E36 AIRBAG:in valo palaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1864
    • Lappeenranta, Finland

    #16
    Originally posted by Perlenbacher View Post
    1 vai 2 bagia?

    Jos yksi niin mitään tunnistimia penkeissä ei ole. Bagin valon nollaus vaatii siihen tarkoitetut vehkeet. Voi olla hyödyllistä lukea myös että minkä takia valo palaa? Tai siitä lähtisin liikkeelle.
    Siis joo, kaksi bägiä on. Mutta monta bägiä siinä autossa oli, josta nuo lepakot on alun perin peräisin, siitä ei ole tietoa. Varmaan sitten yksi kun on auton puolelta johdotusta patentoitu. Sitäpä tuossa juuri utelin, että pystyykö koodit lukemaan kotikonstein, vai tarvitaanko lukemiseenkin jotain spesiaalikalustoa? Valon syy toki pitää selvittää.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

    Comment

    • bmw323it
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1849
      • N/A

      #17
      Originally posted by 525iiäxä View Post
      Siis joo, kaksi bägiä on. Mutta monta bägiä siinä autossa oli, josta nuo lepakot on alun perin peräisin, siitä ei ole tietoa. Varmaan sitten yksi kun on auton puolelta johdotusta patentoitu. Sitäpä tuossa juuri utelin, että pystyykö koodit lukemaan kotikonstein, vai tarvitaanko lukemiseenkin jotain spesiaalikalustoa? Valon syy toki pitää selvittää.
      No onhan viritys. Veikkaisin, että on käynyt näin: autoon on vaihdettu mittaristo ja penkit jostain vanhemmasta M3:sta. Autossa on kaksi airbagiä, mutta M3:ssa on ollut korkeintaan yksi. Niinpä apukuskin penkissä ei ole tunnistinmattoa, joka löytyy kahdella ja neljällä airbagillä varustetuista autoista => Airbag valo on alkanut loimottamaan. Tämän korjaamiseksi on sitten yritetty kötöstellä apukuskin penkin alle huijauskytkentä siinä onnistumatta, luultavasti koska tunnistinmaton interfaceboksi on mennyt vanhojen penkkien mukana, eikä huijaukset onnistu ilman sitä. Tämän jälkeen sitten on päädytty virittelemään sitä mittaristoa.

      Veikkaisin, että airbag valo siis loimottaa sen tunnistin maton puutteen vuoksi. Voihan siinä olla tietysti joku muukin vika, joka kyllä kannattaa selvittää koodit lukemalla. Lukeminen onnistuu kotikonsteinkin, itse tilasin eBaystä kuvan mukaisen lukijan joka toimii ihan jees.

      Mites tuo korjataan ... veikkaan, että joka tapauksessa tarvitset ainakin sen tunnistinmaton, ja siihen interfaceboksin (kuva). Lisäksi omassa autossani (4 airbagiä) tulee penkin alle muitakin johtoja (kuva). Nuo isot liittmet ovat istuimen lämmittimeen, kolme pienempää liittynee turvavarusteisiin; muistaakseni tunnistinmatto, turvavyönkiristin, ja kolmas ... enpäs muistakaan. Onko lepakoissa turvavyönkiristin? Tuskin, jos M3:ssa ei ollut kerran apukuskin airbagiäkään... Siis sellainenkin tarvittaisiin .. Taitaisi olla helpointa, jos löytäisi sopivan luovuttaja-auton tai ainakin penkit joista voisi kerätä kaikki nuo puuttuvat palaset.
      Attached Files
      Nyt:
      BMW X3 xDrive30e (g01)
      BMW 335i (e90)
      BMW 323iC (e36)
      BMW 850i (e31)
      BMW 320i (e30)
      Golf GTE
      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1864
        • Lappeenranta, Finland

        #18
        Originally posted by bmw323it View Post
        Tämän korjaamiseksi on sitten yritetty kötöstellä apukuskin penkin alle huijauskytkentä siinä onnistumatta, luultavasti koska tunnistinmaton interfaceboksi on mennyt vanhojen penkkien mukana, eikä huijaukset onnistu ilman sitä.
        Okei, siis onko se varma tieto, että maton huijaus ei onnistu ilman sen boksia? Ebaystä näyttää saavan huijauspalikoita maton paikalle, eli boksin perään. Siitä se nyt on lähdettävä, että boksi hommattava ja siihen huijauspalikka. Se on kuitenkin halvempi kuin tunnistematto. Vielä jos valo loimottaa, niin sitten koodien lukuun, joko hommattava laite tai käytettävä jossain. Samaten tuo oma kytkentä pitää purkaa johdoista, ehkä se alkuperäinen kytköstapa paljastuu kun saa teipit revittyä pois.

