Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 325i viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sexmachine
    Newbiemmer
    • Nov 2004
    • 4
    • parkano

    e36 325i viritys

    elikkä kyseessä olisi esim. kannen koneistus, nokat, säädettävää lastu ja putkistoa mutta ongelmina olisi varmaankin päästöt mitenkä niistä päästäisiin läpi ja entä vakio kytkimen ja lootan kestävyys auttakaa nyt miestä mäessä TIETÄÄKÖ KUKAAN......... :juo :juo :juo
    todellisuus on viinan puutteesta johtuva illuusio
  • sspit
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 357
    • Lappeenranta

    #2
    haku voi tuottaa tulosta.
    mutta sanonpa tässä että ei tossa mitään huimia tehonlisäyksiä ole tiedossa ainakaan pienellä rahalla, turbo sinne pitäs saada et alkaa hevoset tuntumaan :juo :juo :juo
    BMW 325i

    Comment

    • bmwbmw
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1370
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by sspit
      turbo sinne pitäs saada et alkaa hevoset tuntumaan :juo :juo :juo
      Niin... ja turbon kans kilpiin noin uuden auton kans maksaa tähtitieteellisiä lukuja... :roll:
      sigpic
      Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5157
        • Kuopio

        #4
        tuntuu olevan tämän hetken "first post" teema helposti tekniikka puolelle search... tosin aika monesta asiasta on kyllä jo väännetty juttua valmiiksi.

        mutta vastataan nyt se mitä tiedetään...

        jos tosiaan on virittämässä noinkin perusteellisesti niin varmasti tehot ovat luokkaa 250 hevosta. varmasti todella mukavia ajettavia sellaisia. päästöjen kanssa tuskin tulee ongelmaa, jos ei mitään rajua nokka-akseleita laiteta kanteen kiinni.
        penkissä varta vasten ko. moottorille tehdyllä lastulla yleensä ne päästötkin on kohdallaan.


        toinen tosiasia on se että E36sen täydellinen putkisto ei ole todellakaan halpa! ja eikä kannen koneistuskaan... eikä nokatkaan.

        pelkkä pakosarja maksaa sen "tähti tieteellisen" summan mitä maksaa myös pakokaasumittaus, elikkä 1000eur+alv


        eli voi miettiä kumpi on halvempi ja parempi viritys. kapealla alueella vetevät turbo hevoset vai alhaalta vääntävä ja nopeasti kaasuun reakoiva vapari kone.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4645
          • Tuusula

          #5
          pistetääs hieman "mutua" kehiin.. elikkä joltain jenkkifoorumilta muistelisin lukeneeni, että M50 ja jenkkien M3 E36 kone ovat periaatteessa samat (S50 vaimikäolikaan on vaan porattu isommaksi ja eri kansi yms). Anyways, väittivät että heittämällä M50 koneen pakonokan imunokaksi ja M3 nokan pakonokaksi + boksin säätö => 250 heppaa..
          Tosiaankin pelkkää mutua, mutta koitanpa etsiskellä kys. jutun.

          Jeps, elikkä r3vlimited:n foorumeilta löytyy asiaa kys. hommasta engine swaps ja sieltä "complete DOHC swap thread (tjms)

          Mutta kuten muggo alempana toteaa niin samallahan sitä sitten tekee muutakin sille koneelle
          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • mukko
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 5965
            • Uleåborg

            #6
            ...........
            Last edited by mukko; 30-10-2007, 17:34.
            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

            Save the World, Fuck The Fuel Economy
            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

            Comment

            • dunkelblau
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 1151
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by Jonsku
              ..elikkä joltain jenkkifoorumilta muistelisin lukeneeni, että M50 ja jenkkien M3 E36 kone ovat periaatteessa samat (S50 vaimikäolikaan on vaan porattu isommaksi ja eri kansi yms). Anyways, väittivät että heittämällä M50 koneen pakonokan imunokaksi ja M3 nokan pakonokaksi + boksin säätö => 250 heppaa..
              Oho! :shock: ja eikun ruuvaamaan...
              "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

              Comment

              • Jacek
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 552
                • Helsinki

                #8
                Täällä on näköjään nyt kaksi palstaa samaa aihetta käsittelemässä. Kannattaisi ehkä katsoa mitä on jo ennenkun avaa uusia mutta tuolla on siis jo paljon aiheesta



