Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 ja vaihdelaatikon synkronointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Boomster
    Bimmer Fanatic
    • May 2011
    • 571
    • Lohja

    E36 ja vaihdelaatikon synkronointi?

    Joo eli ittellä seisoo pihassa tuollainen M50B20 motilla oleva vm92 (ilman vanosta) ja alkaa suoraan sanoen ottamaan kupoliin tuo 2pykälän rutina. Kaikki muut vaihteet menee nätisti sisälle jne mutta tuo 2 tosiaan "rutisee" ilkeästi aina sille vaihdettaessa jos koneessa on pikkasenkin reilummin puhtia päällä (kierrokset yli 3000rpm)

    Mutta voiko tollaista vikaa korjata? En ole ikinä oikein perehtynyt noihin vaihdelaatikoihin ja "hieman" pihalla noista. Tossa googlettelin jonkin aikaa ja lueskelin jotain rekkafoorumia niin siellä höpöteltiin jotain asiasta. Lainaan suoraan

    "Synkronointi tarkoittaa tosiaan vaihdelaatikon kierrosten tasaamista moottorin kierroksia vastaaviksi. Synkronoidussa laatikossa on akselin mukana pyörivät synkronointirenkaat, joka vaihteelle. Kuvitellaan, että vaihdetaan kakkoselta kolmoselle. Kun vaihdekeppiä lykätään eteenpäin, kolmos-loveen, pyörivä synkronointirengas painautuu ensin kyseisen vaihteen kitkapintaa vasten. Näin kyseisen vaihteen ratas saa oikean pyörintänopeuden synkronointirenkaasta.
    Tästä johtuu pieni viive, että vaihde menee päälle. Vaihde menee siis sitten päälle, kun kierrokset on tasattu, ja tasaus ei aina tapahdu aivan saman tien, koska kyseessä on kitkapinta, joka luistaa."

    Eli onko laatikossa oleva vika sellainen että 2vaihteen ratas on sökönä? :think
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16460
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by Boomster View Post

    Eli onko laatikossa oleva vika sellainen että 2vaihteen ratas on sökönä? :think
    Ei vaan synkronointirengas kulunut, kartio ei enää ota kunnolla kiinni eikä tasaa pyörintänopeutta.

    Comment

    • Boomster
      Bimmer Fanatic
      • May 2011
      • 571
      • Lohja

      #3
      Allright. Osaakohan tavallinen tallaaja tollasen laatikon avata ja "vaihtaa" tollasen synkron renkaan laatikon sisältä? Vai tuleeko jo halvemmaksi ja säästää harmaita hiuksia sillä että ostaa uuden laatikon.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16460
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by Boomster View Post
        Allright. Osaakohan tavallinen tallaaja tollasen laatikon avata ja "vaihtaa" tollasen synkron renkaan laatikon sisältä? Vai tuleeko jo halvemmaksi ja säästää harmaita hiuksia sillä että ostaa uuden laatikon.
        Ehjä käytetty tilalle, helpompaa, nopeampaa ja ehkä jopa halvempaa.

        Comment

        • DJ-Kossu
          Newbiemmer
          • May 2010
          • 25
          • Jämsä

          #5
          Lootasta

          Vieläkö sattuis rikkinäinen loota oleen tallessa?
          nyt e30 320 cabrio
          nyt e24 630 csia
          nyt e34 535i individual
          ex e34 535ia
          ex e36 325 coupe
          ex e34 520

          Comment

          • GARFFi
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 5546
            • Kankaanpää

            #6
            Originally posted by DJ-Kossu View Post
            Vieläkö sattuis rikkinäinen loota oleen tallessa?
            Heinäkuus avattu threadi.. on niitä purkupuolellakin tarjolla.
            MB E220 CDI -10
            Ex.VW T5.1 -11
            Ex. Ford Transit Custom -14
            Ex. VW Passat 2.0FSI -06
            Ex. VW Golf+ -06
            Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
            Ex. Honda CBR900RR -96
            Ex. E36 325i Coupé -94
            Ex. LADA 2105 1200S -89
            Ex. LADA 2107 1300S -87
            Ex. E36 320i -91

