Eli savua tulee ihan helvetisti.
Teki kerran kevättalvella saman homman kuin nyt.
Sillä kerralla aiemmin toimi ihan normaalisti ajossa kunnes sammutin lämpimän koneen, ihmettelin kun putkista tuli vielä käryä vaikka moottori ei käynyt. No moottori oli n. 20min sammuksissa kun olin asioilla ja sitten ei meinannu lähtee hyvin käyntiin ja kun lähti, niin sitten savutti ihan kunnolla (huomas heti peileistä, yms.). Auto oli pakko ajaa kotiin n. 10km ja lopussa ei käyny kunnolla ja ei kierroksia nostanu. Otin tulpat pois ja oli ihan mustat. Ei lähteny kunnolla käyntiin seuraavana päivänä ja kun sai pyörimään, niin kävi tosi huonosti. Annoin seistä pari päivää ja laitoin auton mukana tulleet tulpat tilalle, lähti hyvin käyntiin, mutta savutti edelleen ja ajoin auton montulle jossa oli tarkoitus korjata vuotava pakoputki (jousto-osa falskasi, yms.). Auto seiso kolme-neljä viikkoa akunkengät irti. Korjattu putki paikoilleen, yms.. Kuumensin lambdat pillillä ja uudet tulpat, auto toimi helvetin hyvin ja kävi tasaiseen. Kerkesin ajaa about 10km ja kuin napin painalluksella alko savua tulemaan ihan helvetisti ja käynti rupes huononemaan. Ajoin kotiin about. 500m ja otin tulpat pois. Oli ihan märät, en tiedä onko bensaa vai öljyä. Mutta jokainen tulppa oli saman näköinen ja yhtä märkä/musta. Laitoin vanhat tulpat koneeseen jotta en noita uusia kynttilöitä pilaa. Savua tuli edelleen kuten videosta näkee, käynti rupes huononemaan pikkuhiljaa ja videolla sen kuulee äänestä.
Missä vika? Jos olisi öljyä, niin miksi se noin tasaisesti leviää joka pytylle (esim. männässä reikä, rengas jumissa, tms.). Jos on hirveän rikkaalla, niin voiko se johtua noista lambdoista? Talvella auto oli "korjauksessa", sillon siihen laittovat jotku tarvikelambdat (en muista merkkiä, F:llä alko, Frankle, tms.., mutta M3 tarkotetut).
Autossa oli aiemmin käyntihäiriötä, yms. vikaa ja ei mennyt päästöistä läpi, jotka paljastui myöhemmin imuvuodoksi ja patterin hiipumiseksi "ajonestossa" (joku ryssien systeemi, yleinen baltian maissa...). OEM-lambdoja ei enää ole, joten en uusia kehtaisi tilata jos ei täysin varma ole.
Jäähdytysneste on normaalin näköistä, öljyn seassa on majoneesia (ajettu suht lyhyttä ajoa alku-lopputalvesta). Öljyn tai nesteen pinta ei ole vajunnut, tosin ajettukaan ei ole paljoa savutusongelmien alettua.
Videoklippi.
Teki kerran kevättalvella saman homman kuin nyt.
Sillä kerralla aiemmin toimi ihan normaalisti ajossa kunnes sammutin lämpimän koneen, ihmettelin kun putkista tuli vielä käryä vaikka moottori ei käynyt. No moottori oli n. 20min sammuksissa kun olin asioilla ja sitten ei meinannu lähtee hyvin käyntiin ja kun lähti, niin sitten savutti ihan kunnolla (huomas heti peileistä, yms.). Auto oli pakko ajaa kotiin n. 10km ja lopussa ei käyny kunnolla ja ei kierroksia nostanu. Otin tulpat pois ja oli ihan mustat. Ei lähteny kunnolla käyntiin seuraavana päivänä ja kun sai pyörimään, niin kävi tosi huonosti. Annoin seistä pari päivää ja laitoin auton mukana tulleet tulpat tilalle, lähti hyvin käyntiin, mutta savutti edelleen ja ajoin auton montulle jossa oli tarkoitus korjata vuotava pakoputki (jousto-osa falskasi, yms.). Auto seiso kolme-neljä viikkoa akunkengät irti. Korjattu putki paikoilleen, yms.. Kuumensin lambdat pillillä ja uudet tulpat, auto toimi helvetin hyvin ja kävi tasaiseen. Kerkesin ajaa about 10km ja kuin napin painalluksella alko savua tulemaan ihan helvetisti ja käynti rupes huononemaan. Ajoin kotiin about. 500m ja otin tulpat pois. Oli ihan märät, en tiedä onko bensaa vai öljyä. Mutta jokainen tulppa oli saman näköinen ja yhtä märkä/musta. Laitoin vanhat tulpat koneeseen jotta en noita uusia kynttilöitä pilaa. Savua tuli edelleen kuten videosta näkee, käynti rupes huononemaan pikkuhiljaa ja videolla sen kuulee äänestä.
Missä vika? Jos olisi öljyä, niin miksi se noin tasaisesti leviää joka pytylle (esim. männässä reikä, rengas jumissa, tms.). Jos on hirveän rikkaalla, niin voiko se johtua noista lambdoista? Talvella auto oli "korjauksessa", sillon siihen laittovat jotku tarvikelambdat (en muista merkkiä, F:llä alko, Frankle, tms.., mutta M3 tarkotetut).
Autossa oli aiemmin käyntihäiriötä, yms. vikaa ja ei mennyt päästöistä läpi, jotka paljastui myöhemmin imuvuodoksi ja patterin hiipumiseksi "ajonestossa" (joku ryssien systeemi, yleinen baltian maissa...). OEM-lambdoja ei enää ole, joten en uusia kehtaisi tilata jos ei täysin varma ole.
Jäähdytysneste on normaalin näköistä, öljyn seassa on majoneesia (ajettu suht lyhyttä ajoa alku-lopputalvesta). Öljyn tai nesteen pinta ei ole vajunnut, tosin ajettukaan ei ole paljoa savutusongelmien alettua.
Videoklippi.
Comment