Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 3.2l M3, hirveä savutus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    e36 3.2l M3, hirveä savutus?

    Eli savua tulee ihan helvetisti.

    Teki kerran kevättalvella saman homman kuin nyt.
    Sillä kerralla aiemmin toimi ihan normaalisti ajossa kunnes sammutin lämpimän koneen, ihmettelin kun putkista tuli vielä käryä vaikka moottori ei käynyt. No moottori oli n. 20min sammuksissa kun olin asioilla ja sitten ei meinannu lähtee hyvin käyntiin ja kun lähti, niin sitten savutti ihan kunnolla (huomas heti peileistä, yms.). Auto oli pakko ajaa kotiin n. 10km ja lopussa ei käyny kunnolla ja ei kierroksia nostanu. Otin tulpat pois ja oli ihan mustat. Ei lähteny kunnolla käyntiin seuraavana päivänä ja kun sai pyörimään, niin kävi tosi huonosti. Annoin seistä pari päivää ja laitoin auton mukana tulleet tulpat tilalle, lähti hyvin käyntiin, mutta savutti edelleen ja ajoin auton montulle jossa oli tarkoitus korjata vuotava pakoputki (jousto-osa falskasi, yms.). Auto seiso kolme-neljä viikkoa akunkengät irti. Korjattu putki paikoilleen, yms.. Kuumensin lambdat pillillä ja uudet tulpat, auto toimi helvetin hyvin ja kävi tasaiseen. Kerkesin ajaa about 10km ja kuin napin painalluksella alko savua tulemaan ihan helvetisti ja käynti rupes huononemaan. Ajoin kotiin about. 500m ja otin tulpat pois. Oli ihan märät, en tiedä onko bensaa vai öljyä. Mutta jokainen tulppa oli saman näköinen ja yhtä märkä/musta. Laitoin vanhat tulpat koneeseen jotta en noita uusia kynttilöitä pilaa. Savua tuli edelleen kuten videosta näkee, käynti rupes huononemaan pikkuhiljaa ja videolla sen kuulee äänestä.

    Missä vika? Jos olisi öljyä, niin miksi se noin tasaisesti leviää joka pytylle (esim. männässä reikä, rengas jumissa, tms.). Jos on hirveän rikkaalla, niin voiko se johtua noista lambdoista? Talvella auto oli "korjauksessa", sillon siihen laittovat jotku tarvikelambdat (en muista merkkiä, F:llä alko, Frankle, tms.., mutta M3 tarkotetut).
    Autossa oli aiemmin käyntihäiriötä, yms. vikaa ja ei mennyt päästöistä läpi, jotka paljastui myöhemmin imuvuodoksi ja patterin hiipumiseksi "ajonestossa" (joku ryssien systeemi, yleinen baltian maissa...). OEM-lambdoja ei enää ole, joten en uusia kehtaisi tilata jos ei täysin varma ole.
    Jäähdytysneste on normaalin näköistä, öljyn seassa on majoneesia (ajettu suht lyhyttä ajoa alku-lopputalvesta). Öljyn tai nesteen pinta ei ole vajunnut, tosin ajettukaan ei ole paljoa savutusongelmien alettua.

    Videoklippi.
    Last edited by bemmeri; 06-05-2011, 19:50.
    EVERYTHING | WORKS
  • 4ndy
    BTCF Member
    • Jun 2010
    • 186
    • Iisalmi

    #2
    Originally posted by bemmeri View Post
    Talvella auto oli "korjauksessa", sillon siihen laittovat jotku tarvikelambdat (en muista merkkiä, F:llä alko, Frankle, tms.., mutta M3 tarkotetut).
    OEMia tilalle ja kokeilemaan

    Comment

    • Mörökölli
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 1735
      • Turku

      #3
      Multa saattaisi löytyä alkuperäiset, toimivasta autosta irroitetut käytetyt.

