Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 kardaani

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • escort
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 339

    e36 kardaani

    kyseesä olisi e36 -98 323ti compact mistä kardaani on valmistunut.
    ongelma on siinä ettei vanhaa saa purettua,mittojen mukaan ei oikein löydy sopivaa niveltä (kl varaosissa sanottiin että jossain koneistamossa sovitettu joku yleismalli ristikko nivel,maksaa silti monta sataa)
    oilijaloselta tuli paska ja ei parempaa löydy.
    kl varaosissa uusi kardaani 892€ tai jotain sinne päin.
    alkaa kohta vituttamaan ihan oikeasti kertakäyttö vehkeet ja nyt seisoo jalosellakin 148€ rahaa kiinni.
    nyt olisi hyvät neuvot kalliita tai halvat osat/kardaani mikä olisi varmasti kunnossa.
  • Kale83
    Bimmer Rookie
    • Jun 2003
    • 57
    • Hämeenlinna

    #2
    E36 323i Coupe
    E36 323i Convertible
    E36 325i Sedan
    E36 325i Convertible
    E36 325is Coupe

    Tuossa lista malleista joissa samalla varaosanumerolla (26111227445) kardaani kuin sinun 323ti compactissa.

    Helpottaa ehkä hakua purkaamoilta (www.varaosahaku.fi)

    Oma tekniikka etsiä tuolta että löytyy varmasti oikea osa:
    Ensin selvitän tuon että missä malleissa käytetty samaa osaa jos on, sitten niillä hakukriteereillä selaamaan tuolta osia.

    Kun osa löytyy, tarkistan annetaanko purkuautolle runkonumero, jos löytyy niin syötän sen 7 viimeistä merkkiä http://www.realoem.com/bmw/select.do sivulla olevaan hakuun (Serial number).

    Sitten etsin tuolta realoemista käsiini kyseisen osan kuvat ja varmistan vielä toisen kerran että osa on samalla varaosanumerolla kuin alkujaan omassa autossa ollut (jonka voi tarkistaa samalla kaavalla)..

    Tällä tavoin saa tehtyä double checkin tuon osan suhteen ja vielä kun valkkaa A1/A2 laatuisen osan niin ei pitäisi kovin metsään mennä. Ja jos paskaa saa niin antaa sitten myös palautteen/reklamaation asiasta purkaamolle. Asiallisesti jos asiansa esittää niin ovat yleensä yhteistyöhalukkaita ja saa neuvoteltua esm osan palautuksesta tai rahoja takaisin..

    Alla pari omaa ehdotusta joita lähtisin omassa tapauksessa kyselemään:




    pari epäilyttävän halpaakin mutta eipä se paljoa maksa tiedustella että onko kyseessä koko kartaani vai vain joku pätkä siitä..





    näitä en sitten tuplatarkistanut että etsin vain manuaalivaihteisia (kai autosi on manuska?) 323/325

    http://www.varaosahaku.fi/page-quality.html Tuolla vielä nuo laatuluokitukset selostettuna..

    Toivovasti on edes jotain apua etsintöihin
    BMW E36 318iS '93
    Audi TT 3.2 quattro '07
    Audi A6 2.7 biturbo quattro '02
    Peugeot 306 S16 2.0 16v '94
    Peugeot 605 SV24 3.0 24v V6 '91
    VW Caravelle T3 1.9 TD '87

    Comment

    • jussi_r
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1655
      • Nurmijärvi

      #3
      Mulla on tuollainen ylimääräisenä. Pm tavoittaa.
      M3 Cabrio Individual
      530d GT xDrive
      GL420 CDI
      ZX-12R

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Vanhankin saa toki korjattua eikä maksa satoja euroja, mikäli et kuranttia käytettyä löydä. Noita tekee esim. Ko-Met tai moottorikoneistamo Sä-Le laitilassa.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • escort
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 339