                Originally posted by Jonsku
                pistetääs hieman "mutua" kehiin.. elikkä joltain jenkkifoorumilta muistelisin lukeneeni, että M50 ja jenkkien M3 E36 kone ovat periaatteessa samat (S50 vaimikäolikaan on vaan porattu isommaksi ja eri kansi yms). Anyways, väittivät että heittämällä M50 koneen pakonokan imunokaksi ja M3 nokan pakonokaksi + boksin säätö => 250 heppaa.
                No MuTu on aina MuTua eli nyt unohtui monelta se että M50B30 moottori eli USA-mallin M3 on 3.0L 240hv. Ei se iskutilavuus kyllä nokkia vaihtelemalla muutu.

                Vain porattu isommaksi ja eri kansi ? Mitäs siitä vanhasta koneesta sitten jää yli ? Ei se noinkaan mene. Kansi on muistaakseni identtinen M50B25 kanssa mutta pitää tarkistaa se ETKlta huomenna, nyt ei jassa.

                Tuostakin aiheesta tuolla toisaalla enemmän. Joku moderaattori voisi kenties yhdistää nämä kaksi palstaa ? Ei olisi niin sekavaa kun samaa asiaa puidaan monessa paikassa
                (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                Osia myytävänä

                http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by jani
                  eli voi miettiä kumpi on halvempi ja parempi viritys. kapealla alueella vetevät turbo hevoset vai alhaalta vääntävä ja nopeasti kaasuun reakoiva vapari kone.
                  Itse olen vahvasti vaparin kannalla mutta sen verran pitää oikasta että yläpään operaatioilla ei kyllä vaparista tehdä alhaalta vääntävää vaan siihen tarvitaan iskutilavuutta / pitkää iskua. Lyhytiskuinen kone kiertää mutta ei väännä kuten jokainen M20B20 tai M50B20 koneella ajanut voi todeta (66mm isku)

                  Itse suosittelen aina ensin iskutilavuuden kasvattamista koska se tuo tasaisesti kaikkea lisää. Lisäksi se ei ole ollenkaan niin hankalaa ja kallista kun moni tuntuu luulevan tai pelkäävän
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • mukko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 5965
                    • Uleåborg

                    #10
                    ...........
                    Last edited by mukko; 30-10-2007, 17:35.
                    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                    Save the World, Fuck The Fuel Economy
                    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4645
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by Jacek
                      No MuTu on aina MuTua eli nyt unohtui monelta se että M50B30 moottori eli USA-mallin M3 on 3.0L 240hv. Ei se iskutilavuus kyllä nokkia vaihtelemalla muutu.

                      Vain porattu isommaksi ja eri kansi ? Mitäs siitä vanhasta koneesta sitten jää yli ? Ei se noinkaan mene. Kansi on muistaakseni identtinen M50B25 kanssa mutta pitää tarkistaa se ETKlta huomenna, nyt ei jassa.
                      Jep, mutu on mutua Eikä se iskutilavuus noilla nokkien vaihdolla mihkään muutu, mutta väittääpä kuitenkin tuolla mainitsemassani threadissa että 240-250hp pitäs irrota kys. operaatiolla.. itsehän en asiasta tiedä mitään :oops: mutta toinpa nyt tuonkin asiaan esiin jos siitä olisi vaikkapa hyötyä threadin aloittajalle.
                      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • Jacek
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 552
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Jonsku
                        väittääpä kuitenkin tuolla mainitsemassani threadissa että 240-250hp pitäs irrota kys. operaatiolla.. itsehän en asiasta tiedä mitään mutta toinpa nyt tuonkin asiaan esiin jos siitä olisi vaikkapa hyötyä threadin aloittajalle.
                        50-60hv lisää pelkkiä nokkia vaihtamalla kuullostaa kyllä mahdottomalta mutta on hyvä avata keskustelua uudella aiheella Ongelma MuTussa on mielestäni siinä että liian moni esittää sen faktana. Sinä et todellakaan tehnyt niin mutta siinä törmätään toiseen ongelmaan eli oikolukutaidon puutteeseen sitä lukevilla jotka tulkitsevat sen siitä huolimatta faktaksi jne.

