Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Cäbi kolisee takaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leppäkoski
    Bimmer Rookie
    • Jul 2011
    • 87
    • Hämeenlinna

    E36 Cäbi kolisee takaa.

    Eli ajaessa töyssyistä(ei tarvitse olla kummonen töyssy) niin takaa kuluu kolinaa. Kuullostaa aivan kuin kolisisi katon luukussa joten ensin ajattelin sen johtuvan iskareiden yläpäistä ja ne vaihdatinkin mutta kolina ei loppunut. Sitten ajattelin niiden olevan katon tangoista johtuvaa mutta en saa paikkallistettua ääntä?. Eli vinkkejä otetaan vastaan mitä seuraavaksi? Kolina alkaa olemaan jo todella rasittavaa kuunneltavaa. Se vielä että kolinaa ei saa kuluumaan auton ollessa paikalla vaikka kuinka heiluttelisi joka suuntaan joka tekee vian etsimisestä vielä vaikeampaa.
    Paljukärryjen vuokrausta Hämeenlinna/Hyvinkää http://www.kuumakylpy.com
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #2
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • Leppäkoski
      Bimmer Rookie
      • Jul 2011
      • 87
      • Hämeenlinna

      #3
      Joo noita ohjeita jo lueskelin mutta kun tosiaan ääni ainakin tuntuisi kuuluvan katon tangoista, varma en toki ole. Mut jep, täytyypä tarkastella ainakin noi takapään etupuslat ainakin.
      Paljukärryjen vuokrausta Hämeenlinna/Hyvinkää http://www.kuumakylpy.com

      Comment

      • janne_
        BTCF Member
        • Nov 2006
        • 411
        • Oulu

        #4
        koliseeko myös katto alhaalla?
        Nyt mennään:

        bmw e46 330i cabrio
        bmw e46 330d
        ex
        bmw e36 328 coupe
        bmw e30 327 cabrio
        bmw e36 316

        Comment

        • Nisti
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2007
          • 705
          • På Gränsen

          #5
          Onko vesisateella sama homma? Otappas vesiletku ja ruiskuttele vettä jousien seudulle niin että on kunnolla märkänä paikat, ja sitten koeajolle...
          "MURPHY'S LAW"
          "Whatever can go wrong will go wrong,
          and at the worst possible time,
          in the worst possible way"

          Comment

          • Leppäkoski
            Bimmer Rookie
            • Jul 2011
            • 87
            • Hämeenlinna

            #6
            Originally posted by janne_ View Post
            koliseeko myös katto alhaalla?
            Kolisee mutta huomattavasti vähemmän.
            Paljukärryjen vuokrausta Hämeenlinna/Hyvinkää http://www.kuumakylpy.com

            Comment

            • Leppäkoski
              Bimmer Rookie
              • Jul 2011
              • 87
              • Hämeenlinna

              #7
              Originally posted by Nisti View Post
              Onko vesisateella sama homma? Otappas vesiletku ja ruiskuttele vettä jousien seudulle niin että on kunnolla märkänä paikat, ja sitten koeajolle...
              Ihan sama homma myös vesisateella. Takapenkillä kun istuu ja kuuntelee kuullostaa ääni tulevan katon kotelosta mutta paha sanoa varmaksi?
              Jos ens viikon aikana pääsis nosturille katteleen noi puslat ja jatkais siitä.
              Paljukärryjen vuokrausta Hämeenlinna/Hyvinkää http://www.kuumakylpy.com

              Comment

              • Nisti
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2007
                • 705
                • På Gränsen

                #8
                Onkos äänet kadonnu? Oliko se ääni "nitkahtava" vai ihan puhdas kolina? :think
                "MURPHY'S LAW"
                "Whatever can go wrong will go wrong,
                and at the worst possible time,
                in the worst possible way"

                Comment

                • virolan
                  Newbiemmer
                  • May 2012
                  • 3
                  • Tampere

                  #9
                  Onks tähän ongelmaan löytynyt ratkaisua, mistä kolina lähti?

