Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 Öljynvaihdon jälkeinen nakutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bullenahi
    Newbiemmer
    • Oct 2011
    • 7
    • kankaanpää

    e36 Öljynvaihdon jälkeinen nakutus

    Vaihdoin viimme viikolla öljyt+suodattimen ja tuloksena oli ehkä vähän pirteämpi bimmeri. Auto rupesi nakuttamaan heti öljynvaihdon jälkeen ja sitä on jatkunut taukoamatta siittä asti kun löi auton käyntiin.

    Öljy joka tuli pihalle ei haissut erityisen pahalle ja oli mustaa kuten tuppaa olemaan 20 vuotta vanhoissa autoissa. Öljy haisi kuitenkin vähän, mutta ei läheskään voimakkaasti.

    Kyseessä on 05 saksan tuonti e36 325iA 92- ajettu 160tkm

    Auto on nakuttannut välillä ja niin sen kuuluukin, mutta vain käynnistäessä muutaman sekunnin. Nytten nakutus on muuttunut pienestä ja hiljaisesta nakutuksesta paljon voimakkaampaan ja se ei lopu. Korkeintaa pitää parin sekunnin taukoja. Nakuttaa välillä hiljempaa (eli yhtä lujaa kuin ennen käynnistäessä) välillä lujempaa. Auton ollessa käynnissä nakuttaa lujaa kokoajan.

    Nakutus on lujimmillaan tyhjäkäynnillä ja jos vain hipaisee kaasua niin nakutus nopeentuu, mutta kun vähä raskaammin painaa kaasua niin se loppuu ja äänet ovat taas kauniit, ajossa se kuuluu myös jos ajaa pienillä kierroksilla.
    Ääni kuuluu mielestäni kannen kohdalta ja on selvää venttiilien nakutusta.

    Häpeäkseni myönnän että autossa oli lähes pari vuotta vanhat öljyt joilla on ajettu ~20tkm.
    Uusi vaihtamani öljy on 5W40 ja on halvinta paskaa mitä löyty Eurohamsterista. Autossa oli ennen vaihtoa 0w30 öljyä johon lisäsin kerran 10w40 öljyä kun en tiennyt silloin mitä siellä oli. Aika varmasti vanhat öljyt oli laatukamaa joihin lisäsin litran halpaa 10w40 öljyä.

    Tais vanhat jämät lähtee liikkelle tuon öljynvaihdon takia? Taitaa olla moottorinpuhdistus aineen tarpeessa?

    Nakutus on törkeän lujaa varsinkin paikoissa jossa vähänkin ääni kaikuu... hävettää!

    Toivottavasti te osaatte auttaa!
    Last edited by Bullenahi; 05-10-2011, 16:06.
  • toNmbbA
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2009
    • 2325
    • Espoo

    #2
    En tiedä mut kaverin '94 m50b25ssa ihmeteltiin samaa joskus muinoin. nakuttaa koko ajan, samaa teki uusilla öljyillä.

    Lopulta selvisi että 1 tulpista oli huonosti kiinni

    Siis auto oli juuri vaihtanut omistajaa, edellinen omistaja oli huonosti kiinnitelly tulpat.
    Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
    Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6693
      • .......

      #3
      Jos on tulpat kiinni niin nostaja(t) siellä naputtaa.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • Juzbe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1066
        • Pori

        #4
        ensinnäkin,m50 koneesta ei pidä kuulua minkäännäköisiä naputuksia tai muutakaan,jos se vaan on kunnossa.

        Laita sinne nyt ihan alkuun uudet KUNNON öljyt,vaikka nyt castrollit tai vastaavat,kannattaa myös kokeilla esim. Forten lisäaineita vanhojen öljyjen kanssa ja sitten uudet öljyt sisään.

        Jos ei auta niin uudet nostajat,vanhat voi olla jo niin remontissa ettei pidä paineita -> venttiilit ei aukea tarpeeksi.

        Comment

        • promille
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2009
          • 276
          • Valkeakoski

          #5
          Originally posted by Juzbe View Post
          ensinnäkin,m50 koneesta ei pidä kuulua minkäännäköisiä naputuksia tai muutakaan,jos se vaan on kunnossa.
          Nimenomaan, sekä ehjän koneen pitäisi toimia naputtamatta melkein millä tahansa öljyillä.
          Vika kannattaa etsiä ja korjata, eikä vain lorotella paksumpaa öljyä sinne vaimentamaan nakutuksia.
          e61

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Voi olla että on tukittu nostajat noilla vanhoilla öljyillä ja sitten kuuluukin raksutusta millä vain.

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              #7
              Eiköhän tuo korjaannu kun vaihtaa jotkut toiset paremmat öljyt, jos tuo öljylaadun vaihdosta selkeästi johtui. Seuraavaksi voi kokeilla RVS-käsittelyä jos ei halua suoraan alkaa nostimia uusimaan.

              Comment

              • promille
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2009
                • 276
                • Valkeakoski

                #8
                Originally posted by Antsah View Post
                Eiköhän tuo korjaannu kun vaihtaa jotkut toiset paremmat öljyt, jos tuo öljylaadun vaihdosta selkeästi johtui. Seuraavaksi voi kokeilla RVS-käsittelyä jos ei halua suoraan alkaa nostimia uusimaan.
                Ei se öljy korjaa niitä nostimia. Puhdistaminen voi toki auttaa, mutta ei se mekaaninen kulunut osa muutu ehjäksi vaikka kuinka lotraisi erilaisilla öljyillä.
                e61

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by promille View Post
                  Ei se öljy korjaa niitä nostimia. Puhdistaminen voi toki auttaa, mutta ei se mekaaninen kulunut osa muutu ehjäksi vaikka kuinka lotraisi erilaisilla öljyillä.
                  Eihän se rikkinäistä korjaa, mutta kyllähän tuo vahvasti öljylaatuun viittaa kun naputus on alkanut samantien vaihdon jälkeen. Noissa öljyissä kun tuppaa olemaan eroja melkoisesti. Tokihan ne nostajat saa vaihtaa suoriltakin
                  Last edited by Antsah; 06-10-2011, 19:26.

                  Comment

                  • Juhi$
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2009
                    • 1268
                    • Laukaa

                    #10
                    Mun resepti on Forte motorflush käsittely ja uudet öjyt koneeseen. Turha ruveta kantta purkamaan ennenkuin on helpommat ja halvemmat tavat kokeillut.
                    Vähän epäilen tuota autosi mittarilukemaakin, mutta en silti usko että siellä nostajat olisi mekaanisesti liian kuluneet tai paskana...

                    Comment

                    • Bullenahi
                      Newbiemmer
                      • Oct 2011
                      • 7
                      • kankaanpää

                      #11
                      Syy löyty ja se oli venttiilikopan tiiviste.

                      Halvat öljyt siis laitoin koneeseen tuloksena hirveä nakutus. Sitten forte moottorin puhdistus aineella pesu ja bmw:n suosittelemat Castrollit sisään, tuuloksena ehkä viellä pahempi nakutus.

                      Sitten meni hermot ja konetta auki kun huomasin nakutuksen olevan nimenomaan moottorista sisältä kuuluvaa, eikä venttiilien säkätystä. Epäilin että sytys liian aikasessa, kun tuntuu paukuttavan putkeen ihan kunnolla.

                      Sytytystulpista kun lähin liikkelle vikaa etsiessä homasin että ne kylpee ölyssä ja siis siksi tiivisteen vaihto jolla vika korjaantu, tai ainakin toistaseks moottori käy nätimmin kuin koskaan. Saas nähä mitä seuraavaks joutuu tekemään.

                      Yhtä pulttia kiinnittäessä sai huomata että se pyörii tyhjää joten jos rupeaa itte tekemään niin kannattaa olla aika hellä kätinen ja ehkä varautua mm. uusien kierteiden tekemiseen joka ei ole helpoin homma alumiiniseen sylinterikanteen..

                      Auto röpöttää samalla lailla vielläkin, ainakin ennen teki sillein raskaammalla kaasulla että kun teki ripeemmän lähön niin ei tapahtunu mitään muutakun röptystä kuuluu hetki ja sitten vasta mentiin. Tuntuu tällein lyhyellä ajokokemuksella että tuota viivettä ei ole. Ei se ennenkään aina jääny paikoilleen pöriseen, mutta turha usein.

                      Kulutus oli ennen 10-11 litraa, saa nähä putoaako tuosta.

                      Edit: Kulutus tuntuis laskeneen huomattavasti normaalista. Tuli tuossa ajettua 9h lähes putkeen, kun bensamittarin viisari laski niin paljon että asteikko ei enään riittänyt pääsin vasta tankille, kun tuli palloiltua korvessa, sitten tankiin 50e bensaa. Kun perse oli tarpeeks puuduksissa ja auto viimmein saatu parkkiin niin bensaa oli viellä 16 litraa jäljellä. Kilometrejä ei tullut kuin jokin 140, vaikka taukoja tuli pidettyä vain yksi tunnin pituinen, muuten moottori oli käynnissä melkein joka tupakkatauon ajankin. Taloudellisemmalla ajotavalla olis jäänyt tankkiin ehkä vähän enemmänkin bensaa.

                      Ennen olis mennyt vastaavalla reissulla aika varmasti 20€ enemmän.
                      Last edited by Bullenahi; 10-12-2011, 18:51.

                      Comment

                      • 426Hemi
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2008
                        • 621
                        • Pälkäne

                        #12
                        Kai vaihdoit myös tulpat uusiin samalla kun puhdistit niiden kolot öljystä?
                        ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                        Comment

                        • Bullenahi
                          Newbiemmer
                          • Oct 2011
                          • 7
                          • kankaanpää

                          #13
                          Originally posted by 426Hemi View Post
                          Kai vaihdoit myös tulpat uusiin samalla kun puhdistit niiden kolot öljystä?
                          Aika tuoreet tulpat, joten en nähnyt olevan järkeä vaihtaa niitä, suurin syy kuitenkin oli taloudellinen tilanne minkä takia ne jäi vaihtamatta.

                          Aattelin että varmaan pyytävät ihan kunnon hinnan noista tulpista, mutta eipä noi näyttäis juur mitään maksavan. Kyllä ne piti samalla vaihtaa, mutta aattelin että jos ne vaihdan niin en viitti ostaa mitään halpoja ja turhan kalliiks tulee ostaa laadukkaat.

                          Motonetistä sais 5 eurolla kalleimmat. :think

                          Comment

                          • antti79
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 2499
                            • Littoinen

                            #14
                            Originally posted by Bullenahi View Post

                            Motonetistä sais 5 eurolla kalleimmat. :think
                            Wink, wink....NGK:n tulpat toimivat tuossa koneessa huomattavasti paremmiin kuin Boschin.
                            sigpic
                            Originally Posted by jari kihlman
                            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                            Comment

                            • josuu
                              Newbiemmer
                              • Jul 2012
                              • 5
                              • muhos

                              #15
                              nakutus

                              mitkä öljyt laitoit ,ite laitoin omaan e36 325 0-30 castrollit niin rupes nakuttaan ,sitten vaihoin 5-40 castrol magnatec niin loppu nakutus.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