          #5
          ostin foorumilta kardaanin missä oli ihan aavistuksen verran löysää nivelissä,molemmat liikkuivat herkästi eikä tuntunut pykäliä missään kohtaan,eli pitäisi olla ihan ok.
          vaihdoin autoon kaikki alustassa olevat puslat ja iskarit uusiin.
          mutta edelleen joku jyristää/täristää kun tiukemmin kiihdyttää?
          en uskaltanut missään vielä käydä päästelemässä reippaammin kun on taas kortti katkolla ja mun tuurilla jossain puskassa kyttä lapa pystyssä heti.

          kesälomalla jos on aikaa pitää syventyä tuohon kardaaniin että saa vanhan huollettua uuden veroiseksi.

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16371
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by escort View Post
            ostin foorumilta kardaanin missä oli ihan aavistuksen verran löysää nivelissä,molemmat liikkuivat herkästi eikä tuntunut pykäliä missään kohtaan,eli pitäisi olla ihan ok.
            vaihdoin autoon kaikki alustassa olevat puslat ja iskarit uusiin.
            mutta edelleen joku jyristää/täristää kun tiukemmin kiihdyttää?
            en uskaltanut missään vielä käydä päästelemässä reippaammin kun on taas kortti katkolla ja mun tuurilla jossain puskassa kyttä lapa pystyssä heti.

            kesälomalla jos on aikaa pitää syventyä tuohon kardaaniin että saa vanhan huollettua uuden veroiseksi.
            Kumilimppu huonossa hapessa.

            Comment

            • jussi_r
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1655
              • Nurmijärvi

              #7
              Olisit ostanut multa sen kepin. Olisit saanut uudenveroisen kumilimpun mukaan.
              M3 Cabrio Individual
              530d GT xDrive
              GL420 CDI
              ZX-12R

              Comment

              • escort
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 339

                #8
                uusi kumilimppu ja tukilaakeri.

                Comment

                • Kale83
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2003
                  • 57
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Aika jännä kyllä.. Itselläni oli E46:ssa kumilimppu aivan tohjona niin aiheutti tuntuvaa jytinää ja tärinää kiihdyttäessä. Korjaantui täysin uuden limpun vaihdolla.

                  Onko kannatinlaakeri esijännitetty oikein eli kardaanin ollessa kiinni autossa ennen pulttien/mutterien kiristystä pingottaa sitä laakerin kehikkoa keulaa kohti sen 5mm verran suurin piirtein ja tiukkaa kiinn koriin. Tällä tosin vaikutusta lähinnä laakerin elinikään, en tiedä omakohtaisesti että voiko aiheuttaa värinöitä heti..

                  Entäs kytkin, sekin voisi täristää vedättäessä? Tuntuuko siltä että kaikki voima välittyy pyörille mitä yrität käyttää?
                  BMW E36 318iS '93
                  Audi TT 3.2 quattro '07
                  Audi A6 2.7 biturbo quattro '02
                  Peugeot 306 S16 2.0 16v '94
                  Peugeot 605 SV24 3.0 24v V6 '91
                  VW Caravelle T3 1.9 TD '87

                  Comment

                  • kmn
                    Moderator
                    • May 2009
                    • 6020
                    • Sipoo

                    #10
                    Originally posted by Kale83 View Post
                    Entäs kytkin, sekin voisi täristää vedättäessä? Tuntuuko siltä että kaikki voima välittyy pyörille mitä yrität käyttää?
                    Tai vauhtipyörä? :think

                    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                    --
                    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                    Comment

                    • fRONik-_-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2010
                      • 684
                      • Helsinki

                      #11
                      Terve!

