Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 m50b25 sitten se sihisi ja puhisi. Kaasuläpän asentotunnistimesta asiaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veteraaniseppo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2008
    • 1283
    • Hla-Sjk.

    E36 m50b25 sitten se sihisi ja puhisi. Kaasuläpän asentotunnistimesta asiaa.

    Autona E36 manuaali, vm.92, 320i johon vaihdettu M50B25 apulaitteineen, ohjausboxeineen yms. Tämä ei liity vikaan, mutta kunhan mainitsin.

    Ongelmaan: Auto/moottori käy kylmänä epätasaisesti ja päästelee ihme suhauksia, jonka jälkeen kierrokset/käynti hieman tasaantuu. Heti kun lämmöt sen verran nousee, että viisari pääsee sinisen alueen ohi alkaa moottori käymään ja kuulostamaan normaalilta.
    Suhaukset kuulostais ihan imuvuodolta, mutta ei kyllä voi olla koska joka paikka on niin moneen kertaan tutkittu ja eiköhän se imuvuoto siellä olis ja pysyis oli kone sitten kylmä taikka lämmin.

    Myös ajottain pahaakin nykimistä ja kaasuun vastaamista/puutumista oli, mutta ne hävisi uuden lambda-anturin vaihdolla. Jäljelle jäi tämä kettumainen kylmänä huonosti käyvä kone. Välillä tuntuu kun kunnolla kiihdyttää, että n.4000-5000rpm:n kohdalla tulee seinä vastaan ja kiihtyvyys melkein kuin stoppaa tai ainakin heikkenee siinä. Ja muutenkin tuntuu, ettei nyt ihan ole vääntöä niin kuin pitäisi.
    Voiko esim. Nokka-akselin asentotunnistin aiheuttaa tällaista jos on rikki tai menossa rikki?
    Muuten auto toimii ja käy hyvin, mutta päivän eka startti on aina per***stä, kun moottori käy miten sattuu hetken aikaa.

    Vaihdettuja/tarkistettuja osia:

    -tulpat (uudet) OK
    -puolat OK
    -tyhjäkäyntimoottori (uusi) OK
    -moottorin lämpötila-anturi (uusi)
    -veden lämpötila-anturi (uusi)
    -lambda-anturi (uusi)
    -ilmamassa/määrä mittari OK

    Linkki, jossa voi kuulostella miltä tuo häkkyrä kylmänä kuulostaa:
    Last edited by veteraaniseppo; 23-07-2012, 20:09.
  • ruupanen
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 5147
    • Joensuu

    #2
    Ootko kattonut imusarjan alle tulevan paksun kumiletkun onko se ok? Itellä oireili kanssa kylmänä hyvin oudosti kunnes tuo letku läks kokonaan irti ja hävis käynti kokonaan.
    Varmaan tiedätkin, mutta M50 sihahtelee aina kaasua antaessa.
    E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

    Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16368
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by ruupanen View Post
      M50 sihahtelee aina kaasua antaessa.
      Ei kai nyt sentään ?

      Comment

      • veteraaniseppo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2008
        • 1283
        • Hla-Sjk.

        #4
        Originally posted by ruupanen View Post
        Ootko kattonut imusarjan alle tulevan paksun kumiletkun onko se ok? Itellä oireili kanssa kylmänä hyvin oudosti kunnes tuo letku läks kokonaan irti ja hävis käynti kokonaan.
        Varmaan tiedätkin, mutta M50 sihahtelee aina kaasua antaessa.
        Niin se joka tulee imusarjan/kaasuläpän alle kiinni? En nyt ole enää sata varma onko se todettu täysin virheettömäksi:think Eikös se tule kiinni ihan vaan sellasella klipsillä yms siihen imusarjan päähän?

        Comment

        • ruupanen
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 5147
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Ei kai nyt sentään ?
          Kyl ainakin minun omistamat / mitä kävin kavereiltakin kuuntelee, niin nopeasti kaasua polkastessa sihahdus kuuluu. Luulin nimittäin joskus et mulla on joku helvetin iso imuvuoto Ja siis kun polkasee nopeesti tyhjäkäynniltä. Vaikee selostaa.

          Originally posted by veteraaniseppo View Post
          Niin se joka tulee imusarjan/kaasuläpän alle kiinni? En nyt ole enää sata varma onko se todettu täysin virheettömäksi:think Eikös se tule kiinni ihan vaan sellasella klipsillä yms siihen imusarjan päähän?
          Jep, juuurikin se.
          E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

          Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

          Comment

          • Masander
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2010
            • 1394
            • Dingolfing

            #6
            Originally posted by ruupanen View Post
            Kyl ainakin minun omistamat / mitä kävin kavereiltakin kuuntelee, niin nopeasti kaasua polkastessa sihahdus kuuluu. Luulin nimittäin joskus et mulla on joku helvetin iso imuvuoto Ja siis kun polkasee nopeesti tyhjäkäynniltä. Vaikee selostaa.
            Mist se sihahdus johtuu?
            sigpic