      Privaa jos kiinnostaa..
      www.nenifab.com

      Comment

      • M40 Power
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 584
        • Turun seutu

        #4
        Ettei ois kansitiiviste palanu/kansi halki? Ihan näyttäis siltä, että tulis jäähytinneste savuna ulos putkesta...
        EX: E30, E34, E36, E36 compact

        Nyk. -99 320D

        Comment

        • Juzbe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1066
          • Pori

          #5
          Originally posted by M40 Power View Post
          Ettei ois kansitiiviste palanu/kansi halki? Ihan näyttäis siltä, että tulis jäähytinneste savuna ulos putkesta...
          Hiukan tolta kyllä haiskahtaisi,kuitenkin ihan vaaleaa höyryä eikä sinistä tai mustaa,jos kävisi oikeasti todella rikkaalla niin mustaa lykkäisi putkesta,vaikka en kyllä yhtään lambda vikaista autoa ole nähnyt jonka takia mustaa tulisi putkesta vaan ilmenee sitten muina käyntihäiriöinä(nykiminen jne)

          Ihan ensimmäiseksi pistäisin paineilmaa sylintereihin ja katsoisin että tekeekö paineen paisuntasäiliöön,tuosta höyrystä päätellen vuoto on aika runsasta.

          Tekeekö painetta paisuntasäiliöön,pysyykö lämmöt kurissa?
          Hukkaako nestettä?

          Comment

          • deezaye
            Bimmer Rookie
            • May 2005
            • 183
            • Hämpton

            #6
            Kyllä minäkin veikkaisin että nyt menee jäähdytinnestettä pakokanaviin reippaanlaisesti... :think Eli kannessa halkeama
            E53/M54B30 -04
            E39/M57D30 -99
            E34/M30B35 -88
            E28/M10B18 -85

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              #7
              Originally posted by Juzbe View Post
              Hiukan tolta kyllä haiskahtaisi,kuitenkin ihan vaaleaa höyryä eikä sinistä tai mustaa,jos kävisi oikeasti todella rikkaalla niin mustaa lykkäisi putkesta,vaikka en kyllä yhtään lambda vikaista autoa ole nähnyt jonka takia mustaa tulisi putkesta vaan ilmenee sitten muina käyntihäiriöinä(nykiminen jne)

              Ihan ensimmäiseksi pistäisin paineilmaa sylintereihin ja katsoisin että tekeekö paineen paisuntasäiliöön,tuosta höyrystä päätellen vuoto on aika runsasta.

              Tekeekö painetta paisuntasäiliöön,pysyykö lämmöt kurissa?
              Hukkaako nestettä?
              Ei ole nestettä vieny. Lämmöt pysyy normaalissa. Pikkunen suhaus tuli, kun paisarin korkin aukas lämpimällä koneella, ei normaalia enempää painetta.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                #8
                Tee ohivuotomittaus niin selviää jo aika paljon. Tarvikelambdathan voi hajota helposti jopa vuoden käytön jälkeen, ehkä viimeinen tarvikeosa mitä kannattaa edes harkita. Tulppien nokisuus ja käyntihäiriö voi selittyä ihan sillä.

                Tuleeko usvaa heti kun koneen käynnistää, vai vasta kun on kunnolla lämmin? Omaan putkistoon kerääntyy sopivalla säällä jo 4 viikon seisonnan aikana niin paljon kosteutta ja vettä, että usva on juurikin tuollainen kun videolla. Lähtenyt ihan sillä, että käy vaikka syöttämässä parinkymmenen kilometrin mutkapätkän vähän reippaammin että putkisto lämpeää kunnolla.

                E: niin miltä se usva haisee? Jäähdytinneste haisee sellaiselta karvaiselta/makealta.

                Comment

                • Jube
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 9636
                  • ...

                  #9
                  Originally posted by Micce///M View Post
                  Omaan putkistoon kerääntyy sopivalla säällä jo 4 viikon seisonnan aikana niin paljon kosteutta ja vettä, että usva on juurikin tuollainen kun videolla. Lähtenyt ihan sillä, että käy vaikka syöttämässä parinkymmenen kilometrin mutkapätkän vähän reippaammin että putkisto lämpeää kunnolla.
                  Sama homma, aina talven jälkeen kun M3:sta on käytetty vain kerran kuukaudessa kone lämpimäksi (tallissa) niin normaalia enemmän tulee höyryä koska putkisto on täynnä kosteutta.
                  Tosiaan 10-20km vähän reippaampaa ajos niin loppuu, tämä on aivan fakta juttu koska toissatalvena catbackia vaihtaessa putkesta tuli niskaan reilusti "vettä"...
                  Näillä mennään:
                  Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                  BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                  BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                  BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                  MB c124 230CE -90 "Badboy"
                  MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    #10
                    Originally posted by Micce///M View Post
                    Tee ohivuotomittaus niin selviää jo aika paljon. Tarvikelambdathan voi hajota helposti jopa vuoden käytön jälkeen, ehkä viimeinen tarvikeosa mitä kannattaa edes harkita. Tulppien nokisuus ja käyntihäiriö voi selittyä ihan sillä.

