Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 M3 erikoinen käyntihäiriö! -apua kaivataan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ässä
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 374
    • Nokia

    e36 M3 erikoinen käyntihäiriö! -apua kaivataan.

    Kyseistä autoa (e36 M3 -95, s50b30) vaivaa ajoittainen käyntihäiriö, johon pitäisi löytää syyllinen.

    Hieman taustaa:

    Auto on jo pidemmän aikaa oireillut satunnaisesti siten, että tyhjäkäynti ontuu ja tuntuu, että tehoja on kadoksissa. Koska häiriö on aina poistunut auton uudelleen starttauksella ja esiintynyt erittäin harvoin, en ole ennen tätä hetkeä nähnyt tarpeen vian paikallistamista. Nyt kuitenkin vika on alkanut esiintymään lähes jokaisella ajokerralla, joten vian korjaus on ajankohtaista.

    Autoon on vaihdettu mm. seuraavat uudet osat:
    - tulpat
    - puolat
    - kaasuläpän asentoanturi
    - kampiakselin asentoanturi
    - pakopuolen nokka-akselin asentoanturi
    - imuilman lämpötila-anturi

    Tehty seuraavat huollot/ tarkistukset:

    - purettu Vanos-yksikkö ja todettu, ettei mitään kulumaa tai mekaanista jumittumista nähtävissä. Vaihdettu kaikki tiivisteet.
    - otettu imukotelo pois ja tarkistettu kaikki letkut ja liitokset imuvuotojen poissulkemiseksi
    - puhdistettu tyhjäkäyntisäädin (oli erittäin puhdas jo irrotettaessa)
    - puhdistettu ilmamassamittari (ei näkyvää likaa myöskään tässä)

    Autosta on luettu vikakoodit useampaan kertaan, sekä silloin kun auto käy tyhjäkäyntiä hyvin, että silloin kun se käy ontuen. Mitään vikakoodeja ei löydy kummassakaan tapauksessa.
    Aamulla kun autolla lähtee ensimmäisen kerran ajamaan, toimii se aina moitteetta ja vetää kunnolla. Hetken aikaa kun autolla on ajanut ja pysähtyy vaikka ensimmäiseen valoristeykseen, saattaa tyhjäkäynti ontua todella pahasti, siten, että koko auto heiluu moottorin heiluessa. Kierrokset eivät kuitenkaan heittele lainkaan vaan pysyvät koko ajan tasaisina. Tästä kun lähtee liikkeelle, huomaa kuinka kaikki tehot eivät ole tallella ja auto kiihtyy hieman takerrellen. Hiemankin korkeammilla (>2500 rpm) kierroksilla auto vetää puhtaasti, ilman mitään nykimisiä, mutta huomaa selvästi, että tehoja uupuu reilusti. Jos nyt sitten pysähtyy ja sammuttaa moottorin, odottaa minuutin ja starttaa uudestaan, on tyhjäkäynti taas erittäin tasaista ja autossa tehot tallella. Autoa uudelleen startatessa kuulee moottorin käyntiäänestä, että ontuminen lakkaa ja moottorin käynti säätyy tasaiseksi. Jos auton sammuttaa ja starttaa välittömästi uudestaan, ei vika poistu. Eli auton täytyy olla sammuksissa hieman pidempään. Hetken ajon päästä voi käydä taas niin, että pysähdyttäessä tyhjäkäynti ontuu pahasti. Toisaalta auto saattaa toimia pitkänkin ajolenkin ilman häiriöitä ja kulkea erittäin iloisesti. Useimmiten vian saa päälle kun käyttää korkeampia kierroksia ja sitten päästää auton tyhjäkäynnille.

    Siinä tuli pitkä selostus. Mahdollisia vian aiheuttajia on mietitty ja olisiko vika vanoksen ohjausboxissa (VNC) tai itse ECU:ssa?

    Hyvät neuvot olisivat nyt tarpeen.
    Porsche Cayman S
    MB 200cdi W203

    ex: BMW F36 420xd M-sport
    ex: BMW e46 M3
    ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
    ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
    ex: e36 M3 sedan
    ex: e90 320d
    ex: e30 320i (2.6) -87
    ex: e39 520i -97
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Livedataa osaavan kaverin luettavaksi, jos sieltä löytyy joku virheellinen arvo.
    Onko uusitut anturit orkkis osia vai jotain muita?
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • Ässä
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 374
      • Nokia

      #3
      Livedataakin seurattu ajon aikana, eikä siitäkään löytynyt mitään selvää vikaa. Kaikki uusitut osat ovat alkuperäisiä. Kerrotaan nyt vielä, että ko. vika on ollut esillä jo ennen kuin mitään mainituista osista on uusittu.


