Kyseistä autoa (e36 M3 -95, s50b30) vaivaa ajoittainen käyntihäiriö, johon pitäisi löytää syyllinen.
Hieman taustaa:
Auto on jo pidemmän aikaa oireillut satunnaisesti siten, että tyhjäkäynti ontuu ja tuntuu, että tehoja on kadoksissa. Koska häiriö on aina poistunut auton uudelleen starttauksella ja esiintynyt erittäin harvoin, en ole ennen tätä hetkeä nähnyt tarpeen vian paikallistamista. Nyt kuitenkin vika on alkanut esiintymään lähes jokaisella ajokerralla, joten vian korjaus on ajankohtaista.
Autoon on vaihdettu mm. seuraavat uudet osat:
- tulpat
- puolat
- kaasuläpän asentoanturi
- kampiakselin asentoanturi
- pakopuolen nokka-akselin asentoanturi
- imuilman lämpötila-anturi
Tehty seuraavat huollot/ tarkistukset:
- purettu Vanos-yksikkö ja todettu, ettei mitään kulumaa tai mekaanista jumittumista nähtävissä. Vaihdettu kaikki tiivisteet.
- otettu imukotelo pois ja tarkistettu kaikki letkut ja liitokset imuvuotojen poissulkemiseksi
- puhdistettu tyhjäkäyntisäädin (oli erittäin puhdas jo irrotettaessa)
- puhdistettu ilmamassamittari (ei näkyvää likaa myöskään tässä)
Autosta on luettu vikakoodit useampaan kertaan, sekä silloin kun auto käy tyhjäkäyntiä hyvin, että silloin kun se käy ontuen. Mitään vikakoodeja ei löydy kummassakaan tapauksessa.
Aamulla kun autolla lähtee ensimmäisen kerran ajamaan, toimii se aina moitteetta ja vetää kunnolla. Hetken aikaa kun autolla on ajanut ja pysähtyy vaikka ensimmäiseen valoristeykseen, saattaa tyhjäkäynti ontua todella pahasti, siten, että koko auto heiluu moottorin heiluessa. Kierrokset eivät kuitenkaan heittele lainkaan vaan pysyvät koko ajan tasaisina. Tästä kun lähtee liikkeelle, huomaa kuinka kaikki tehot eivät ole tallella ja auto kiihtyy hieman takerrellen. Hiemankin korkeammilla (>2500 rpm) kierroksilla auto vetää puhtaasti, ilman mitään nykimisiä, mutta huomaa selvästi, että tehoja uupuu reilusti. Jos nyt sitten pysähtyy ja sammuttaa moottorin, odottaa minuutin ja starttaa uudestaan, on tyhjäkäynti taas erittäin tasaista ja autossa tehot tallella. Autoa uudelleen startatessa kuulee moottorin käyntiäänestä, että ontuminen lakkaa ja moottorin käynti säätyy tasaiseksi. Jos auton sammuttaa ja starttaa välittömästi uudestaan, ei vika poistu. Eli auton täytyy olla sammuksissa hieman pidempään. Hetken ajon päästä voi käydä taas niin, että pysähdyttäessä tyhjäkäynti ontuu pahasti. Toisaalta auto saattaa toimia pitkänkin ajolenkin ilman häiriöitä ja kulkea erittäin iloisesti. Useimmiten vian saa päälle kun käyttää korkeampia kierroksia ja sitten päästää auton tyhjäkäynnille.
Siinä tuli pitkä selostus. Mahdollisia vian aiheuttajia on mietitty ja olisiko vika vanoksen ohjausboxissa (VNC) tai itse ECU:ssa?
Hyvät neuvot olisivat nyt tarpeen.
Hieman taustaa:
Auto on jo pidemmän aikaa oireillut satunnaisesti siten, että tyhjäkäynti ontuu ja tuntuu, että tehoja on kadoksissa. Koska häiriö on aina poistunut auton uudelleen starttauksella ja esiintynyt erittäin harvoin, en ole ennen tätä hetkeä nähnyt tarpeen vian paikallistamista. Nyt kuitenkin vika on alkanut esiintymään lähes jokaisella ajokerralla, joten vian korjaus on ajankohtaista.
Autoon on vaihdettu mm. seuraavat uudet osat:
- tulpat
- puolat
- kaasuläpän asentoanturi
- kampiakselin asentoanturi
- pakopuolen nokka-akselin asentoanturi
- imuilman lämpötila-anturi
Tehty seuraavat huollot/ tarkistukset:
- purettu Vanos-yksikkö ja todettu, ettei mitään kulumaa tai mekaanista jumittumista nähtävissä. Vaihdettu kaikki tiivisteet.
- otettu imukotelo pois ja tarkistettu kaikki letkut ja liitokset imuvuotojen poissulkemiseksi
- puhdistettu tyhjäkäyntisäädin (oli erittäin puhdas jo irrotettaessa)
- puhdistettu ilmamassamittari (ei näkyvää likaa myöskään tässä)
Autosta on luettu vikakoodit useampaan kertaan, sekä silloin kun auto käy tyhjäkäyntiä hyvin, että silloin kun se käy ontuen. Mitään vikakoodeja ei löydy kummassakaan tapauksessa.
Aamulla kun autolla lähtee ensimmäisen kerran ajamaan, toimii se aina moitteetta ja vetää kunnolla. Hetken aikaa kun autolla on ajanut ja pysähtyy vaikka ensimmäiseen valoristeykseen, saattaa tyhjäkäynti ontua todella pahasti, siten, että koko auto heiluu moottorin heiluessa. Kierrokset eivät kuitenkaan heittele lainkaan vaan pysyvät koko ajan tasaisina. Tästä kun lähtee liikkeelle, huomaa kuinka kaikki tehot eivät ole tallella ja auto kiihtyy hieman takerrellen. Hiemankin korkeammilla (>2500 rpm) kierroksilla auto vetää puhtaasti, ilman mitään nykimisiä, mutta huomaa selvästi, että tehoja uupuu reilusti. Jos nyt sitten pysähtyy ja sammuttaa moottorin, odottaa minuutin ja starttaa uudestaan, on tyhjäkäynti taas erittäin tasaista ja autossa tehot tallella. Autoa uudelleen startatessa kuulee moottorin käyntiäänestä, että ontuminen lakkaa ja moottorin käynti säätyy tasaiseksi. Jos auton sammuttaa ja starttaa välittömästi uudestaan, ei vika poistu. Eli auton täytyy olla sammuksissa hieman pidempään. Hetken ajon päästä voi käydä taas niin, että pysähdyttäessä tyhjäkäynti ontuu pahasti. Toisaalta auto saattaa toimia pitkänkin ajolenkin ilman häiriöitä ja kulkea erittäin iloisesti. Useimmiten vian saa päälle kun käyttää korkeampia kierroksia ja sitten päästää auton tyhjäkäynnille.
Siinä tuli pitkä selostus. Mahdollisia vian aiheuttajia on mietitty ja olisiko vika vanoksen ohjausboxissa (VNC) tai itse ECU:ssa?
Hyvät neuvot olisivat nyt tarpeen.
Comment