                  Itsellä cabrin kanssa sama ongelma. Käytin just leimalla ja pyysin vielä katsastusmiestä katsomaan tarkemmin takapäätä mutta ei löytänyt mitään merkittävää, josta ois voinut hylätä. Kolinasta tai tärinästä tulee ensimmäisenä mieleen että jokin on irrallaan jossain takana ja tärisee runkoa vasten mutta kun mitään ei löydy. Kaikki on revitty irti takapenkkiä myöten sekä myös takakontista. Välillä tuntuu että ääni tulee katon mekanismistä ja välillä että auton alta tai sivusta.

                  Voisiko tollainen ennemminkin tärisevä ääni kuin koliseva tulla nimen omaan puslista? Tärinä alkaa kuulua kun ajaa esim. mukulakivikatua ja nostaa jalan kaasulta tai painaa kytkimen pohjaan mutta tärinä loppuu kun veto on päällä?

                  Comment

                  • esa`pentula
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2009
                    • 1390
                    • Tampere

                    #10
                    rämisijät hei: oletteko katsoneet kaikki lämpösuojat auton alta, ettei pääse rämisemään? pääseekö pakoputki hakkaamaan runkoon? kaikki pohjapanssarit yms kunnolla kiinni? vararengas irti ja kamat takapoksista pois? jarrukilpi ei rämise? jarrusylinterin puoleinen jarrupala ei rämise (3kynttä pitää sen männässä paikallaan)? ja tietty juuri ne katon mekanismit tai itse katto mitä epäilitte.

                    perän mekaanisia ääniä: onko se apurunko revennyt irti jo? pääseekö perämurikka hakkaamaan apurunkoon? jousi poikki? laakeri paskana? vetari kunnolla kireällä?

                    kolinat: takatukivarren etummainen pusla, takapoikittaistukivarsien puslat ( ylemmän takapoikittaistukivarren ulompi pusla on "narinahela" eli pallonivel hela) joka voi pitää myös vähän "mekaanisempaa" ääntä?

                    Comment

                    • Leppäkoski
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2011
                      • 87
                      • Hämeenlinna

                      #11
                      Originally posted by virolan View Post
                      Onks tähän ongelmaan löytynyt ratkaisua, mistä kolina lähti?

                      Itsellä cabrin kanssa sama ongelma. Käytin just leimalla ja pyysin vielä katsastusmiestä katsomaan tarkemmin takapäätä mutta ei löytänyt mitään merkittävää, josta ois voinut hylätä. Kolinasta tai tärinästä tulee ensimmäisenä mieleen että jokin on irrallaan jossain takana ja tärisee runkoa vasten mutta kun mitään ei löydy. Kaikki on revitty irti takapenkkiä myöten sekä myös takakontista. Välillä tuntuu että ääni tulee katon mekanismistä ja välillä että auton alta tai sivusta.

                      Voisiko tollainen ennemminkin tärisevä ääni kuin koliseva tulla nimen omaan puslista? Tärinä alkaa kuulua kun ajaa esim. mukulakivikatua ja nostaa jalan kaasulta tai painaa kytkimen pohjaan mutta tärinä loppuu kun veto on päällä?
                      Edelleen kolistelee, leimalla kanssa sanoin et tutkii mistä vois kolistella mutta kuulemma kaikki näytti olevan kunnossa.. Kuullostaa iskarin yläpäältä mutta ne tosiaan vaihdatettu. Toisaalta voisi kuulua myös katon tangoista mutta kaikki tuntuu olevan sielläkin kunnossa. Puslia vaihdeltu ja ei ollut siitäkään apua. Ääni on sellainen metallinen klonks ääni joka kuuluu aina töyssyissä, ei merkitystä onko veto päällä tai painaako jarrua, sama kolina kuuluu. Alan epäilemään että jotain mennyt pieleen tuossa iskarin yläpään asenuksessa.. Sen tutkin vielä tällä viikolla kun pääsen nosturille..
                      Paljukärryjen vuokrausta Hämeenlinna/Hyvinkää http://www.kuumakylpy.com

                      Comment

                      • Dj Niksperi
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 2437
                        • Salo, Finland