      Originally posted by Jürgen_ View Post
      Livedataa osaavan kaverin luettavaksi, jos sieltä löytyy joku virheellinen arvo.
      Onko uusitut anturit orkkis osia vai jotain muita?
      Porsche Cayman S
      MB 200cdi W203

      ex: BMW F36 420xd M-sport
      ex: BMW e46 M3
      ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
      ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
      ex: e36 M3 sedan
      ex: e90 320d
      ex: e30 320i (2.6) -87
      ex: e39 520i -97

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Mittaappa tulpanhatut mitkä puolissa kiinni. Pitäisi olla jotain luokkaa 1.6k ohmia. Ainakin yksi tapaus tullut vastaan missä selkeesti yksi ollut poikki, kipinä kuitenkin hypännyt satunnaisesti ja käynti ollut kovin katkonaista.

        EDIT: Vai onko nämä vaihtuneet kun on testattu eri puolia?
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Yyz
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 151
          • Pirkkala

          #5
          Miten tyhjäkäynti voi ontua ilman että kierrokset heittelee? Vai eikö vain näy kierroslukumittarissa.
          Kuulostaisi ihan satunnaiselta ilmavuodolta, mutta jos datassa ei näy mitään niin aika outo juttu, onko siinä mitään huohotinventtiiliä joka vois hetkellisesti jumittaa?

          Comment

          • Ässä
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 374
            • Nokia

            #6
            Joo, eli puolien uusimisen yhteydessä uusittu myös tulpanhatut.


            Originally posted by Supa View Post
            Mittaappa tulpanhatut mitkä puolissa kiinni. Pitäisi olla jotain luokkaa 1.6k ohmia. Ainakin yksi tapaus tullut vastaan missä selkeesti yksi ollut poikki, kipinä kuitenkin hypännyt satunnaisesti ja käynti ollut kovin katkonaista.

            EDIT: Vai onko nämä vaihtuneet kun on testattu eri puolia?
            Porsche Cayman S
            MB 200cdi W203

            ex: BMW F36 420xd M-sport
            ex: BMW e46 M3
            ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
            ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
            ex: e36 M3 sedan
            ex: e90 320d
            ex: e30 320i (2.6) -87
            ex: e39 520i -97

            Comment

            • Ässä
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 374
              • Nokia

              #7
              Kierrokset eivät tosiaan heittele lainkaan. Itse mietin, että voisiko vanoksen ohjauksessa olla jotain vikaa, niin että imupuolen nokka-akseli jää väärään asentoon kun auto päästetään korkeammilta kierroksilta tyhjäkäynnille. Itse olen saanut vian päälle kun auto on käynyt tasaisesti tyhjäkäyntiä ja sitten polkaissut hieman reilummin kierroksia, ja tyhjäkäynnille palatessa käynti muuttuu huonoksi.



              Originally posted by Yyz View Post
              Miten tyhjäkäynti voi ontua ilman että kierrokset heittelee? Vai eikö vain näy kierroslukumittarissa.
              Kuulostaisi ihan satunnaiselta ilmavuodolta, mutta jos datassa ei näy mitään niin aika outo juttu, onko siinä mitään huohotinventtiiliä joka vois hetkellisesti jumittaa?
              Porsche Cayman S
              MB 200cdi W203

              ex: BMW F36 420xd M-sport
              ex: BMW e46 M3
              ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
              ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
              ex: e36 M3 sedan
              ex: e90 320d
              ex: e30 320i (2.6) -87
              ex: e39 520i -97

              Comment

              • Messier
                BTCF Member
                • Jan 2010
                • 622
                • Savo

                #8
                Polttoaine suodin/pumppu.
                G05 X5 45e
                KM9 ///M1000XR

                Ex:
                F10 ///M5
                K49 S1000XR
                E90 ///M3
                E46 ///M3

                Comment

                • toni78
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 285
                  • Nousiainen

                  #9
                  Originally posted by Ässä View Post
                  Kyseistä autoa (e36 M3 -95, s50b30) vaivaa ajoittainen käyntihäiriö, johon pitäisi löytää syyllinen.

                  Siinä tuli pitkä selostus. Mahdollisia vian aiheuttajia on mietitty ja olisiko vika vanoksen ohjausboxissa (VNC) tai itse ECU:ssa?

                  Hyvät neuvot olisivat nyt tarpeen.
                  VNC-boksi tai johtosajra viallinen, joskus tappelin samanlaisen vian / oireiden parissa ja silloin viaksi paljastui oikosulussa oleva vanoksen solenoidi ja viallinen VNC-boksi

                  Comment

                  • *makke*
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 884
                    • Klaukkala

                    #10
                    Itellä on tismalleen sama ongelma, ilmeni tossa joku aika sitten huonona tyhjäkäyntinä, kierrokset heittää n50 kierrosta ja tärisee ja käy kevyesti täristäen. Inpalla/Tis:llä tässä nyt ihmetelty ongelmaa.

