vikakoodia mutta voisit laittaa sen tänne niin porukat ketkä on enemmän perehtynyt tuohon S50 vanokseen voisi kertoa mikä oikeasti rikki, solenoidi vai muu.
                        Kirjotin sen johki paperille ylös aikasemmin.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • j.h
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2003
                          • 45
                          • Eteläinen Suomi

                          #13
                          Originally posted by Supa View Post
                          Ei siinä anturissa mitään vikaa ole, katsoin sen koneella että lukee asennon koko alueelta ihan oikein.
                          Se vanos vika siinä on päällä vielä joten se pitää korjata, en nyt muista tarkkaa vikakoodia mutta voisit laittaa sen tänne niin porukat ketkä on enemmän perehtynyt tuohon S50 vanokseen voisi kertoa mikä oikeasti rikki, solenoidi vai muu.
                          Kirjotin sen johki paperille ylös aikasemmin.
                          Ohjainlaite lukee arvoja muutaman kerran sekunnissa ja ohjainlaite suodattaa osan häiriöistä ja lähettää sitten testerin näyttöön suodatetun tiedon, joten testerin näyttöön tarkastuksessa luottaminen on vähintäänkin kyseenalaista. Oskilloskoopilla näkee myös lyhyemmät häiriöt... jotka voi tuntuvat käytössä, mutta ei näy välttämättä testerissä.

                          j.h

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #14
                            Originally posted by j.h View Post
                            Ohjainlaite lukee arvoja muutaman kerran sekunnissa ja ohjainlaite suodattaa osan häiriöistä ja lähettää sitten testerin näyttöön suodatetun tiedon, joten testerin näyttöön tarkastuksessa luottaminen on vähintäänkin kyseenalaista. Oskilloskoopilla näkee myös lyhyemmät häiriöt... jotka voi tuntuvat käytössä, mutta ei näy välttämättä testerissä.

                            j.h
                            No kyllä sitä nyt useemmin prosessoidaan kun muutaman kerran sekunnissa ja suodatettua tietoa käytetään myös softan puolella laskentaan eikä pelkkään diagnostiikkaan.
                            Olen kyllä perillä asiasta eikä ole tuosta anturoinnista nyt kiinni, rikastus toimii kuitenkin loogisesti ja oikein kun käyttää kaasun kerran nopeasti mutta jos kaasua "pumppaa" niin meinaa sammua, eli rikastus ei ole täysin oikein softassa tai muualla vikaa.

                            Autossa on kuitenkin Schrickin nokat (joiden speksejä ei tiedossa ilmeisesti edes) ja karalalla tehty softa jonka toimivuudesta ei myöskään ole takeita kun kyseinen chippi ei ollut alunperin paikallaan. Alkuperäsellä ohjelmalla ei meinannut käydä kunnolla tyhjäkäyntiä ja karalan softalla olikin tyhjäkäynti nostettu tonnin kieppeille missä käy ihan ok ellei katkoksia oteta huomioon (mistä epäilys myös puolista, may&christie "zündspule"). Eli todennäköisesti rajuhkot nokat.
                            Imuvuotoa oli läppien nipoissa, täytyy toivoa ettei softaa ole tehty imuvuodon kanssa.

                            MikaLaaksonen: Etkös muuten putsannut sen maffin tuossa kun kaikki oli auki?
                            Itse epäilin sitä jarrukliinerin toimivuutta asiassa?. Voisi ainakin katsoa seuraavaksi meneekö ilmanmassa ohjearvojen sisälle.

                            EDIT: Niin ja vanoksella oli aktiivinen vikakoodi jostain kun vaan muistaisi tosiaan mistä, solenoidin ohjauksesta jollen aivan väärin muista mutta että minkä solkun...
                            Last edited by Supa; 15-04-2011, 21:54.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • j.h
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2003
                              • 45
                              • Eteläinen Suomi

                              #15
                              Originally posted by Supa View Post
                              No kyllä sitä nyt useemmin prosessoidaan kun muutaman kerran sekunnissa ja suodatettua tietoa käytetään myös softan puolella laskentaan eikä pelkkään diagnostiikkaan.
                              Olen kyllä perillä asiasta eikä ole tuosta anturoinnista nyt kiinni, rikastus toimii kuitenkin loogisesti ja oikein kun käyttää kaasun kerran nopeasti mutta jos kaasua "pumppaa" niin meinaa sammua, eli rikastus ei ole täysin oikein softassa tai muualla vikaa.
                              Mä olenkin täällä vain opiskelemassa....

                              j.h

                              Miksiköhän Bemari tekee oskilloskoopin testeriinsä, jos diagnostiikasta asiat selviää ongelmitta....

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