            Comment

            • Bemu500
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2005
              • 2992
              • INvaLA

              #7
              Originally posted by veteraaniseppo View Post
              Niin se joka tulee imusarjan/kaasuläpän alle kiinni? En nyt ole enää sata varma onko se todettu täysin virheettömäksi:think Eikös se tule kiinni ihan vaan sellasella klipsillä yms siihen imusarjan päähän?
              Tarkoittaa vissiin sitä joka lähtee tyhjäkäyntiventtiililtä imusarjaan päin. Tosin tuossa kyllä kuulostaisi juurikin siltä että hieman ennen tyhjäkäyntiä alkaa kuuluun, joten voisiko olla se tyhjäkäyntiventtiililtä siihen kumihaitariin tuleva pätkä jotenkin huonosti kiinni/rikki? :think

              edit. ja taitaa tosiaan olla alunperin vaan paikalleen painettava letku, mutta ite lisäsin kyllä siihen klemmarin(saa laitettua ilman imusarjan irroitusta, kun purkaa edestä pois ilmamassamittarin ja laturille menevät tunnelit pois), kun ei tahtonut viallista puolaa etsiessä pysyä paikallaan
              Last edited by Bemu500; 12-07-2012, 20:17.
              -Official member of BTCF-Sauna team-


              e91 325i -06

              Comment

              • veteraaniseppo
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2008
                • 1283
                • Hla-Sjk.

                #8
                Originally posted by Bemu500 View Post
                Tarkoittaa vissiin sitä joka lähtee tyhjäkäyntiventtiililtä imusarjaan päin. Tosin tuossa kyllä kuulostaisi juurikin siltä että hieman ennen tyhjäkäyntiä alkaa kuuluun, joten voisiko olla se tyhjäkäyntiventtiililtä siihen kumihaitariin tuleva pätkä jotenkin huonosti kiinni/rikki? :think

                edit. ja taitaa tosiaan olla alunperin vaan paikalleen painettava letku, mutta ite lisäsin kyllä siihen klemmarin(saa laitettua ilman imusarjan irroitusta, kun purkaa edestä pois ilmamassamittarin ja laturille menevät tunnelit pois), kun ei tahtonut viallista puolaa etsiessä pysyä paikallaan
                Pitääkin tarkistaa tuo letku ja koittaa saada itekkin siihen klemmari. On se aina varmempi kuin joku pelkkä klipsu. Mutta miten se ääni ja huono tyhjäkäynti voi parantua koneen lämmetessä? Luulisi, että jos letku huonosti kiinni niin moottori suhahtelis koko ajan.

                Tänään irrottelin kaasuläpän asentotunnistimen mutta kaipa se ihan toimiva oli. En osaa sanoa miten ko.laitteen voi todeta, että toimiiko vai ei. Laittelin kontakti-sprayta liittimiin, mutta ei auttanut mitään.

                Comment

                • Bemu500
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2005
                  • 2992
                  • INvaLA

                  #9
                  Originally posted by veteraaniseppo View Post
                  Pitääkin tarkistaa tuo letku ja koittaa saada itekkin siihen klemmari. On se aina varmempi kuin joku pelkkä klipsu. Mutta miten se ääni ja huono tyhjäkäynti voi parantua koneen lämmetessä? Luulisi, että jos letku huonosti kiinni niin moottori suhahtelis koko ajan.

                  Tänään irrottelin kaasuläpän asentotunnistimen mutta kaipa se ihan toimiva oli. En osaa sanoa miten ko.laitteen voi todeta, että toimiiko vai ei. Laittelin kontakti-sprayta liittimiin, mutta ei auttanut mitään.
                  Spekulointia ilman mitään varmuutta, mutta toimiikohan tuo venttiili erilailla kylmärikastuksen aikana? :think Melko suurella varmuudella tuo ääni sieltä jostain kuitenkin kuuluu, koska kuuluu tyhjäkäyntikierroksille tullessa.
                  -Official member of BTCF-Sauna team-


                  e91 325i -06

                  Comment

                  • veteraaniseppo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2008
                    • 1283
                    • Hla-Sjk.

                    #10
                    Hmm mielenkiintoista. Kun irrotin tuon kaasuläpän anturin ja suihkin siihen kontaktisprayta ei tosiaan tuntunut auttavan, mutta seuraavana päivänä eikä seuraavanakaan päivänä ollut ongelmaa ja auto kävi oikein tasaisesti kun käynnisti kylmänä. Tätä juhlaa kesti sen pari päivää ja nyt taas palattiin entiseen.
                    Vaihdoin sen liittimen koska siitä oli se kiinnitysklipsu poikki. Ei tuntunut tämäkään auttavan, mutta hyvähän se oli vaihtaa kun kerta vanha osa oli rikki. Nyt se ainakin on kunnolla pohjassa painettuna imusarjaan kiinni.