        Autossa eikä penkeissä ole vyönkiristimiä, vain tuo johto, joka näkyy kuvassa. Omituista muuten, sillä konsolista löytyy myös penkinlämmittimien katkaisijat, mutta johtoja ei näy. Elleivät sitten ole tungettu piiloon maton alle.

        Vois varmaan olettaa että itse airbägin mokkula on kunnossa, kun valo syttyy virtojen mukana, kohta sammuu alle sekunniksi ja sitten palaa taas komiasti.

        ETM ei liikaa lavertele noista airbägien ja mattojen kytkennöistä...

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • Perlenbacher
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2010
          • 1103
          • Suomi

          #19
          ETM:stä löytyy kaikki bagikytkennät, kokeile jotain toista versioa?
          Lisäksi, bagien koodinlukuun tarvii siihen tarkoitetut vehkeet, eli ei onnistu kotikonstein. Ellet hommaa niitä vehkeitä.

          Pistä INPA tonne hakuun jos se puoli kiinnostaa.

          Ja voi olla myös bagin ohjainboksi paskana. Itsellä oli sellainen vika että valo loimotti mutta koodeja ei antanut lukea eikä nollata valoa. Uudella korjaantui, muuta vikaa ei ollut.
          Last edited by Perlenbacher; 30-01-2014, 16:28.

          Comment

          • bmw323it
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1849
            • N/A

            #20
            Originally posted by 525iiäxä View Post
            Okei, siis onko se varma tieto, että maton huijaus ei onnistu ilman sen boksia?
            Pahoin pelkään että näin on. Kyseinen boksi juttelee airbag diagnostic modulin suuntaan, enkä ainakaan itse tiedä minkämuotoista signaalia se sinne lähettää.
            Ebaystä näyttää saavan huijauspalikoita maton paikalle, eli boksin perään.
            Ei sitä kyllä kannata eBaystä tilata.
            Siitä se nyt on lähdettävä, että boksi hommattava ja siihen huijauspalikka. Se on kuitenkin halvempi kuin tunnistematto.
            Ei se mattokaan mahdottomia maksa.
            Vielä jos valo loimottaa, niin sitten koodien lukuun, joko hommattava laite tai käytettävä jossain.
            Siis takuulla loimottaa, koska pelkkä vian korjaus ei poista vikakoodia. Eli nollaus tarvitaan joka tapauksessa.
            Samaten tuo oma kytkentä pitää purkaa johdoista, ehkä se alkuperäinen kytköstapa paljastuu kun saa teipit revittyä pois.
            Näin kannattanee tehdä.
            Autossa eikä penkeissä ole vyönkiristimiä, vain tuo johto, joka näkyy kuvassa. Omituista muuten, sillä konsolista löytyy myös penkinlämmittimien katkaisijat, mutta johtoja ei näy. Elleivät sitten ole tungettu piiloon maton alle.
            Ne turvavyön vastakappaleethan on siinä penkissä kiinni, eli jos siinä autossa on kiristimet olleet, niin ovat varmaan menneet niiden alkuperäisten penkkien mukana. Selvästi myös johtoja on harvennettu, vähän veikkaan että siinä yhteydessä on mennyt istuimenlämmittimien johtojen lisäksi myös turvavyönkiristimien ja turvavyötunnistimen piuhat (se oli se kolmas johto siellä oenkin alla!). Tai hyvällä tuurilla ne on tosiaan siellä maton alla.
            Vois varmaan olettaa että itse airbägin mokkula on kunnossa, kun valo syttyy virtojen mukana, kohta sammuu alle sekunniksi ja sitten palaa taas komiasti.
            En tiedä mitä uskaltaa olettaa, mutta hyvin paljon mahdollista. Joka tapauksessa tuo tunnistin-boksin ja turvavyökiristimien/-tunnistimen johtojen puute sytyttää jo airbag-valon.
            ETM ei liikaa lavertele noista airbägien ja mattojen kytkennöistä...
            Kyllä ne kytkennät mielestäni sieltä löytyy varsin kattavasti...
            Nyt:
            BMW X3 xDrive30e (g01)
            BMW 335i (e90)
            BMW 323iC (e36)
            BMW 850i (e31)
            BMW 320i (e30)
            Golf GTE
            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

            Comment

            • 525iiäxä
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1864
              • Lappeenranta, Finland

              #21
              Originally posted by bmw323it View Post
              Pahoin pelkään että näin on. Kyseinen boksi juttelee airbag diagnostic modulin suuntaan, enkä ainakaan itse tiedä minkämuotoista signaalia se sinne lähettää.

