Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 325 vm.~92: Savuttaa sinistä *kunnolla*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 360degrees
    Newbiemmer
    • Aug 2011
    • 27
    • Oulu / Pielavesi

    E36 325 vm.~92: Savuttaa sinistä *kunnolla*

    Tervehdys foorumille!

    Tuli tuommoinen otsikon mukainen bemari ostettua alle jääratakäyttöä ajatellen. Mittarin mukaan autolla on ajettu pyöreet 220tkm. Taustaa sen verran, että moottoriin on vaihdettu kansi, joka on koneistettu ja sen venttiilikoneisto korjattu. Myyjän mukaan 'pojat' olivat asentaneet kannen paikoilleen hieman huterassa kunnossa, joten hänen mukaan kyseessä on asennusvirhe. Kysyin, onko ongelmaa ollut aiemmin ja myyjä väitti, ettei ennen kannen vaihtoa sinistä savutusta ole ilmennyt ollenkaan.

    Kone käy nätisti, venttiilikoneisto on tosi hiljainen ja auto vetää myös ihan nätisti, tosin taakse jää armottoman sakea ja *iso*, sininen savupilvi. Sinistä savutusta ilmenee tyhjäkäynniltä alkaen.

    Viikonloppua ajatellen ajattelin kysellä valmiiksi, mitä kannattaisi tarkistaa autosta, ennen kuin alkaa tosiaan vaihtamaan tuota kannentiivistettä. Voiko tuota aiheuttaa mikään muu? Vedet ja öljyt eivät näyttäisi menevän sekaisin, eikä öljyntäyttökorkissa ole 'kermaa'. Moottorin lämmöt ovat ok.

    Myös vinkkejä kannentiivisteen vaihtamiseen saa antaa ja saa vinkata, mistä osia saa näppärästi sopivaan hintaan. Ilmeisesti kannattaa metsästää Victor Reinzin yläpääntiivistesarjaa, mutta mistä? Joskus muinoin 150y datsuniin kannen vaihtanut, mutta tässä tapauksessa siitä ei varmasti hirveästi apua ole.

    Auto on rekisteröity muistaakseni loppuvuodesta -91, joten koneessa ei ole ilmeisesti VANOSta?
    Last edited by 360degrees; 09-08-2011, 11:22. Reason: Tarkennettu
  • JonttuPeke
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 1127
    • Juuka

    #2
    Imuvuotoja? Lambda missä kunnossa? Ilmamäärämittari missä kunnossa?

    Kannattaa nuo ainakin katsoa ja lukea vikakoodit. Voi olla myös männänrenkaat rikki? :think

    Liekköhän tuossa sunkin autossa samoilla kohiten kilahtanut kansi kun omastakin piti vaihtaa 218tkm kohalla? :s
    F06 640D "M6"
    E71 X6 35D + E83 X3 3,0SD
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16371
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by 360degrees View Post
      Joskus muinoin 150y datsuniin kannen vaihtanut, mutta tässä tapauksessa siitä ei varmasti hirveästi apua ole.

      Auto on rekisteröity muistaakseni loppuvuodesta -91, joten koneessa ei ole ilmeisesti VANOSta?
      Pulteilla bemun kansikin on kiinni.

      Ei ole vanosta.

      Comment

      • 360degrees
        Newbiemmer
        • Aug 2011
        • 27
        • Oulu / Pielavesi

        #4
        Mietin vain, aiheuttaako tuo ketjujakopää mitään erityistoimenpiteitä vs. hihnakoneet. Sininen savuhan kertoo, että öljyä palaa suht mukavasti muun ilma/bensiini-seoksen mukana. Tähänhän ei pitäisi MAFfin, lambdojen tai ilmavuotojen vaikuttaa? Tosin ei varmasti haittaakaan tekisi, niiden tarkistaminen.

        Separaattorista olen yrittänyt lukea foorumilta, mutta sekään ei ilmeisesti hajotessaan aivan yletöntä sinistä savutusta aiheuta. Sitten myös jumittavat öljyrenkaat voisi tuommoista aiheuttaa lukemani mukaan.

        Paljonkos noissa pitäisi puristuspaineet olla? 10-11bar? Voisi ne joutessaan tarkistaa myös viikonloppuna.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16371
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by 360degrees View Post

          Separaattorista olen yrittänyt lukea foorumilta, mutta sekään ei ilmeisesti hajotessaan aivan yletöntä sinistä savutusta aiheuta. Sitten myös jumittavat öljyrenkaat voisi tuommoista aiheuttaa lukemani mukaan.

          Paljonkos noissa pitäisi puristuspaineet olla? 10-11bar? Voisi ne joutessaan tarkistaa myös viikonloppuna.
          Ei ole separaattoria m50-koneessa, vasta m52.

          Suunnilleen.

          Comment

          • 360degrees
            Newbiemmer
            • Aug 2011
            • 27
            • Oulu / Pielavesi

            #6
            Tässä asiaa kovasti pohtineena, voiko kannentiivistettä/kantta asentaa heikossa hapessakaan siten, että palotilaan pääsee öljyä, mutta painetta kuitenkaan ei jäähdytysjärjestelmään tule. Lämmöt kurissa eikä vedet ja öljyt sekaisin.. Kansikin oli plaanattu, eli sen puolesta ok. Oudolta tuntuu.

            Olisiko todennäköisempää, että kantta kasatessa jotain mennyt väärin? Onko mitään mitä sieltä venttiilikopan alta kannattaisi tarkistaa, ennen kuin alkaa kantta purkamaan pois?