                    Viittaiskohan vika tuohon kaasuläpän anturiin? Että oliko se kontaktisprayn suihkiminen jonkinlaista tekohengitystä ko.osalle ja toimi tuolla toimenpiteellä taas sen pari päivää:think


                    Vanha ja uusi osa.

                    Comment

                    • Harri G
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 9041
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by ruupanen View Post
                      Kyl ainakin minun omistamat / mitä kävin kavereiltakin kuuntelee, niin nopeasti kaasua polkastessa sihahdus kuuluu. Luulin nimittäin joskus et mulla on joku helvetin iso imuvuoto Ja siis kun polkasee nopeesti tyhjäkäynniltä. Vaikee selostaa.
                      +1. Kyllä sihahtaa kun nopeasti polkasee esim paikallaan.
                      E39 ja E91

                      Comment

                      • Funki
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2011
                        • 375
                        • Kouvola

                        #12
                        Originally posted by Harri G View Post
                        +1. Kyllä sihahtaa kun nopeasti polkasee esim paikallaan.
                        Tämä kiinnostaisi, että miksi se sihahtaa?
                        e39 520i -01 Touring(Stahlblau)
                        ex.
                        e39 523i -97 Sedan(Oxfordgrün)
                        e34 525i Touring -94 (Daytonaviolett)
                        e36 325i -93 Coupe(sterlingsilber)
                        e30 316 -88 (schwarz)

                        Comment

                        • veteraaniseppo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2008
                          • 1283
                          • Hla-Sjk.

                          #13
                          Mites toi kaasuläpän asentotunnistin, voiko sitä esim purkaa? Näyttäisi olevan ko.mötikässä jonkinlainen kansi joka on klipseillä yms kiinni itse kuoressa.
                          Tossa tunnistimessahan on joku ihme hahlo tai joku joka loksahtaa itse kaasuläpässä olevan osan kanssa yhteen.
                          Voiko edes tuota osaa ns.kotikonstein korjata vai hankkiiko vaan uuden. Jäi vaan vaivaamaan kun tuon tunnistimen irrotin kaasuläpän vierestä irti ja suihkin kontaktisprayta liittimiin niin auto toimi hetken hyvin.:think Että vika voisi olla siinä ehkä. Ehkä.

                          Niin ja tossa mun omassa tunnistimessa on kaks liitintä, mutten ole löytänyt BMWfans:in kuvista kuin tunnistimen jossa vain yks liitin. Mitä eroa on jos on yks tai kaks liitintä.
                          Last edited by veteraaniseppo; 23-07-2012, 20:07.

                          Comment

                          • Aguél
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2006
                            • 515
                            • Siuntio/Lohja

                            #14
                            Originally posted by veteraaniseppo View Post
                            Mites toi kaasuläpän asentotunnistin, voiko sitä esim purkaa? Näyttäisi olevan ko.mötikässä jonkinlainen kansi joka on klipseillä yms kiinni itse kuoressa.
                            Tossa tunnistimessahan on joku ihme hahlo tai joku joka loksahtaa itse kaasuläpässä olevan osan kanssa yhteen.
                            Voiko edes tuota osaa ns.kotikonstein korjata vai hankkiiko vaan uuden. Jäi vaan vaivaamaan kun tuon tunnistimen irrotin kaasuläpän vierestä irti ja suihkin kontaktisprayta liittimiin niin auto toimi hetken hyvin.:think Että vika voisi olla siinä ehkä. Ehkä.

                            Niin ja tossa mun omassa tunnistimessa on kaks liitintä, mutten ole löytänyt BMWfans:in kuvista kuin tunnistimen jossa vain yks liitin. Mitä eroa on jos on yks tai kaks liitintä.
                            Siellä on muistaakseni sellainen liukupinta sisällä mikä voi olla kulunut tai vastakappale, joka on ns. jousikuormitteinen voi olla löystynyt tai sitten huonoja juotoksia. Voihan sen availla ja ihmetellä jos sille jotain saa tehtyä mutta harvemmin se uudenveroiseksi tulee kuitenkaan joten jos siellä orkkis osa on vielä paikallaan niin ei muuta kuin uutta tilalle. Tuosta liitin erosta en tiedä mitään mutta voisin veikata että mahdollisesti liittyisi luistonestoon.
                            325i Coupe
                            Ex BMW:t
                            E34 530iA V8 touring
                            E36 316i
                            E34 535i
                            E30 316i

                            Comment

                            • atte.o
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2009
                              • 894
                              • haukipudas

                              #15
                              Originally posted by Funki View Post
                              Tämä kiinnostaisi, että miksi se sihahtaa?
                              Voisiko muovinen imusarja ''suhahtaa'' kun virtaus kasvaa äkisti. Sehän kyllä kohisee jonkiverra tyhjäkäynnillä. Lisää ideoita voi heitellä nim. viisi m50:mppiä suhahellu.
                              E61 M-sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