                        #12
                        Kyllä vahvasti itse veikkaisin, että iskarin yläpäät on syypäänä. E30 itsellä oli sama homma, kolisi ja katto alhaalla vaimeampi, selvittiin yläpäiden uusimisella kaikkine hilppeineen.
                        BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
                        Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

                        -Team Pussihousu-
                        Salo///Works
                        sigpic

                        Comment

                        • Leppäkoski
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2011
                          • 87
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          Originally posted by Nisti View Post
                          Onko vesisateella sama homma? Otappas vesiletku ja ruiskuttele vettä jousien seudulle niin että on kunnolla märkänä paikat, ja sitten koeajolle...
                          Tänään huomasin kun ajelin tuolla vesisateessa ettei kolinaa kuulunut juuri nimeksikään, eli mistä tämä nyt sit johtuu kun märkänä ei kolistele?
                          Paljukärryjen vuokrausta Hämeenlinna/Hyvinkää http://www.kuumakylpy.com

                          Comment

                          • virolan
                            Newbiemmer
                            • May 2012
                            • 3
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Dj Niksperi View Post
                            Kyllä vahvasti itse veikkaisin, että iskarin yläpäät on syypäänä. E30 itsellä oli sama homma, kolisi ja katto alhaalla vaimeampi, selvittiin yläpäiden uusimisella kaikkine hilppeineen.
                            Joo, itselläkin käynyt mielessä että iskarit pitäis sen äänen. Huomasin samoin, että kun katto on alhaalla, ei ääntä juurikaan kuulu. Lisäksi tärinä kuuluu molemmilta puolilta aina tilanteen mukaan mutta enimmäksee pelkääjän puolelta. Voisko olla mahdollista että iskareiden yläpää on päässyt löystymään itsestää? En nimittäin ole vielä tarkastanut iskareita onko sielä jokin läysällä tai väljä. Näkeekö sitä muuten mitenkään jos iskareiden yläpäässä on väljää tai jotain paskana vai pitääkö vain vaihtaa hilppeet ja toivoa parasta?

                            Tuli muuten vielä mieleen että katsastuksen iskaritestissä ei kuulunut mitään ääniä ja iskaritkin näytti olevan vielä voimissaan.

                            E36 325i C -93
                            Last edited by virolan; 03-06-2012, 20:37.

                            Comment

                            • Dj Niksperi
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 2437
                              • Salo, Finland

                              #15
                              Originally posted by virolan View Post
                              Joo, itselläkin käynyt mielessä että iskarit pitäis sen äänen. Huomasin samoin, että kun katto on alhaalla, ei ääntä juurikaan kuulu. Lisäksi tärinä kuuluu molemmilta puolilta aina tilanteen mukaan mutta enimmäksee pelkääjän puolelta. Voisko olla mahdollista että iskareiden yläpää on päässyt löystymään itsestää? En nimittäin ole vielä tarkastanut iskareita onko sielä jokin läysällä tai väljä. Näkeekö sitä muuten mitenkään jos iskareiden yläpäässä on väljää tai jotain paskana vai pitääkö vain vaihtaa hilppeet ja toivoa parasta?

                              Tuli muuten vielä mieleen että katsastuksen iskaritestissä ei kuulunut mitään ääniä ja iskaritkin näytti olevan vielä voimissaan.

                              E36 325i C -93
                              Yläpää on kiinni kahdella pultilla korissa ja välissä on tiiviste. Yleensä tämä kiinnitys ei aiheuta ongelmia ellei ole jäänyt löysälle/unohtunut kiristää asennuksen jälkeen. Yläpään kumiosa on vulkanoitu kiinni metalliseen putkeen jonka läpi iskarin tanko tulee. Tämän metallipalan irtoaminen vulkanoinnista aiheuttaa ankaraa narinaa/kolinaa jonka kyllä kuulee selvästi. Ja jos ei ole irronnut vielä vulkanoinnista niin väljää siellä voi olla jo aika lailla. Ei ole cabriosta paha rasti vaihtaa
                              BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
                              Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

                              -Team Pussihousu-
                              Salo///Works
                              sigpic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