                      Terve! En viittiny tehä uutta topicii ku täällä alettiin jo puhumaan kytkimestä/vauhtipyörästä, elikkäs pari viikkoo sitten painelaakeri otti sopimuksensa irti, noh vaihettiin uuden painelaakeri,asetelman,levyn ja käytetyn työsylinterin ku oma hikoili nesteitä ulos, noh ajelin tossa puol viikkoo normaalisti kunnes painoin kytkimen pohjaa ja rupes taas tuntuu polkimessa että joku pyörii ja välillä kuuluu ihme ääni kytkin pohjassa, kun auto seisoo tyhjäkäynnillä niin täristää pikkusen mutta kun kytkimen pistää pohjaa niin ihan ku rauhottuis, samalla huolettiin kardaanin eli kumilimppu ja tukilaakerin vaihettiin. Mikähä siellä vois olla muka vielä vialla itse vauhtipyöräkö? :o Välillä toimii äänettömästi ja joskus ku alkaa pitää pientä kalkatusta niin ku painaa kytkimen pohjaa niin loppuu

                      EDIT: e36 320i -91 manuaali
                      Last edited by fRONik-_-; 24-05-2011, 17:37.
                      Nykyiset.
                      Harraste:
                      BMW E30 325i -88 700Hv
                      Käyttis: BMW F31 330D -14 M-Sport

                      Ex.
                      Volkswagen Golf 1.8 -9
                      2
                      Volkswagen Vento 1.8 -92
                      BMW E36 316i -92
                      BMW E36 320i -91

                      BMW E36 320 -92
                      BMW E36 318is M-Sport -95
                      BMW E36 323i -99
                      BMW E90 330D -07 M-Sport
                      BMW E36 325i -92 "M3"

                      Comment

                      • escort
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 339

                        #12
                        kardaanissa uudet nivelet,tukilaakeri,kumilimppu ja tasapainoitus,takapyörien laakerit vaihdoin myös.
                        edelleen jostain tulee vaimeana terävä aaltoileva tärinä? normaaleissa maantie nopeuksissa ehkä selvimmin huomaa n:112kmh mittari nopeutta? mikä sen aiheuttaa? täys kaasu kiihdytyksissä ei mitään,eikä myöskään kovemmissa nopeuksissa (ainakaan sitä ei erota muista tutinoista) 195km/h 6500rpm 4vaihteella.

                        Comment

                        • escort
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 339

                          #13
                          kelien kylmetessä tärinä lisääntynyt ja selvästi vaimenee kun autolla ajaa pitempään.
                          voiko syynä ollakin kaksoismassavauhtipyörä??
                          epäilen kuitenkin kun tuntuu ihan kardaanilta???

                          Comment

                          • spiidi10
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2008
                            • 78
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by escort View Post
                            vaihdoin autoon kaikki alustassa olevat puslat ja iskarit uusiin.
                            mutta edelleen joku jyristää/täristää kun tiukemmin kiihdyttää?
                            Huomasitko sen perämurikan ripustuksen takapuslan joka estää murikkaa kääntymästä liikaa?
                            Jos perä kiihdyttäessä pääsee kääntyyn niin kardaanin nivelet menee liian suureen kulmaan ja taatusti jyrisee uusikin nivel.
                            Ja toisaalta, jos se takapusla on sökö niin runkoonhan se ottaa kun kun kiihdyttää.
                            E: jos vika on siinä ja e28-kopasta sopii niin löytyy melkeen uudenveronen. Tämä kiinni neljällä pultilla.
                            Puslan saat ilmaseks jos irrottaminen, paketointi ja postiin vieminen olis mielestäs 10€ arvonen työ?
                            Attached Files
                            Last edited by spiidi10; 22-10-2011, 08:33.
                            0400- 239 238 tai 0400- 512 904
                            [email protected]

                            En käytä alkoholia uskontoni takia, käytän sitä tullakseni känniin.

                            Comment

                            • escort
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 339

                              #15
                              autoon on vaihdettu kaikki puslat uretaanisiksi, takapyörän laakerit,iskarit,yläpäät,jarrut käyty läpi,takamurroksiin vaihdettu uudet rasvat ym.
                              kuvassa oleva perämurikan kiinnitys on erillainen kuin compactissa,mun muistaakseni siihen tuli e30 mallin pusla perämurikkaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