                    Kone ei saa tietoa nokan asennosta, käydessä ei näytä mitään arvoa, virrat päällä näyttää samaa kuin pyydetty arvo. Vanoksen solenoidit testattu, irrallaan naksuu niin kuin pitääkin. Inpalla käskytellessä ajotusta pienentävä solenoidi ei sano mitään, solenoidit ristiin vaihtaessa tilanne ei muutu. VNC boksissa oli pari palanutta juotosta, ne kolvattu kuntoon, ei vaikutusta. Toisella VNC boksilla kokeiltu myös, ei vaikutusta. Solenoidit irrottaessa vanoksesta tulee öljyt paineella ulos, irrotuksen jälkeen käy täydellistä tyhjäkäyntiä. Menee taas huonoksi kun käyttää kerran kierroksilla ja vanos säätää imupuolta.

                    Vanosboksista tuli joku sähkövikakoodi, mutta voiko toimimaton nokan anturi aiheuttaa vanoksen toimimattomuutta.? Vikakoodia siitä ei tule, mutta kone ei näytä mitään arvoa. Kylmänä starttaus kestää myös tavallista kauemmin, johtunee imupuolen väärästä säädöstä?
                    Last edited by *makke*; 02-05-2011, 20:13.

                    Comment

                    • *makke*
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 884
                      • Klaukkala

                      #11
                      .......

                      Comment

                      • Ässä
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 374
                        • Nokia

                        #12
                        Ajattelin vaihtaa tuon VNC-boxin ja katsoa korjautuuko vika. Onko VNC vaihdettavissa suoraan alkuperäisen ECU:n rinnalle, ilman mitään koodaus tms. toimenpiteitä?

                        "Uuden" ECU:n vaihto vaatii ilmeisesti ajoneston ja uuden boxin synkkauksen, olenko oikeassa?
                        Porsche Cayman S
                        MB 200cdi W203

                        ex: BMW F36 420xd M-sport
                        ex: BMW e46 M3
                        ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
                        ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
                        ex: e36 M3 sedan
                        ex: e90 320d
                        ex: e30 320i (2.6) -87
                        ex: e39 520i -97

                        Comment

                        • TFV
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 3080
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Mittaa bensapaineet.
                          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                          Comment

                          • 1349
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 231
                            • Turku

                            #14
                            Myös minulla ilmennyt samoja ongelmia. Eli välillä auto tuntuu toimivan täysin normaalisti mutta välillä alkaa röpöttää eikä tehoista ole tietoakaan. Korjaantuu yleensä (ainakin hetkeksi) kovemmalla kaasuttelulla. Kierrokset eivät heittele yhtään.

                            Autohan on e36 325 -92, joten vanosta ei ole. Tulpat vaihdoin eikä sillä ainakaan ollut vaikutusta. Muuta en ole vielä ehtinyt tehdä.
                            E91 335i -07
                            F20 118i -15

                            Comment

                            • jumuli
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2010
                              • 496
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Kaverilla oli samantapaista ongelmaa e34 525:ssa. Syyksi paljastua huonossa kunnossa oleva bensapumppu (ei luettu vikakoodeja eli en tiedä antoiko jotain vikakoodia tai virhearvoja).

                              Voisiko olla sitten samaa vikaa tälläisessä :think

                              E:Vika alkoi myös samallailla eli aluksi oli satunnaista ja rupesi tekemään useammin ja useammin. Auttoi myös kun oli hetken parkissa ja lähti uudelleen liikkeelle.
                              Last edited by jumuli; 03-05-2011, 12:19. Reason: Lisäystä
                              Nyt
                              Porsche Cayenne E-Hybrid XVS-900
                              Ex
                              F25 30d M-sport GNA-500
                              E93 335i M-Sport N54 CLJ-585
                              F20 LCI 118i M-Sport UZG-218
                              E90 LCI 335d M-Sport VZR-604
                              F25 20d M-Sport UZV-655
                              Audi B8 S4 ILM-448
                              F31 330d M-Sport VYZ-717
                              E90 LCI 335i M-Sport N55 KNP-585
                              E60 LCI 530d M-Sport CJT-868
                              F30 320d M-Sport VXU-494
                              E91 LCI 335d M-Sport CJT-859
                              E91 335i M-Sport N54 CJT-858
                              E91 335d M-Sport NJN-958
                              E91 330d M-Sport GJB-752
                              E46 330d Touring M-Sport II EUI-403
                              E36 2.8 Coupe M-Sport MKE-141

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