                        Näin saa todella moni hurja väittämä alkunsa joista sitten kinastellaan pitkin forumeja eessun taassun

                        Eli jos esittää MuTua niin sanoo sen juuri niinkuin sinä äsken ja kun lukee MuTua niin ymmärtää sitten sen olevan Mutua 8)

                        On hurjia juttuja jotka myös pitävät paikkaansa kuten esim se että M52B28 moottoriin saa n 220Hv vaihtamalla siihen M50B25 koneen imusarjan. Jokainen joka katsoo 2.8L koneen imusarjaa voi todeta miten paljon sitä on kuristettu. Halpa ja yksinkertainen operaatio vaikka E39 korissa hieman ahdasta tuleekin. E36 ei ole mitään ongelmia.

                        Kaverin 528iA tehtiin tuo muutos ja Motronic säädettiin penkissä Jyväskylässä. Tulos oli 230hv joka todella tuntui ajossa. Vääntö heikkeni aavistuksen verran mikä toki on odotettavissakin.

                        Eli kaikki 328i ja 528i kipin kapin hankkimaan M50B25 imusarja
                        Pitäisi olla helppo rasti käytettynä esim eBaysta ja tuskin maksaa mansikoita.

                        Samanlainen kuristettu imusarja on myös M52B23 mallissa mutta sellaiseen imusarjan vaihtamisesta ei ole omakohtaisia kokemuksia. On kumminkin oletettavaa että vaikutus on samanlainen eli joku 323i / 523i omistaja hus kokeilemaan ja kertomaan tänne miten kävi.

                        Oikea tapa testata tuollaisten vaikutuksia on se että mittaa tehot ennen ja jälkeen muutoksen samankaltaisissa olosuhteissa (lämpötila, ilmanpaine jne).
                        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                        Osia myytävänä

                        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                        Comment

                        • HarzaTheMan
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 458
                          • Sawo

                          #13
                          Yhden viritetyn E36 325:n tiedän, johon on vaihdettu lastu, peltipakosarja, putkisto ja kansi oli muistaakseni jostain 3-litraisesta Bemarin koneesta otettu ja sitä on koneistettu. Mitatut tehot ~210 hv.
                          ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                          Comment

                          • Dzeini
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2002
                            • 329
                            • Seinäjoki

                            #14
                            hamann sivuilta löytyi kiva kitti:
                            HAMANN High Capacity Engine HM32 for 323i, 325i and 328i.
                            261 hp / 192 kW. Engine conversion contains:
                            Crankshaft
                            Modified Cylinder-Block
                            Sports Pistons
                            Special Rods
                            Sports Camshafts
                            Sports Air-Filter
                            Sports-Silencer


                            Hinnasta ei ole tietoa, mutta varmaan tuollaiselta pajalta tulee aika kova hinta. Toki tuollaisen sarjan voisi itsekin rakennella kun sais vähä tietää tarkemmin minkälaisia osia on käytetty.. Teho lupaukset ainakin on aika kovat :shock:
                            Gotta love V8

                            E36 E46 E61 E39 F20...

                            Comment

                            • Jacek
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 552
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Dzeini
                              HAMANN High Capacity Engine HM32 for 323i, 325i and 328i. 261 hp / 192 kW. Engine conversion contains:
                              Crankshaft
                              Modified Cylinder-Block
                              Sports Pistons
                              Special Rods
                              Sports Camshafts
                              Sports Air-Filter
                              Sports-Silencer

                              Toki tuollaisen sarjan voisi itsekin rakennella kun sais vähä tietää tarkemmin minkälaisia osia on käytetty.. Teho lupaukset ainakin on aika kovat :shock:
                              Toi on tehty S52 moottorin alakerrasta eli lohko mäntineen, veivit ja kampiakseli. Veivit siksi koska 3.2L on 49mm KK-laakerikaula eikä 45mm kuten muissa M50/M52 koneissa. S50B30 on 50mm KK-kaula.

                              USA -mallin M3 on 45mm laakerikauloilla eli säästää kiertokankien hinnassa. Tilavuutta tulee tosin vain 3.0L mutta sekin on paljon lisää. Edullisimmillaan tohon pääsee etsimällä 3.0L S50 moottorin käytetyn alakerran kuten jo mainitsin
                              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                              Osia myytävänä

                              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