                    Tuleeko usvaa heti kun koneen käynnistää, vai vasta kun on kunnolla lämmin? Omaan putkistoon kerääntyy sopivalla säällä jo 4 viikon seisonnan aikana niin paljon kosteutta ja vettä, että usva on juurikin tuollainen kun videolla. Lähtenyt ihan sillä, että käy vaikka syöttämässä parinkymmenen kilometrin mutkapätkän vähän reippaammin että putkisto lämpeää kunnolla.

                    E: niin miltä se usva haisee? Jäähdytinneste haisee sellaiselta karvaiselta/makealta.
                    Ei omasta mielestä ainakaan makealle haise. Putkenpäät on sisäpuolelta "märät", semmosta mustaa joka jää käsiin, vähän kuin öljyä, tms.. Samanlaista oli tulpissa.
                    Tulee heti usvaa kun lyö koneen käyntiin. Putki on "uusi" ja pari päivää sitten laitoin kiinni, eli kosteutta ei ole sinne kertynyt.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • MrBubbles
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2009
                      • 799
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by M40 Power View Post
                      Ettei ois kansitiiviste palanu/kansi halki? Ihan näyttäis siltä, että tulis jäähytinneste savuna ulos putkesta...
                      äläpä vaihda lambdoja ennenkun oot tämän selvittäny koska lamda ei kestä yhtään jäähdytinnestettä.
                      No life, no friends, just motorsport!

                      -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                      -jokunen e30.
                      -e28

                      Comment

                      • bemmeri
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4181

                        #12
                        Otin ilmansuod.kotelon pois. Öljyä oli siinä imuputkessa suhteellisen mukavasti. Siinä pienemmässä huohotusletkussa joka menee putsarin koteloon, ei ollu yhtään öljyä, ainoastaan siellä IMM-koneen puolella.



                        Uploaded with ImageShack.us

                        Pyyhin enimpiä öljyjä pois ja löin käyntiin. Ei savuta juuri yhtään. Öljyä valuu hiljalleen sieltä kolmos ja neloskurkun välissä, siihen menee joku letku imusarjan alla, en näe mihin toinen pää menee. Imukotelossa on ilmeisesti lämpötila-anturi ja sitten jollekin letkuille reikiä, näytti että öljyä valuu ainakin yhteen näistä rei'istä.

                        http://www.youtube.com/watch?v=Eh5g6hzl93w

                        Öljytikkua nostin, niin ei puhaltanu sieltä (pientä höyryä nousi). Eli kai tuo johonkin suuntaan huohottaa?? :think

                        Löytyiskö jostain päin nettiä kuvat, josta ilmenee minkä letkun kuuluis mennä minnekin ja miten nuo muut osat kuuluu olla kytketty? Tuli mieleen, että onko nuo laitettu väärin paikoilleen (onko edes mahdollistakaan....)
                        EVERYTHING | WORKS

                        Comment

                        • Pretoriaani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2009
                          • 3842
                          • Hyvinkää, Finland

                          #13
                          http://bmwfans.info/ Tuolta voi yrittää zoomailla räjäytyskuvia.
                          I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            #14
                            Originally posted by Pretoriaani View Post
                            http://bmwfans.info/ Tuolta voi yrittää zoomailla räjäytyskuvia.
                            Juu, tuolta olenkin jo aiemmin tiiraillu kuvia. Mutta aattelin jos löytyy jostai DIY-ohjeet, tms. jossa olisi hyviä kuvia.
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              #15



                              Purin tuon imukotelon ja siellä takana olikin odottelemassa kuvassa oleva ylläri. Ei ollu letkussa tuon taipeen kohdalla reikää mistä mennä mitään läpi, lisäksi "tukoksen" kohtaan oli vähän tullu sitä majoneesia.

                              Millainen tuon separaattorin toimintaperiaate on? Onko siinä hajoavia osia, esim. joku kalvo, tms..? Ilma tulee pois joka reiästä kun puhaltaa johonkin noista aukoista. Aattelin jos tuonkin tilais uuden kun pitää tilata muutamat uudet letkut. Parissa muussakin paikassa on käytetty samaa letkua joka on menny ruttuun. Myös 6-pytyn O-tiivisterengas oli poikki ja imukotelon alla oli yksi pieni letku irti.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