Tarinahan alkaa näin. Ajattelin tänään hallilla ruokatunnilla ollessani, että pesenpä auton kun on niin paskanen.
Noh, otin pesurin käteen ja kattelin autoa... Huomasin helman repsottavan auki etupäästä (muoviset helmat laitettu peltisten päälle edellisen omistajan toimesta) mieleen hiipi ajatus että eihän tässä ole järkeä tätä pestä kun vesi jää kellumaan helman sisään.
Ajoin auton halliin sisälle ja tunkkasin kyljen ilmaan. Kaivoin porakoneen esille, porasin popniitit irti ja otin helman pois. Ajattelin että helppo homma, pesu ja helma uudestaan kiinni paremmin. Siinä sitten aloin tutkia peltiä tarkemmin ja huomasin, että sehän on ruosteen peitossa koko helman etuosa samoiten kuin takaosa.
Voi vittu... Puukko käteen, raaputtelemaan ja koputtelemaan, alkoi löytyä mätää ja saumoja. Joku oli tehnyt helmaan korjauksen pellistä ja jättänyt suojaamatta saumat sekä kaiken muunkin. Puukkohan meni läpi sieltä sun täältä... Epätoivo valtaa...
Rälläkkä käteen ja hiomalaikalla vetelin kirkkaalle pellille, ainakin luulin vetäväni kunnes alkoi pölistä!!! Kittiä kitin perään... Koko helvetin etupää oli kitattu kasaan... Siinä vaiheessa ei edes kiinnostanut alkaa tutkimaan helman takapäätä sen enempää. Ajattelin että vitut, ostan uudet helmat ja hitsautan ne paikalleen jossain peltikorjaamolla. Soitin wetterille ja kysyin helmojen hintaa, sanoi että 520,- kpl. Sisältää helman + b-pilarin kattoon asti ?! Sanoin että unohdetaan koko juttu..
Elikkä mikä tässä nyt olis järkevintä? Saako mistään pelkkiä helmoja vaikkapa tarvikkeena?
Vai pitääkö mun hommata Migiin 0,6mm lanka ja hilut ja alkaa vääntämään uutta peltiä helmoihin?
Sitä saa muuten sitten laittaa. Ei siinä kyllä metallityöt hoituu eikä jäljenkään tarvi priimaa välttämättä olla, muovihelmathan siihen päälle sitten tulee peittämään koko komeuden. :think
Rokkari tai joku muu jolla kokemusta peltihommista Help me!
-J-
Noh, otin pesurin käteen ja kattelin autoa... Huomasin helman repsottavan auki etupäästä (muoviset helmat laitettu peltisten päälle edellisen omistajan toimesta) mieleen hiipi ajatus että eihän tässä ole järkeä tätä pestä kun vesi jää kellumaan helman sisään.
Ajoin auton halliin sisälle ja tunkkasin kyljen ilmaan. Kaivoin porakoneen esille, porasin popniitit irti ja otin helman pois. Ajattelin että helppo homma, pesu ja helma uudestaan kiinni paremmin. Siinä sitten aloin tutkia peltiä tarkemmin ja huomasin, että sehän on ruosteen peitossa koko helman etuosa samoiten kuin takaosa.
Voi vittu... Puukko käteen, raaputtelemaan ja koputtelemaan, alkoi löytyä mätää ja saumoja. Joku oli tehnyt helmaan korjauksen pellistä ja jättänyt suojaamatta saumat sekä kaiken muunkin. Puukkohan meni läpi sieltä sun täältä... Epätoivo valtaa...
Rälläkkä käteen ja hiomalaikalla vetelin kirkkaalle pellille, ainakin luulin vetäväni kunnes alkoi pölistä!!! Kittiä kitin perään... Koko helvetin etupää oli kitattu kasaan... Siinä vaiheessa ei edes kiinnostanut alkaa tutkimaan helman takapäätä sen enempää. Ajattelin että vitut, ostan uudet helmat ja hitsautan ne paikalleen jossain peltikorjaamolla. Soitin wetterille ja kysyin helmojen hintaa, sanoi että 520,- kpl. Sisältää helman + b-pilarin kattoon asti ?! Sanoin että unohdetaan koko juttu..
Elikkä mikä tässä nyt olis järkevintä? Saako mistään pelkkiä helmoja vaikkapa tarvikkeena?
Vai pitääkö mun hommata Migiin 0,6mm lanka ja hilut ja alkaa vääntämään uutta peltiä helmoihin?
Sitä saa muuten sitten laittaa. Ei siinä kyllä metallityöt hoituu eikä jäljenkään tarvi priimaa välttämättä olla, muovihelmathan siihen päälle sitten tulee peittämään koko komeuden. :think
Rokkari tai joku muu jolla kokemusta peltihommista Help me!
-J-
Comment