Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 vanos, miten tarkistan solenoidin toiminnan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NykanVe
    Newbiemmer
    • Oct 2011
    • 10
    • Ryttylä

    E36 vanos, miten tarkistan solenoidin toiminnan

    Pojan autossa E36, M52B20 Vanos herjaa testerissä että on jumissa.
    Edellinen omistaja kertoi vaihtaneensa vanoksen männänrenkaan ja teflon tiivisteen. Ei kuitenkaan auttanut. Ennenkuin alan purkaa vanosta (osat on jo hyllyssä, uusi o-rengas, teflon tiiviste ja laakeriholkki + tarpelliset tiivisteet) haluaisin varmistua solenoidin toiminnasta. Vanos solenoidin liittimessähän on 2 johtoa, onko ohjaus 12 voltin jännitteellä vai miten? Jos näin onko väliä kumpaan johtoon 12 v kumpaan maa? Tunteeko kädellä solenoidin kuoresta kun solenoidi vetää? Entä miten DME:n antaman ohjauksen voi mitata, eli jos volttimittarilla katsotaan mikä jännite liittimestä pitäisi näkyä? Haluaisin varmistaa ennen purkua että solenoidi saa ohjauksen ja että se toimii. Sen jälkeen katsotaan onko edellinen kokoonpano tehty oikein ja kun kerran on auki vaihdetaan uudet osat sisään.
    ************************************************** **
    ajokalusto:
    MB 320 CDI W211, BMW 320i E36, Honda GL1800, Honda CB600F Hornet
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Helpoiten toiminnan testaus onnistuu testerillä/sopivalla softalla aktivoimalla solenoidia.
    Jos solenoidi toimii (harvemmin vikaa) niin todennäköisesti nokka-akselin asentoanturi rikki, näyttää jotain kiinteetä lukemaa josta johtuen dme luulee vanoksen olevan jumissa.
    Jos katsoo esim INPAlla niin pitäisi näyttää tyhjäkäynnillä noin 20 astetta ja jossain 3000rpm jälkeen aikaistaa toisen mokoman lisää, suunilleen 40 asteeseen.

    Noita nokka-akselin antureita on näissä hyvin usein paskana.
    Voi aiheuttaa myös kovan mekaanisen tikityksen kun suuttimien sekventaaliruiskutus hyppää pois päältä jollei saa oikeeta tietoa nokan asennosta => suuttimet aukee samaan aikaan kaikki.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • NykanVe
      Newbiemmer
      • Oct 2011
      • 10
      • Ryttylä

      #3
      Testeriä/sopivaa softaa ei ole käytettävissä, joten siksi kysyin millaista sähköä solenoidille pitäisi syöttää että saa testattua
      Kone käy melko siististi, siitä olen päätellyt että nokan asentoanturi ehjä.
      Käytettävissä vain Maxidiagin testeri joka ei ainakaan herjaa nokan anturista. Viallisen kampiakselin anturin kyllä tunnisti.
      ************************************************** **
      ajokalusto:
      MB 320 CDI W211, BMW 320i E36, Honda GL1800, Honda CB600F Hornet

      Comment

      • slickwill
        Bimmer Rookie
        • Aug 2010
        • 39
        • vantaa

        #4
        Ääni nokan anturille, itellä herjas ihan samaa kun oli anturi tulossa tiensä päähän, anturin vaihdon jälkeen ei oo herjannu enää mitään vanoksesta..
        Kehonsiirtovälineitä: Dodge Ram 2500, '06 busa ja vääräuskoisten iloksi Taunus turboprokkis
        Vikakoodinlukua Vantaan suunnalla, myös pienet korjaukset onnistuu.

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8971
          • Kellokoski

          #5
          Originally posted by slickwill View Post
          Ääni nokan anturille, itellä herjas ihan samaa kun oli anturi tulossa tiensä päähän, anturin vaihdon jälkeen ei oo herjannu enää mitään vanoksesta..
          Eli sait auton viimein kuntoon? Tehot tallella yms?
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8233
            • Järvikylä (Nakkila)

            #6
            kuulostaa erittäin tutulta, kaverin autossa M52B25:ssa kova kulutus, tehottomuutta ja "vanos jammed" vikakoodi muttei mitään asentoantureihin viittaavaa koodia.. oletin että vanos ihan oikeesti jumissa mutta kuinka onkaan?
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • NykanVe
              Newbiemmer
              • Oct 2011
              • 10
              • Ryttylä

              #7
              Pitääpä kokeilla nokan anturia, jos ei auta, avattava vanos ja katsottava onko ed. omistaja saanut ajoituksen kohdalleen vai onko jotain oikeaa vikaa.
              Jos menee vanoksen purkamiseksi, olisikohan jollakin lainata Turenki-Helsinki välillä kampiakselin ja nokkien "lukitsemiseksi" tarvittavat kamat. Saisi varmaan varmemmin nokkien ajoituksen kohdalleen.
              Homma varmaan tehdään joulukuussa. Voin noutaa lukitus kamat juuri ennen remonttia ja palauttaa heti sen jälkeen.
              ************************************************** **
              ajokalusto:
              MB 320 CDI W211, BMW 320i E36, Honda GL1800, Honda CB600F Hornet

              Comment

              • jukkae
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3506
                • 70800

                #8
                Originally posted by peto2 View Post
                kuulostaa erittäin tutulta, kaverin autossa M52B25:ssa kova kulutus, tehottomuutta ja "vanos jammed" vikakoodi muttei mitään asentoantureihin viittaavaa koodia.. oletin että vanos ihan oikeesti jumissa mutta kuinka onkaan?
                Mulla oli m52b28:ssa vuoden toi vanos jammed koodi mutta missään ei ollut mitään vikaa, normaalisti kulki, söi aivan normaalisti soppaa jne.

                Comment

                • JD
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1196
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by NykanVe View Post
                  Pojan autossa E36, M52B20 Vanos herjaa testerissä että on jumissa.

                  haluaisin varmistua solenoidin toiminnasta. Vanos solenoidin liittimessähän on 2 johtoa, onko ohjaus 12 voltin jännitteellä vai miten? :
                  +12 on jännite jolla voit kokeilla, piuhoista ruskeampi on useimmiten maa, en muista mitä värejä tuohon tuli.
                  Helpoiten toteat kun ruuvaat solenoidin irti niin näet vetääkö kun antaa jännitettä.
                  Kun nopeasti piuhalla tökkää niin solenoidit ei hajoa vaikka menisikin ensin sähköt väärinpäin, pitkää aikaa ei kannata pitää väärin kytkettynä tähänkään.
                  Kokeile kuitenkin ensin mitata auton liittimestä jos siihen tulisi sähköä niin näet kumpaan tuli +.
                  (Puolijohteita sisältäviin osiin ei sitten kannata kokeilla laittaa sähköjä väärinpäin hetkeksikään, vain tälläisiin sähkömekaanisiin...)
                  Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                  https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #10
                    Originally posted by JD View Post
                    +12 on jännite jolla voit kokeilla, piuhoista ruskeampi on useimmiten maa, en muista mitä värejä tuohon tuli.
                    Helpoiten toteat kun ruuvaat solenoidin irti niin näet vetääkö kun antaa jännitettä.
                    Kun nopeasti piuhalla tökkää niin solenoidit ei hajoa vaikka menisikin ensin sähköt väärinpäin, pitkää aikaa ei kannata pitää väärin kytkettynä tähänkään.
                    Kokeile kuitenkin ensin mitata auton liittimestä jos siihen tulisi sähköä niin näet kumpaan tuli +.
                    (Puolijohteita sisältäviin osiin ei sitten kannata kokeilla laittaa sähköjä väärinpäin hetkeksikään, vain tälläisiin sähkömekaanisiin...)
                    Ei sitä tarvitse edes mittailla, solenoidin liittimessä on merkattuna + ja -, näin siis ainakin alkuperäisessä solenoidissa. Neula liikkuu about 5mm ulospäin kun antaa virtaa, jossei joku jo maininnut.


                    btw Supa, mun INPA ei antanut vm.96 E36:ssa (M52) tehdä VANOS-solenoidin testiä, kaikki muut testit kylläkin. Herjas vaan "JobStatus fehler" jne, varmaankin väärät tiedot ohjainlaitteelle INPAssa?
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • j.laitine
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2008
                      • 282
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Onkos kukaan mitannut jännitettä dme.ltä tulevasta johdosta?? Ihmetytti kun mittailin sitä eilen, niin jännite oli koko ajan noin 14V.. :think
                      Audi s4 b5
                      e21 323 (Ikuisuus rojekti)
                      M3 3.0 Cabriolet (Air ride) s54b32 sc


                      Ex:BMW e36 M-sport cabriolet, e36 328 M-sport touring, e30 325 (2,7) touring, e34 525tds touring, e30 316 coupe, e30 325 coupe,

                      Comment

                      • slickwill
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2010
                        • 39
                        • vantaa

                        #12
                        Originally posted by _nixu_ View Post
                        Eli sait auton viimein kuntoon? Tehot tallella yms?
                        Sielä mitää tehoja oo, pitää koittaa vihdoin se katti tsekkaa ku oli pakosarjat sulattanu defan liittimet.. :think
                        Kehonsiirtovälineitä: Dodge Ram 2500, '06 busa ja vääräuskoisten iloksi Taunus turboprokkis
                        Vikakoodinlukua Vantaan suunnalla, myös pienet korjaukset onnistuu.

                        Comment

                        • NykanVe
                          Newbiemmer
                          • Oct 2011
                          • 10
                          • Ryttylä

                          #13
                          Nokan asentoanturi vaihdettu ja solenoidi testattu. Ei ainakaan vielä vanoksen jumi herja poistunut, tai siis resetoin tietysti ensin vikakoodit mutta pienen lenkin jälkeen vikakoodi oli tullut muistiin. Pitää nyt antaa pojan ajella muutamia satoja kilometrejä ja katsoa sitten uudelleen. Mutta vieläkin kaipaisin kampiakselin ja nokkien lukitukseen välineitä lainaksi joulukuussa tehtävää vanoksen avausta varten, tai jos jollakulla olisi antaa mitat kampiakselin lukitus tappiin ja nokkien lukitus kamoihin niin äkkiähän ne tekisi itsekin.
                          ************************************************** **
                          ajokalusto:
                          MB 320 CDI W211, BMW 320i E36, Honda GL1800, Honda CB600F Hornet

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