              Ei sitä kyllä kannata eBaystä tilata.
              Vaan mistä, jos tälle linjalle lähtee?

              Originally posted by bmw323it View Post
              Ei se mattokaan mahdottomia maksa.
              Huijari on vaan helpompi asentaa.

              Originally posted by bmw323it View Post
              Ne turvavyön vastakappaleethan on siinä penkissä kiinni, eli jos siinä autossa on kiristimet olleet, niin ovat varmaan menneet niiden alkuperäisten penkkien mukana. Selvästi myös johtoja on harvennettu, vähän veikkaan että siinä yhteydessä on mennyt istuimenlämmittimien johtojen lisäksi myös turvavyönkiristimien ja turvavyötunnistimen piuhat (se oli se kolmas johto siellä oenkin alla!). Tai hyvällä tuurilla ne on tosiaan siellä maton alla.
              Jaahans... Se on sitten koitettava kurkkia maton alle. Mikäs taho nykyään antaa auton "syntymätodistuksia", eli varustelistaa? Joskus sen sai paikallisesta merkkiliikkeestä. Siitähän sen näkisi onko lämmittimet vai ei.

              Originally posted by bmw323it View Post
              Kyllä ne kytkennät mielestäni sieltä löytyy varsin kattavasti...
              Minulla olevassa -94 mallin kaaviossa ei ole mitään. Löysin -98 kaavion, jossa oli, mutta ainakin mittariston pinneissä oli heti eroa tähän verrattuna.

              Volvo V70 2.4T -02
              E30 323i -84 (taas)

              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

              Comment

              • atte.o
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2009
                • 894
                • haukipudas

                #22
                Nuo valo virityksetkin on hyvä selvittää jo ostotilanteessa. BMW:ssä airbag valo syttyy aina virrat 1 asennossa,palaen ainoana valona mittaristossa. Muut valot syttyvät vasta 2 asennossa.
                E61 M-sport

                Comment

                • 525iiäxä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1864
                  • Lappeenranta, Finland

                  #23
                  Originally posted by atte.o View Post
                  Nuo valo virityksetkin on hyvä selvittää jo ostotilanteessa. BMW:ssä airbag valo syttyy aina virrat 1 asennossa,palaen ainoana valona mittaristossa. Muut valot syttyvät vasta 2 asennossa.
                  On ensimmäinen bägillinen BMW minulla, katsastettuna ostin, katsastin kerran myös itse. Joten ei mitään syytä epäillä mitään. Tämähän paljastui vasta kun meni mittaristo vaihtoon.

                  Yksinkertaisesti ei ollut tietoa tuosta valon sielunelämästä, tai siis siitä millainen sen pitäisi olla. Eikä siis näköjään katsureillakaan, kun on hyväksytty jo useamman kerran tuolla virityksella varustettuna.

                  Yksi vaihtoehto on tietysti repiä kaikki pois... Mutta, yritetään nyt ensin fiksata, jos järjellisellä budjetilla saisi homman hoitoon.

                  Volvo V70 2.4T -02
                  E30 323i -84 (taas)

                  Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1864
                    • Lappeenranta, Finland

                    #24
                    Originally posted by 525iiäxä View Post
                    Jaahans... Se on sitten koitettava kurkkia maton alle. Mikäs taho nykyään antaa auton "syntymätodistuksia", eli varustelistaa? Joskus sen sai paikallisesta merkkiliikkeestä. Siitähän sen näkisi onko lämmittimet vai ei.
                    Korjaus edelliseen kuulutukseen. Olihan minulla jo varustelista tähän...
                    Eli, listasta löytyy mm.

                    apukuskin airbag
                    sporttipenkit (nykyään siis tilalla M3 lepakot)
                    lämmittimet molempiin

                    Vyönkiristimistä ei mainintaa, en tiedä onko maininta jos autossa semmoiset on, ken tietää?

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • atte.o
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2009
                      • 894
                      • haukipudas

                      #25
                      Originally posted by 525iiäxä View Post
                      On ensimmäinen bägillinen BMW minulla, katsastettuna ostin, katsastin kerran myös itse. Joten ei mitään syytä epäillä mitään. Tämähän paljastui vasta kun meni mittaristo vaihtoon.

                      Yksinkertaisesti ei ollut tietoa tuosta valon sielunelämästä, tai siis siitä millainen sen pitäisi olla. Eikä siis näköjään katsureillakaan, kun on hyväksytty jo useamman kerran tuolla virityksella varustettuna.

                      Yksi vaihtoehto on tietysti repiä kaikki pois... Mutta, yritetään nyt ensin fiksata, jos järjellisellä budjetilla saisi homman hoitoon.
                      Voit käyä kokeileen vikakoodin nollausta.Voipi lähteä valo. Tuossa näkyy olevan jo laitettu tuo huijaus vastus. Bemari kertoo airbag valolla kummalla puolen vika on. Eli jos syttyy -> käy sammuksissa ja syttyy uudelleen on vika pelkääjän puolella. Jos syttyy eikä sammu missään vaiheesa on vika kuljettajan puolella /ohjainlaitteessa.
                      E61 M-sport

                      Comment

                      • atte.o
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2009
                        • 894
                        • haukipudas

                        #26
                        Originally posted by 525iiäxä View Post
                        Korjaus edelliseen kuulutukseen. Olihan minulla jo varustelista tähän...
                        Eli, listasta löytyy mm.

                        apukuskin airbag
                        sporttipenkit (nykyään siis tilalla M3 lepakot)
                        lämmittimet molempiin

                        Vyönkiristimistä ei mainintaa, en tiedä onko maininta jos autossa semmoiset on, ken tietää?
                        Itsellä ei ollut E36 328i -97:ssa turvavyön paukkuja. Laitoin vanhemmasta sporttinahat jolloin riitti vain tunnistematon asennus pelkääjän penkin alle.
                        E61 M-sport

                        Comment

                        • 525iiäxä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1864
                          • Lappeenranta, Finland

                          #27
                          Originally posted by atte.o View Post
                          Eli jos syttyy -> käy sammuksissa ja syttyy uudelleen on vika pelkääjän puolella.
                          Näin se juuri tekee, joten ehkä tuo huijaus ei ole onnistunut tai sitten mittariston vaihto aiheutti jotain.

                          Millä periaatteella huijaus pitäisi onnistua vastuksen avulla?

                          Volvo V70 2.4T -02
                          E30 323i -84 (taas)

                          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                          Comment

                          • atte.o
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2009
                            • 894
                            • haukipudas

                            #28
                            Huijaus boksissa on sama vastusarvo kuin alk.peräisessä istuinmatossa.Eli järjestelmä luulee ,että vänkärin penkillä istuu kokoajan joku.Kolari tilanteessa räjähtää sitten myös vänkärin airbag vaikkei siinä kukaan istuisikaan.

                            Itse en laittaisi nuita mihinkään vehkeeseen. Se istuinmatto on helppo sovittaa mihin penkkiin vain. Saa mielenrauhan ,että järjestelmässä on kaikki kunnossa ilman virityksiä.
                            E61 M-sport

                            Comment

                            • 525iiäxä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1864
                              • Lappeenranta, Finland

                              #29
                              Originally posted by atte.o View Post
                              Huijaus boksissa on sama vastusarvo kuin alk.peräisessä istuinmatossa.Eli järjestelmä luulee ,että vänkärin penkillä istuu kokoajan joku.Kolari tilanteessa räjähtää sitten myös vänkärin airbag vaikkei siinä kukaan istuisikaan.

                              Itse en laittaisi nuita mihinkään vehkeeseen. Se istuinmatto on helppo sovittaa mihin penkkiin vain. Saa mielenrauhan ,että järjestelmässä on kaikki kunnossa ilman virityksiä.
                              Niin joo, mutta otaksuitko että tuossa minun kuvassa olisi vastuksia laiteltu johtoihin? Boksia ja huijauspalikkaa ei tässä autossa ole.

                              Volvo V70 2.4T -02
                              E30 323i -84 (taas)

                              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                              Comment

                              • bmw323it
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1849
                                • N/A

                                #30
                                Originally posted by 525iiäxä View Post
                                Vaan mistä, jos tälle linjalle lähtee?
                                Kannattaa tehdä itse.
                                Nyt:
                                BMW X3 xDrive30e (g01)
                                BMW 335i (e90)
                                BMW 323iC (e36)
                                BMW 850i (e31)
                                BMW 320i (e30)
                                Golf GTE
                                ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                                Comment

                                Working...
                                X