            Comment

            • Boomster
              Bimmer Fanatic
              • May 2011
              • 571
              • Lohja

              #7
              Vielä olis,ei en ole pitänyt kiirettä ongelman kanssa. Jossain vaiheessa löysin jonkun joka korjaa irtolaatikoiden synkroja suht halvalla. Oisko ollu et 50-100e välillä? :think

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by DJ-Kossu View Post
                Vieläkö sattuis rikkinäinen loota oleen tallessa?
                Multa löytyy 2. synkrovikanen ZF laatikko (M3 peräisin) jos korjaukseen haluat.
                Pesty ja stefat vaihdettu. Pistä privaa jos tarvetta.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #9
                  Tässä sinulle ehjä Getrak vaihdelaatikko..

                  Originally posted by Boomster View Post
                  Joo eli ittellä seisoo pihassa tuollainen M50B20 motilla oleva vm92 (ilman vanosta) ja alkaa suoraan sanoen ottamaan kupoliin tuo 2pykälän rutina. Kaikki muut vaihteet menee nätisti sisälle jne mutta tuo 2 tosiaan "rutisee" ilkeästi aina sille vaihdettaessa jos koneessa on pikkasenkin reilummin puhtia päällä (kierrokset yli 3000rpm)

                  Mutta voiko tollaista vikaa korjata? En ole ikinä oikein perehtynyt noihin vaihdelaatikoihin ja "hieman" pihalla noista. Tossa googlettelin jonkin aikaa ja lueskelin jotain rekkafoorumia niin siellä höpöteltiin jotain asiasta. Lainaan suoraan

                  "Synkronointi tarkoittaa tosiaan vaihdelaatikon kierrosten tasaamista moottorin kierroksia vastaaviksi. Synkronoidussa laatikossa on akselin mukana pyörivät synkronointirenkaat, joka vaihteelle. Kuvitellaan, että vaihdetaan kakkoselta kolmoselle. Kun vaihdekeppiä lykätään eteenpäin, kolmos-loveen, pyörivä synkronointirengas painautuu ensin kyseisen vaihteen kitkapintaa vasten. Näin kyseisen vaihteen ratas saa oikean pyörintänopeuden synkronointirenkaasta.
                  Tästä johtuu pieni viive, että vaihde menee päälle. Vaihde menee siis sitten päälle, kun kierrokset on tasattu, ja tasaus ei aina tapahdu aivan saman tien, koska kyseessä on kitkapinta, joka luistaa."

                  Eli onko laatikossa oleva vika sellainen että 2vaihteen ratas on sökönä? :think
                  tässä sinulle ehjä vaihdelaatikko Getrak ollut E39 523i vm.98 aj.n.200th

                  hinta 500€ Terho p. 040-505 4994

                  Comment

                  • Regmeba
                    Newbiemmer
                    • May 2012
                    • 8
                    • Soomi

                    #10
                    2 vaihteen rutina

                    Elikkäs itelläni olis M52B20 vanoskoneella oleva loota josta rutisee kakkosvaihde kylmällä koneella kun pudottaa 3:lta 2:lle. Mut myös taas kolmos vaihde saattaa lämpösellä koneella ihan normaalin kiihdytyksen jälkeen pompata vapaalle, mitä tapahtuu kuitenkin vielä harvoin. Et onkoha siinäkin sit vaan synkrorattaat loppu vai jotain muuta? Ja onko halvempaa ostaa uus/käytetty laatikko suoraan vai onkoha kuin kallis remontti?

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16460
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by Regmeba View Post
                      vai onkoha kuin kallis remontti?
                      Kyllä.

                      Comment

                      • Regmeba
                        Newbiemmer
                        • May 2012
                        • 8
                        • Soomi

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Kyllä.
                        Eli toisin sanoen kannattaa etsiä suoraan uusi tai jostain käytetty halvalla

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