            Viikonloppuna testiä ottamalla huohotinputkistot irti venttiilikopasta, ja myös puristuspaineet täytyy mittailla.

            Comment

            • Radon
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 463
              • Suomi-Finland

              #7
              Ensimmäiseksi tulee mieleen venttiilivarrenkumit, joko asennettu huonosti tai rikkoutunut asentaessa.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9946
                • KVLA

                #8
                Ensimmäiseksi tarkastaisin sytytystulpat.Niistä näkisi palaako öljyä kaikissa pytyissä vai vain osassa pyttyjä.Tällä pystyisi hieman kartoittamaan mahdollista öljyn pääsyä moottoriin.

                Comment

                • JonttuPeke
                  BTCF Member
                  • Jan 2010
                  • 1127
                  • Juuka

                  #9
                  Syökö öljyä miten paljon?
                  F06 640D "M6"
                  E71 X6 35D + E83 X3 3,0SD
                  Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                  Comment

                  • 360degrees
                    Newbiemmer
                    • Aug 2011
                    • 27
                    • Oulu / Pielavesi

                    #10
                    Nyt pyörähetty kotosalla ja sivussa tuli myös bemaria tutkittua. Puristuspaineet (kylmästä koneesta, kaasu pohjassa):

                    1: ~14.8
                    2: ~14.8
                    3: ~15.5
                    4: ~15.8
                    5: ~15.7
                    6: ~15.2

                    Jokainen sytystulppa mustana öljykarstasta. Toisekseen kun tulppia otti irti, niin tuntui että sitä öljyä olis ihan valunu niistä.. Eli jostain fuskaa mukavasti öljyä palotilaan. Puristuspaineiden perusteella (on muuten aika korkeat) alakerran pitäisi olla suht ok, myöskään pyttyjen väliset erot aivan älyttömiä. Kummalliseksi tekee, että jokainen pytty tuntui olevan öljyssä. Onko arvauksia, mitähän ihmettä on pielessä?

                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      #11
                      Öljyä sylintereissä = hyvät puristukset :think

                      Varsinaista öljynerotintahan tossa koneessa ei ole mutta kuitenkin siellä venakopassa on joku sokkelo(olkohan vielä joku huopakin) johon huohotus käryistä jää öljypisarat eikä imeydy imusarjaan. Lisäksi imunokan yllä on roiskesuoja jonka tehtävä on estää öjlyroiskeet sinne huohotinputken suuntaan.
                      Joten venakoppa irti ja noiden tarkastus
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      • afafaf
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1144
                        • Tornio

                        #12
                        mulla samaa vikaa,mut se ero et tehin koneeseen remontin,sen jälkeen alko savuttaan öljyä..

                        et varsin onnistunut remontti..prkle

                        -kansi,seetit käyty läpi,hitsattu,koeponnistettu,höylätty..
                        -jakopäähän kaikki
                        -hoonattu ja rengastettu ja laakeroitu,lohkon pinta oikastu..

                        en ole vielä jaksanu tutkia tarkemmin mutta käynti ok,ei mene vellit sekasiin,ei tule painetta järjestelmään,vedot on tallella,mut paikoillaan ku käy niin haisee lievä öljynkäry,ja sitte ku pumppaa kaasua ja nostaa kierroksia,niin alkaa tulemaan putkista sinistä..

                        -pitää seuraavaksi mitata puristukset koneesta,mut itellä tuli mieleen et onko huohotuspuolella mahdollista laittaa jotain väärin..tai kannen kiristysvaiheessa lohko haljennu?onko tämmöstä tapahtunu koskaan kelleen?
                        Last edited by afafaf; 14-08-2011, 18:14.

                        Comment

                        • Pretoriaani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2009
                          • 3842
                          • Hyvinkää, Finland

                          #13
                          Originally posted by afafaf View Post
                          kannen kiristysvaiheessa lohko haljennu?onko tämmöstä tapahtunu koskaan kelleen?
                          Tämä tapahtuu hyvin helposti, jos ei muista putsata niitä lohkossa olevia pultinreikiä KUNNOLLA.
                          I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                          Comment

                          • afafaf
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1144
                            • Tornio

                            #14
                            Originally posted by Pretoriaani View Post
                            Tämä tapahtuu hyvin helposti, jos ei muista putsata niitä lohkossa olevia pultinreikiä KUNNOLLA.
                            kävin tapilla läpi kaikki kierteet ja ilmalla perään puhallus,ettei pitäs tuostakaan johtua,mut pitää mitata ekaks nuo puristukset..jos saa vähän paikallistettua mistä vois tulla..

                            Comment

                            • afafaf
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1144
                              • Tornio

                              #15
                              Originally posted by 360degrees View Post
                              Nyt pyörähetty kotosalla ja sivussa tuli myös bemaria tutkittua. Puristuspaineet (kylmästä koneesta, kaasu pohjassa):

                              1: ~14.8
                              2: ~14.8
                              3: ~15.5
                              4: ~15.8
                              5: ~15.7
                              6: ~15.2

                              Jokainen sytystulppa mustana öljykarstasta. Toisekseen kun tulppia otti irti, niin tuntui että sitä öljyä olis ihan valunu niistä.. Eli jostain fuskaa mukavasti öljyä palotilaan. Puristuspaineiden perusteella (on muuten aika korkeat) alakerran pitäisi olla suht ok, myöskään pyttyjen väliset erot aivan älyttömiä. Kummalliseksi tekee, että jokainen pytty tuntui olevan öljyssä. Onko arvauksia, mitähän ihmettä on pielessä?
                              jos vika selviää,niin ilmottele tänne..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