Joo eli ittellä seisoo pihassa tuollainen M50B20 motilla oleva vm92 (ilman vanosta) ja alkaa suoraan sanoen ottamaan kupoliin tuo 2pykälän rutina. Kaikki muut vaihteet menee nätisti sisälle jne mutta tuo 2 tosiaan "rutisee" ilkeästi aina sille vaihdettaessa jos koneessa on pikkasenkin reilummin puhtia päällä (kierrokset yli 3000rpm)
Mutta voiko tollaista vikaa korjata? En ole ikinä oikein perehtynyt noihin vaihdelaatikoihin ja "hieman" pihalla noista. Tossa googlettelin jonkin aikaa ja lueskelin jotain rekkafoorumia niin siellä höpöteltiin jotain asiasta. Lainaan suoraan
"Synkronointi tarkoittaa tosiaan vaihdelaatikon kierrosten tasaamista moottorin kierroksia vastaaviksi. Synkronoidussa laatikossa on akselin mukana pyörivät synkronointirenkaat, joka vaihteelle. Kuvitellaan, että vaihdetaan kakkoselta kolmoselle. Kun vaihdekeppiä lykätään eteenpäin, kolmos-loveen, pyörivä synkronointirengas painautuu ensin kyseisen vaihteen kitkapintaa vasten. Näin kyseisen vaihteen ratas saa oikean pyörintänopeuden synkronointirenkaasta.
Tästä johtuu pieni viive, että vaihde menee päälle. Vaihde menee siis sitten päälle, kun kierrokset on tasattu, ja tasaus ei aina tapahdu aivan saman tien, koska kyseessä on kitkapinta, joka luistaa."
Eli onko laatikossa oleva vika sellainen että 2vaihteen ratas on sökönä? :think
Mutta voiko tollaista vikaa korjata? En ole ikinä oikein perehtynyt noihin vaihdelaatikoihin ja "hieman" pihalla noista. Tossa googlettelin jonkin aikaa ja lueskelin jotain rekkafoorumia niin siellä höpöteltiin jotain asiasta. Lainaan suoraan
"Synkronointi tarkoittaa tosiaan vaihdelaatikon kierrosten tasaamista moottorin kierroksia vastaaviksi. Synkronoidussa laatikossa on akselin mukana pyörivät synkronointirenkaat, joka vaihteelle. Kuvitellaan, että vaihdetaan kakkoselta kolmoselle. Kun vaihdekeppiä lykätään eteenpäin, kolmos-loveen, pyörivä synkronointirengas painautuu ensin kyseisen vaihteen kitkapintaa vasten. Näin kyseisen vaihteen ratas saa oikean pyörintänopeuden synkronointirenkaasta.
Tästä johtuu pieni viive, että vaihde menee päälle. Vaihde menee siis sitten päälle, kun kierrokset on tasattu, ja tasaus ei aina tapahdu aivan saman tien, koska kyseessä on kitkapinta, joka luistaa."
Eli onko laatikossa oleva vika sellainen että 2vaihteen ratas on sökönä? :think
Comment